تزوجت ابن صاحب أبي. الجزء السابع

جودي بوجع وانكسار بس مخبياه. وبكل غرور وتماسك قالت :أستاذ آدmم.وبصت ل لانا بوجع :مدام لانا مشوفتوش حاتم خطيبي؟
آدmم بصد* مة. و إحراج :هه!

لانا حست بالموقف المحرج والصعب اللي آدmم اتحط فيه ف قامت لانا بكبرياء و بعدت عنه
آدmم وقف وباصص لجودي
جودي باصه ل آدmم نظرات عتاب ووجع.

لانا حست انهم بيتكلموا مع بعض ب لغة العيون. عدت ثواني و دقايق.”ونظرات جودي و آدmم بتتغير
قد ايه لغه العيون بين الحbايب بيبقى فيها كلام كتير اوى بس مفيش حد بيفهمه غيرهم.
لانا مش عارفه تعمل ايه ولا تلجأ ل مين. تنادي ع آدmم؟ ازاي وهي حاسه انهم خطفوا بعض وراحوا عالم تاني جزيره ليهم لوحدهم.

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

مقطعش اللحظة دي غير حاتم وهو طالع من المطبخ برعب وخايف حد يشوفه و اتصعق لما لقاهم كلهم قدامة
جودي فاقت من شرودها :بصدmمة :حاتم انت بتعمل ايه هنا

آدmم بعصبية :انت فقت. حسابك معايا لسه مخلصش وراح عليه بسرعة باندفاع علشان يdربه تاني
حاتم جرى بسرعة ورا جودي وحاول يتحامي فيها.

آدmم وقف فجأه بعد ما كان ناوي يندfع زي الإعصار ناحية حاتم حتى ولو كان حاتم هيستخبي ورا الجدران. لكن هو استخبي ورا جودي.

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

آدmم اتحجر مكانه زي الحجر. ازاي يقدر يأذي جودي؟ أجمل و أول دقه قلب
آدmم بعصبية :بتتحامي فيها يا د… ك…. ر؟
جودي بحيرة وصدmمه :ف ايه يا آدmم حصل أيه
آدmم بعصبية :جودي انتي لازم تفركشي خطوبتك بالبني آدmم دا
جودي باستغراب :ليه

لانا بصد* مة وصا*٪عقه. و ف سرها :يعني دا كل اللى همك يا آدmم
آدmم بشر* اسة :لأنه حيواn و قذ* ر ومش هيقدر يصونك.
لانا موجوعه اوى ازاي آدmم يسيب نقطه حاتم اتهجم عليها وركز ف نقطة أن جودي هتبقى مrات حاتم
جودي بصرامه :آدmم ف ايه
آدmم بشراسه :القذر دا حاول يتهجم ع مrاتي ولولا اني جيت ف الوقت المناسب وقتها كانت هتبقى كارثه
لانا بوجع وف سرها :مrاتك؟ طب حتى قول 7بيبتي. ااااااه من قسوه قلبك و برود مشاعرك يا ا… د… م

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

جودي بصدmمة :لا طبعا مستحيل
آدmم راح عليها بشرا* سه :متدافعيش عنه دا قذ* ر ومش هيعرف يحافظ عليكي
لانا مقدرتش تستحمل ولا كلمة زياده خلاص قلبها أدmمي بالدmماء…..

جودي :لا طبعا اكيد ف سوء تفاهم
آدmم بشراسة هو وراكي أهو. اسأليه.
جودي :حاتم رد دافع عن نفسك
حاتم :لا يا جودي متصدقيهوش. بلاش نهدmم كل حاجه بسبب واحد باعك.
جودي أخدت حاتم ومشيوا

آدmم بجنون :بقولك مش كويس مش هيعرف يصونك
آدmم بيبص وراه لقي لانا
لانا سابته ودخلت الاوضه من غير ما تتكلم

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

آدmم مش عارف ايه اللي حصله وازاي قال كده وازاي نسي موضوع لانا
آدmم قعد ع الكرسي بصدmمة وحيرة
لانا دخلت الاوضه ووجع قلبها كان أقوى من الدmموع. هي خلاص اقتنعت أن آدmم مش بيحbها. دا كان مجرد تعود. و جودي لسه مسيطره ع قلبه….

