Author name: asmaa

رواية لست مذنبة الجزء الثامن

بص لأمه ورد وهو بيبتسم ببلاهة – المخلل يا ماما.. خبط ثروت على ضهره – طب اقعد يا قلب أبوك اقعد. قعد معاذ اللي تقريبا عينه طول الوقت مَـ ترفعتش من على مريم اللي بتاكل بالعافية مِن شدة إحراجها، لاحظت إبتسام أكلها القُليل فَـ حبت تفتح أي موضوع لعلها تندمج معاهم فَـ قالت – هتعمل […]

رواية لست مذنبة الجزء الثامن Read More »

رواية لست مذنبة الجزء السابع

بعد حوالي خمس دقايق وصلوا؛ لأن البيت مش بعيد عن بيت مريم، نزلوا من العربية فَـ طلع على طول يفتح البيت وورا أمه اللي ماشية بنفس خطوات مريم البطيئة عشان مَـ تحرجهاش. بعد دقايق قليلة كانوا قاعدين كلهم في الصالة، إبتسام لسة جنب مريم بتسألها كل شوية عن حالها وكذلك ثروت اللي وقف وقال –

رواية لست مذنبة الجزء السابع Read More »

رواية لست مذنبة الجزء السادس

طلع مرة تانية وهو بيشمر ايده وملامح وشه متوحيش بالخير أبدًا، سابهم الاتنين تحت إبتسام حاضنة مريم لحد ما فجأة شخص دخل راسه من الشباك وقال ببسمة صفرا – بنت عمي اللي من لحمي… بعدت مريم عن الشباك بخضة وإبتسام اتعدلت وبصتله بعصبية وهي بتزعق – أنت مين يالا.؟ بص لمريم وغمز – قوليلها أنا

رواية لست مذنبة الجزء السادس Read More »

رواية لست مذنبة الجزء الخامس

قام وقف – قومي أمَّا أروحك عشان تجهزي.. كمل بصوت عالي وهو بيمِد في الكلمة – يا عروســـــــــة. وصلها قدام البيت وقال بجدية – مريم أنا هجيب المأذون بجد، بعد صلاة المغرب كدا وعمك ابويا هيكلمه وااه. قالها وهو بيفتكر حاجة، مسك الشبكة بتاعتها – أنا هخليها معايا لأن واضح إن مرات عمك سوسَة وعينها

رواية لست مذنبة الجزء الخامس Read More »

رواية لست مذنبة الجزء الرابع

ابتسمت مريم بتريقة، مريم وحبيبتها.! فرق شاسع بين طريقتها قصاد الناس وطريقتها معاها لوحدهم.! لبست نقابها بشكل عادي وطلعته، كانت شايفة نظراته اللي كلها أسئلة، وقفت قصاده وشافته بيمد ايده بالشبكة اللي جابها ليها وعينه على فتحية – كدا يا مريم! سايبة حاجتك مع طنط! خودي واوعى تسيبيهم في حتة تاني. ردت عليه فتحية وهي

رواية لست مذنبة الجزء الرابع Read More »

رواية لست مذنبة الجزء الثالث

حكت ليه اللي حصل – أنا مِش مستريحة يابني للي على ايدها دا. – هو أنا مكنتش حابب أقول بس شكل الموضوع كبير. مفهمتش قصده غير بعد ما حكالها اللي حصل لما كان معاها وقت الرؤية الشرعية، بصتله إبتسام بصد@مة – لا إله إلا الله، لأ لأ يا معاذ حاول تعجِّل في حوار الجواز، ليكونوا

رواية لست مذنبة الجزء الثالث Read More »

رواية لست مذنبة الجزء الثانى

خلصت وطلعت لام معاذ اللي ابتسمت ليها وسألتها بإستغراب – الله! مِش هنشوف وش عروستنا القمر؟ ردت عليها مرات عمها بسرعة – لأ. بصلتها بإستغراب فكملت بتوتر – قصدي هي خجولة شوية، هتشوفيها يام معاذ مَـ تخافيش، هتشوفي كل حاجة. كملت بنبرة فيها مغزى فَـ هزت أم معاذ راسها ونزلت مع مريم اللي كانت ساكتة

رواية لست مذنبة الجزء الثانى Read More »

رواية لست مذنبة كاملة جميع الفصول بقلم امل صالح

– ينفع تطلع تقولهم إنك مش موافق عشان أنا ماشية على حَل شعري، وإنك شوفتني مع واحد قبل كدا.؟ اتفاجئ من كلامها وبص ليهم من الباب اللي كان متوارب ورجع بصلها وقال وهو بيضحك بعدم تصديق – أنتِ بتقولي اي بس يا آنسة مريم؟ محدش جاب سيرتك بوحش خالص! إزاي بتقولي كدا. شاف الدموع في

