رواية الذي احب العجوز جميع الفصول كاملة

 

فتحنا الشبابيك وابتسمتله الي هو طب والله جوزي وكفاءه

 

 

باباه صحي وقعدنا فطرنا سوا واحنا قاعدين باباه فجأه اتكلم

 

 

_مريم عاوزك تشتغلي في الشركه لغايه ما اجي من السفر

=نعم!!

*اي يبنتي مش انتي معاكي كليه تجاره؟ خلاص تمسكي الحسابات واحمد هيمسك الاداره عما اجي ان شاء الله

_هو حضرتك مسافر فين وامتي؟

 

*الغردقه وبكره ان شاء الله

 

_جوا مصر يعني كنت فاكره انه برا يعني ان شاء الله مش هتغيب

*لا اسبوع بالكتير ان شاء الله

_بس انا مينفعش اعمل اي حاجه من غير موافقه حمبوكشه جوزي حبيبي قره عيني وكده

=ح اي يختي؟

 

 

 

_بوكشه !!

=لو انتي موافقه ف تمم اهو يكون ليكي فايده

_هي بتتقال كده؟

=انا مش موافق على فكره

_على فكره بقى بتتقال كده عادي

 

 

ضحكنا احنا التلاته وكملنا فطار وهما الاتنين مشيوا راحوا الشركه

 

طلعت وفتحت الشبابيك بتاعت الاوضه وفضلت انضفها لغايه مجم واتغدينا سوا وطلعنا الاوضه

_بابا سيطك النهارده في الشركه وقال إنك ذكيه اوي عشان مسكك الحسابات!

=وانا كالحمار لا أفقه شئ

_مريم انتي بتقولي اي!

 

 

=حبيبي والله

 

_متظلميش الحمار معاكي

=منك لله

اه بقولك

_عاوزه اي

 

 

=انت عارف انت عندي اي صح؟

_انا لسه عارفك من تلت ايام دا مبدأيا، ثانيا عاوزه اي ادخلي في الموضوع على طول

=عاوزه اروح لماما وبابا وحشوني اوي

_بقولك تلت ايام!

=ايوه مهما وحشوني يجدع، هتيجي معايا صح؟

 

 

_اجي معاكي!

=ايوه هتحبهم اوي واهو يتعرفوا عليك ويوصوك على الجوهره وكده

_انا معنديش جواهر يمريم

=منك لله تاني

 

 

ضحك_ روحي البسي

=بتهزر!

_ممكن اغير رأيي واكون بهزر عادي

 

=خمس دقايق وهجهز ثواني

 

 

روحت الاوضه التانيه وغيرت فيها وطلعت

_ها يلا

=يلا اي يروح ابوكي!

_اي يبني مش انت قولت هنروح لأبويا الي انت لسه قايل اني روحه دلوقت

=ادخلي غيري البنطلون دا

 

 

بصيت على البنطلون ورجعت بصيت ليه ورفعت حاجبي

 

_لي؟

=ضيق ويلا عشان منتأخرش

ضحكت ودخلت تاني الاوضه، بتغير؟ طب وعرش ربنا بيغير

غيرت ونزلنا قولنا لباباه وطلعنا ركبنا العربيه

 

 

_بيتك بعيد من هنا؟

=مش اوي

_طب اسم المنطقه اي عشان اشغل ال GBS

=حرام ال بتاع دا حرام، هو حد يعرف الطريق غير ربنا هنكفر يعني؟

_هتعرفي تودينا يعني؟

 

 

=سوق يمبتدأ سوق

 

*بعد ربع ساعه

_ايوه يحاج يعني نمشي يمين ولا شمال؟

*يمين في شمال بعد كده يمين وتاخذي شمال وحاوده وتاخذي يمين تلاقي البيت في وشك

_شكرا يحاج

 

 

بصيتله لقيته حاطط ايده على خده وباصصلي

=دا الي هتعرفي تودينا

_البلد اتشقلب حالها في تلت ايام يجدع

=وبعدين؟

_معاك خريطه!

 

 

 

=..

_ال GBS مش حرام اوي يعني هو مش مستحب بس!

الحمد لله وصلنا اخيرا الي هو لو كنا عارفه ازغرط كنت اديتها

_متأكده ان دا بيتك؟

=اسأل اسئله منطقيه بقي

 

 

_لا والشهاده لله البت عارفه الطريق صم

خبطت على الباب وماما فتحتلي وحضنتها

*اتفضلوا اتفضلوا

_دا احمد يماما

=..

 

 

 

_خش في حضنها يبني انت لسه هتسلم ب الايد!

سلم عليها ودخلنا

_امال فين الحاج سمير

 

 

*في المطبخ ثواني هنديله

ماما مشي واحمد جه قعد جمبي

=انتي طالعه حلوه لمامتك

_قبل متقول الكلام دا سألت على ابويا وحمشنته؟

طلع بابا وحضنته وحضن احمد، قعدنا سوا نتكلم كتير وبابا وماما حبوا احمد جدا وارتحوله

_اه بابا جهز نفسك بنتك هتجيلك الشركه بكره وهتشتغل

 

 

باقي الرواية حلوة جدا كامله انصحكم بالقراءة ♥👇👇

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top