عدت أيام و لانا مش بتكلم آدmم ولا هو كمان بيكلمها. زي ما يكون آدmم كره الستات كلها. 7بيبته القديمه كرهته فيهم كلهم.

عدت ايام و أيام يجي أسبوعين
واليوم اللي جودي هتتجوz فيه. آدmم مشى خالص من العماره حتى من غير ما يستأذن من لانا. إنه هيبات برا البيت.

لانا ف حاله موت بطئ مش بتخرج من الاوضه ولا تأكل قد كده. نار غيرتها حرقاها جوه ولو طلعت هتحرق آدmم وانكسار قلبها خلاص مبقاش فيه قلب اصلا
فضلت تبكي أيام وأوقات حلوه بينها وبين آدmم. اول راجل ف حياتها. أول حb ف حياتها اول وجع ف حياتها.

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

لانا بجد بتموت بالبطئ………….
آدmم عايش وف نفس الوقت مش عايش ….. مش متخيل أن 7بيبته القديمه مش تثق فيه ويوم ما تسلم نفسها ل راجل غيره . تسلمه ل واحد من اقذر الرجال. قد ايه آدmم كان مكسور وهيموت من الغيره والخوف ع جودي. إنها اءمنت على نفسها ل واحد حقير زي دا.

آدmم رجع البيت بعد أسبوع من جواز جودي. وخلاص 7بيبته بقت جارته. وبقت ملك ل راجل غيره…
آدmم فتح الباب بضعف ودخل الشقة. و قدmمه خدته ع اوضته الكبيره هو ولانا.

لقي لانا نايmه ع السrير و عيونها مفتحه
آدmم بدهشه :لانا
لانا كأنها كانت ف عالم تاني خالص اول ما سمعت صوته جسمها انتفض بسرعه.

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

لانا فضلت باصه ع آدmم. حاولت تلاقي أي حاجه تفكرها ب أي زكره حلوه عاشتها ‘معاه أو أي لحظة أمان ملقتش
حست انه غريب . وليه لا. ما هو خلاص نسي كل أيامنا مع بعض والحb اللي كانت حساه اختفي اتبخر طلع كذب.

لانا بضعف وارهاق :هنعمل ايه
آدmم بهدوء :ف ايه
لانا طنشته بجد حتى الكلام معاه مبقاش مفيد.
آدmم و لانا بجد جسمهم بقا هزيل جدا من قله الأكل والحزن.
قد ايه الحb صعب وعذابه صعب والجرح والفراق صعب.

آدmم قعد ع الكرسي اللي قصاد السrير. من غير أي تعبير ع وشه

الحb،!!!!!!!
اللي مداقش وجع الفراق يبقى محbش.
اللي اتحرم من 7بيبه هو المعنى الحقيقي للموت بالبطئ.
كل اللى ربنا نهانا عنه. فيه خير لينا… ربنا قال حbوا بس الحb العفيف اللي مفيهوش كلام ولا مقابله ولا كلام اليومين دول. حb وادعى ربنا و توكل عليه وبس. ممنوع التعارف.
حفاظا ع قلوبنا من الانكسار.

الراجل قلبه زي الرمان.
الفترة الوحيده اللي قلب الراجل فيها بيبقى حbه رمانة واحدة هي لما بيكون مع اكتر بنت حbها ف حياته وكل البنات. وبعد ما بيخسرها بيكره كل بنات حواء ما عداها هي. لحد ما يتأقلم خلاص ع الفراق. بتنشال عنه تعويذه الحb والفراق وقلبه بيبقى زي الرمان……

كم من رجل قوى كسرته أنثى و جرحته!

لانا قامت تاخد شاور. وبعدين بدأت تحضر الفطار. دخلت ع آدmم الاوضه التانيه ومعاها الفطار. لقيته نايm ع السrير بكل هدوء. ونايm بهدومه.. وحالته لا تطمئن…
لانا قربت وقعدت ع السrير جمب رأسه. كانت وعدت نفسها متقربش منه ابدا…
بس حالته بجد كانت صعبة وهو صعب عليها اوى.

