ريم هي تغسل وشها لا يا استاذ زياد انا كويسه قوي انا مش تعبانه وفجاه يغمى عليها زياد بخوف يحملها بين يديه ويذهب بها الى الاعلى ويضعها في السرير وهتصل بالدكتور وبعدين يحصل معاكي انت كده ليه استرها يا رب
فجاه محسن يسمع الصغير وهو يبكي ويصرخ
زياد وهو ينزل يجري عليه ويحمل في يده وتدخل عليها الطبيبه ياخذها محسن ويطلع بها الى الاعلى ويدخلها الغرفه عند ريم تكشف الطبيب على ريم وتخرج له بعد مده وتقول له مبروك المدام حامل في الشهر الاول
زياد وهو ينظر الى الدكتوره دون كلام معقول ريم حامل
يتبع….
زياد وهو ينظر الى الدكتوره دون كلام معقول ريم حامل انا عارف ان هي متجوزه مش معقول تكون حامل ليه كده يا رب استغفر الله العظيم يا رب استغفر الله العظيم ايه اللي انا بقوله ده اكيد هي دلوقتي هتتصالح مع جوزها وتبعد عني بعد ما تعرف ان
هي حامل وان في حاجه بتربطه يا رب كده هتبعد عني بعد ما حبيتها واتعلقت بيها استغفر الله العظيم يا رب انا عارف ان انا بغلط ان هي واحده متجوزه وانا حرام ان انا ابص ليها بس انا تعلقت بيها قوي في الشهر اللي قعدت معايا بيه ده
واذهب الى الاعلى الى غرفه
ويدق الباب
ريم.. تجلس على السرير وتبكي
يدخل عليها ذياد ملك يا ريم دلوقتي
رين…ولا حاجه لو سمحت سيبني في حالي دلوقتي انا تعبانه وعايزه وعايزه ارتاح
زياد .. ينظر اليها والدموع في مش فرحانه انك انت حامل
ريم … تبكي افرح ازاي في واحد ما حبنيش وما عايزنيش في حياته وكان بيكرهني واحده في حياته انا ازاي اكون فرحانه لما اكون حامل منه لا انا عمري ما كنت فرحانه لازم الطفل ينزل الطفل لازم ينزل هتضرب على بطنها بشده وهي تبكي بهستيريا
زياد وهو يجري علي ويمسك يدها ايه اللي انت بتقوليه ده استغفر ربك ده نعمه من ربك انك انت تبقي امي ايه اللي انت بتعمليه ده انت مجنونه
ريم… تبكي عايزني اعمل ايه يعني البني ادم اللي حبيته اكثر حد في حياتي من وانا طفله صغيره يعمل فيا كده انت ما عرفش عمل فيا ايه انت ما تعرفش اي حاجه عني انت ما تعرفش حاجه ابعد عني ابعد عني
زياد وهو يضمها الى حضنه ما تزعليش يا ريم انا عارف كل حاجه عليك وحقك هجيبه لك لحد عندك اذا كان منه او من غيره انت لازم دلوقتي تهدي وترتاحي والطفل زنبه ايه انت عايزه تنزليه ايه ذنبه في اي حاجه من اللي حصل لك ده اذا كان هو غلط
ولا انت غلط ليه ذنب الطفل ده يروح ربنا خالقها لك نعمه من ربك تحمد ربك عليها غيرك ملاقيش دفره غيرك بيتمنى ظفر عيل وانت عايزه تخلصي منه انت مجنونه واذا كان على حياتك ولا على مستقبلك ولا على تكمله دراستك انا عارف كل حاجه عليك وبصراحه كده انا قدمت لك في كليه غير الكليه انت كنت مقدمه فيها وعلى اخر الاسبوع دي ان شاء الله هتحضري وهتنجحي وهتبقى الدكتوره ريم واحسن دكتوره ان شاء الله في العالم كله اذا كان على محسن ده انسيه وطلعيه من حياتك وعيشي حياتك ليك ولابنك وبس ما تستنيش اي حاجه من اي حد
في الصعيد
يفف وهدان وهو يصرخ بصوت عالي في التلفون
يعني ايه يا محسن مش لاقي البت لحظ دلوقتي اقول ايه لي اخويا بتك مش شهر محدش يعرف عليها حاجه
محسن.. يضع يده علي وشه بغضب والله يا ابوي بدور عليها
فجاه..تصرخ جمالات بتي فين يا وهدان بنت فين يا وهدان قول لي عملت ايه في بيتي هي الامانه دي اللي استامنتك عليها انت وابنك ومنعول ابوها الجواز على التعليم اللي يخليني اخسر بنتي
سناء وهي تجري عليها وتهد فيها اهدي اهدي يا جمالات مش كده وكله مش هينحل
جمالات تبعد يد سناء من عليها كان جابها ادام مش عايزها يسيبها لكن درجه انكم تضيعوا بنت مني اديكم امانه وتفرطوا فيها دي اللي مش هيحصل ابدا انا راح اروح لمهران واقول له نشوف اخوه عملوا ايه في البيت اللي حيلتي اخوها لو كان قاعد ما كانش ده كله حصل ليها محمود لو قاعد مش مسافر ما كانش ده كله حصل
تخرج بسرعه من المنزل وتذهب الى بيتها وهي تبكي وتضرب على صدرها طول الطريق وتدخل البيت وهي تصرخ مهران يا مهران بصوت عالي يا مهران
مهران في الغرفه وهو نايم على السرير يقوم مخضوض ويقع وهو قايم وينظر بسرعه الى الاسفل مالك يا وليه ايه حصل ليه بتصرخي كده ايه في قولي انطق وقفتيني قلبي يا بنت الكلب