رواية زوجة ابن الاصول (مكتملة حتي الفصل الاخير) بقلم ملك ابراهيم

 

 

 

#زوجة_ابن_الأصول

بقلم_ملك_إبراهيم

#البارت_الأخيرررر👑❤

 

#لايك قبل القراءة بعد اذنكم🌷

 

ضحك زين وضمها في حضنه اكتر واتكلم بصدق: هتصدقي لو قولتلك ان انا معرفش انا ليه اتكلمت معاكي بالطريقه دي ..يمكن لاني كنت بحاول اداري غيرتي عليكي لما شوفت كريم وهو واقف يتكلم معاكي

 

ابتسمت عليا واتكلمت بدلع: يعنى انت بتغير عليا

 

رفع حاجبه واتكلم بمكر: عايزه تعرفي

 

ردت بدلع: اه عايزه اعرف

 

شالها فجأة واتكلم بغمزه: تعالى وانا اقولك

❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

 

بعد اسبوع يوم فرح زياد وسجده..

 

وقفت عليا في غرفتها بعد ما جهزت وكانت في انتظار زين عشان ينزلوا مع بعض..

 

دخل زين الغرفه وكان لابس بدلة سوده زادت من جماله.. ابتسمت له عليا بعشق واتكلمت برقه: كنت فين يا زين كل دا

 

اتكلم بمرح وهو بيقرب منها: كنت بشرح لزياد يعمل ايه النهارده

 

نظرت له عليا بصدمه.. ضحك زين وقرب منها واخدها في حضنه

 

بعد لحظات ابتعد عنها ونظر لها بأعجاب واتكلم بعشق: ايه الجمال دا

 

ابتسمت بسعاده واتكلمت برقه: حلو بجد

 

اتكلم بمشاكسه: هو بس ناقص حاجه

 

ردت بدهشه: حاجة ايه

 

خرج سلسلة من جيب جاكته وقالها: تلبسي دي

 

فتحت عنيها بصدمه لما شافت سلسلة مامتها في ايد زين.. مدت ايديها واخدتها منه واتكلمت بدهشه وسعاده: زين انت ..انت لقيتها ازاي

 

رد بابتسامه: انا ملقتهاش لانها اصلا كانت معايا

 

ردت عليا بزهول: يعني ايه

 

زين: يعنى انا دورت عليها في نفس اليوم ولقتها واحتفظت بيها عشان ارجعهالك بس في الوقت المناسب

 

ردت وهي بتنظر لسلسلة بزهول: كل دا ومكنش جه الوقت المناسب

 

اخد منها السلسلة ولبسهالها واتكلم بعشق: هو دا الوقت المناسب

 

لمست السلسلة وهي بتزين رقبتها ودموع عنيها كانت بتتساقط بسعاده.. ضمها زين في حضنه واتكلمت جوه حضنه بعشق: انا بحبك اوي يا زين ربنا يخليك ليا

 

زاد في ضمها وهو بيتكلم بسعاده: ويخليكي ليا حبيبتي

 

بعد لحظات بعدت عنه عليا وهي بتتكلم بتأكيد: اكيد مكياجي باظ صح

 

رد بعشق وهو بيتأمل جمالها: باظ ايه بس هو في جمال بعد كدا حرام عليكي دا انا ماسك نفسي بالعافيه

 

ابتسمت عليا واتكلمت بدلع: اسكت يا زين عيب كدا

 

ضحك وهو بيتابع تحركها

 

بعدت عنه ووقفت امام المرآه ظبطت مكياجها واخدها زين ونزلوا تحت..

 

في الحديقه كان الجد واقف وجانبه ابنه كمال وكانوا بيستقبلوا المعازيم وكان الجد فرحان جدا وهو بينظر لأبنه الا بقى شايل عنه كتير جدا ورجع للحياة انسان جديد يعتمد عليه.. قربت منهم جيلان وابتسم لها الجد وربت على ظهرها بحنان وكان سعيد جدا بتغير جيلان خصوصا بعد ما قررت انها تعتمد على نفسها ومتعتمدش على اي حد تاني واشتغلت في شركة حمزه وكانت ملتزمه جدا في شغلها وقدرت تكسب محبة واحترام الجميع

 

دخل زين وهو ماسك ايد عليا ووقف وهو بينظر لزياد بسعاده وهو شايف سعادته الكبيرة هو وعروسته.. اتكلمت عليا بسعاده وحماس وهي بتنظر لسجدة: الله يا زين سجدة جميلة اوي النهارده

 

