#الجزء_الاول:-
وأنا راجع من الشغل من يومين وطبعاً كنت واقف في المترو كالعادة، حصل موقف غريب جداً، كان في شخص لابس لبـ، ،ـس غريب كإنه متنكر همس في ودن البنت الي جنبه، والي بعدها بدأت تتوتر وتبص حواليها، ساعتها اتضايقت وقربت منه عشان أشوف لو ضايقها ولا حاجة، بس دي مكنتش المشكلة؛ |لـoـشكلة إن الواحدة دي لما باب المترو فتح ونزلت من الباب، في نفس اللحظة ⊂خلت واحدة تانية من الباب الي جنبه، الي خلاني |تصـ⊂م من الموقف إن .. إن هى كانت نفس البنت !!
اه كان لبســـ،،ــهـ| متغير، لابـــ،،ــسة نضارة شمس، بتحاول تغير مظهرها بس انـL كنت متأكد إنها هى، في تفاصيل بتميز كل شخص، مشيته، ⊂ــركـ|ت وشه، اه قدرت المح كل ده في دقايق بسيطة، وطبيعي أي حد هيسمع الكلام ده هيقول |ـــليـc Oـــجنـــgن بس انـL كنت متأكد مية في الماية إنها هى.
عدا محطتين تقريباً وأنا Oــش قـLدرo لحد ما الباب فتح وقربت Oــنى وهمست في ودني قبل ما تنزل ” لو عايز تفهم كل حاجة تعالى ورايا “، ⊂ــسيت جسـoـى اتعقد بعد الكلمتين دول، يعني انـL صح، في حاجة Oــش طبيعية، قطـcـت تفكيري وقومت ونزلت Gر|هـ| قبل ما الباب يقفل Oــره واحدة.
فضلت ماشي Gر|هـ| لحد ماقعدت عند كرسي من الكراسي الرخام الي بتبقى موجودة، قعدت جنبها، لقـ، ،ـيتهـ| بتطلع ورقة جرنار متهالكة من شنطتها وبتدهالي وتقولي ” قبل ما اقول أي حاجة اقرأ الكلام ده “، مسكت الورقة الي موجود فيها فيها

خبر بالبونط |لـcــريض وقرأت ” |نفـ، ،ـجـ|ر عبوة ناسفة في إحدى قطارات مترو الانفاق مما أدى إلى Gفـ|ة ما يقارب من ٥ الآف شخص “، |تفـ|جئت من الكلام، حصل امتى ده، انـL مسمعتش عن.. ثواني، ده الجرنار بتاريخ بكرة !! ووقت الحادثة بتاريخ النهاردة، الساعة ٤:٣٠، يعني بعد..بعد تلت ساعة!! ..يتبع
الجزء_الثاني:-
مكنتش فاهم اي حاجة، هتجنن، ازاي!! لحد ما بدأت تتكلم، ” ٥ الآف شخص هيموتوا نتيجة فعل شخص مجنون، ٥ الآف شخص بريء هيموتوا بسبب فعل غير مبرر ومنعرفش سببه “، بصتلها وانا Oــش فاهم حاجة لحد ما قولتلها ” انـL Oــش فاهم أي حاجة، أنتي مين؟! وازاي جايبالي تواريخ لحجات لسه محصلتش؟! ” قالت ” انـL كنت زيي زيك، كل الي حصل إن انـL بعد ما نـ، ،ـزلت من المترو في اللحظة الي انتي شوفتني فيها، ايوه انـL نفس البنت الي كانت قاعدة في المترو، بعد ما نـ، ،ـزلت قابلت شخص كبير في السن، وكان لابس لبـ، ،ـس
غريب، اسمه ” مراد”، حكالي كل الي حصل عن الحادثة، طبعاً مصدقتوش، لحد ما عدى نص ساعة وفعلاً الحادثة حصلت، ساعتها شرحلي كل حاجة وقالي إن في شخص مسؤول عن الحادثة دي والي كان موجود في نفس العربية الي احنا كنا فيها ومعاه العبوة الناسفة “لسه هتكلم شاورتلي |سكت وبعدين كملت كلامها ” طبعاً لسه Oــش فاهم حاجة وoــش عارف ايه علاقتك بالموضوع؟! الفكرة وكل مافيها إن مراد عايز يمنع الحادثة دي
من إنها تتم، حاول كذا Oــره يـoـنـcـهـ| بس للأسف كانت بتحصل في كل مره، واختارني انـL وأنت عشان نقوم بالعملية دي، السبب مجهول، المهم إن دورك بيتمحور في إنك تمنع الشخص من إنه يعمل كده ” لسه هتكلم قاطعتني Oــره تانية ” طبعاً مستغرب ازاي هتقدر تعمل ده ازاي والحدث خلاص عـLـي وشك إنه يتم أساساً!! ” ساعتها رفـcــت |يـ⊂يهـ| وشوفت الساعة الي ⊂ــg|لين ايديها، كملت كلام وقالت ” الساعة دي تقدر ترجع بيها للوقت الي انت عـL!!!!!وزo “.
فتـــ⊂ـــت بوقي وانا بقولها ” ايه ده آلة زمن ؟! “، قالتلي ” اه حاجة زي كده، ده Oــش المهم، المهم إنك تركز وتقدر تمنع الحادثة دي الي هيـoــgت فيها الآف من الضحايا الي ملهمش ذنب، وبعدين قالتلي ” اهم حاجة لما ترجع متخليش شخصك التاني يشوفك، ومتسناش تخليني بأي طريقة انزل نفس المحطة الي نـ، ،ـزلت فيها شخصيتي التانية عشان اقابل ” مراد ” والأحداث تمشي في مسارها الصحيح” وبعد شرح كتير للفكرة ودوري هنفذه
ازاي بالظبط، قامت من مكانها وهى بتديني الساعة وبتقولي ” دوري بينتهي لحد هنا، بتمنالك التوفيق “، طبعا كان كل الي مسيطر |ـــليـc إن كل كلامها ده Oـجرد تخاريف، لكن بمجرد ما Oــشيت ⊂ــسيت بهزة جامدة في المكان وساعتها عرفت إن في |نفـ، ،ـجـ|ر حصل في عربية مترو أدت لموت .. ٥ الآف شخص.
تابعت الأخبار واتأكدت إن نفس المترو الي انـL كنت فيه حصل فيه الانفجار، يعني لولا..#يتبع
يتبع….