رواية غرام العنقاء ❤?كاملة ? جميع الفصول ? ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

­ ­ ­ ­ ­

– ومين دلوقتي يقبل ببنتي!!
انتي عارفة كويس اوي أن مش كل الرجالة بتتقبل تربي عيال من حد غيرها
بسمة بتأنيب :
– مانتي لو تسمعي كلامنا وتسيبي بنتك ل سامح وهو بقى يشيل الليلة وكان بيجيلك ناس كويسة .. او حتى تسيبيها مع مامتك
هزت رأسها برفض تام:

close

 

– انتي عارفة اني مش هقدر اعمل كده … أنا مستحيل ارمي بنتي عشان راجل … مستحيل اعمل فيها كده.
بسمة بغموض:

– طيب ولو قولتلك أن فيه راجل مستعد يشيل مسؤوليتك كاملة انتي وبنتك وتعيش معاكم ومتقبل الفكرة
– مين ده !
تحدثت بتلعثم:

 

– هو بس في مشكلة بسيطة ممكن انتي تعترضي عليها بس والله أنا شايفة أنه كويس اوي ومستواه عالي اوي ماشاء الله
سألتها بتوجس :
– مشكلة ايه دي ؟
ردت بحرج:
– السن .. هو في الأربعينات .. يبقى حمايا.. والد جوزي وطبعا هو ارمل انتي عارفة

 

حدثتها بذهول:
– انتي بتقولي ايه يا بسمة !! … ده ضعف عمري و زيادة وبعدين مستحيل اهلي يوافقوا
– معتقدش هيرفضوا .. انتي دلوقتي وضعك اتغير يا كاميليا

 

فغرت فمها بدهشة :
– اتغير ازاي معلش !! ناقصني ايه يعني
بسمة بتبرير:
-متزعليش مني بس انتي دلوقتي مطلقة ومعاكي بنت.. عارفة انه نصيب وعارفة أن ده مش حاجة تعيبك بس الناس شايفة غير كده .. اه انتي لسه صغيرة وعندك 23 سنة بس انتي دلوقتي بتتساوي بواحدة عدت التلاتين من عمرها ولسه فرصتها

 

مجتش
هتفت كاميليا بغضب:
– هو اولا اللي عدت التلاتين دي لسه صغيرة برضو .. لسه نصيبها الحلو متشالها .. مفيش حاجة اسمها تتساوى بواحدة اتطلقت .. بالعكس دي فرصتها احسن مني بكتير.. الحاجة التانية أن مش معنى اني اتطلقت اني اقبل بأقل من اللي استحقه … ليه اظلم نفسي في جوازة مع راجل ضعف عمري وانا اصلا مفرحتش بشبابي وبنفسي … يعني سامح يبقى

 

ظلمني مرة .. اروح انا اظلم نفسي مرتين ليه ؟؟؟
قاطعتها بإقناع:
– ومين قال انك هتظلمني نفسك !! انتي عارفة هو هيقدملك ايه اصلا ! عارفة انه ناوي يكتبلك شقة باسمك لوحدك وعربية

 

باسمك ومصروف شهري يكفيكي انتي وبنتك وانتي قاعدة معززة مكرمة في شقتك انتي وبنتك و هو معاه بنتين صغيرين في المدرسة غير جوزي دول هيعيشوا في بيتهم زي ما هما مع جدتهم .. وهيبقى ما بين شقتك وشقته
هزت رأسها بنفي:
– مش هينفع يا بسمة … صدقيني مش هينفع هبقى بظلم نفسي

 

بسمة محاولة إقناعها بعقل :
-كاميليا متحسبيهاش كده .. شوفي مامتك وفكري و ردي عليا وانا مش هقوله انك رفضتي .. انا هقول انك بتفكري واعتقد دي فرصة تتمناها اي بنت أن واحد يجيبلك شقة و عربية باسمك يعني يأمنلك مستقبلك تماماً
_________

 

 

دلفت كاميليا إلى المنزل هي ودانا .. لتجد اختها فاتن و زوجها احمد في المنزل .. غيرت لابنتها ملابسها وذهبت للنوم.. فخرجت كاميليا لتجلس معهم .. ومن ثم قصت عليهم ما حدث اليوم معها
زفرت كاميليا بضيق :
– مش قادرة اصدق ان بقى يتقدملي حما صاحبتي كمان ! كل ده عشان بقيت مطلقة

 

صاحت فاتن بغيظ :
– مهزقتيهاش ليه نفسي اعرف
ردت كاميليا :
– دي صاحبتي يا فاتن

 

فاتن بغضب:
– بس متقوليش صاحبتك
تدخل احمد زوج فاتن قائلا باستغراب :
– انا مش عارف يا فاتن انتي بتقولي ايه ! تهزقها ايه البنت محترمة بتعرض عليها جواز هي قالت لها ايه يعني

 

رفعت فاتن حاجبيها بذهول:
– لا والله تقولها حماها ! وهي تبقى متجوزة ابنه الصغير في العشرينات ازاي يعني !
رد احمد بتبرير:
– بس هيجيبلها شقة وعربية باسمها … يعني فرصة مش هيقدمهالها اي شاب في العشرينات في سن اختك.. انتي عارفة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top