ضمها زين واتكلم بعشق : انتي اجمل يا روحي

 

خجلت عليا واتكلمت برقه: زين انت بتكسفني بكلامك دا

 

نظر لها بعشق واتكلم وهو هيتجنن من رقتها: انا ايه

 

عليا برقه: بتكسفني

 

نظر لشفايفها وهي بتتكلم برقه واخدته بصوتها الرقيق لعالم تاني من الخيال❤

 

ظهر عبد التواب بصوته القوى ورجعه للعالم الحقيقي😂

 

عبد التواب: الف مبروك يا زين بيه

 

ابتعد عنها زين بسرعه ونظر خلفه لعبد التواب واتكلم بفزع: ايه يا عبد التواب هو انا عليا ليك فلوس ولا حاجه

 

رد عبد التواب بصوته القوى: العفو يا بيه

 

نظر زين امامه بغيظ واتكلم: منور يا عبد التواب والله..

 

عبد التواب وهو بيبتسم ببلاهه: دا نورك يا بيه.. الف مبروك جواز زياد بيه

 

رد زين بغيظ: الله يبارك فيك عقبالك

 

عبد التواب: عقبالي ايه يا بيه ما اني متجوز

 

ضحكت عليا بقوة و رد زين بلخبطه: اه صحيح ..معلش يا عبد التواب اصل ظهورك فجأة دا بيوترني شويه

 

اتكلم عبد التواب: ولا يهمك يا بيه

 

نظر زين على زياد وهو مندمج مع عروسته وبيتكلم معاها بهمس وهي بتضحك بخجل.. ونظر لعبد التواب وضحك واتكلم بمكر: بقولك ايه يا عبد التواب مش الواجب برضه تبارك ل زياد بيه

 

رد عبد التواب بصوته القوى: واجب طبعا يا بيه

 

حاول زين كتم ضحكته واتكلم وهو بيشاور على زياد: زياد بيه قاعد هو عروسته هناك اهوه ..روح بقى قوله مبروك بنفس الطريقه الا قولتهالي بيها دلوقتي

 

رد عبد التواب بقوة: امرك يا بيه

 

ضحكت عليا واتكلمت وهي بتحاول تمنعه: زين حرام عليك

 

ضحك زين واتكلم وهو بيتابع خطوات عبد التواب وهو بيقرب من زياد

 

زين هو بيضحك: استني بس نشوف زياد هيعمل ايه

 

كان زياد قاعد وهو ماسك ايد سجدة وعمال يتكلم معاها بهمس وهي بتضحك برقه

 

زياد: لأ النهارده انا مش عايز كسوف.. انتي متعرفيش انا كنت بعد الايام اد ايه عشان يجي اليوم دا

 

ردت سجدة بخجل: زياد اسكت بقى الناس بتبص علينا

 

اتكلم زياد وهو بينظر لها بعشق: ما يبصوا خليهم يتعلموا مننا الحب ..

 

ليتابع بسعاده: النهارده هتبقى ليلة بالعمر كله

 

خجلت سجده ليتابع زياد حديثه وهو بيقرب منها اكتر وبيتكلم معاها بهمس

 

عبد التواب بصوت قوي: مبروك الجواز يا زياد بيه

 

ابتعد زياد بفزع عن سجدة ونظر ل عبد التواب بزهووول

 

ضحك زين بشدة وهو بيتابع رد فعل زياد لما سمع صوت عبد التواب وخرجه من اللحظات الرومانسيه الا كان عايشها مع حبيبته

 

ضحكت عليا غصب عنها وهي واقفه جانب زين وبتابع معاه المشهد من بعيد

 

اتفزع زياد وظل ينظر ل عبد التواب وهو بيحاول يستوعب الا حصل.. وبعد لحظات من الصدمه رد عليه زياد: في ايه يا عبد التواب

 

اتكلم عبد التواب بصوته القوى: مبروك الجواز يا زياد بيه

 

رد عليه زياد: جواز ايه بقى.. ما خلاص😭

 

اتكلم عبد التواب: خلاص ايه يا بيه

 

زياد: لا متشغلش بالك انت ..الله يبارك فيك يا عبد التواب عقبالك

 

رد عبد التواب بدهشه: عقبالي ايه يا بيه انا متجوز..