آدmم بشفقه وحنيه وايdها محطوطه على شعره :آدmم
آدmم جسمه انتفض وصحي مخضوض….
بص قدامة لقاها لانا.
آدmم بارتياح :لانا

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .

لانا بهدوء :انا جبتلك الفطار
آدmم وحس براحه. لأن بجد الوحده وحشه. و دي اول مrة يبقى ف شقته ويناm لوحده من غير ما يكون ف حضn لانا.
و قد ايه الليل ووحدته عذبته و أفكاره شردته ذهنيا و عاطفيا ونفسيا….
آدmم براحه وسعادة :صباح النور و بتنهيده طووويله خرج فيها كل زهقه والحمل اللي كان ع قلبه….

لانا بهدوء :صباح النور
لانا جات تقوم من جمبه وتطلع من الاوضه
آدmم بفزع:رايحه فين
لانا بهدوء :رايحه ع اوضتي

آدmم بعدmم ارتياح وزعل وعايزها تفضل جمبه بس مش عارف يوصلهالها ازاي من غير ما يطلب منها كده.
لانا ولسه خارجه من باب الاوضه
أدب باندفاع وسرعة :لانا علشان خاطري اقعدي معايا شويه.
لانا ادايقت اوى. وف سرها :يااااااه يا آدmم. ع جبروتك. للدرجاتي انا مجرد تسليه بالنسبه ليك. يعني ازاي طول الوقت تفكر فبها وتزعل علشانها وتطلب مني بكل برود أبقى جمبك.

للدرجاتي قلبي ومشاعري لعبه ف ايdيك. لا يا آدmم انا تعبت اوى وزهقت لانا بوحشية. وهعاقبك…. ورجولتك دي اللي شايفاها ف صوتك وملامحك وكلامك وتصرفاتك وريحتك و قوتك. و جسمك …… كل دا انا اللي هكسره. انا اللي هأذيك و اوجعك. مش هي. هتبقى ضعيف معايا انا وبس…..
لانا بنظرات كيد وشراسه و غيره و نيران بتحرقها….

لانا بصت ل آدmم ببراءة مصطنعه.. و قربت منه بهدوووووء خالص بكل براءة و رقه. و ابتسامة خفيفه….
آدmم حاسه براحه ونسي كل الأفكار اللي كانت معذباه طول الليل بسبب حbه القديم. .
آدmم نسي كل حاجه وحb يستمتع باللحظه دي. قد اية آدmم بيبقى سعيد ف وجود لانا

لانا قربت من آدmم برقه و مدت أيدها ع اكتافه العريضة من قدام وبدأت أيدها تسلك طريقها ل صdره مع لمسات خفيفة ب أيدها الرقيقة. و بالرغم من أن لانا كانت بتحاول تمثل الهدوء بس ايdيها و ضوافرها خانوها…. تحولت لمسات لانا الرقيقه إلى لمسات قاتله ف تأوه آدmم
لانا فاقت من شرودها :وسكتت متكلمتش هي بس فضلت بصاله.
و آدmم بردو قاعد يبصلها و حط أيده ع شعرها و بدأت يمسح علية

لانا ف سرها بشراسة :لا يا صغيري. انت من سيكون لعبتي و لو ل ليله واحده
و بدأت لانا تملس ع شعر آدmم برقه وحنان و تغرز صوابعها ف جذور رأسه ف يغمض آدmم عيناه. تنظر لانا ل عيونه المغمضه. تستمتع بإمتلاكه…
لانا بكل هدوء ورقة قربت منه و باست شعره. أو بمعنى أصح رأسه. قبله عميقة و طويله. ف أخذ آدmم يستنشق ويشم رائحة رقبتها ويتنفس بتنهيده.

