رواية غرام العنقاء ❤?كاملة ? جميع الفصول ? ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

­ ­ ­ ­ ­

– العفو … متقوليش كده انا موجودة في أي وقت … واكيد ربنا هيبعتلك حد كويس شبهك
همست فريدة بحزن وندم:
– بس يمكن صعبان عليا الحب والوقت والمشاعر اللي ضيعتها مع الشخص الغلط.. احساس الفركشة ده صعب اوي .. هو

close

 

انتي مريتي بـ ده ازاي … حاسة ان مش سهل اعمل موڤ اون او انسى بسهولة … انا ضيعت سنة ارتباط وسنتين خطوبة من عمري ووقت ومشاعر
كاميليا بابتسامة :

 

– بصراحة اللي ساعدني في كده اني روحت لـ ثيرابيست شاطرة ووقفت جنبي وقتها شرحتلي الحقيقة بس يمكن انتي متحتاجيش لأن انا كنت اصعب منك… بصي دايما الواحد بيبقى متخيل وقتها ان الدنيا وقفت واسودت وان قد ايه الواحد ضيع وقت ومجهود وحب ومشاعر بس مع الوقت ده مش بيكون تضييع وقت على قد ما بيكون درس ودافع اننا دايما نكون احسن.. وصدقيني هيجي يوم وهتنسي كل حاجة كانت حلوة بينكم … هتفتكريله الوحش بس

 

زفرت الفتاة بأعين دامعة:
– ليه اصلا يحصلي كده.. معقولة بسبب خناقة ظهر منه كل ده … منه لله بسببه الناس هتفضل تقول دي فركشت قبل الفرح بشهر ومش هخلص منهم

 

كاميليا بإقناع:
-يمكن ربنا عمل كده وخلاه يتخانق معاكي عشان تتعلمي و محدش يعملك فيكي كده تاني … وصدقيني صدقيني ربنا بيعوض بشكل فوق ما تتخيلي ومن غير ميعاد ولا ترتيب.. وبعدين فكك من الناس خالص شوفي نفسك ركزي في حياتك بعيد عنهم
نحتاج أحياناً إلى الخلافات ، لمعرفة ما يخفيه الآخرون في قلوبهم ، فقد تجد ما يجعلك مندهشًا ، أو ما تنحني له من باب الاحترام.
________

في المساء… بينما كانت كاميليا عائدة إلى منزلها وبيدها ابنتها بعد انتهاء التمرين الخاص بها .. اوقفتها فتاة جارتها وتكبرها بعدة سنوات.. ركضت دانا إلى العمارة التي تسكن بها كاميليا وتركت امها بعد أن سلمت على الفتاة
همست الفتاة قائلة بـ ذهول :
– هو الطلاق بيحلي كده ؟ اومال احنا ايه حصلنا في الجواز بقى.. ده كده الطلاق طلع حلو بقى ياريت نبقى زيك

 

زفرت كاميليا بضيق:
– لا يا حبيبتي متمناش ابدا تكوني زيي .. انتي بس شايفة الصورة اللي بره .. لكن اللي جوه غير

 

قاطعتها باستغراب :
– بس برضو انتي عايشة حياتك و الصراحة يعني باين أن الطلاق مش مأثر اوي فيكي… كويس انك مكملة بعد اللي حصلك
نظرت كاميليا إلى ساعة يدها ثم ردت من بين أسنانها :

 

 

 

– ادعيلي بقى … عن اذنك لازم اطلع عشان بنتي سبقتني ويدوب اغيرلها هدومها وأكلها واذاكرلها وانام بدري عشان عندي شغل الصبح ودانا عندها حضانة و تمرين
رمقتها الفتاة بخبث :

– ها .. اه يا حبيبتي ربنا يعينك
ثم همست لنفسها بعد أن تركتها قائلة بغيظ :
– قال بتظهرلي انها بتتعب ومشغولة … وهي عايشة حياتها احسن مني اللي متجوزة ومخلفة
بعض الناس يرون الأشياء كما هى ويتسائلون لماذا ، وآخرون يحلمون بأشياء لم تكن أبداً ويتسألون لم لا
_________
دلفت كاميليا إلى مكتب نديم عندما طلبها
تحدث وهو يترك ما بيده من ملفات :
-كاميليا … احنا عندنا في الشركة .. في ناس بتشتغل وقت اضافي بيكون يومين في الاسبوع.. عشان يخلصوا شغل زيادة أو

 

مستعجل أو شغل ناس اخدة اجازة … و طبعا بياخدوا زيادة في المرتب عن كل ساعة زيادة عن وقت شغله … انا قولت اقولك عشان لو بتفكري تزودي مرتبك شوية عشان بنتك ومصاريفها
انشرحت ملامح كاميليا بسعادة:

 

– بجد .. ياريت فعلا.. بس كده هيبقى شيفت مسائي صح
– أيوة بالظبط
كاميليا بابتسامة:
– طيب هشوف ماما كده يارب توافق ..

 

نديم بتذكر:
– عموما النهاردة فيه شغل لو حابة تبدأي معاهم ولو اثبتي نفسك هيبقى كويس اوي ليكي
همست بامتنان:
– ميرسي اوي يا باشمهندس نديم… انا حتى كنت بفكر اشتغل شغل تاني بالليل بس يكون قريب من بيتي

 

– لا حرام هتشتغلي كل يوم .. انا شايف ده احسن ليكي مجرد يومين في الاسبوع .. شوفي كده وبلغيني
اومأت بتأكيد:
– خلاص تمام…
_______________

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top