رواية زوجة ابن الاصول (مكتملة حتي الفصل الاخير) بقلم ملك ابراهيم

 

 

#زوجة_ابن_الأصول

#بقلم_ملك_إبراهيم

البارت السادس والثلاثون👑👑

 

#لايك قبل القرأه بعد اذنكم منعاً من الحظر وعشان احدد عدد المتابعين الا هيكملوا معانا

 

جيلان: وكنتي بتديه الدوا دا ازاي؟

 

جدتها: في بنت من الخدم هنا كانت تبعي وكانت هي الا بتحطله الحبايه يوميا في القهوة ولما سافر ومقدرتش اوصله وكان جسمه محتاج للمخد*ر دا دخل في مرحلة اكتئاب وطبعا كان الكل فاكر ان دا بسبب مو*ت شهيره ولما دخلت جانيت حياته بدأت تحطله هي الحبايه وخرج من حالة الأكتئاب ورجع تحت تأثير المخد*ر تاني

 

جيلان بعدم تصديق: يعني الحالة اللي كان فيها اونكل كمال دي كان تحت تأثير المخد*ر وازاي محدش خد باله

 

جدتها: لانه كان بياخده بانتظام وهو دا الا هنعمله مع زين بس اسمك يرتبط بأسمه الأول وتبقى مراته رسمي…

 

وقفت جيلان وهي بتفكر بزهول ومش مصدقه تفكير جدتها الشيطاني

 

لتتابع جدتها بمكر: احنا هنفهم زين ان عليا بتخونه وهو اكيد مش هيستحمل انها تفضل على زمته وهيطلقها واول ما يطلقها هياخد اول حبايه من المخد*ر دا وفي يوم هيصحى يلاقيكي جانبه على السرير وهو مش فاكر اي حاجه وانتي هتوهميه ان حصل بينكم علاقة كاملة وانه وعدك بالجواز وانا هدخل واشوف المنظر دا وطبعا مش هستحمل وهتعب ووقتها لازم يتجوزك عشان الفضايح…

 

ابتسمت جيلان بمكر بعد ما شعرت ان خطة جدتها اقوى واكتر امان من خطة باسل وقررت انها تكمل مع جدتها وتترك باسل

 

جيلان بأعجاب: ايه الدماغ دي يا تيته.. هي ليه ماما مطلعتش زيك كدا

 

جدتها بثقه: اصل مامتك دي خايبه.. وانا مليش حظ في بناتي

 

لتتابع بتأكيد: لكن انتي جيلان ..هتكوني نسخه مني وعشان كدا ليكي مكانه تانيه في قلبي

 

ابتسمت جيلان واتكلمت بتأكيد: دا انا بتمنى يا تيته اكون نسخه منك

 

ابتسمت جدتها وبصت للهاتف بعد ما اعلن عن اتصال من شخصاً ما

 

جدتها: انا هنزل انا دلوقتي وانتي حاول تريحي شويه وتستعدي للجاي

 

جيلان بحماس: متقلقيش يا تيته انا دايما مستعده

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خرجت جدتها من الغرفة وردت على الهاتف بصوت منخفض

 

جدة زين: ايه الاخبار طمني

 

الطرف الاخر: اطمني يا هانم كله حصل زي ما حضرتك امرتي .. و زياد بيه في القسم دلوقتي ومحتاج حد يضمنه وتليفونه ومحفظته معايا وقفلت تليفونه زي ما امرتي

 

اتكلمت جدة زين بمكر: حلو اوي ..انا عيزاك بقى تتصل على الرقم الا انا بعتهولك ..دا رقم جد زياد وتبلغه ان انت من القسم وطالبينه عشان يجي يضمن زياد ويخرجه

 

الطرف الأخر: تحت امرك يا هانم ..هكلمه دلوقتي حالا..