لانا برقة مصطنعه :بعشق شعرك…. و لونه و غرزت أيدها ف شعره تاني و ‘قالت بسهوكه وريحته ….
ف ابتسم آدmم ابتسامة خفيفه مليانه رااااااحه وسعاده وحb وحنان
لانا ونزلت أيدها بكل خفة ع عيون آدmم. ف آدmم غمض عنيه وفتحها تاني. و أول ما فتحها
لانا برقه وحنان :وسهوكه وصوت نااااعم :و بحb عيونك و لونهم. عيونك بتسحرني بتعذبني .. و بسهوكه. و ب… ت…. ق.. ت. ل.. ن…. ي (بتق*تلني)… وقامت با*ست عيونه…. آدmم بابتسامة عذبة ابتسم

وبعدين مسكت خدوده. وقالت بدلع أما دول بقا ف بمووووت فيهم. …
آدmم طول الوقت مستمتع اوى. لدرجه مبقاش مrكز ف حاجه خالص غير لانا وقاعدة يبصلها ف عيونها.
كأنه بيقولها كملي انا مسلملك نفسي

لانا حطت أيدها ع خد آدmم و قربت رأسها من آدmم و قربت مناخيرها من جانب مناخيرها
و اتنفست بعمق. كأنها تلتهم أنفاس آدmم. وقالت برقه وبعشق ريحه عبيرك. ريحه انفاسك……
ف ضحك آدmم بهدوء ولسه بردو أيده بتملس ع شعرها.

ولكن لانا لم تسمح له. هذه الليلة هو سيكون اللعبة
همست لانا ف إذن آدmم :برقه وحنان :::كن لي عبدا. و سأكون لك جارية…..ف كن لي طفل مطيع.
ف اذابت هذه الكلمات صلابة آدmم. و استجاب لها………………

و بعد وقت ليس قصير.
آدmم خرجت مندfعه من الاوضه. وطلعت تجري ع اوضتها. وقفلتها ع نفسها.
آدmم طلع وراها علطول باندفاع
آدmم وهو واقف قدام اوضه لانا
آدmم وهو بيتنفس بسرعه من كتر الزهق :لانا افتحي
لانا وهي جوة سانده ع الباب بضهرها وبتضحك بصوت مش مسموع

آدmم بعصبية :لانا بقولك افتحي
لانا بعناد ودلع :ل… ا (لا)
آدmم بعصبية :احنا فينا من الحركات دي
لانا بغرور :انا حره

آدmم بجنون :حره ازاي يعني. دا مش أسلوب
لانا وهي بتضحك وشمتانه فيه :انا حره يا آدmم
آدmم بزهق موووووت وكان بجد بيفكر يكسر الباب و يوريها هو بقا هيعمل فيها ايه.
بس آدmم قال لا . مش هجيبها بالعن*ف. هي هتجيلي برجليها ووقتها هعمل فيها اللي انا عاوزه و ضر*ب الباب بشرا*سة وراح الاوضه التانيه..

لانا بكبرياء وهي مبسوطة راحت وقفت قدام المrايه وبدأت تحط روج تقيل بغرور و تلعب ف شعرها بكبرياء. و بتبص ف المrايه بشر*اسة وثقة وتقول. هو انت لسه شفت حاجة وضحكت ضحكه مستفزة…

آدmم دخل الاوضه رمي بجسمه ع السrير وهو ف قمة غضبه… و صdره عمال يرتفع وينخفض بقوه من عمليتي الشهيق و الزفير.. و قاعد يفتكر اللي حصل. و قد ايه هي كانت رقيقة معاه وجميله و كل حاجة حلوه. و جات ف أهم جزء و هربت…. انسحbت بكل قسوه…

آدmم بحزن :هونت عليكي تعملي فيا كده !
آدmم قام بهدل الاوضه والمخدات رماها وبهدل السrير… وليه ميبهدلش السrير. ما صاحbه اتبهدل….. أصبحا متساويين….
ومن السبب!
إنها لانا….

لانا اول ما اتاكدت أن آدmم دخل الحمام ياخد شاور…… كانت غيرت هدومها بسرعة وخرجت برا الشقة هي بجد خافت من آدmم. هو كده كده هيحتاج يدخل الاوضه علشان يجيب هدوم و ف نفس الوقت حbت تستفزه بأنها تخرج من غير أذنه…..

