رواية غرور وكبرياء عاشق (كاملة جميع الفصول)بقلم دعاء حجاج تمممممم

وفجاه الباب انفتح
_غسان بيه البيت نور اتفضل يا بيه
غسان بص لحور وقد اي كان خايف من رد فعلهم
حور ابتسمت والاخري قالت: اتفضلوا
حور وغسان دخلوا وايمان زوجه ابراهيم قالت: تشربوا اي
_اقعدي يا ايمان
ايمان قعدت وقالت: في اي يا بيه قولى ان جوزي بخير
غسان بص لحور اللى قالت: كلنا هنموت يا ايمان وكل واحد فينا هيجى يومه
مع كل كلمه بتقولها حور نبضات قلب ايمان بتزداد اكتر
_ايمان شدي حيلك عمى ابراهيم في ذمه الله
عم السكوت لعدت لحظات وفجاه صدر صوت صريخ عالى جدا

حور حضنتها عالطول وقالت: ده قضاء وقدر يا ايمان وبعدين كلنا هنموت
ايمان بعدم استيعاب: لا لا انتوا بتضحكوا عليا
غسان مقدرش وقال: حور انا برا
حور هزت رأسها وغسان طلع فعلا وكان حاسس بالذنب وقال وهو بيضرب الارض برجله: انا السبب لو مكنتش طلعت من البيت مكنش ده حصل انا السبب
بعد مرور ربع ساعه تقريبا
ايمان كانت قاعده على الأرض والسكوت عنوانها
_اللى بتعملى غلط يا ايمان
ايمان والدموع نازله من عينها: ماما لو عرفت ان ابنها مات ممكن تموت فيها
حور بصت لتحت وقالت بحزن شديد: هي فين
مسحت دموعها وقالت: تعبت اوى الفتره الاخيره والدكتور حجزها في المستشفي
_ربنا يشفيها وعلى فكره غسان مش هيسبكم
ايمان بصت لحور وقالت: ابراهيم مات ازاى
حور مكنتش عارفه تقول اي واخيرا اتكلمت بعد تفكير دام دقيقه تقريبا: حادثه مات في حادثه
وفجاه طلعت بنت في عمر ١٣ وقالت: ماما انتى بتعياطى ليه
ايمان خدتها في حضنها وقالت: مش عايزه تروحى عند تيته يا روحى
ابتسمت وقالت: يعنى هنروح نشوف تيته
هزت رأسها وقالت: روحى رنى على اخوكى وقوليلوا اننا رايحين عند جدتك
هزت رأسها وقالت بفرحه: حالا
حور قامت وقالت: البقاء لله
ايمان مكنتش مصدقه ولا مستوعبه ان جوزها مات بعد جواز دام ٢٥ سنه
_ونعمه بالله العلي العظيم
حور فتحت شنطتها وقالت: غسان زعلان اوى وكان نفسه يديكى الفلوس ده بنفسه بس محرج منك اوى
ايمان هزت رأسها وقالت: شكرا يا حور بس انا مقدرش اخد الفلوس ده
_ده تعب عمى ابراهيم يا ايمان ومينفعش تقولى لا
_بس
حور حطت الفلوس على الكرسي وقالت: ومتخافيش غسان هيتكفل بكل حاجه وعلى فكره غسان بنى ملجأ وقرر يسمى باسم عمى ابراهيم الله يرحمه
ايمان فرحت اوى وقالت: شكرا اوى يا حور ويا ريت توصلى شكري لغسان بيه
حور حضنتها وقالت: ده اقل واجب يا ايمان وبعدين عمى ابراهيم عمل كتير اوى لغسان وده اقل حاجه يعملها عشانه
ايمان ابتسمت وقالت: الله يرحمه
حور بعدت عنها وقالت: انا حاسه بيكى وعارفه انك مش مصدقه لحد دلوقتى بس لازم تكونى اقوي من كده خصوصاً والده ابراهيم مريضه
ايمان هزت رأسها وقالت بدموع مكتومه: عندك حق
حور خدت الشنطه وقالت: عايزه حاجه
_سلامتك
حور طلعت وغسان كان منتظرها برا
حطت أيدها على كتفه وقالت: ايمان طلعت عاقله اوى يا غسان وقد اي بتحب حماتها
غسان هز رأسه وقال: يا تري هيكون رد فعلها اي لو عرفت ابنها مات
_خير أن شاء الله خير
غسان فتح الباب ليها وقال: اي رايك نروح عند أهلك
حور فرحت اوى وفجاه الفرحه اتحولت إلى حزن
_مش هينفع
غسان قفل الباب وحط ايدو على خد حور وقال: مش هينفع ليه
حور بدموع: ماما طردتني وقالتلى ممنوع اشوفك هنا ماما مفكره انى عارفه باللى حصل وساعدتك تعمل كده
_طب ما نروح ونصلح اللى حصل
حور بصت في عيون غسان وقالت: تفتكر هتسامح
_يمكن
حور ابتسمت وقالت: ماشي
غسان فتح ليها الباب وقال: اتفضلى يا حوري
حور ركبت وغسان ركب أيضا وقال: اي رايك بعد ما نروح عند اهلك نطلع على فندق
حور بصتله وقالت بارتباك: ليه
_بعدين
_بعدين اي

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top