 

ليتابع عبد التواب بدهشه وهو بيبتعد عن زياد: هما مالهم النهاردة🙄

 

اتكلمت سجده مع زياد وهي بتضحك: ايه يا حبيبي هو صوته خضك ولا ايه

 

رد زياد: خضني ايه بس .. انتي تنسى كل الكلام الا قولتهولك من شويه دا ..خلاص مبقاش فيا اعصاب اقف حتى على رجلي

 

ضحكت سجده وهي بتواسيه وبتربت على كتفه

 

تابع زين المشهد من بعيد وهو هيموت من الضحك على زياد😂..

 

اتكلمت عليا وهي بتضحك وبتعاتب زين: حرام عليك يا زين بجد ..زياد شكله اتفزع من صوت عبد التواب اوي

 

رد زين وهو بيضحك: هو اتفزع بس ..انتي عارفه بعد الخضه دي يبقى يقابلني لو قدر بس يساعدها تغير الفستان ههههههه

 

نظرت له عليا بصدمه وضربته على دراعه عشان يسكت ويبطل ضحك..😂

 

وقف حمزه بجانب جيلان وهو بينظر لها بأعجاب واضح جدا ..خجلت جيلان من نظراته الا كانت بتعبر لها عن شعوره اتجاهها ..

 

اتكلم حمزه بهدوء: على فكرة انتي جميلة اوي النهارده

 

ردت جيلان بخجل: النهاردة بس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ابتسم حمزه واتكلم بأعجاب: الصراحه انتي دايما جميلة

 

ليتابع بهدوء: وذكية وملتزمه جدا في شغلك

 

ابتسمت جيلان بحزن وهي بتتذكر حياتها قبل موت والدتها وجدتها واتكلمت بحزن: تعرف ان انا كنت من كام شهر بس ..انسانه فاشلة وتافهه وعمري ما فكرت في شغل وكنت دايما عصبيه ومتهوره

 

ابتسم حمزه واتكلم بتأكيد: مش مهم كنتي ايه الاهم بقيتي ايه

 

ليتجه بنظره لعليا وهي واقفه جانب جوزها وبتضحك وهو بيضمها بسعاده.. ليتابع حمزه حديثة بابتسامه وهو بيرجع بنظره ل جيلان: كل حاجه في الدنيا بتتغير.. حتى مشاعرنا بتتغير

 

ابتسمت له جيلان وهزت راسها بتأكيد.. نظر لها حمزه بأعجاب بدأ يتحول بداخله لشئ اخر❤

 

قربت لمياء زوجة كريم من عليا وزين وسلمت عليهم..

 

ابتسمت لها عليا بسعاده وكانت فرحانه جدا انها شافتها ..استأذن منهم زين وراح يكلم جده وتركهم لوحدهم..

 

اتكلمت عليا معاها بابتسامه: عامله ايه طمنيني عليكي

 

ردت لمياء: الحمدلله بدأت اكمل حياتي بشكل طبيعي بعد ما خلصت من كريم

 

نظرت لها عليا بدهشه واتكلمت بزهول: خلصتي من كريم يعني ايه

 

اتكلمت لمياء وهي بتضحك: اصل جوزك اتوصه بيه علي الأخر ورباه التربيه الصح😂😂 وبعد مارجع البيت انا قولتله ان انا الا ساعدتكم وعرفتكم خطته هو وجانيت 😂

 

نظرت لها عليا بصدمه وضحكت لمياء وهي بتتابع حديثها: هو بقى حب يعاقبني ام طلقني ..بس ميعرفش انه كدا عاقب نفسه ونسى انه موقع على نص مليون جنيه مؤخر

 

نظرت لها عليا بدهشه لتتابع لمياء: وطبعا سجنته بفلوس المؤخر

 

فتحت عليا عنيها بصدمه: سجنتيه..!

 

لمياء: ايوا لانه يستاهل اكتر من كدا ..دا انسان ند”ل وانا*ني والحمدلله اخد جزاءه..

 

لتتابع بتاكيد: احمدي ربنا ان ربنا مجعلهوش من نصيبك ..صدقيني عمره ما كان هيحافظ عليكي

 

نظرت عليا على زين وهو واقف بيتكلم مع جده ووالده وابتسمت وهي بتفتكر بكائها وحزنها لما كريم سابها واد ايه كانت شايفه انها مش هتقدر تعيش من غيره بس دلوقتي اكتشفت ان بعاده عنها كان خير ليها وافتكرت خوفها ورفضها لفكرة جوازها من زين واد ايه كانت شايفه ان عمرها ما هتكون سعيده معاه ودلوقتي نظرت لحالها وعرفت ان ربنا بعد عنها الشر وقرب منها الخير وشكرت ربنا من كل قلبها على النعمه الا هي فيها بعد ما اكتشفت ان ربنا بعد عنها الندل قليل الأصل وقرب منها الأصيل ابن الأصول واصبحت❤زوجة ابن الأصول❤

____________________

 

بعد حوالي 4 شهور

 

اجتمعت عائلة الشافعي على مائدة الفطار ..الجد وابنه كمال وزين وعليا ببطنها البارزه المتوقع ولادتها بعد يومين وجيلان وزياد وزوجته سجده..