آدmم دخل الحمام. و قاعد يفكر. هي ليه عملت كده… جابت الجرأة دي منين! ممممم يا لانا …. وقعد يفتكر لحظاته الجميله معاها وضحك بهدوء وبعدين ضحك اكتر لما قال إنه هيعاقبها بطريقته واشوف بقا هتهرب مني ازاي….
آدmم خرج من الحمام. وبيخبط علشان تفتحله. ومتحمس اوى أنها هتقع بين أيديه…..
فجأه الباب فتح

آدmم اتعصب لما مش لقاها. و كمان اتجنن اكتر لما فكر بس انها ممكن تكون خرجت برا.من غير أذنه
آدmم بعصبية وبصوت عالي :ماشي يا لانا . لما تقعي ف أيدي.
آدmم لبس هدومه بسرعة ورن ع لانا. مش ردت عليه. قعد ينفخ وزهقاااان و قعد يتوعدلها
أفتكر الفطار اللي لانا كانت عملاه. ف راح عنده وقعد يأكل منه. أهو أي حاجه تفكره ب لانا. بدأل من أيدها……

عدت سااااااااعات و آدmم جاب آخره خلاص. فجأه باب الشقة خبط
آدmم بصدmمة :ف حاجه يا جودي؟
جودي :ممكن لو سمحت أزازه زيت ضروري من المطبخ لأن معنديش و مش معايا فلوس و حاتم ف الشغل ولو جه مش لقي الأكل جاهز هيض……… وفجأة سكتت.

آدmم بعدmم فهم :ممممم هي……. ايه؟
جودي بتهرب من كلامه:هيدايق وانا ميهونش عليا زعله…. محمد السبكي
آدmم بتساؤل:جودي هو انتي مrتاحة مع حاتم؟

جودي بقلق :ايوه طبعا مش جوzي 7بيبي
آدmم :يعني هو بيعاملك كويس؟
جودي بكذب :ايوه دا حاططني ف عيونه.
آدmم ب ارتياح :تمام ربنا يسعدك يارب

آدmم ثواني هجبلك الزيت. وفجأة ادالها فلوس.
آدmم :خدي دول خليهم معاكي. هتحتاجيهم اكيد
جودي ب كسوف :لا مش هينفع
آدmم برقه وحنيه :جودي احنا بينا حاجات جميله مينفعش ننكرها. وخوفنا ع بعض هيفضل زي ما هو. ويارب دايما تكوني بخير.

جودي بدmموع خفيفه :شكرا يا آدmم
آدmم بابتسامة هاديه :العفو يا جودي. دي أقل حاجه ممكن اقدmمهالك……..

آدmم :قفل الباب وحمد ربنا وحس براحة الحمد لله ربنا اينعم حرمه من جودي بس بردو ربنا راضاه و عوضه ب لانا
آدmم سرح شويه ف اللي لانا عملته الصبح وضحك. وبعدين فجأه موبايله رن

آدmم راح ع الموبايل بسرعه لقاها نمrة غريبه… فتح
آدmم بصوت رجولي :الو
لانا وهي بتعض ع شفايفها :ا…. ل…… و
آدmم :مين؟

لانا بسهوكه :انا اسمي رنا وانت
آدmم بضحك :انا آدmم
لانا بسهوكه :دوووومي واااو اسم جميل
آدmم، :مين الجميل؟

لانا وهي بتعض ع شفايفها :ممممم قلتلك رنا
آدmم بصوت رجولي :رنا ولا لانا؟
لانا ووشها احمr:ممممم لانا مين
آدmم بعصبية :انتي فين يا هانم

لانا بصوت طفولي :عند ماما
آدmم بصرامة :اوك انا جاي
لانا بصدmمة :ايه
آدmم :بأي دلوقتي
آدmم قفل الفون و ساب لانا ف حيريتها و خوفها. وضحك و راح يلبس بسرعه و يروحلها….
لانا قفلت السكة…….

لانا قلقت اوى. عارفه أن آدmم مش بيهمه حاجة ولو حb يعاقبني هنا قدام ماما هيعمل كده عادي جدا
بس لانا فرحت اوى انه جايلها……..

لانا حbت تستفزه اكتر و اكتر . هي بتستمتع لما تشوفه زهقان ومتعصب. بتحس بغيرته وتملكه ليها.
آدmم عملت ف نفسها كل اللى بيستفز آدmم.
حطت الروج الثقيل اللي آدmم مش بيحbه وميك اب كتير ولبس ضيق وبرفان يجنن.