 

قفلت جدة زين التليفون وابتسمت بمكر واتجهت لغرفتها تتابع من بعيد ايه الا هيحصل

 

بعد وقت قليل خرج جد زين من غرفته بفزع واتجاهه ل غرفة زين وعليا وخبط عليها بقوة

 

فتحت عليا الباب بقلق واول ما شافت الجد وهو وقف بقلق وفزع ..فكرت انه عرف بموضوع انتحا*”ر ابنه كمال

 

الجد: فين زين يا عليا..؟

 

عليا بارتباك: خرج يا جدي.. هو ايه الا حصل

 

الجد بقلق: زياد في القسم وكلموني دلوقتي وعايزين حد يروح يضمنه ويخرجه

 

عليا بقلق: وزياد في القسم ليه

 

الجد: معرفش يا عليا وبكلم زين مش بيرد

 

ردت عليا بقلق وتوتر: وانا كمان بكلمه مش بيرد عليا

 

الجد بقلق: هيكون راح فين يعني؟ .. ياترى ايه الا حصله هو كمان ..انا قلبي مش مطمن وحاسس بقبضه غريبه في قلبي من الصبح

 

خافت عليا عليه من الصدمه لو عرف ان كمال في المستشفى و زين راحله وعشان كدا فضلت انها متقولش اي حاجه

 

شرد الجد وهو بيفكر ايه الا بيحصلهم دا ..كمال سافر وميعرفش عنه حاجه وزين اختفى وميعرفش عنه حاجه وزياد ميعرفش ايه الا حصله عشان يتمسك في القسم .. ليه كل حاجه متلخبطه ..ليه مش فاهم ايه الا بيحصلهم ..وهل الا بيحصلهم دا طبيعي ولا شئ متدبر

 

اتكلمت عليا بارتباك: هو ينفع اروح اضمنه واخرجه انا يا جدي

 

رد الجد بهدوء: لا يا حبيبتي مش هينفع ..خليكي انتي هنا وانا هروح القسم اشوف الموضوع دا ولو زين رجع خليه يحصلني على القسم

 

ردت عليا بقلق: حاضر يا جدي الا تشوفه

 

ذهب الجد من غرفة عليا عشان يروح هو القسم وقفلت عليا باب الغرفه وهي بتبكي ومش عارفه ليه بيحصلهم كل دا

 

بعد خروج الجد من الفيلا واتجاهه للقسم ..كلمت جدة زين حمزه في التليفون

 

جدة زين: انت فين دلوقتي

 

حمزه: انا قربت من الفيلا اهوه

 

جدة زين: تمام ادخل وانا نزلالك حالا

 

اغلقت الهاتف ..واتجهت للأسفل

رواية زوجة ابن الأصول بقلم ملك إبراهيم

 

في غرفة جيلان

قعدت جيلان تفكر وتقارن خطة جدتها ب خطت باسل ولقت ان مصلحتها مع جدتها

مسكت هاتفها واتكلمت بمكر وهي بتضع اسم باسل في قائمة الحظر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

جيلان: معلش بقى يا باسل ..بس بصراحه تيته طلعت اذكى منك بكتييير

 

لتتابع وهي بتضغط على زر الحظر: مش خسارة فيك البلوك.. لاني عايزه اركز مع تيته اكتر

 

نزلت جدة زين للأسفل ورحبت بحمزه الا كان واقف وهو بينظر حواليه بتوتر…

 

جدة زين: في ايه مالك بتبص حواليك زي الا جي يسرق

 

حمزه بتوتر: انا مش مطمن ومش عارف لو زين ولا زياد اي حد فيهم جه دلوقتي هقولهم انا جي ليه..

 

جدة زين بقوة: وقتها متقولش وسبني انا الا اتكلم

 

جلست وسمحتله بالجلوس…

 

جلس حمزه قدامها واتكلم بتوتر: هو انا المفروض اعمل ايه دلوقتي

 

ردت جدة زين بمكر: انا الا هعمل متقلقش

 

لتتابع بتأكيد: بس عيزاك تهدى كدا وتبطل القلق والتوتر دا

 

هز حمزه راسه بهدوء

 

اتكلمت جدة زين: انا هقوم دلوقتي انادي لعليا واقولها ان انت هنا بتسأل على زياد وزياد مش موجود وهقولها انها لازم تنزل ترحب بيك

 

بص حمزه حواليه بتوتر: وبعدين ..انا حاسس ان ممكن حد يجي دلوقتي

 

