أحببت زوجة زوجي….. الفصل الثامن
والد جنات…..يلي يا بنتي جهزي نفسك
جنات…. أقعد يا بابا بس نتكلم شويه
والد جنات…. إيه يا بنتي
جنات….بابا أنا مش عايزه اسيب بيتي.. وامشي
أنا جيت ليك قبل ما يتجوز ..ولو كنت وقفتله ساعتها مكانش هيتجوز….وكان هيخاف
أنا دلوقتي تعبانه وهحتاج علاج ومصاريف…وطالما كان هو السبب في مرضي ده يبقي هو إللي يصرف عليا ويعالجني
وأنا هعرف إزاي اخد حقي علي إللي هو عمله فيا
أبو جنات…. والله يا بنتي مكنتش أعرف إن ممكن يجيلك المرض….افتكرت إنك هتتعايشي مع الموضوع
جنات…. خلاص يا بابا. قدر الله وماشاء فعل…دا نصيبي وأنا راضيه بيه… الحمد لله
أبو جنات…. طيب تعالى اقعدي يومين تريحي فيهم اعصابك
جنات…. متقلقش عليا أنا تمام ومراته التانيه مش بدايقني
بس هنتفق أنا وإنت إتفاق علشان يتعلم الأدب شويه
……. ……………….. …………………
في الخارج
احمد بإنهيار….. أنا أول مرة أشوف أبوها متعصب كده……. أنا استحالة أطلقها يا أمي….. أنا مقدرش أعيش من غير جنات
والدته…..اهدي يا إبني إن شاء الله مفيش طلاق ولا حاجه..هو بس زعل علي بنته علشان تعبت….وشويه كده وهيروق
احمد……دي بتلم هدومها جوه أنا مش هعرف أقعد في الشقه لو هي مش فيها
أسماء بشفقه عليه…..اهدي وإن شاء الله مفيش حاجه وحشه هتحصل
احمد بإنفعال….. تعرفي تسكتي إنتي علشان إنتي السبب في كل إلمشاكل إللي بتحصل دي
أسماء….. أنا السبب ليه كنت قولتلك تعالي اتجوزني
أنا رفضتك وطردتك من البيت وإن كملت الجواز غصب عني
والدة احمد….مش وقته الكلام ده دلوقتي إنت وهي
خلينا نشوف أبو جنات هيعمل ايه
خرج أبو جنات وهو غاضب وقال
بنتي قالت إنها تعبانه ومش قادرة تمشي دلوقتي… أول ما تشد حيلها هاخدها ومش هتشوف وشها تاني
احمد…. والله العظيم يا عمي محدش فينا هيدوسلها على طرف…وهنحطها جوه عنينا من جوه
أبو جنات….. أنا امنتك على بنتي بقالك سنين وفي الآخر جالها المرض….هآمنك عليها إزاي وهي تعبانه
أول ما تشد حيلها هاخدها وهطلقها غصب عنك حتي لو هرفع عليك قضيه خلع
احمد بإنفعال…. والله لو هتموتني مش هطلقها دي مراتي وأم عيالي وحب عمري
والد جنات….ولما هي كل ده….روحت اتجوزت عليها ليه
احمد….الطمع عمي عيني… أنا كنت معمي وفتحت
واستحاله افرط فيها…. وبعدين إنت كنت موافق واستأذنتك وإنت وافقت
والد جنات….مكنتش اعرف إن كنت بموت بينتي بإيدي
بس خلاص فوقت
احمد…. وأنا كمان فوقت…ولو عايزني أطلق مراتي التانيه دلوقتي حالا….هطلقها…بس جنات متسبش بيتها وتمشي
والد جنات….. أنا مقدرش اقولك طلقها….حرام عليا اخرب بيت بنيه…. وأنا عندي ولايا زيها… أنا أطلق بنتي أنا
احمد…..بص يا عمي شوف إللي إنت عايزه وأنا اعملهولك
والد جنات…… أنا مش هتكلم في أي حاجة غير لما بنتي تفوق لنفسها
…………. ……. …..