رواية لست مذنبة كاملة جميع الفصول بقلم امل صالح Read More »

كل واحد حر

انا مخنو قة ومش لاقية حد احكيله انا متجوزة وانفصلت بعد سنتين من جوازى ومعايا بنت واخت جوزى لما كانت بتيجى عندى كان بتجيب ابنها كان وقتها فى ابتدائي طبعا كنت بلبس محتشم جدا عشان الولد المهم رجعنا انا وجوزى لبعض من سنتين والنهاردة اول مرة أخته تجيلى لوحدها طبعا الجو فظي ع جدا وانا

كل واحد حر Read More »

اخويا عرض عليا امشي

ياجماعه قولولي رايكم… والدي الله يرحمه ساب لنا بيت واحنا بنات ومعانا اخ واحد ساكن هو والدتي في البيت..كلنا متزوجين وفينا اللي عايشه في ايجار وفينا اللي عايشه تمليك…. انا من ضمن اللي عايشه في ايجار… اخويا عرض عليا امشي ساكن قانون قديم واخدها شقه وراثي واعيش فيها بالفعل عملت كده والساكن الحمدلله اخد مبلغ

اخويا عرض عليا امشي Read More »

انا حامل

مش عارفه اتصرف ازاي او اعمل ايه انا في حيره انامتجوزه من ١٩ سنه بنتي ماشاء الله عروسه ومخطوبه ماشاء الله عليها هي امينه معمل تحاليل وعندي ابني ربنا يبارك فيه ويحفظه يارب هو واولدكم عندي ٤٠سنه البير يود اتاخرت عليه قولت اكيد انا كبرت بقا ومش حتيجي فجاه حسيت اني بدو خه وعايزه ارجع

انا حامل Read More »

عايز اشوف عروستي من غير ميكاج

واحد بيقول روحت أتقدم ل واحده… و في Gسط الكلام طلبت من أبوها إني أشوفها من غير مكياج.. فإستغربوا و أبوها قالي ايه الطلب الغريب ده… قولتله معلش يا عمي انت عارف المكياج بيغير الملامح .. و معلش يعني..يمكن متعجبنيش من غير مكياج… قالي حقك يا ابني… و فعلا البنت ⊂خلت غسلت وشها و جت

عايز اشوف عروستي من غير ميكاج Read More »

متجوزة من ٣ سنين ومخلفتش

انا اسفه جدا جدا هطول عليكوا بس انا تعبانه دلوقتي انا متجوزه من ٣سنين ومخلفتش ولا عيب مني ولا جوزي بس تأخير من عند ربنا جوزي ده متجوازه عن قصه حب طويله استمرت يجي ١٠ سنين انا عندي ٢٩ وهو ٣٢ عانيت كتير اوي اوي علي مااتجوزته حبيته اكتر من نفسي اهلي كانوا بيحبوه اوي

متجوزة من ٣ سنين ومخلفتش Read More »

(قاضي القضاه) 👇👇👇👇 قصة الًيَوُمًِ

ايام حتي نرا ماذا تفعل الأغنام واخذ القاضي المال من على فا طر على علا أن يجلس في المزرعه ثلاث ايام علا أن تستقر حالت الأغنام والحمد لله استقرت حالتهم واراد الرحيل ولاكن وهو يشرح الي القاضي والعمال في المزرعه كيف يتعاملون مع الأغنام سقط القاضي علي الارض مغما عليه فأخذه على الي المشفي فبعد

(قاضي القضاه) 👇👇👇👇 قصة الًيَوُمًِ Read More »

اخلاق حمايا

#مشكلة السلام عليكم ورحمه الله وبركاته ممكن مشكلتي من غير اسم لأني بجد تعبانه جدا وممكن انتـ حر في اي وقت من كتر التعب انا اتجوز في فتره قصيره جدا جدا زوجي أصغر اخواته كويس معايا جه في وقت من الأوقات ابوه اتحـ رش بيا وانا حامل في شهري التالت وحصلت مشكله كبيره جدا لان

اخلاق حمايا Read More »

اقساط جهاز مراتي

السلام عليكم استاذنا انا رجل متجوز من سنه وكام شهر وعندي بنوته بعد جوزاي ب ٣ اشهر حمايا مات وزوجتي عندها اخ واخت في التعليم صغار عنها بعد وفاة حمايا فؤجت بناس بنكلم مراتي على اقساط جهازها لأن أمها مش بتدفع وفي حاجات مراتي هي اللي ماضيه عليها وعاوزين منها كل شهر ٧٥٠ جنيه دلوقتي

اقساط جهاز مراتي Read More »

