رواية سلفتي ولكنها

بدوا يدوروا ع سجدة.
سجدة خلصت صلاة و قعدت تدعي ربنا انه يصلح حالها: يارب دا اختبار منك وانا راضيه صابرة وراضيه يارب.
قامت لاقت اتصال من اختها راحت ليها ورواحوا.
عند امجد.
خلصوا اجراءت الد”فن و راحوا التر”ب دفـ. ـنوا تحت الصراخ و تمثيل سمية.
الصوان اتعمل و امجد وقف جامد في العز”اء بتاع اخوه.
عند سجدة.
ابوها: ادعيلو يا بنتي.
سجدة بدموع: مقولتليش ليه من بدري انا لازم البس واروح.
امها: يلا كلنا هنروح ونعمل الواجب.
شريف بن خالة سجدة: هوصلكم يا خالتي.
هزت راسها بنعم.
شريف لسجدة: شدي حيالك يا سجدة.
سجدة دموعها كانت كلها حزن عليه لانه كان طيب معاها زي اخوها.
شريف زعل اوي ع دموعها دي و قلبه وجعه.
جهزوا وركبوا العربية و شريف كان مركز مع سجدة يلي دموعها مش مبطلة في نفسه: معقول قلبي يرجع يدق لك تاني يا سجدة.
بعد شوية وصلت سجدة و اهلها و امجد رحب بيهم و بص عليها بدموع جامدة و كان نفسه يترمي في حضنها بس مقدرش.

امجد: الحر”يم في الشقه فوق وصلهم يا علي.
علي احد الجيران: تمم.
سجدة بحزن: البقاء لله يا امجد.
امجد بص لها بحيرة: حياتك البقيه يا سجدة.
طلعت سجدة عن الحريـــــــ ـم يلي اول م سمية شفتها اتعفر”تت.
راحت وحضنت حماتها السابقه: شدي حيالك يا ماما.
سمية قررت تعمل حاجه: جاية ليهه مش كفايه يلي حصل بسببك.
سجدة بعدم فهم: بسببي.
سمية بغضب وصوت عالي وسط العزاء: اه بسببك انتي…
: كلمة زيادة مش هرعي انك مرات المرحوم.
بصوا ناحية الصوت: امجد.
امجد داخل: اخويا له احترمه مفهوووم يا مرات اخويااا ولا افهمك اكتر.
سكتت بخوف من رد فعله وسجدة بصت له بحزن.
سمية قعدت وامجد: سجدة تعالي دقيقه عايزك.
امها: روحي معه.

اومات براسها.
خرجوا ع راس السلم.
امجد دموعه نزلت غصب عنه ولسه هينطق: اظن الوقفه دي متنفعش انت طليقها.
سجدة: شريف.
شريف بهدؤء: عمي بينادي عليكم يلا.
سجدة بصت ع امجد ومشيت مع شريف لانه مينفعش فعلا حتي لو كان مسحـ ـور فهو طليقها بردو .
بقلم ميرا ابوالخير.
مر شهرين وسجدة بطنها بدءت تبان و شريف بقا ع طول معها.
امجد كان سافر بعد العز”اء ع طول و لسه مرجعش.
سمية كانت ع اخرها لانه سجدة يلي ف بطنها عايش و هي عايشه عادي.
سجدة كانت بتبتسم قدم الكل لكن جواها متد”مرة و نفسها تسمع صوت امجد.
امجد كان بيفتكر ذكرياته معها بس في غيمة ملاحقها ديما بتجيب له صورة سمية.
شريف بلطم: ياختييي يالهوووي انتي هببتي ايهه.
سجدة بخضه و ذهول: في ايه يا بن المجنونه.
شريف بلطم: شبشبي يا حرامية الشبشب وانا اقول الشبشب اختفى و بقيت بروح الجامع بجزم وتتسرق منك لله.
سجدة ببرود: عجبني خدته من عندكم وبعدين احنا جيران عادشي الجار للجار.
شريف بغيظ: هو انا خلفتك ونسيتك يا بت انتي هاتي الشبشب وبعدين دا انتي عايمة فيه.
سجدة بتسرع: اعمل ايه مانت رجليك رجل حما”ر.
شريف 🙂🙂🙂.
سجدة باستوعب: احم ايه دا بص اخوك لابس تيشرتك الجديد اهو.
بص ملاقش حاجه بيبص لاقها جريت من قدمه ضحك عليها .
شريف راح جاب شوكولاته: يلا يا ستي.

