.،.،..،.،.،.،..،.،..،.،.،..،.،
في البيت وجية قال لولاده اللي سهر عملته وقال بحزم…. محدش يجبلي سيرتها تاني وانا وهي انتهينا ومستحيل نرجع لبعض تاني فاهمين
وطلع علي غرفته بدون ولا حرف زيادة
عمار ونور كانوا زعلانين وعمار مكنش متوقع ان ممكن امه تعمل كدة في ابوه عشرة. العمر
يتبع…..
بعد مرور شهر ونصف حدث فيهم الكثير من الامور
حورية زاد تعلقها الكبير بالعاشق المجهول ودايما شاردة فيه
.،،..،.،،..،.،.
عمار مضايق من شرود حورية وبعدها عنه اللي بدأ يلاحظه في اخر فترة و حاسس ان بيجاد انتصر عليه وطول الوقت عصبي بسبب الموضوع ده
. . . . .. . ……….
بيجاد طول الوقت عصبي منعهم انهم يشوفوا بعض في الكلية و في الشركة ومع ذلك حاسس بسرحانها طول الوقت وحاسس ان عمار انتصر عليها لان في معتقده هي بتحب عمار ودايما شرده فيه
..،.،.،.،.،..،.،.،.،.،.،.،
ايهم اتغير كتير عن الاول واظب علي الصلاة والصوم كل اسبوع و كمان انتظم في حضور كليته
وبقي بيذاكر ويشتغل وبقي ليه مكتب لوحده بيساعد والده فيه واهله مستغربين منه جدا ومن تغيره وكمان انتظامه علي الصلاة في كل معاد صلاة ينزل يروح الجامع يصلي ويرجع الشركة والده كان مصدوم من افعال ابنه
ولكن مش قادر يحدد هو مبسوط بيه ولا خجلان من ابنه بقي يصلي وابوه اللي المفروض قدوه ليه مش بيصلي ولا بيمسك حتي المصحف قدامه ابنه اتعلم كل ده ازاي مش عارف مين علمه برده مش عارف
.،.،.،..،.،..،.،…،.،.
مهاب منجحش مع روز وعرف انه مهما يقرب من اي بنت مش بينجح علاقته بيها حاول يتواصل مع كاميليا و لكن هي رفضت رفض قاطع وخصوص بعد ما عرفت انه فكر يتجوز غيرها
.،.،..،.،.،.،..،.،..،،..،.،
وجية حياته بقت عملية اكتر من الاول طول الوقت في الشغل و سهر في اول ما المشكله القسم خلصت تاني يوم حاولت تتكلم معه ويتفهموا ولكن رفض حاولت تقنع عيالها يتحايلوا عليه ويقنعوه يرجعها ولكن عمار كان رده صارم
..،.. انتي بعد اللي عملتيه في ابويا اللي عمره لا زعلك ولا حتي حاول يضايق بكلمة رغم كمية العيوب اللي فيكي مستحيل يجي ليا عين اقوله يرجعك طول الوقت مستحمل تكبرك وعجرفتك طول الوقت مستحمل اهملك فيه وفين مش همك غير منظرك الاجتماعي ومقابلات العمل وصحابك ده بس اللي كان بيهمك فاكرة واحنا لسه عيال
مكملوش الخمس والست سنين فاكرة لما كنتي بتسبيني باليوم و الاتنين مع الخدم وفي النهاية ابويا يسيب شغله وماله و يجي هو و يراعينا و يقعد معانا ليه علشان ميحسسناش باللي انتي بتخلينا نحسه
وقال بصوت مهزوز والدموع….. فكرة لما بابا كان مسافر وانا في سته ابتدائي وكنت تعبان جدا بسبب دور البرد
اللي كان عندي وجتلك الاوضة
و صحيتك من النوم فاكرة وقتها عملتي اية فاكرة ولا افكرك زعقتيلي وزقتيني وقولتيلي غور علي اوضتك حتي مسألتنيش جاي ليه يوميها روحت علي اوضتي وفضلت اعيط من الوجع والسخونية اللي كنت فيها ومن السخونية
اغمي عليا وابويا جه تاني يوم الصبح قبل ما يدخل اوضته دخل يطمن عليا وشافني مرمي علي الارض وهو اللي شالني و جابلي الدكتور و انتي كنتي فين ها كنتي نايمة ولما بابا جاب الدكتور واطمن عليا وجه يتخانق معاكي وانا كنت خلاص فوقت بس خوفت اخرج برة تضربيني وتزعقيلي كالعادة لقيت بابا بيزعق ليكي وبيقولك كنتي فين و
ابنك مرمي علي الارض لو مكنتش لحقته كان ممكن يجراله حاجه
رديتي بكل برود وكأن معملتيش حاجه
… وخلاص بقي كويس وبعدين حتي لو ده حصل انا همسك عمره وقتها قلبي فعلا اتكسر الكلمة دي عمري ما
نسيتها ولا هنساها وبقيت ابعد عنك وابويا بقي هو الاقرب ليا و لقلبي انتي عمري ما اعتبرتك امي انا ابويا كل حياتي يا سهر هانم وانا لو كنت عايز ارجعك ليه علشان نور متعلقة بيكي مش عارف ليه رغم ان عمرنا ما شوفنا حاجه عدله منك اتفضلي امشي روحي عندي خالتي حبيبتك واللي تفكركم واحد.
