قصة الساكن ،الفصل الثالث

فرجعت بنظري تاني لخارج الأوضة ولقيت مدام ألفت بتلعب مع رامز، كان رامز فعلا وهو لسه طفل سوي قبل ما يصيبه المrض، والدكتور توفيق قاعد ب لهم بكل حb ومrسوم على كامل ملامحه ابت راحة أمل وحb كبيرة..

قاطعني ص مدام ألفت بتقول: تحb تكمل؟.

هزيت راسي بإني موافق، ولقيت نفسي واقف خارج الاوضة، حديدا عند الباب الفيلا من جوه، والجرس بيرن، ومدام ألفت بتفتح الباب فتظهر ست في اواخر الاربعينات، بدين ووشها شاحb وهزيل جدا! وبشرتها خمrي تميل للسمار، عباية سودا وفي ايdها شنطة كبيرة من بتوع السفر، وبتعرف نفسها وقالت بص رجالي نوعا ما: انا نعمه اللي جاية اشتغل مrبية.

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
مدام ألفت دخلتها وبدأت تتكلم معاها وبعدها دخلت الست نعمه لنفس الأوضة اللي انا حطيت هدومي فيها!!!!..

فجأة لقيت نفسي في الأوضة ومدام ألفت بتسألني للمrة التانية: تحb تكمل؟.

فقولتلها: هكمل، بس أعرف الأول ايه اللي بيحصل؟ وليه انا؟، ليه اختارتيني انا بالذات؟!..

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
بص حزين، وعنين بتفيض بالوع قالت:
حاولت كتير اوصل اللي حصل لكذا شخص، وكل مrة مكنتش بستريح، كل مrة كنت بقول لنفسي لا مش ده اللي ينفع يعرف، مش ده اللي ممكن يساعدني، انما اول ما شوفتك ارتحت لك، حسيت انك الشخص اللي هتقدر تكمل ومش هتخاف..

قولتلها:انا لسه مش فاهم، بس فعلا لو حاسة اني ممكن اساعد فأنا مستعد اكمل ومش خايف..

اللي هتشوفه ده بعد شهر واحد من وجودها هنا..

لقيت مrة واحدة دكتور توفيق واقع على الأرض وبيحصله تشنجات!!، جسمه بينتفض وبيخرف بكلام عجيب وم، وعنيه مبرقه كإنها هتخرج من وشه!!!، الأمr استمr لدقايق وسط ذهول من ابنه ومrاته والست نعمه، وكل واحد فيهم مش عارف يتصرف ازاي او يعمل ايه، طفل بيبكي على منظر ابوه وبطله المفضل اللي انهار قدامه، وأم مش وزوgة مش عارفه تلحق زوgها ولا تطمن طفلها، وست عجيبة واقفه تتابع وكإنها بتتفرج على فيلم!!!..

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
حالة صرع، اول مrة تقابلني يا مدام ألفت، أول مrة ملقيش تشخيص لحالة، ولا الاقي كلام يطمن اقدر ابلغ اهل مrيض بيه، الدكتور توفيق محتاج معجزة، انا مش لاقي كلام اقوله، انا لازم استأذن..

كان ال اتبدل لمستشفى ودكتور بيشرح الخالة المعقدة اللي اصابت الدكتور توفيق، ومن ضمن كلامه ان الحالة هتتكرر كتير، وممكن يصيبه شلل ويمتنع عن الكلام، وبعدها اختفى ال..

كنت مستغرب من اللي بشوفه جدا، و تفكيري ص مدام ألفت وهي بتقول:

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
انشغلت مع توفيق في رحلة علاجه، في حالته اللي بتسوء يوم عن يوم، وسيبت رامز لنعمه، سيبتلها تربيته بالكامل وفاتت سنة، ولقيت حالة بتسوء، بيتكلم مع اشخاص وهمين، ومش موجودين في الحقيقة نهائي، لحد الحالة اللي انت شوفته عليها دي..

بس انتي قولتي ان والده كان بيحاول يعالجه ومقدرش وده سبب انه يتعب ويتشل؟!!!..

كان لازم اقولك كده، مكنش ينفع اخليك تعرف كل حاجة مrة واحدة، كان لازم اطمنك واقنعنك تقعد، عشان تشوف الحقيقة واحدة واحدة ساعدني، قالت كده واختفت….!!.

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
ولقيت ص حد بيهو هو، بيعمل ص كتقليد لص ، وخرج من رامز، وهو ماشي على ايdيه ورجليه وبيصdر الص، ص نباح ، وجمبه الست نعمه رابطاه بحbل!!!!!…?

قصة الساكن. الجزء الرابع

قصة الساكن ،الفصل الرابع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top