سجدة بضحك: اي كل الشوكولاتات دي.
شريف بطفولة: ليا وليكي و للنونه 🙂.
سجدة بابتسامة: قصدك ليا وللنونة بس انت الله يسهلك.
شريف بتافف: بتاكلي كل اكلي ايه فيلة 😑.
سجدة ببرود: اه اذا كان عاجبك.
شريف بابتسامة جذابة: عاجبني اوي.
سجدة باحراج: احم يلا نخرج نتمشي شويه.
شريف بابتسامة اكبر: ياريت والله لحسن انا عجزت هنا جنبكم و خللت من كتر القاعدة.
سجدة: يلا اخويا.
شريف: يلا يا ابلتي هيهيهي.
ضحكت سجدة ع اخرها بسبب منظره.
خرجت مع شريف واختها الصغيرة و اخوه الصغير.
سجدة قعدت ع البحر بهدؤء وابتسم للنسيم العالي لاقت يلي حدف عليها بلونه مياه صوتت: اعااااا يا بن المجانينن.
شريف بخوف تمثيلي: احيه 🙂 والله قصدي اقصد مش قصدي اعااا اجري يا مجدي.
قامت تجري وراه وتحدفه بالشبشب ويضحكوا.
في يوم ما.
حماتها: اسمعيني يا سميه المر”حوم راح و انا قررت انك تتجوزي امجد.
سمية بتمثيل: ايه دا يا ماما دا مستحيل.
حماتها: لا يا بنتي دا يلي المفروض يحصل اصلا انتي ملكيش غيرنا.
سمية بفرحه من جواها: يلي تقولي عليه يا ماما.
بيداخل امجد وامه بتفرح: اخيرا يا بني نورت بيتك.
امجد: بنورك يا امي.

امه: تعالي عايزاك في موضوع مهم.
امجد هز راسه: تمم يا امي اتفضلي بس هطلع اخد دش الاول عشان تعبان.
امه بهدؤء:تمم متتاخرش.
طلع شقته و داخل طلع فونه وركب خط جديد وطلي رقمها ردت.
:الو مين.
امجد ساكت.
سجدة: مين قولت.
اتنفس امجد بتعب قلبها دق:ا امجد.
امجد قفل الخط بسرعه وقعد ع الارض بحزن: انا حبيت سجدة بس خلاص مليت منها ودلوقتي بحب سمية.
عند سمية.
جت ليها رسالة من الشيخ انه العمل اكتمل نهائي.
سمية ابتسمت وطلعت تجري ع شقتها فضلت ترقص ع اخرها و هي فرحانه واتصلت ع الشيخ.
سمية بفرح: ليك عندي الحلاوة.
الشيخ:************.
سمية وقع منها التليفون: يعني ايهه مش هتتم فرحتي بسبب مراته القديمه لا بقا انا كنت شالتها من دماغي بس ورحمه امي ماشي.

مسكت فونها وعملت حاجه.
بقلم ميرا ابوالخير.
عند امجد.
امجد بصدمة: ازاي تطلبي مني اتجوز ارملة شوقي.
امه: امال هتروح فين يا بني اسمع لازم تتجوزها ولا شكلك بتحب يلي كانت سحـ ـرله لسه.
امجد بصدمة: سحـ ـرله ايه لاحظي انها كانت مراتي.
امه بهدؤء: الماذؤن جاي بعد شويه و هتكتب عليها كده كده عدتها خلصت.
امجد…….
بقلم ميرا ابوالخير.
عند سجدة كانت قاعدة وحاسه بتعب في بطنها لاقت اختها بتصوت.
خرجت جري: في ايههه.
اخت سجدة وبتبص للفون: صورتك نازلة علي الفيس ومكتوب تحتها ( انك سحـ ـرتي لسلفك عشان يحبك ويطلق مراته و حامل منه و اخوه طلقك يلي هو كان جوزك لما عرف).
والناس كلها بتشتم فيكي وتدعي عليكي علي اخرهم يا سجدة.
شريف مسك الفون واتصدم ولقوا صوت حاجه اتخبط لاقوا سجدة ع الارض وفاقدت الواعي و الد”م كتير وو….
#يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top