رواية غرام العنقاء ❤?كاملة ? جميع الفصول ? ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

­ ­ ­ ­ ­

بس سبحان الله من كرم ربنا عليا دلوقتي بحكي قصتي كأني مش انا اللي عيشتها و من رحمة ربنا اني نسيت فعلا معظم الاحداث اللي حصلت وحشة… انا بحكيلك وكأني بفتكر حاجات مكنتش عايزة افتكرها…
بس اللي عايز اقولهولك أن الست الذكية هي اللي بتفوق لنفسها و حياتها و طموحتهابعد طلاق و زوج مريض دمر حياتها

close

 

لتردف بنبرة قوية:
-الطلاق مش سهل على فكرة ابدا
و مسؤولية ولاد لوحدك مش سهلة

 

 

فـ مش شوية مكياچ ولبس وخروج هما اللي بيخلوا الطلاق يتنسي.. لا خالص
انا دلوقتي فخورة وبحمد ربنا على راحة البال و الهم اللي انزاح فعلا عشان احيانا بيكون الطلاق رحمة زي حالتي …متنخدعيش بجد بالمظاهر
ابتسمت منى بفخر :

 

-أنا فخورة بيكي يا كاميليا بجد.. فخورة بقوتك قوة الست اللي بجد اللي خليتك تحسي انك احسن من مليون راجل و انك فعلا كنتي قد المسؤولية
ردت فاتن بضيق :
– الطلاق ده بجد ظاهرة تستحق الدراسة!

 

قاطعتها كاميليا :
– والله الموضوع مش محتاج دراسة ولا حاجة.. الرجالة بقت مش فاهمة الجواز.. مفيش حد بيوعي الراجل، التوعية كلها للست بس، حافظي على بيتك و جوزك و البسيلو و دلعيه و ربي عيالك

 

لكن محدش بيقولهم احترمها و قدرها و صونها..
الغلط طالع مع التربية و البيت
اومأت منى موافقة:

 

– مفيش حاجه اسمها انتي الست ف لازم تستحملي وتبقي مجبورة على العيشة وتحاربي علشان بس البيت ميتخربش وهو الراجل عادي لو غلط هو ده اصلا اللي بيترتب بعديه الطلاق
التفتت كاميليا إلى الفتاة قائلة:
– بصي لحياتك وجوزك يا بنتي لو لقيتي اسباب قوية مقنعة اتكلمي مع حد واثقة فيه..واتكلمي معاه هو…مجبش نتيجة خلاص

 

– طب انتي جوزك كان ايه عيوبه؟

ردت فاتن بنبرة ساخطة:
– ابن امه…وابن أمه ده نقلبه على طول مينفعش نكمل معاه !

 

– لا هو الحمدلله مش ابن امه ولا بيمد ايده عليا ولا خاين بس بنتخانق كتير … و مامي بتقولي عادي براحتك وانا زهقت من مشاكلكم
– بصي الطلاق لو فيه أهل ساندينك وفلوس وشغل بيكون الموضوع ارحم شوية اه لكن طبعا فيه تعب نفسي ومعنوي…بس لو مفيش سبب قوي للطلاق
– بس كل اصحابي بينصحوني بالطلاق وأنه عادي

 

قالت كاميليا بتنبيه:
– بصي محدش خرب بيته هينصحك انك تصلحي بيتك
كله هيقولك الطلاق جميل ماشاء الله..لكن نصيحة يا بنتي متسمعيش لأي حد ولا تاخدي رأي حد مش ثقة في حياتك..وحاولي تصلحي حياتك معاه لأقصى

 

مجهود عندك وخلي عندك نية انك مش عايزة تخربي بيتك ربنا وقتها هيساعدك..خراب البيت مش سهل
– شكرا يا كاميليا بجد انتي طلعتي جدعة اوي
– أن شاء الله ربنا هيكتبلك الخير

 

لتأتي بعدها دانا إلى امها فأخذتها امها عندما تذكرت شيء ما
– دانا يا حبيبتي…عايزة اتكلم معاكي في حاجة..
– اتفضلي يا مامي

 

– باباكي طلب أنه يشوفك…طلب من المحامي
توترت ملامح الطفلة :
– يشوفني…بس انا خوفت منه اخر مرة

 

– عارفة…بس ده حقك قولت اقولك وانتي اللي في ايدك الاختيار…انتي حابة أو لا محدش يقدر يجبرك..
– انتي شايفة ايه يا مامي
– بصي يا قلب مامي…ده براحتك انتي …بس هو في الاول وفي الاخر هو ابوكي…اسمه للأسف مرتبط بيكي طول العمر…منقدرش نمحي أو ننسى حاجة زي كده

 

ومين عالم يمكن فعلا يكون اتغير وندم عليكي طالما حاول يرفع رؤية.. ويطلب يشوفك..وحتى لو مندمش ..انتي اديله فرصة…لو كان كويس خلاص براحتك…انا علاقتي به اه منتهية لكن علاقته بيكي دي مستمرة مدى الحياة…

– خلاص يا مامي هقعد معاه مرة كمان…بس مش عارفة ليه انا محبتوش…مش عارفة حاجة جوايا كانت خايفة منه … بس يمكن يكون بقى مؤدب مش نوتي او

 

عصبي زي الاول
– بصي يا حبيبتي انا هنصحك بحاجات تمشي عليها العمر كله … اوعي تعملي حاجة انتي مش راضية عنها.. اوعي توافقي على حاجة ضد إرادتك و مبادئك و رضاكي و إمكانياتك و طاقتك، اوعي تيجي على نفسك و توافقي على حاجة مش حباها عشان خاطر حد، قولي لا و اتنقشي و اتكلمي و عبري عن الجواكي من

 

غير ما تجرحي اللي قصادك.. بس اللي قدامك لازم يعرف انك رافضة.. لأن بعد كدة بيبقى امر مسلم بيه و هاتوافقي على حاجات تانية كتير اوي بعد كدة عشان مش هتقدري تغيري رأيك اللي وافقتي عليه و انتي مش راضية اول مرة… و بعد كدة كل الناس و اقرب الناس هاتستغربك و تشيلك انتي تمن اختيارك الغلط اللي انتي مش هاتقدري تتحمليه..

 

صمتت الطفلة دقيقة لترد بعدها :
– انا هديله فرصة كمان…لو اتعصب تاني مش هقعد معاه تاني
– تمام يا حبيبتي اللي تشوفيه

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top