رواية حكايتي مع ابن عمتي الفصل الخامس 5 بقلم دهب مبروك
_الام قربت من ياسمين بعد ما لقتش رد منها وفضلت تحرك فيها وبعد ثواني كانت اتنقلت للمستشفي،بعد ما لقوا نبض القلب شغال،وقالوا للدكتور علي المrض بتاعها
_الدكتور…محتاجين أمضي علي الورق ده لازم نعمل عمليه فاسرع وقت ممكن،هي فاقت بس حياتها بقت خ*طر لازم العمليه وخليكم واثقين فربنا انها هتكون كويسه،هي طلبت تشوف أحمد وروح.
_الاب…حاضر هجيبهملها،وأنا هقنعها تعمل العمليه انهارده آخر اليوم هيكون القرار وصل لحضرتك.
_الدكتور…تمام .
_الاب…اتصل علي أحمد وحكالوا الموضوع،وأحمد قالوه أنو يعرف روح واحمد قالوه انو جاي علي طريق المستشفي.
_أحمد….روح البسي وهعدي عليك ياسمين هتعمل العمليه وعايزانا انا وانتِ بسرعه البسي ودقايق وهكون عندك.
_روح…حاضر وقفلت،وهي فعلاً خايفه علي ياسمين من قلبها.
.
_بعد دقايق كانت روح جهزت وأحمد خدها بعد ما قال لاهلها هيشرح كل حاجه بس يمشيوا،واتحركوا علي المستشفي.
_الاب….ياسمين 7بيبتي وافقي علي العمليه عشان في أمل فالنجاح واحنا عايزينك.
_ياسمين ابتسمت….هعملها وآلله هعملها.
_الأم…ينن عيني ،ربنا يشيل عندك علفكره أنتِ هتكوني بخير وهشوف أحفادي انا واثقه فربنا.
_ياسمين…جت ترد فدخل أحمد وروح.
_روح…أنتِ كويسه ياياسمين،انتِ فيكي حاجه،بصي أعملي العمليه وانا هبعد،هبعد بعيد عن أحمد وهو هيحbك صدقيني هتكوني بخير،كلامها كان ملغبط بس صادق رغم أنو هيوجعها لو حصل.
_ياسمين…ممكن الكل يخرج برا معاد أحمد وروح.
_الكل خرج ومتبقاش غيرهم فعلاً.
_ياسمين قامت ووقفت بصتلهم الأتنين ووقفت قدام مrايا صغيره كده وبقوا الإتنين صورتهم بينا فيهم،ابتسمت..أنتم لايقين علي بعض أوووي،شبه بعض،مخلقوين لبعض،بصت لأحمد هي بتحbك بجد،لو عملت العمليه ومت هكون مبسوطه لو اتجوzتها،لا بص وصيتي انك تتجوz روح.
_ابتسمت وبصت لروح…قولت هيجي يوم وتكون سوا،هيتقغل عليكم باب واحد،هو بيحbك علفكره،نظرته ليكي وقت خطوبتك نظره عاشق،من كتر تفكيري فالموضوع آثر عليا وأغمي عليا أفسخي خطوبتك واتجوzه أنتم الأتنين،لو ربنا أراد إن أعيش هحضر فرحكم بإذن الله،أدعولي لأن حابه أعيش.
_صمت كان فالمكان،ياسمين اللي بتتكلم بدmموع،وروح اللي بتعيt علي عياطها وأحمد اللي متلغبط وكل حاجه حواليه محزنا فعلاً.
_ياسمين مسحت دmموعها وابتسمت…عملتيه هتكون بعد ساعات،ادعولي.
_قربت من الباب وفتحتوه، أحمد طلقني بالتلاته
_أحمد..أنتِ طالق طالق طالق
_روح…قربت منها وحضnتها بكل حb،هتكوني بخير صدقيني والله،هتكوني بخير.
_ياسمين…وهحضر فرحكم كمان،ياها بجد.
٣ ساعات والكل مستني،روح اللي واقفه علي اعصبها والام اللي بتصلي وتدعي لبنتها والاب يقول يارب،وأحمد اللي بيدعيلها من قلبوه بجد،الكل مستني جمله الدكتور والكل عايز يسمع أنها بخير.
_الدكتور…ابتسم وهو خارج من أوضه العمليات ،دي معجزه المrيضه هتعيش والعمليه نجحت.
_الفرحه اللي بانت علي وشهم ودmموعهم نزلت من الفرحه،الأب اللي جري علي حضn الدكتور وباس رأسوه،وروح اللي بتدmمع وسجدت من الفرحه،والام اللي بتتنطت زي الأطفال ان بنتها بخير.
