بنت الاصول الفصل الرابع والاخير

بنت الاصول الفصل الرابع والاخير

رفعت المفاتيح: البيت الي فوق انا كنت شاريه وكاتبه بإسمك بس مكونتش ناوي أقولك غير لما أشتري لأخوك واحد زيه
كرم وكريم قامو بفرحة حضnوني وباسو راسي: ربنا يديمك فوق راسنا يا أحلى بابا في الدنيا
لجين بغضب طفولي و انا يا بابا مش هتشتريلي بيت؟

مجدي بصدmمة: اجيبلك بيت؟ ليه هو إنتي ناوية تسيبيني أعيش وحدي في البيت دا قولتها وأنا عامل نفسي ببكي جت حضnتني وباست خدي: أنا عمrي ما هروح و أسيبك أبدا أبداً يا بابي
سماح كانت بتبصلهم وهي بتبتسم بدmموع

­ ­ ­ ­

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
كرم أخد والدته وعيشها في شقته الي فوق وكان مسؤول عنها و عن إحتياجاتها بس كان أغلب وقته بعد ما يرجع من الجامعة في بيتهم هو وإخواته سماح إتضايقت من الوضع دا وندmمت لأنها هي الي كانت السبب في طلاقها و بعد ولادها عنها وقررت إنها تنزل وتعتذر
سماح: أنا أسفة أوي يا طنط أنا عارفة إنها متأخرة وملهاش لازمةبس أنا دلوقتي بس عرفت قد إيه غلطت وكنت أنانية وحقيقي ندmمانة
ام مجدي:ولا يهمك يا 7بيبتي انا مش زعلانة منك

سماح: طول عمrي كنت بقول لمrات أخويا أنا عمrي ما هعيش في بيت العيلة عشان مش عايزة مشاكل الحماوات و السلايف ولما إتجوzت بمجدي كنت كل وقت و التاني بحكلها قد إيه أنا مrتاحة في بيتي لا حما تزن عليا ولا سلفة بتنكد عليا عيشتي لغاية ما مجدي جابك فضلت تملى راسي وتقولي
: أهي جات الي تنكد عليكي عشتك ? عشان تبقي تكيديني أنك عايشة لوحدك بعد كده

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
سماح: لا يا 7بيبتي أنا حماتي طيبة مش بتاعت كيد حموات متقلقيش
: هاهاها يا عبيطة دي بتتمسكن لحد ما تتمكن اقعدي إنتي كده سيبالها الحbل على الغارب لحد ما تبقى هي الأمr الناهي في البيت و إنتي رجل كنبة في البيت

بصراحة خوفت من كلامها و حاولت أعمل اي حاجة عشان أحس ان أنا ست البيت لحد ما بقيت أزن على مجدي عشان يرجعك البلد من وقررت أضغط عليه لما أروح لبيت أهلي كنت فاكرة إني لما بخيره بينك وبين بيته وولاده هيختارني أنا وولاده عشان ما يعيشوش بين أم و أب منفصلين ويتعقدو بس فاجئني وعمل العكس و بدل ما أعترف بغلطي من الأول فضلت أعند وأغلط أكتر و كنت عايزة أحرمه من

ولاده عشان يندmم أنه طلقني ولما رفع القضية عشان ياخد حضانة فضلت نجاة (مrات أخوها) تزن عليا وتقولي سيبيه يا خدهم و بكرة هو الي يجيك راكع عشان ترجعيله وتاخدي بالك من ولادكم بس الي غفلت عنه إن مجدي مبيجيش بلوي الدراع حتى ولادي ما سبتهمش وفضلت أستغل فيهم و أملي دmماغم بكلام وحش عن جدتهم إن هي السبب في طلاقي من أبوهم

لولا إن مجدي إتصرف بحكمة ووعي كانو الولاد بجد كبرو بعقد نفسية وأديني خدت عقابي بجوازي التاني حما مفترية كل يوم dرب وتهزيق لحد ما خربت بيتي بعد ما جيت على نفسي كتير عشان أحافظ عليه و معدش غلطتي أولى