 

نظر لهم الجد وهو بيبتسم بسعاده واتكلم بحماس: ان شاءالله كلها كام يوم وعيلتنا تزيد واحد

 

اتكلمت جيلان وهي بتنظر لعليا: ايوا يا عليا كام يوم بس وتولدي متطوليش اكتر من كدا ..انتي عارفه ان انا وحمزه اتفقنا ان فرحنا هيكون بعد ما انتي تولدي على طول…

 

لتتابع جيلان بضحك: بصراحه خوفنا تعمليها وتولدي في الفرح

 

ضحكت عليا واتكلمت بتعب: والله انا اول واحده نفسي اولد بجد الموضوع صعب ومبقتش قادرة اتحرك من مكاني

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

لتتابع وهي بتنظر ل زين بغيظ: وجوزي للأسف مش مساعد في اي حاجه

 

رفع زين حاجبه واتكلم بدهشه: هو المفروض انا اساعد في ايه يعني مش فاهم

 

ردت عليا بغيظ: تعمل ايه حاجه هو مش الا في بطني دا ابنك برضه ..اشمعنا انا الا اشيله لوحدي يعني

 

ضحك الجميع عليهم و رد عليها زين بغيظ: حاضر يا حبيبتي اوعدك هبقى اشيلكم انتم الاتنين

 

ضحك كمال واتكلم بهدوء: خلاص كلها كام يوم وينور الدنيا ووقتها انا بس الا هشيله

 

اتكلم الجد بقوة: دا حفيدي انا وانا بس الا هشيله

 

صرخت عليا بصوت مرتفع

 

نظر لها الجميع واتكلم زين ببرود وهو بينظر لهم: متقلقوش يا جماعه ..هي كل يوم كدا

 

صرخت فيه عليا بقوة: بس المرادي بجد يا زين انا شكلي هولد بجد

 

اتكلم والده بانفعال: يا بني اتحرك مراتك شكلها بتولد بجد

 

نظر لها زين واتكلم بغيظ: عليا متأكده انها بجد المرادي.. لو روحنا المستشفى وطلعت مش ولادة زي كل مرة الدكتور هيولع فينا

 

عليا بصراخ: بقولك بولد الحقني انا بمو”‘ت

 

اتكلم زياد بقلق: اكلم الاسعاف..؟

 

ردت سجده بخوف: اسعاف ايه على ما الاسعاف يوصل هتكون ولدت

 

وقف زين بسرعه وشالها وهو بيتكلم معاها بغيظ: شلتك اهوه عشان تبقى تقولي مش بيشيل

 

ليتابع وهو بيوجه كلامه لزياد: اسبقني بسرعه يا زياد على العربيه

 

جرى زياد قدامه وفتحله باب العربيه وركب زين جانب عليا بالخلف وزياد مكان القياده وخرج الجد وكمال وسجدة وجيلان خلفهم بالعربيات على المستشفى..

 

بعد ساعتين في المستشفى

 

فتحت عليا عنيها وزين كان جالس جانبها وهو ماسك ايديها والكل كان واقف حواليها وبيبتسموا بسعاده

 

اتكلم زين وهو بيقبل ايديها: حمدلله على السلامه يا حبيبتي

 

اتكلمت عليا بتعب: انا ولدت..؟

 

رد زين وهو بيضحك: اه يا حبيبتي اخيرا فرقعنا البلونه😂

 

نظرت له بغيظ واتكلمت بتعب: ابني فين

 

ردت سجده وهي بتشاور على الجد وكمال وزياد: ابنك في خناقه عليه هناك ..الكل عايز يشيله

 

ابتسمت عليا واتكلمت بلهفه: زين انا عايزه اشوفه

 

اتكلم زين بعشق: عيوني ياقلبي زين

 

قرب منهم الجد وهو بيعطي لعليا طفلها وبيتكلم بسعاده: حمدلله على السلامه يا حبيبتي..