_الدكتور ابتسم برضا ليهم ومشي.
_ياسمين…يجماعه انا بخير أهوو أهدو بقا مكنش أسبوع غيبوبه يعني.
_روح…أنتِ حماره يعني إحنا قلقنين عليكي وأنتِ مش عجبك.
_ياسمين…من كل اللي حصلي عارفه أنتِ أكتر حد فوزت بيه،رغم اللي حصل.
_روح…ابتسمت لها بحb أنتِ تتحbي جداً والله!
_ياسمين…ها فشكلتي خطوبتك ولا إيه وغمزتلها!
_روح…اها من ٣ أيام كده وهو طلع متفهم وكده.
_ياسمين…أممم والفرح بعد شهر ولا إيه هو شهر كويس جداً بصراحه.
_روح…هي العمليه أثرت علي لسانك بقيتي رغايه جداً
_ياسمين…حbاكم سوا أووووي بصراحه،مستنياه أشوف فرحتكم بجوازكم والله
_روح…حضnتها أحلي صحابه بالله،عارف اعترفلي بحbوه من بدري،لما كنتم متخانقين لا لما اعترفتي بحقيقه مrضك.قاطعهم دخول.
_أحمد…لا ده إحنا بقينا عالي العال أهووو.
_ياسمين…مبروك الجواز بجد.
_أحمد…هو أنا إيه بالنسبه ليك بجد.
_ياسمين…ماضي وبس حb غلط،حb من طرف واحد وفشل أنا دلوقتي أنتَ مجرد أخ
وأكيد ربنا هيعوضني بحb ينسيني الفتره ديه واللي حصل فيها.
_أحمد…ابتسم وهحضر فرحك بقا وكده ها.
_ياسمين…أنتَ ومrاتك أول المعازيم أصلاً
“بعد ٣ شهور”
_الكل فرحان وفرحه روح وأحمد أجمل فرحه.
_داخله ياسمين القاعه وهي لبسه فستان وزي الملاك، قربت من أحمد وروح.
_ياسمين..وهي بتحضn روح مبروك ومبسوطه لكم جداً،فرحتكم ولمعه عيونكم ديه فرحتني جامد أوووي بجد.ابتسمت وهي بترجع لورا ومش واخده بالها خبطت فشاب.
_ياسمين…آسف مكنتش واخده بالي.
_إبتسم وهو بيمد إيده معتصم.
_ياسمين…وأنا ياسمين.
_معتصم بصلها وبص للعروسين…حلوين مش كده وغمزلها.
_ياسمين… جداً وقصه حbهم أنا شاهده عليها.
_معتصم… ويترا مين هيشهد علي قصه حbنا!
_ياسمين… برفعه حاجب هتستخف دmمك ها.
_معتصم… بالله قمr.
_أحمد… مبروك حصولك علي ملكيتي.
_روح… هو أنا قولتلك إني بحbك
_أحمد… أها قولتيلي دلوقتي.
_مع نهايه الرقصه حضnها ولف بيها قدام الكل وتحت نظر ياسمين اللي شايفه أنو أسلم خل قرار بعدها بتبص جمبها لقت معتصم.
_ياسمين… أنتَ مالك بيا.
_معتصم… نتجوz ونعمل قصه حb ممكن.
_ياسمين… دور علي واحده تكون مش مطلقه زي.
_معتصم.. مطلقه قمr بصراحه، هما مالهم أحلو ليه كده.
_ياسمين… هتستهبل.
_معتصم… بجد عايزك.
_ياسمين… شاورت علي أحمد ده كان طليقي والحكايه تعرفها بعدين، لما تيجي تتقدmم وقتها احكيلك
وادتلوه رقم بابها،نديلك فرصه يجدع
_معتصم… جايلك يجميل، الواحد اتخطف من ساعه واحده يلهوووي عليا.
_ياسمين… بصتلوه وابتسمت.
_أحمد وروح متابعين كل ده وبصوت لبعض وضحكوا.
_روح… متضحكش ممكن
_أحمد… ليه
_روح… عشان محدش يقع فحbك غيري يأبن عمتي.
_وفي نفسها وهي بتبص لأحمد…حكايتي مع إبن عمتي طلعت آخرها سعاده وفرحه لقلبي أهوو، همست بين نغسها بحbك يأبن عمتي
“كتب التاريخ عن قصه حb روميو وجوليت قيس وليلي وجاء ليكتب عن قصه حb أحمد وروح ??”
“تمت ??”