وقعدت تبكي على حالها الي وصلتله وعلى أبوها الي بتروح ليه زيرات بس و مش عارفة إذا كانو واخدين بالهم منه في الدار ولا لا
بعدها باليل قعدنا و أتعشينا سهرنا أنا و الولاد مع بعض كنت حاسس إن كرم عايز يقول حاجة بس محرج وكل شوية كان يبص على مrوى عشان تقولي هي لحد ما اليوم خلص وكل واحد راح لأضته كرم وقف مrوى عند باب الأوضة

كرم: بس عشان خاطري يا ميرو فاتحي بابا في الموضوع الي قولتلك عليه
مrوى بطيبة: حاضر
ودخلت وهي شايلة كوباية الميا
مجدي: كنتي بتعملي إيه

مrوى: كنت بجيبلك مية عشان تاخد قرص الصداع مش إنت قولت إنك مصدع من شوية؟
مجدي بإبتسامة: اه صحيح تصدقي أنا نفسي نسيت
مrوى: و أنا هقدر أنسى حاجة تخصك برضو
مجدي: ربنا ما يحرمني منك يا 7بيبتي

مrوى بإرتباك: أحم أنا كنت..
مجدي: قولي يا 7بيبتي كنت بتتودودو إنتي وكرم على إيه من الصبح
مrوى: بصراحه كرم بيستأذنك يجيب جده يعيش مع والدته فوق عشان تاخد بالها منه
مجدي بسخرية: ليه هما مش بيدfعو لدار الرعاية عشان يقومو هما بالواجب دا

مrوى: أيوة بس أنت عارف إن فيه هناك ناس ما بتراعيش ربنا في شغلها وهي لما راحت هناك فجأة لقت معاه ممrض بيعاملو بأسلوب وحش وكانت عايزة تخرجه من هناك بس مكانش عندها مكان تاخده ليه فهي بتستأذنك تأخده لشقة كرم

مجدي: مش دي دار الرعاية ال كانت حلوة لما فكرو يخلوني أحط ماما فيها؟ دلوقتي بقت كخا وناسها وحشين؟
مrوى: ي 7بيبي هما خلاص عرفو غلطهم وندmمانين و سماح جت النهاردة إعتذرت لماما وباست على راسها وقالت لها إنها عرفت إنها كانت غلطانة لما أبوها تحط في نفس الموقف وبقت بتسهر طول

الليل بتفكر هو اكل كويس ولا مكلش اخد الدوا ولا لا وبيصعب عليها قد أيه هو إشتغل عشانهم لما كانو صغييرين وكبرهم وهي مش قادرة تردله دا في كبره خصوصا إنه بحالته دي مش بيعرف يجيب لنفسه حتى كوب ميه
مجدي: والله؟

مrوى: طب عشان خاطر كرم يا 7بيبي هو كمان يا حbة عيني مهموم وهو شايف أمه في الحالة دي ومش عارف يساعدها
بصتلها بحb: أنتي إزاي كده
مrوى: كده إزاي يعني
مجدي: بتفكري في راحة و سعادة الكل قبل نفسك

مrوى: أهلي الله يجازيهم هما الي ربوني على كده
مجدي: ونعم التربية يا بنت الأصول
أبتسمت في خجل: يعني أقوله إيه
مجدي: قولو موافق عشان معرفش أرفضلك طلب، هو أنا قولتلك إني بحbك قبل كده

مrوى بدلع: تؤ
مجدي بصدmمة: لا إخص عليا بجد خدتها في حضnي وأنا بهمس في ودنها بعشقك يا بنت الأصول
ردت بسعادة وأنا بموت فيك يا إبن الأصول

تمت.

اقرأ أيضاً……..رواية انتقام بدافع الحb

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top