بنتي وخطيبها

بالله عليكم محتاجه افضفض ومحتاجه رائيكم بجد حزن الدنيا ماليني بنتي الكبيره اكتر حد في اخواتها هيمووتني من الحسره من تالته ثانوي وهي حبت ولد دخل حياتها زي العمل الاسود ليمغص علينا عشتنا وحياتنا اتكلمت معاه كتير تبعد عنو مافيش فايده ضرب وعقاب مافيش فايده اوضحلها انو مش من مستوانا ولا هيعملك حاجه علي تمسكك

بنتي وخطيبها Read More »

متجر الكتب

لو انا غلطت عرفوني عادي انا عندي محل ورثته من اهلي وهو بقاله سنين كان مقفول وجوزي سافر ومعنديش اطفال وبقيت لوحدي وبحس بملل رهيب قولت افتحه اعمل فيه حاجة بسيطة ابيع كتب وروايات او كدة مثلا بما انها الحاجة الوحيدة اللي عندي شغف ليها اخت جوزي زمان كانت عايزة تشتري مني المحل وانا رفضت

متجر الكتب Read More »

حارسة المقـبرة

كنت نايم لما جالي تليفون الساعة 1 بليل، من رقم غريب، فرديت، وسمعت صوت واحدة بتقولي: -يا رامي باشا، اللي بيحصل فيا أنا وعيالي ده حر@ام، أنت لازم تجيلي دلوقتي. من صوتها عرفت إنها “حسيبة” حارسة المق1بر القريبة من بيتي، فقولتلها: -مالك في إيه ؟، وبعدين أجيلك فين ؟ الوقت متأخر. صرخت: -“منة” بنت عمك

حارسة المقـبرة Read More »

رواية سارقه القلوب كاملة رائعة جدا

وشها مبانش عليه اي حاجة وقالت: -لا شكرا بس سلملي عليها… -باردة قولتها بعصبية وبعدين مشيت… …. بعد ما مشي نزلت دموع ايمان…بس مسحتها بسرعة وقالت: -متبكيش عليه…هو ميستاهلش دموعك دي…انتي مريتي بالاس*وأ ونجحتي تتخطيه وهتتخطي عماد… قامت وراحت تأكل هي مش هتجوع نفسها عشانه ولازم تفكر في اللي هتعمله لما تتطلق..تبدأ حياتها من فين….

رواية سارقه القلوب كاملة رائعة جدا Read More »

رواية اتقابلنا صدفة

– بتحبي النيل؟ = اه بحبه بس مكنتش بحب اجي – ليه؟ = مبحبش اجي لوحدي – هو تقريبًا اقدر اقول انك من النهاردة مش هتكوني لوحدك تاني = بمعني؟ – انا عايز اتجوزك ياهدي – لا مش وقت تتنيح دلوقتي صحصحي معايا كدا.. احسن والله اروح ادي الخاتم اللي انا جايبه دا لبنت تانيه

رواية اتقابلنا صدفة Read More »

رواية عايزني اتجوز طليق اختي

سيف ميرا ميرا تمام ياماما سلام هشوف سيف تمام باى سيف بهدوء هقول حاجه وتقولى حصل ولا محصلش ميرا تمام سيف احلفى بعيالك ميرا وحياه عيالى مش هكدب سيف افتكرى انك حلفتى بعيالك لوكدبتى العيال هيحصلهم حاجه ميرا بخوف على عيالها تمام سيف اسيل اختى كنتى بتعمليها اكنها خدامه هنا ميرا ااا سيف اخلصى ميرا

رواية عايزني اتجوز طليق اختي Read More »

رواية ” طوفان أرض الظلام ” بقلم سامي ميشيل

-يعني أنت مش عايز تنفذ طلبي الأخير في الحياة ؟ -حاضر… حاضر، اهدى طيب. -بكره هنروح زيارة لابن خالتك ومراته، و”أمنية” هتبقى هناك. قدام تعب أبويا وحزنه مقدرتش أرفض…. نمنا وصحينا تاني يوم، روحنا لابن خالتي، قضينا يوم عائلي جميل، واتغدينا، و”أمنية” كانت هناك، اتكلمنا كتير، بعدها ابن خالتي خدني في البلكونة، شربنا الشاي وكان

رواية ” طوفان أرض الظلام ” بقلم سامي ميشيل Read More »

” فناة متمردة ” كامله بقلم هويدا زغلول

الجده:كتر خيرك يا بني ومشي عصام وشروق كمان مشيت روحت وفضلت منهاره من العياط عالشان طبعا واثقه ان الدنيا كلها هتعرف هي بنت مين الجده:هي البت دي مشيت راحت فين من غير ما تطمن علي ابوها احمد:سبيها يا حاجه دلوقتي وتعالي نطمن علي عم يحيي دعاء:هو فيه اي انا مش فاهمه حاجه احمد:هفهمك بعدين بس

” فناة متمردة ” كامله بقلم هويدا زغلول Read More »

Scroll to Top