لانا اول ما سمعت باب الشقة بيخبط. جريت ع الباب بس لما فتحت ملقتش حد. وقفت قدام الباب وفضلت تبص ع السلالم
آدmم نزل من ع السلالم اللي فوق. و لانا بتبص ع السلالم اللي تحت

آدmم باستغراب وهو بيكلم نفسه :هي دي لانا؟ لا مستحيل . بس!!! دا شعر لانا و دا جسم لانا
آدmم بزهق :دي لانا هي فعلا لانا

آدmم بصوت رجولي :لانا!
لانا اتخضت و بصت ناحيه الصوت لقيته ادmم
لانا بخضه وفرحة ف نفس الوقت :ادmم
متابعه لصفحتي محمد السبكي
آدmم وحط أيده ف جيبه وواقف قدامها
آدmم بعلامات الغضب ع وجهة :ايه اللي انتي عملاه ف نفسك دا.

لانا بإسلوب مستفز :ايه. وحش؟
آدmم بنبرة تحذيرية :لانا متحاوليش تستفزيني
لانا بعناد:مقربتش منك اصلا
آدmم بصرامة :لانا مامتك فين؟

لانا بطفوليه :نايmه
آدmم :طب واخوكي عمrو؟
لانا بهدوء و براءة :برا
آدmم :طب مش هتدخليني جوا؟
لانا ببراءة :اكيد اتفضل

آدmم دخل وأول ما دخل قفل الباب وراه…
آدmم وقف ثابت وبيبص ع لانا

لانا مشيت عادي جدا و راحت قعدت
آدmم :قعدتي ليه؟

لانا بعدmم فهم:اومال اعمل ايه
آدmم بثبات :يلا
لانا بحيرة :يلا فين
آدmم :يلا ع اوضتك
لانا باستغراب :ليه

آدmم مشى وحط أيده ف جيبه وبيقرب منها
آدmم :مش انتي بردو لابسه اللبس الضيق دا علشاني!
لانا وشها أحمr واتدايقت

آدmم :وحاطه الميك اب الأوفر دا بردو علشاني!
لانا وحست باحمrار وشها واتدايقت
لانا بدmموع خفيفه و زهق:لا طبعا.
آدmم باستفزاز :اومال عامله ف نفسك كده ليه
لانا بغضب :انت مفكر نفسك أيه. انا مش رخيصة . هو كل اللى يجمعني بيك الحاجات دي وبس

آدmم بتريقه :لا كويس والله
لانا بوجع وزهق:سابته ومشت
آدmم مسكها من أيدها

آدmم بغضب جامح :انتي عارفه كويس اوى أن بدايق من اسلوبك دا ف اللبس والميك أب. وبدايق اكتر لما تلبسيه كده .
آدmم وهو بيضغط ع دراعها جامد:وبغضب :مسموح بس تلبسيه ليا انا وبس و قدام عيوني انا وبس وبصوت مخيف قال و ف اوضتنا وبسسسسسس ورماها زقها بعيد ع الكرسي.

لانا قامت جريت ع الاوضه ورمت نفسها ع السrير وقعدت تعيt. قد ايه هو قاسي
آدmم قعد ع الكرسي وهو زهقان . لانا بجد بتحرق دmمه وتستفزه كتير ف بيضطر يزعلها ويرجع يندmم لأنه زعلها…..

بعد وقت مش طويل
طلعت لانا وهي لابسه كويس وشالت الميك اب. طلعتله وهي مش عارفه هي ليه سمعت كلامه . مش عارفه هي ليه بتستسلم بسرعه.

آدmم اول ما شافها فرح اوى وقال جواه هي دي فعلا لانا. لانا الليظ دايما رقيقة وحنينه معاه وبتسمع كلامه….. احلى لانا
آدmم مد أيده. و لانا راحت عليه بهدوء وقرب منها وحضnها و باس رأسها.
آدmم بحنيه :مش يلا بقا نروح بيتنا!
لانا بهدوء ورقة ورفعت رأسها وبصت ف عنيه:يلا
آدmم ضحك.

آدmم ف سره. بتطلعي روحي يا لانا بس لما باجي أفكر ب الاقي حتى الزعل جوايا بيبقى راضي عنك……….
آدmم و لانا وصلوا للعمارة بتاعتهم

لانا بطفوليه طلعت تجري قدامه ع السلالم
آدmم بيطلع ع السلالم بهدوء وبيبص ل لانا بحb وحنان وقد ايه هو مبسوط انهم هيروحوا ع شقتهم والنهارده هيناm ف حضnها…..

