رواية غرام العنقاء ❤?كاملة ? جميع الفصول ? ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

­ ­ ­ ­ ­

ابتسمت وحيد بعبث :

close

– ازاي واحد عاقل يسيب واحدة زي كاميليا دي !
ابتسم نديم بسخرية :
– والله مانت نافع

 

قاطعه وحيد بابتسامة :
– متنكرش أن البنت زي القمر..
نديم بوعيد :

 

– شكلك وحشك الخصم
وحيد باستسلام:
– لا وعلى ايه .. كده فل اوي .. انا عايز مرتبي يكفيني لحد اخر الشهر يا باشا
_________

 

بعد خروج كاميليا من مكتب نديم ..
قاطع شرودها صوت الفتاة “فريدة” التي تسببت كاميليا بضرب خطيبها… يا الهي .. كاميليا تغيرت كثيرا
الطلاق غيرها تماماً .. تحولت من الفتاة البريئة الضعيفة … الى اخرى قوية شجاعة .. لا يهمها أحد .. هي الان تستطيع أن تقف أمام اي شخص .. هي فخورة بشخصيتها التي تغيرت للأفضل من وجهة نظرها.. فخورة بكل شيء تفعله وتغيره بنفسها …

 

 

التجربة الصعبة التي تحدث في حياتك وتبتلي بها هي أن الكون يخاطبك ويوضح لك ؛ من أنك شخصاً شجاعاً ، ولديك قدرة عالية على التحمل ، ولديك القدرة الكاملة على مواجهة الظروف والأحداث التي ليست في نطاق قدرات أو إمكانيات أي شخص.
ومغزاها هي أنك أقوى مما تعتقد.
التفتت كاميليا إلى الفتاة ترحب بها :

 

– عاملة ايه يا فريدة
ردت الفتاة بامتنان :
– انا الحمدلله تمام…انا مش عارفة من غيرك كنت هبقى ضعيفة وهضيع عمري وحياتي لمجرد أن الفرح قرب و حاجزين كل

 

حاجة .. عشان واحد كان ممكن يدمر حياتي
ثم اردفت بشجاعة وحزن :
– انا سيبت خطيبي عصام
ابتسمت كاميليا بفخر:

 

– جدعة انك عملتي كده …
ثم اردفت بحزن كبير :
-انا مريت بتجربة صعبة مش حابة احكي عن اللي فات … لأنه بيتعبني نفسيا .. بس اللي حابة اقولهولك.. اني خسارتي

 

اصعب منك .. انا انفصلت ومعايا طفلة هو ميعرفش عنها حاجة .. وانا اللي شيلت الليلة كلها لوحدي
رمقتها فريدة بدهشة وحزن :
– معقولة .. مش باين عليكي خالص .. ربنا يعوضك يارب.. عشان كده قولتيلي أن انا كده موقفي احسن عشان خطوبة
اومأت كاميليا بإيجاب:

 

 

– بصي فترة الخطوبة دي معمولة للتعارف.. ربنا بيبعت لنا فيها إشارات كتير .. ساعات فيه حاجات بتبان وفي حاجات تانية بتظهر بعد الجواز … يمكن انتي حظك حلو أن الحقيقة بتاعة الشخص ده معظمها ظهرت في الخطوبة .. لأن انتي مش مطلوب منك انك تعدي وتستحملي عشان المركب تمشي والكلام اللي بيتقال ده … انتي مش في المركب اصلا !
اومأت فريدة بتفهم:

 

– عندك حق .. انا يعتبر لسه على البر .. صحيح كله وقف ضدي لما خدت القرار ده ومش بعد سنتين خطوبة تفركشي .. وبعد ما خلصتوا كل حاجة.. بس انا سمعت كلامك .. وحتى صليت استخارة بقيت مرعوبة وقلبي مقبوض … خايفة اوي.. حسيت ان خسارة قريبة ولا مكسب بعيد … كلامك وقتها ليا فهمني حاجات كتير
ردت كاميليا بثقة:

 

 

– الخطوبة اتعملت اصلا عشان نتعرف ونشوف هنكمل ولا لا .. انما مش فرض عليا اني اتجوز في النهاية .. ما هو ماينفعش اشوف حاجات وحشة واكمل .. يبقى اكيد النهاية هتبقى مسؤوليتي لوحدي والندم كله هيبقى لقلبي بس .. وانا ليه اعمل في نفسي كده .. الخطوبة لما تتتفسخ بسبب عدم توافق او شخصية متتعاشرش هازعل اه لكن اكيد هاكون بخير بعد مدة .. مش احسن ما اعيش ف المأساة دي للأبد ؟ انتي دلوقتي بطولك كده من غير ما تتحسب عليكي جوازة … انا بقى خسارتي

 

اكبر .. طلاق و بنت مالهاش ذنب
همست فريدة بغيظ:
– ده غير أنه حاول يمد ايده عليا تاني لما فركشت … بس الحمدلله اهلي وقفوله وعرفوا ساعتها أن كان عندي حق.. وحاول

 

يطلعني انا غلطانة و بمشي ورا كلام صحابي
قاطعتها كاميليا بحدة:
– الراجل اللي يمد ايده عليكي لا … واللي يقلب عليكي الترابيزة ده ميتعاشرش اصلا
ابتسمت فريدة بامتنان :
– شكرا.. شكرا انك خليتيني اخد أهم قرار مصيري لحياتي …
ابتسمت كاميليا بخفة:

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top