اتكلمت جدة زين بغضب: ما تهدى بقى وقولتلك متقلقش ..زياد وجده مش هيرجعوا دلوقتي خالص وزين كمان خرج متضايق ومش بيرد على تليفونه وشكله كدا مش هيرجع دلوقتي وممكن يبات بره كمان

 

لتتابع بمكر: لما عليا تنزل انا هجبلك قهوة ولعليا عصير ولازم عليا تشرب العصير دا انت فاهم

 

رد حمزه بدهشه: اشمعنا يعني ..هو العصير دا هيكون فيه حاجه

 

ردت بمكر: متقلقش هيكون فيه حبايه تخلي عليا غير واعية لأي حاجه بتحصل حواليها وهتشوف حاجات مش حقيقه ..يعني مش بعيد تشوفك زين

 

فتح حمزه عينه بصدمه واتكلم بتوتر: يعني ايه

 

جدة زين: يعني عليا مش هتحس بأي حاجه خالص وانا باخد لكم كام صورة مع بعض في اوضاع……..

 

وقف حمزه بعنف واتكلم بغضب: ايه الا حضرتك بتقوليه دا انا مستحيل اعمل حاجه زي دي مع عليا..

 

اتكلمت جدة زين بمكر: هتعمل الا انا بقولك عليه وتبقى عليا حلال عليك بعد ما زين يطلقها ولا اشوف حد غيرك وتطلع انت بره الموضوع دا خالص

 

وقف حمزه وهو بيفكر وخايف على عليا انها تتعرض للموقف دا مع حد تاني وكان حقيقي مش عارف يعمل ايه وكان بيتمنى لو زين او زياد اي حد فيهم يجي دلوقتي

 

اتكلمت جدة زين وخرجته من تفكيره: ايه قولت ايه اطلع انادي على عليا ولا اشوف حد تاني

 

رد حمزه باستسلام: نادي عليها وانا جاهز.. لان مفيش حد يستحق عليا غيري

 

ابتسمت بمكر: برافو عليك ..انا برضه بقول كدا

 

وقفت واتجهت للأعلى لأستدعاء عليا

 

خرج حمزه هاتفه بسرعه وحاول الاتصال على زين للمرة ال100 وبرضه زين مش بيرد.. حاول الاتصال على زياد وتليفونه مقفول.

 

اتكلم حمزه بقلق: يا ترى انتوا فين ..

 

ليتابع بحيرة: وبعدين ..هعمل ايه في المصيبه دي..

 

طلعت جدة زين في اتجاه غرفة عليا ..وقفت قدامها قسمت تمنعها من متابعة السير لغرفة عليا..

 

قسمت: على فين يا ماما

 

والدتها: في ايه يا قسمت ..ايه الا خرجك من اوضتك دلوقتي

 

قسمت بغضب: طالعه اشوف بترتبي لايه

 

والدتها بسخريه: اطمني ..انا برتب ازاي اخرج ابنك من المصيبه الا هو فيها وازاي اوفرله فلوس عشان يقدر يرجع الفلوس الا هو اخدها من المجر”‘مين الا هيق*”تلوه لو مرجعش لهم فلوسهم

 

ضعفت قسمت ووضعت وجهها في الارض بكسرة..

 

ابتسمت والدتها بسخريه واتكلمت بقوة: اطمني يا حبيبتي ..انا بعمل كل دا عشانك انتي واولادك

 

ردت قسمت بكسره: بس ميبقاش على حساب ولاد اختي

 

لتتابع ببكاء: ارجوكي يا ماما ..انا مش قادره انام من عذاب الضمير

 

ردت والدتها بعنف: عذاب الضمير اهون كتير من عذاب القلب لما تفقدي ابنك لو مرجعش للناس دول فلوسهم

 

وضعت قسمت ايديها تضم وجهها وهي بتبكي..

