رواية انجاني حبها كاملة

خرجت من عنده وانا مصدومه ، مش مصدقه هو قال اي ، ولا طلب مني اي ، يتجوزني؟ ازاي يعني ، هو ميعرفش انه حـrام ، ولا كان بيختبرني ولا اي مش فاهمه ، بغض النظر عن دقات قلبي ال هربت منه بطلبه بس لا ، مينفعش ،
هغضب ربناا عشان مين؟ بشر ؟ ، هخسر دنيتي واخرتي عشان مين؟ مش مستاهله ،
قبل م افكر اشتمه عشان وقعني وسط الافكار دي كلها لقيت مروه جايه جري عليا
اتكلمت بخوف
_ اي ي مريم كان عايزك لي
= خدي نفسك الاول واهدي ، ابدا ، كان بيسألني غايبه لي
_ انتي بتتكلمي بجد
= اه والله العظيم
_ واشمعنا انتي ال يسألها بتغيب لي

= معرفش والله ي مروه
_ طب ولما هيسالك ع كده ، خرجني بره المكتب لي
= مروه انتي عارفه مكتبه صح
_ ايوه
= روحي بقا اسأليه كل الاسئله دي ، وال انا شخصيا معرفش اجابتها
_ خلاص ي مريم اهدي
= تمام ، يلا عشان نروح
_ يلا
______________________

close

_ الو ، أيوه ي أحمد
= اي ي جو ، ف حاجه ولا اي
_ ايوه، تعالي المكتب عايزك
اتكلم بقلق = طب انت كويس طيب
_ انا كويس ي أحمد بس تعالي
= يعني الحوار مهم الغي محاضرتي واجيلك
_ اه ي أحمد ياريت
= دقيقتين وتلاقيني عندك
_ تمام
وفعلا دقيقتين ولقيته بيخبط عليا
_ ادخل
= اي ي بني ف اي مهم كده
_ احمد انا…
= أيوه
_ أحمد انا…
= م تنجز ي يوسف ، انت هتعترفلي بحبك ليا ولا اي ، م تخلص ي بني
_ أحمد أنا هنفضل بقا طول اليوم ف أحمد انا…. احمد انا…
قاطعته _ أحمد انا بفكر ااسلم
رد بفرحه كبيره اول مره اشوفه فرحانها
= انت بتتكلم بجد
_ ايوه
حاول يهدي وهو بيسال
= لي؟
رديت بعدم فهم _ لي اي؟
= لي عايز تأسلم؟
_ عشان مريم
رد بعد صمت دام اكتر من دقيقه
= طيب انا هوديك لشيخ ، تسمع منه عن الاسلام وتستفسر منه عن كل ال انت عايزه ، بس بشرط
_ اي
= بعد م تخرج من عنده تقولي هتاسلم عشان اقتنعت ولا عشان خاطر مريم
_ تمام
= يلا بينا
_ يلا
قمنا ، كل واحد ركب عربيته ومشي الاول وانا مشيت وراه عشان نروح عند الشيخ ال هيوديني عنده ده ، وصلنا بعد حوالي نص ساعه ، وقفنا عند مسجد ، مش عريق وفخم زي المساجد ال ف الأماكن الكبيره ، ولا كان مجرد ركنه ناس بتصلي فيها ، لا كان متوسط ، بس فخم ، بسيط وجميل ، مجرد رؤيته تريح العين والقلب
أحمد نزل وانا نزلت وراه ، ودخل المسجد وانا بعده بعد م قلعنا الجزم قدام الباب

X

عمري م هقدر انكر كم الراحه والهدوء والسلام النفسي ال حسيته اول م دخلت من الباب ، كأن ف حمول ع كتفي كنت شايلها بقالي فتره وجه وقت انها تنزل خلاص ، منظر مريح ، الناس مكانتش كتير ، بس الموجود مش قاعد بس ، ف ال بيصلي ، ف ال بيقرأ قرآن
منظر.. منظر مريح… مريح اوي
دخل سلم ع الشيخ ال باين انهم معرفه قديمه
_ سلام عليكم ي شيخ محمد
رد الراجل ببشاشه = وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ، ازيك ي أحمد ي ابني

_ الحمدلله ي شيخنا ، انت عامل اي
= الحمدلله ف زحام من النعم ي ابني الحمدلله ي شيخنا ، يوسف اخويا و صاحبي ي شيخ
انظار الراجل توجهتلي بابتسامه هاديه زادته لحيته ال مزينه وجهه
مد ايده عشان يسلم عليا ، بنفس الابتسامه ال متغيرتش حتي بعد م شاف الصليب ع ايدي
_ اهلا ي ابني ، منور
= بنور حضرتك
_ تعالي اتفضلوا اقعدوا
رد أحمد = لا انا هصلي الظهر لسه ، بس عايز اقولك حاجه
_ اتفضل ي ابني
= يوسف كان عايز يعرف عن الاسلام ، عشان ياسلم ان شاء الله
_ ده احنا عنينا ليوسف ي ابني
= تسلم ي شيخ
رد بعد م أحمد سابنا ومشي _ ها ي يوسف ، عايز نبدأ منين ؟
= من الاول خالص
_ تمام ، هسألك سؤال
= اتفضل
_ انت مؤمن ان هناك إله واحد
= ايوه
_ حلو ، طب مؤمن ان المسيح هو الله؟
= اايوه

_ ي ابني ، لو قرأت الإنجيل الصحيح ، فليس هناك اي عباره او ايه يقول فيه المسيح أنني الله فاعبدوني ، لو استطعت انت او اي مسيحي انك تجبلي عباره واحده ف الانجيل بيقول فيها المسيح ” انني الله ف اعبدوني ” انا ك الشيخ محمد ، هعتنق المسيحيه حالا ، انا مش هحط اي حد من المسلمين ع المحك واقولك ده هيبقى مسيحي لو جبت الجمله
لا ، انا ال هعتنق المسيحيه لو جبت الجمله دي
= كمل ي شيخ

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top