كانت جنات في الداخل تبتسم على كلام والدها وبداخلها فرحه لأنها رأت أحمد يحاول أن يحافظ عليها..وعلي بيتهم
اسماء بابتسامة….والدك هيشده شده تمام….بس بالله عليك ما تسيبي البيت… أنا والله هدور على شقة وهسيب البيت في أسرع وقت….وهطلب الطلاق
جنات. بدموع….لسه بفكر هعمل ايه….بس أنا حاسه اني متهانه ولازم يتأدب…كفايه إن حاسه اني أبويا باعني… وإن أمي سابتني في الدنيا لوحدي
اسماء بتأثر…. إنتي عارفه إن ظروفك احسن مني ميت مره
إنتي دلوقتي ابوكي واقف بياخدلك حقك… أنا أبويا مات وأمي ماتت واخويا إللي كان حنين عليا مات … ومفيش غير مسعد… إللي ذلني وجابني لبيت جوزي بشنطه هدوم من غير حتي ما يعرفه لحسن يرفض إني اجيله
أخواتي جوزوني غصب عني وقالولي كلام واجعني أوي إن عانس وإن محدش مش متجوز هيتجوزني
وكمان تعبانه وخلاص هشيل الرحم في أقرب وقت…يعني ممكن كمان اتحرم من الخلفه
وأنا في الآخر في نظر كل الناس خطافه رجاله وخدت واحد من مراته…. رغم إن يشهد ربنا إن متجوزه غصب عني…واخويا جبني هنا غصب عني
وكمان لو أحمد ضربني ولا لو موتني حتي أخويا مش هيقفله ولا هيفكر يعاتبه حتي…واكملت بدموع غزيرة
بس والله أنا راضيه … الحمد لله يارب.. الحمد لله
جنات وهي تبكي على أسماء…. أهدي طيب ماتعيطيش وأنا إللي فاكره إني بس في الدنيا إللي مهمومه ….طلع إللي يشوف بلاوي الناس تهون عليه بلوته الحمد لله
بقولك ايه…. إحنا نعمل هدنه بين بعض ونجرب فتره كده نكون أصحاب إيه رأيك
أسماء بفرحه وجرت نحوها تحضنها…. إن شاء الله هنكون أحسن صحاب في الدنيا… إنتي طيبه أوي يا جنات أنا حبيتك أوي
…………… ………….. …………
في المساء رن تليفون جنات برقم ايه أختها
ايه بإنفعال….. إنتي مجتيش مع ابوكي ليه وأنا إللي قاعده عماله اسخن فيه علشان ييجي يهد البيت علي دماغ جوزك
وإنتي في الآخر ترفضي تيجي معاه
جنات…. أنا مش هينفع اسيب البيت وهي هنا. ولو كان الكلام ده قبل ما يتجوز كان ماشي.. أنا كده هبقي بفضي ليهم الدنيا علشان يقضو شهر عسل
ايه….يا جنات أبوك عنده استعداد يطلقك
جنات….. أنا عندي اولاد دلوقتي يا إيه والواحده لما بيكون عندها اولاد بتضحي بحاجات كتير علشان مصلحتهم
ايه….. إنتي أدري بمصلحتك… أنا هقفل علشان إنتي حرقتي دمي
…… ……… ………….. …………
وتمر الأيام وعلاقه أسماء وجنات تتحسن واصبحو أصدقاء لكن أمام أحمد لا يحدثو بعضهم
عادت والدة أحمد إلي منزلها
فك احمد الجبس من قدمه وعاد إلى عمله… ويحاول بشتي الطرق أن يتودد إلي جنات حتي تسامحه….ولكن جنات مازالت لم تحدثه…وتخبره دائما أنها سوف تتطلق عندما تتعافي
…..وفي ظهر يوم جديد كان احمد بالعمل
اسماء بتعب….. لأ بقي كده كتير أنا تعبت المصالح مش بتخلص خالص
جنات بضحك وهي ترتب غرفتها….. إنتي لسه شوفتي حاجه
اسماء…..بجد أنا مش عارفه أمسك المصحف وورد القرآن بقيت مش بقرأه وكمان بقيت مش بصلي الضحي وقيام الليل بقيت مش ملتزمه بيه
جنات…..بصي يا ستي هقولك أنا عملت ايه لما كنت مضغوطه زيك كده
أول حاجة عملتها نزل برنامج المصحف المعلم ده فيه شيخ بيقرأ ووراه طفل بيردد
كنت بقي وأنا بدعك وأنا بطبخ اشغله والشيخ
يقرأ وأنا أقول وراه
أولا بتقرأي صح وبالاحكام والتجويد وكله
ثانياً…بتحفظي علي وردك في القرءان
ثالثا…. الوقت بيكون كله بركه علشان كله قرءان
وبدل ما في ناس بتشغل أغاني علشان الوقت يعدي إحنا بنشغل قرءان ويبقي وقفتنا كلها حسنات
والصلاه بقي…. أول ما بصحي من النوم بصلي الضحي قبل ما اصحي العيال
وبعد العشا بصلي ركعتين أو أربعه قيام إللي ربنا يقدرني عليه علشان لو معرفتش أصلي بالليل أبقي برده مفوتش القيام
ولو قدرت أصلي يبقي كله خير وبركه وحسنات
اسماء ببتسامه….شكرا أوي يا جنه علي النصيحه دي
أنا هدور علي البرنامج ده وانزله حالا
علشان يبقي يومنا كله حسنات
وكمان هقول لأي حد أعرفه علي النصيحه دي علشان أنا كمان اخد حسنات مع كل واحده هتعمل كده شكراً يا جوجو
جنات….. الشكر لله يا حبيبتي….قومي بقي نجهز الأكل علشان الاولاد قربو ييجو من المدرسه
اسماء…..هنزل البرنامج وأقوم علي طول علشان اشغله وأنا بعمل الأكل
وإنتي اقعدي علشان إنتي تعبانه
..يتبع…….
بقلمي زينب مجدي فهمي