 

قربت منها والدتها وربتت على كتفها بسخريه واتكلمت: ادخلي اوضتك يا حبيبتي ومتقلقيش

 

نظرت قسمت لوالدتها بحزن وخضعت لضعفها وخوفها على ابنها من المو*ت ودخلت غرفتها باستسلام…

 

اتجهت جدة زين ل غرفة عليا وخبطت بهدوء.. فتحت عليا الباب وكانت لسه بتبكي وقلقانه جدا على زين

 

اتكلمت جدة زين بتمثيل: انتي لسه بتعيطي يا حبيبتي

 

ردت عليا وهي بتجفف دموعها: لا يا ماما انا كنت هنام

 

جدة زين: لا تنامي ايه .. دا احنا عندنا ضيف

 

عليا بدهشه: ضيف مين..؟

 

جدة زين: البشمهندس حمزه جه عشان يقابل زياد وزياد مش موجود وانا مش عارفه اقوله ايه

 

عليا بدهشه: تقوليلوا ايه في ايه يا ماما مش فاهمه.. مش هو عايز زياد وزياد مش موجود ..يبقى قوليلوا انه مش موجود

 

جدة زين بمكر: بس ميصحش يجي ويمشي كدا من غير واجب ضيافه يا عليا ..لازم على الاقل يشرب حاجه ..مش هي دي الاصول برضه

 

غمضت عليا عنيها بتعب واتكلمت بهدوء: عندك حق يا ماما ..بس اعذريني انا تعبانه ومش هقدر انزل ياريت حضرتك ترحبي بيه انتي

 

جدة زين برفض: ميصحش يا عليا دا مديرك ولازم ترحبي بيه بنفسك

 

هزت عليا راسها بتعب واتكلمت باستسلام: حاضر يا ماما هغير لبسي وانزل ارحب بيه

 

اتكلمت جدة زين بمكر: بس متتأخريش يا حبيبتي الراجل قاعد لوحده بقاله كتير..

 

لتتابع وهي في طريقها للخروج من الغرفه: وانا هنزل اعمله قهوة بنفسي واعملك كوباية عصير تهديكي شويه

 

ابتسمت عليا بهدوء وهزت راسها بتعب .. خرجت جدة زين ومسكت عليا تليفونها تتصل بزين عشان تطمن عليه وبعد وقت من الانتظار لم يتم الرد.. اتنهدت بتعب ودعت من قلبها ان ربنا يحفظه ويطمنه على باباه… واتجهت لخزنة الملابس عشان تغير ملابسها وتنزل لمقابلة حمزه..

 

في قسم الشرطه دخل الجد ومعاه المحامي الخاص به ..شافوا زياد وهو واقف جنب عسكري قدام غرفة الظابط.. قرب منه جده بلهفه

 

الجد: زياد ايه الا حصل..؟

 

زياد بصدق: مش عارف يا جدي ..في واحد رمى نفسه قدام عربيتي ولما نزلت اشوفه لقيت الكل اتلم حواليا وبيقولوا ان انا صدمته بالعربيه ومش لاقي تليفوني ولا محفظتي ..شكلهم اتسرقوا

 

اتكلم المحامي بهدوء: والمصاب فين دلوقتي

 

زياد: معرفش ..انا اصلا مش عارف حاجه ولا فاهم اي حاجه من كل الا حصل

 

هز المحامي راسه بتفهم واستاذن من العسكري يبلغ الظابط انه عايز يقابله ويطلع على المحضر

 

وقف الجد وطمن حفيده

 

الجد: متخافش يا زياد انا معاك وهخرجك من هنا

 

رد زياد: ياريت يا جدي.. انا مش عايز افضل هنا اكتر من كدا

 

رد الجد بتأكيد: متقلقش يا حبيبي

 

ليتابع الجد حديثه وهو بيفكر في كل الا بيحصلهم دا: انا هخرجك من هنا وهدفع الا كان السبب في دخولك هنا التمن غالي اوي

*******

عند زين وصل اخيراً شرم الشيخ واتجه مباشرة الي المستشفى الا فيها باباه ووقف قدام موظف الاستعلامات

 

زين: لو سمحت في حد من المستشفى هنا كلمني وقالي ان والدي كمال الشافعي موجود هنا

 

الموظف: لحظه واحده يافندم

 

(بداء الموظف يبحث عن اسم كمال الشافعي و رد باحترام)

 

الموظف: ايوا يا فندم موجود في العناية المركزه حاليا.. ومتقلقش الحالة شبه مستقره وتقدر حضرتك تشوف الدكتور المتابع لحالته وهو هيشرح لحضرتك الحالة