 

اخدت عليا ابنها ونظرت له بسعاده وهي مش مصدقه انها شايلة حته منها ومن زين

 

اتكلم كمال بحماس: قولولي يا ولاد هتسموه ايه

 

ليتابع وهو بينظر لوالده: على فكرة يا زين جدك هو الا اختار اسمك انت وزياد

 

ابتسمت عليا ونظرت لزين واتكلم زين بسعاده وهو بينظر لجده: ربنا يخليه لينا يارب ويبارك في عمره وهو كمان الا هيختار اسامي ولادنا

 

فرح الجد جدا ودمعت عنيه من الفرحه ..اخد زين ابنه من عليا واعطاه لجده واتكلم بسعاده: اتفضل يا جدي اختار اسم حفيدك

 

اخد الجد حفيده وهو بينظر له بسعاده و بيحاول يمنع دموعه من التساقط وقبل مقدمة رأسه ونطق اسمه بحُب 《سيف》

 

ليتابع وهو بينطق الاسم بلقب العائلة : سيف الشافعي

 

ابتسم زين ونظر لعليا وبدلته عليا الابتسامه بسعاده وهي سعيده جدا بالاسم الا اختاره الجد واجتمعت العائلة بسعاده وهما بيتكلموا عن تجهيز احتفال كبير لأستقبال المولود الجديد♡ سيف زين كمال الشافعي♡

 

وبعد أسبوع في قصر عيلة الشافعي كان في اكبر احتفال بالمولود الجديد

 

وقف زين الشافعي وهو ماسك ايد عليا وقال كلمة شكر لكل الحضور

 

وقف الجد وهو بينظر لعيلته السعيدة وضم سيف حفيده لحضنه ودعى الله من كل قلبه

 

اللهم إني أستودعك ذريتي وأهلي يا من لا تضيع عنده الودائع، فاحفظهم وعافهم من كل آفة وعاهة، ومن سوء الأسقام والأمراض، ومن شر طوارق الليل والنهار، ومن شر عين كل حاسد وغل كل حاقد ومن أصدقاء السوء، اللهم احفظهم من بين أيديهم ومن خلفهم وعن أيمانهم وعن شمائلهم ومن فوقهم ومن تحتهم ، يارب ابعد عن عائلتي متاعب الدنيا ولا تذقهم طعم الحزن ولا دموع الضيق اللهم ارح قلوبهم وأسعدهم سعادة لا تزول واحفظهم لي يا كريم🤲🌷

 

زوجة ابن الأصول بقلمي ملك إبراهيم

🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷🌷

تمت بحمدالله❤الهدف من الرواية❤

 

تسليط الأضواء على الاشخاص الذين تمتلئ قلوبهم بالحقد والجشع والطمع اصحاب النفوس الضعيفه الذين يريدون امتلاك كل شئ بدون تعب او مجهود

 

يتعرض الإنسان طوال حياته إلى مواقف من أشخاص يتحكم فيهم الج شع والط مع وتعتبر هذه من الصفات التي لا يفضلها أي شخص أثناء التعامل كما أن صفات الط مع والج شع من الصفات التي تؤدي بالإنسان إلى الهلاك حيث أنه من الممكن أن يرتكب أي شيء من أجل إرضاء أطماعه

 

الطمع يشير إلى أن الإنسان يتمنى ما في يد الغير دون أن يبذل أي مجهود حيث يعتبر أن ما يمتلكه الغير هو ملك له ومن حقه الحصول عليه، ويعبر الجشع عن رغبة الشخص في امتلاك ما يمتلكه غيره من الأشخاص ويزيد عن الطمع في كونه يرغب في أن غيره يفقد ماله أو يقل، حيث لا يحب أن يرى أحد مثله، وتعتبر هذه الصفتين من الصفات الخ .بيثة التي حذرت منه الأديان، وكذلك مكارم الأخلاق

 

يعتبر الطمع والجشع من الصفات السيئة التي تؤدي إلى فساد في النفس البشرية والتي يترتب عليها فساد في المجتمع بأكمله حيث تؤدي هاتين الصفتين إلى غياب كل معاني التضحية والفداء بالإضافة إلى ارتكاب المعاصي التي من شأنها أن تهلك الإنسان وكذلك تؤدي بالإنسان إلى الفقر الدائم وعدم القناعة مما يجعله يعيش بين الأشخاص وهو ينظر إلى ما بايديهم كما أن هاتين الصفتين تجعل الإنسان سيء الظن بالله غير مقتنع بما رزقه الله عز وجل .

 

اللهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنْ عِلْمٍ لَا يَنْفَعُ، وَمِنْ قَلْبٍ لَا يَخْشَعُ، وَمِن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top