أول ما وصلوا الدور بتاعهم لقوا ناس كتير وصوت صراخ و عياط
لقوا حاتم نازل dرب ف جودي
آدmم مصدوم
ولانا خافت
جودي اول ما شافت آدmم جريت عليه حضnته
جودي بوجع وهي ف حضnه وبتعيt’:ااااااادmم

ادmم:………
لانا:……………….

الجزء ال ١٩

آدmم بصدmمة :جودي مين عمل فيكي كدة! و ايه اللي حصل؟
جودي بعياط :حاتم هو اللي عمل فيا كده ومن اول جوازنا بيdربني وبيعاملني بعنف وكل حاجه بتبقى غصب عني
جودي حضnت آدmم اوى وقعدت تصrخ وتعيt . أرجوك يا آدmم متسبنيش هو بيعاملني ‘وحش اوى. انا مستاهلش كل دا. آدmم مش تتخلى عني أرجوك وانهارت ف البكاء
آدmم بغضب شديد ووشه بقى أحمr من الزهق.

آدmم بهدوء بص ل لانا وقالها
ادmم:لانا خدي جودي الشقة و ادخلوا جوه
لانا بحيرة وقلق :حاضر
لانا فعلا أخدت جودي و دخلوا الشقة و أول ما لانا قفلت الباب.
ف صوت جامد اوى جه من برا

صوت dرب ع تكسير ع أنفاس عاليه و أصوات عاليه وحركة كتير.
لانا جيت تفتح الباب. جودي مسكتها وقالتلها لا.
وبالفعل فضلت لانا و جودي جوا الشقة. واقفين ورا الباب. بس لانا كانت قلقانه موووت ع آدmم وحطت أيدها ع صdرها وقعدت تدعى ربنا يحميه… وبعد . بضع دقاااااااايق

فجأه الباب خبط. ف انتفض جسم لانا و جودي.
لانا فتحت بسرعه. لقيته آدmم ووشه كان أحمr و أيده فيها دmم و هدومه متبهدله شوية

لانا وقربت من آدmم بلهفه ومسكته من أيده
لانا بخوف ولهفه :آدmم مين عمل فيك كده.

جه صوت عمو حسام من ورا آدmم
عمو حسام :متقلقيش يا بنتي آدmم كويس. الدmم اللي ع أيده دا دmم حاتم والهدوم المتبهدله دي كنا بنحاول نبعد آدmم عن حاتم. علشان حاتم كان هيموت ف أيده
محمد السبكي
لانا ارتاحت اوى. وحضnت آدmم. قد ايه dربات قلب آدmم السريعه قلقت لانا

لانا وحطت أيدها ع خد آدmم وقالتله برقة :آدmم 7بيبي انت كويس؟
آدmم ف قمة غضبه ومش شايف قدامة. آدmم سامع كل اللى حواليه فاهم عارف شايف بس مش بيتكلم ساكت

عمو حسام :تعالى يا جودي يابنتي روحي بيت جوzك واغزي الشيطان
آدmم بشراسة ومسك ايd جودي :لا . جودي مش هتقعد دقيقه واحده مع الحيواn دا

عمو حسام :بس يابني
آدmم بشراسة :من غير بس. دا على جثتي أنها تروح معاه
عمو حسام :خلاص يابنتي تعالى اقعدي عندي لحد ما تهدي شويه وبعدين هرن ع ابوكي يجي ياخدك

جودي بصت ل آدmم. باستفهمام ف آدmم أشار ليها ب عينه . يعني معناها اها روحي معاه…

جودي قبل ما تطلع الدور اللي فوق. بصت ع حاتم قدام شقتهم لقيته مضروb جامد اوى ومتبهدل و دmم….. بصتله بقرف و طلعت عند عمو حسام

طبعا الليله اتفضت وكله مشى
لانا قفلت الباب بسرعه علشان آدmم لو عينه وقعت ع حاتم تاني ممكن يروح يكمل فوقه dرب.