 

قربت احدى الممرضات واتجهت مع زين لتوصيله لغرفة الدكتور

 

دخل زين ورحب به الدكتور بكل احترام

 

اتكلم زين: انا زين الشافعي ..كنت عايز اعرف من حضرتك ايه حالة والدي كمال الشافعي بالظبط

 

رد الدكتور بهدوء: والد حضرتك للاسف حاول الانتحار والحمدلله قدرنا ننقذه

 

زين بلهفه: وحالته ايه دلوقتي

 

الدكتور: الحمدلله بخير وهو في العناية المركزه حاليا وان شاءالله بكره نقدر ننقله غرفة عاديه

 

اتكلم زين براحه: الحمدلله

 

الدكتور: الحمدلله على كل شئ ..بس في حاجه مهمه لازم حضرتك تعرفها

 

زين بدهشه: خير يا دكتور

 

اخد الدكتور مجموعه من التحاليل واتكلم وهو بيعطيها ل زين: دي تحاليل والدك ..واظهرت التحاليل ان والدك بيتعاطى مخدر على مدى طويل .. يعني بقاله فترة كبيره جدا او نقدر نقول سنين بيتعاطى المخدر دا بشكل مستمر وفجأة وقف تعاطي النوع دا من المخدرات ودا للأسف دخله تقريبا في حالة اكتئاب ادى للانتحا*ر

 

اتصدم زين واخد التحاليل من ايد الدكتور وهو بينظر فيها بزهول ..واتكلم زين بتأكيد: بس والدي عمره ما اخد مخدرات

 

الدكتور: النوع الا والدك بياخده دا ..دا مش مخد*ر عادي دا مخدر بيشتغل على خلايا معينه في المخ.. بتوقف المخ عن العمل بشكل صحيح وبيحصل عند الشخص الا بيتعاطى المخدر دا حالة من السكون واللامبالاه

 

اتصدم زين واغلق ملف التحاليل وهو مش مصدق الا سمعه ..معقول والده كان بيتعاطى مخدرات ..طب ازاي وامتى وليه ..مستحيل ..في حاجه غلط

 

نظر للدكتور واتكلم بهدوء: لو سمحت يا دكتور انا عايز اشوفه

 

الدكتور: للاسف مش هينفع دلوقتي ..تقدر حضرتك تنتظر للصبح ووالد حضرتك هيتنقل لغرفه عاديه وتقدر حضرتك تشوفه وتتكلم معاه

 

غمض زين عينه بتعب ووضع ايديه على مقدمة راسه وهو بيفكر.. ازاي والده كان بيتعاطى مخدرات طول الفترة دي وهما مش حاسين.. وازاي محدش اخد باله ..طب ازاي وامتى وفين.. كل دي أسأله و ردها عند والده…

 

في الفيلا ..

 

نزلت عليا رحبت بحمزه الا وقف في استقبالها وهو بينظر حواليه بتوتر

 

استغربت عليا توتره الواضح جدا واتكلمت بدهشه

 

عليا: حمزه انت كويس

 

نظر حواليه بتوتر واتكلم مع عليا بصوت منخفض: عليا جدة زين هتجيبلك عصير دلوقتي اوعي تشربيه

 

عليا بصدمه: اييه

 

حمزه بصوت منخفض وهو بينظر حواليه: اسمعي الا بقولك عليه ..اوعي تشربيه واعملي نفسك تعبانه واطلعي اوضتك واقفلي على نفسك كويس ومتفتحيش لأي حد لحد ما زين يرجع

 

(دخلت جدة زين وهو بتحمل صنيه عليها فنجان قهوة وكوب عصير)

 

توقف حمزه عن الحديث اول ما شافها بتقرب منهم..

 

نظرت عليا ل حمزه بصدمه وقربت منها جدة زين وهي بتقدم لها العصير..

 

نظرت عليا ل جدة زين ولاحظت في عنيها نظرة غريبه اول مرة تاخد بالها منها..

 

مدت ايديها واخدت العصير بايد بترتعش..

 

اتكلمت جدة زين بابتسامه: اشربي يا حبيبتي العصير دا هيهديكي شويه

 

قربت عليا العصير من شفايفها و……

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top