سهر بدموع… عمار انا كنت صغيرة ومش عارفة اتعامل بس متنكرش لما كبرتوا بقيت اهتم بيكوا
و
عمار بسخرية…. الاهتمام في الكبر ملهوش لازمة الاساس من الصغر هو اللي بحدد حبك لينا وانتي عمرك ما حبتينا
رغم اننا ولادك اسمعي بعد اللي عملتيه لابويا انا كرهتك سامعة كرهتك انا ماشي وسيبهالك
ومن يومها مشفهاش او هي حاولت تقرب منه وكانها بتثبت فكرة انهم مش مهمين عندها
. .،.،..،.،.،……..
اما بنسبة لنور بقت تركز في دروسها وبتحاول تنسي مي وهادي واللي عملوه فيها
،..،….،.،..،.،……،،..
اما زياد كل مرة بيزيد تعلقه في المذاكرة بشدة وهو اللي بيحاول ما يسبش الكتاب من ايده
.،..،.،.،.،.،.،.،..،.،.،.،.،.،.
انجي طول الوقت قاعدة في البيت ومضايقة من حزن بنتها وهي تعبانة من قاعدة البيت
،..،،.،.،.،.،،.،.،.،.،..،.،
في صباح يوم جديد كانت حورية تجلس علي مكتبها وهي شاردة كالعادة
دخل بيجاد وقال…. صباح الخير
حورية لم ترد لانها لم تري اصلا بسبب شردها زاد سخطه علي عمار اكتر
بيجاد بحده…. حورية
حورية التفتت ليه بسرعة وقالت….. نعم
بيجاد بغضب… انت اية نظامك طول الوقت سرحانة ومش فايقة مالك
حورية بخجل…. انا بس
بيجاد بغضب… كدة مش هينفع لو هتفضلي كدة تشوفي مكان تاني تشتغلي فيه لان الدلع ده مش هيمشي معايا
وانا بقول كفاية كده عليكي هنا
حورية بدموع وعزة نفس… حضرتك مش من حقك ابدا تحاسبني وانا مش في معاد شغلي واللي حضرتك بتطلبه بعمله سرحاني مضرش حضرتك في حاجه ابدا بالعكس شغلك كله موجود وانا بعتذر جدا يا فندم لو كنت ضايقتك بعد اذنك انا فعلا شغلي هنا انتهي ومسكت شنطتها وهو انتبه للي قاله ومسك ايديها وقال هو بيحاول
يهدي… حورية لو سمحتي انا مقصدش حاجه انا بس كنت متعصب وعصبيتي طلعت عليكي اسمعيني
حورية بضيق… لو سمحت ما تلمسنيش انا ده اخر يوم ليا هنا ومتشكرة لحضرتك اوي
بيجاد مسك ايديها الاتنين وقال بهسترية… اسمعيني يا حورية انا قولت كدة علشان بحبك ايوة بحبك وبغير من عمار دايما لانك قريبة منه اسمعيني هو عمره ما هيقدرك ولا يحبك زي
حورية بصدمة قالت… عمار مجرد صديق مش اكتر
بيجاد بهسترية…. خلاص بما انه بنسبة ليكي صديق انا بحبك يا حورية و عايز اتجوزك
حورية بعدت عنه بسرعة وقالت بصدمة… انا لا مستحيل
بيجاد بصدمة… مستحيل يعني اية وليه اصلا
حورية بدموع… انا بحب واحد تاني وهنتجوز انا وهو
بيجاد بصدمة وغضب.. مين عمار ولا زياد
حورية بدموع… لا ده ولا ده واظن انه ميخصكش هو مين انا شغلي انتهي هنا بعد اذنك
خرجت وهو كان يقف بصدمة ليس عمار ولا حتي زياد اذن من هو كان يقف بسبب صدمته لا يقدر علي الحاق بها
.،.،.،.،.،.،،.
حورية خرجت برة الشركة والدموع في عيونها كانت تقول. …. مش هتقولي انت مين بقي بحب في واحد مجهول الهوية طب ليه ليه يارب كده و بعدين ازاي بيجاد ممكن يفكر في عمار كدة عمار صديق ووهو معتبرني كدة زي اخته