آدmم راح قعد ع الكرسي وف قمه زهقه هيمووووووووت من الخنقه. هو كان متأكد ان حاتم قذر ومش هيقدر يصون جودي…. حاتم العره ياريت جودي كانت ليا انا . انت مطولش حتى ضفار رجليها.

آدmم بشراسة :والله يموتك يا حاتم . بتتشطر ع واحدة

لانا بهدوء وتماسك وحاولت تبقى عاقلة لأن دا مش وقت غيره خااااااااالص
متابعه محمد السبكي برنس
لانا قعدت ع ركبتها. وادmم كان قاعد قصادها ع الكرسي
لانا قربت من آدmم لحد ما بقت بين رجولة. وبدأت تمسك أيده المحطوطه ع رأسه و تملس ع رجليه بهدوء

لانا برقة وحنيه :آدmم تعالى اغسل نفسك من الدmم دا
آدmم بحزن :لا مش عايز اتحرك من مكاني
لانا :لا يا آدmم تعالى اغسل نفسك وبعدين هنقعد نتكلم وناخد حقنا منه

لانا قامت بسرعه جابت هدوم كامله ل آدmم من الدولاب.
وراحت بطفوليه تشد ايd آدmم. و تقومه من ع الكرسي علشان تحميه.

ولكن هيهات
آدmم صامد كالجبل لا يهزه ريح
لانا :علشان خاطري يا آدmم قوم بقا
آدmم بجد مش عاوز يقوم ولا يتحرك. هو عاوز يبقى لوحده. ازاي 7بيبته القديمه تبقى جمبه قصاده ب تتألم و بتتعذب وهو مش حاسس بوجعها خالص . ازاي مشافش دا ف عينها. ازاي إحساسه خانة.

لانا قالت ف نفسها هي لازم تقومه غصب. دخلت لانا اوضتهم وجابت الروج اللي عندها كله

وراحت قعدت ع ركبتها تاني بين رجل آدmم وبتحط روج
آدmم مش فايق قد كده بس شايفها وقبل آدmم ما يتكلم أو يعمل أي ردة فعل

لانا قامت وحطت شفايفها ع خدوده و وشه ورقبته و أيده وقعدت تمسح فية ب شفايفها . طبعا كل الروج طلع ع آدmم. وكان ألوان مختلفه

آدmم و هو مش ف المود خالص ومش فايق. كفايه نظراته بس اللي عذبتها و عاتبتها و لامتها واتنهد تنهيده طويلة يعني خلاص صبره نفذ

لانا بدأت تعيt بهدوء زي الأطفال وبصوت هادي :يلا يا آدmم علشان تاخد شاور

آدmم من غير ما يفكر. هو محbش يسمع صوت عياطها… قام معاها وراحوا ع الحمام…

لانا فرحت أن آدmم سمع كلامها….
بدأت تشيل هدومه عنه.
لانا بصدmمة وقلق :آدmم
و آدmم لا بيتكلم ولا بيرد.
لانا لاحظت أن جسم آدmم متشنج بطريقة فظيعة. عروقه بارزة.
لانا ف سرها :يااااااه يا آدmم. كل دا من الزهق. وعلشانها هي؟

لانا حاولت ب أيدها الصغيره الرقيقة ولمساتها الرقيقه تهديه ويبدأ يهدأ والتشنجات والعروق دي تختفي بس فشلت

لانا بجد خافت عليه. ف عملت نفسها متبهدله وقالت بصوت مسموع انا كمان هستحمي و بدأت تشيل هدومها عنها
آدmم شايف سامع عارف بس ساااااكت . لو يقدر يوقف تنفسه كان وقفه..

لانا حاولت تقرب جسمها الطري من آدmم. ممكن يهدأ وتختفي التشنجات دي.
عروق الد.. م بقت زرقاء

لانا بحقد و دmموع خفيفة وف سرها :مش مسمحاكي يا جودي ولا انت يا آدmم
وخرجته من الحمام ولبسته هدومه هو الأول علشان مش يستهوي و لبست هي كمان هدومها
طبعا هي اتوقعت انه مش هيناm خالص ف فضلت قاعده جمبه طول الليل
لحد ربنا ما هداه و ناm و حض*نته

 

تزوgت ابن صاحb أبي. الجزء الثامن

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top