ملاحظه معتز صديق عمل وتعرفت عليه حينما انتقلت الي بيريطانيا
………………….
هنا ينتهي البارت
اية رايكم في اللي وجية عمله في سهر
ورايكم في رد فعله مع انجي
ورايكم في تصرف مهاب ومريم
يتبع…..
في صباح يوم جديد استيقظ عمر بنعاس شديد
ونظر بجانبه لرحمة التي تنام بعمق و هي تلف الحاف علي جسدها
تذكر عمر ما فعله بالامس واتخنق جدا ويشعر بالضيق في قلبه
قام بهدوء من جنبها و اخد ملابس له ودخل الحمام اخد شاور وارتدي ملابسه وخرج وهي كانت تنام ولا تردي بيه
خرج عمر من الملحق
عمر بهدوء…. صباح الخير
فادي بضيق… صباح النور مالك انت كمان وشك مكلدم كدة ليه
عمر بضيق.. مفيش انت مالك
فادي بضيق.. ابن الجيران ده همسك في مرة المسدس و هديله في نص دماغه عيل مشفش بربع جنية تربية
عمر بضيق.. عملك ايه تاني يا فادي
فادي بضيق.. الواد ابن التيت ده خارج الصبح وشافني واقف علي البوابة يقوم يقولي اية اسمع يا بتاع انت متبقاش تقف علي البوابة علشان شكلك بيضايقني وبيقرفني ولبسك وشكلك كدة بضايقوني انا مبقتش قادر اسكت علي الواد اللي مشفش تربية خالص ده
عمر بهدوء… طيب اهدي يا فادي انا هتكلم مع استاذ وجية في الموضوع وهو هيتصرف معاهم
فادي بحزن… يعني انا علشان الغرزتين اللي في وشي يقولي شكلك بيقرفني
عمر طبطب عليه… متزعلش ده زي ما قولت مترباش وعاوز اللي يربيه اهدي وحقك. هيجي لغاية عندك
فادي هز راسه بحزن وسكت
وعمر كان يعلم ان فادي رغم وجهه الوسيم ولكنه يعاني من نقص بسبب الغرزتين التي في وجهه والتي في نظره مشوها وجهه
في الملحق استيقظت رحمة بتعب ونظرت بجانبها ولم تري عمر علمت انه كالعادة خرج تذكرت ما حدث بالامس
رحمة بتعب….. انا مجدرش امنعه عن حجه بس هو اللي جالي(قالي) ان هو مستحيل يجرب مني ولا ان جوازنا يكون طبيعي ليه خلف بكلامه
رحمة قامت بسرعة تاخد شاور وتشوف طلبات بيتها
…….
في الغرفة كانت تجلس نور وهي تبكي في حضن والدها
نور ببكاء.. برضه عايزه اشوفها
وجية بهدوء.. يا حبيبتي الدكتور قالي ممنوع الزيارة حالتها خطر لما يسمحوا اننا نشوفها هنبقي نروح و نشوفها يا نور
نور ببكاء… ماما كويسة هي بس اعصابها تعبانه الدكتور ده مش بيفهم حاجه
وجية بضيق… هي اي واحدة نفسيتها تعبانة تروح يا نور ترفع السكينة علي بنتها يا حبيبتي ماما تعبانة الفترة دي جامد ومحتاجة راحة وكفاية بقي انتي بتعيطي من امبارح يلا نامي جنبي يلا تعالي في حضني
نور نامت في حضن والدها وهي حزينة علي ما وصلت ليه والدتها
وجية كان بيتبطب علي كتف بنته علشان تهدي وتنام لحد ما نامت وهو تنهد بتعب لم يعلمها انه طلقها
قبل راسها وقام بتعب لم يذوق طعم النوم بسبب ابنته التي تجلس تبكي
واخد شاور ونزل تحت علشان يروح الشركة
اخد مفاتيح عربيته وتلفونه وخرج
عمر بهدوء… وجية بيه
وجية بتعب.. اهلا يا عمر ازيك
عمر بهدوء.. الحمدلله بخير كنت عاوز حضرتك في موضوع لو سمحت
وجية بانتبه… اتفضل
عمر بهدوء… الناس الجداد اللي جم سكنوا في الفيلا اللي قصادنا دي
وجية باستغراب… مالهم
عمر بهدوء…. ابنهم بيقل ادبه معانا اول ما سكنوا ابنهم حدف علينا مايه عدينها وقولنا عيل صغير هنعديها تاني يوم قالنا خدوا
ارموا الزبالة زعقنا فيه و سبناه انهارده فادي و اقف بره قاله ميقفش بره علشان شكله و لبسه بيقرفه و حضرتك عارف ان فادي حاسس جدا بنسبة لموضوع وشه ده والولد ده صعب جدا وقليل الادب اوي
وجية بهدوء… عنده قد اية ده.
عمر بهدوء… قد نور بنت حضرتك بتاع 19 20 ينه بالكتيرويمكن اقل
وجية بهدوء.. طيب يا عمر هات فادي وتعالي ورايا
عمر بهدوء… حاضر
عمر ذهب باتجاه فادي وقاله… قوم وجية بيه هيروح للناس دي.
فادي بضيق… واحنا هنروح ليه
عمر بهدوء.. قوم يا فادي اخلص