رواية غرام العنقاء ❤?كاملة ? جميع الفصول ? ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

­ ­ ­ ­ ­

أجابته بأسف:
– سوري يا بابي…انا مس هاخد حاجة مامي تاني… وهلبس ده
– شطورة يا قلبي انا… وانا كل ما تسمعي الكلام هجيبلك كل اللي نفسك فيه

close

 

– اوكيه
– تيجي احطلك مانيكير على ما مامي تخلص
صفقت بسعادة وهو يحضر لها علبة طلاء الاظافر الصغيرة خاصتها و احضر منشفة و مناديل وهو يبدأ بتلوين أظافرها الصغيرة بعناية لتجلس بعدها واضعة

 

يدها بأدب منتظرة حتى يجف… لتدخل بعدها شقيقتها دانا تطمئن عليها فاتسعت ابتسامتها عندما رآتها منتهية من كل شيء
فأخذ نديم يدها ليطلي أظافرها بالطلاء الوردي مثل شقيقتها الصغرى، فهو لا يفرق ابدا بينهم في المعاملة
بعد الانتهاء اخيرا من تلك المهمة…دلفت كاميليا هي و آدم وشعرت بالفخر عندما رأته أنقذ الموقف مع لانا فهو طلب منها الاعتناء بآدم وسوف يتصرف هو مع

 

لانا..
خرجوا سوياً للذهاب إلى حفل العيد ميلاد وما أن وصلوا إلى ڤيلا والده فسارة جهزت الحفل هناك.
حتى طلبت لانا من والدها أن يحملها فنفذ لها طلبها, لتتفاجئ كاميليا بابنها آدم يطلب منها نفس ذات الطلب، فهمست قائلة بنبرة مازحة وهي تحمله:

 

– انتوا بتعلوا على بعض صح؟
وفي ثوان كان نديم يحمل دانا مثل لانا لتحاول دانا الاعتراض بأدب:
– انا خلاص كبيرة يا ديم
– انتي تكبري براحتك على اي حد بس مش عليا…هتفضلي بنوتي الصغيرة برضو

 

قبلته دانا من وجنته وما أن دخلوا إلى مكان الحفل حتى نزلت دانا من حضنه وأخذت معها آدم ليأخذهم اسر حتى يلعبوا سوياً
ذهبت فاتن إلى الحفل وهي تسلم على شقيقتها و لانا ومعها ابنها الصغير “محمد”
همست لانا إلى ابن خالتها:
– ازيك يا ميدو

 

همس الطفل بتلعثم بكلمة واحدة فقط:
-لينو..

هتفت فاتن بحسرة:

 

– اشمعنا الاسم ده الوحيد اللي بتنطقه وكمان بتدلعها…ده انا امك وبقالك ٣ سنين مش عارف تنطق اسمي حتى !
ضحكت كاميليا قائلة:
– لسه برضو مش عارف يتكلم كويس

 

– وحياتك لسه.. متأخر اوي في الكلام..مع أنه أكبر من لانا…مش عارفة ليه كده
هزت فاتن رأسها بغيظ:
– مش طالع لأمه لأ…ده انا كنت بتتكلم وأنا لسه في بطن ماما…

 

قهقت كاميليا ضاحكة, لتردف فاتن بجدية:
– لا بجد انا اتولدت متكلمة على طول…عيالك شكلهم طالعين ليا
– يخرب عقلك يا فاتن.. متقلقيش شوية وهيتكلم…انتي بس شوفي دكتور تخاطب وهيبقى تمام

 

– اهو قولت لاحمد وهنشوف كده…بس سيبك قوليلي ايه القمر والشياكة دي
– والله انتي اللي قمر يا تونا
لتردف بابتسامة وهي تنظر حولها:

 

– تعالي نسلم على طنط منى…يلا يا لينو انتي ومحمد
– لا هنلعب سوا جنب بابي
– ماشي يا حبي
__________

 

على طاولة السيدة منى.. كانت تجلس بجانبها فتاة من أقاربها..اقتربت منها كلا من فاتن وكاميليا وسلموا عليها..
لتهتف فتاة منهم قائلة :
– ايه يا طنط .. حضرتك مش هتقنعي مامي..

 

– كنا لسه بنتكلم عن الانفصال..وانا بنصحها بلاش
سألتها كاميليا :
– ليه؟

 

 

– عشان وجهة نظرها ناحية الطلاق مش صح.. ومش زي ما مامتها قالتلك تسيبها براحتها وأن دي حريتك..الطلاق مش كده..لازم تبص للنقط التانية…وغير كده في بينهم طفلين وجوزها مش وحش للدرجة.
– انتي ايه رأيك يا كاميليا…بذمتك مش الطلاق حلو…انا حاسة أن هعيش حياة احسن بعد الطلاق
هتفت فاتن بنبرة حاسمة:

 

– الطلاق يا بنتي مش صورة بنتصورها و احنا واخدين pose ونبين قد ايه مبسوطين و عاملين شعرنا وبنلبس حلو و بنضحك.. انتي فاهمة الطلاق غلط على فكرة
ردت كاميليا بنبرة واقعية:

 

-الطلاق نهاية احلام حلمناها لنفسنا و اتقلبت كوابيس.. الطلاق بداية مسؤولية و هم تاني خالص مع اولاد صحتهم النفسية المفروض بتكون اول اهتماماتنا في الوقت ده.. ممكن جدا يكون الطلاق احسن قرار في حالات كتير صعبة
اومأت السيدة منى بإيجاب:

 

-بس أكيد مش حاجة Fun نشجع بعض عليها خالص ونقرر فجأة ننفصل
ردت كاميليا بحكمة:
– الست لما بتنفصل أحيانا بتسيب نفسها لاكتئاب و مهدئات او تغير ستايلها و تغير شخصيتها..الحمد لله انا ماعملتش لا ده و لا ده .. روحت لثيرابيست شاطرة جدا…الحمدلله محتاجتش اي علاج نفسي نهائي مجرد علاج بالفضفضة بس

 

شغلت نفسي في شغل بدأت من الصفر و طبعا بنتي في حضني و الحمدلله ربنا عوضني بأكتر ما اتمنى في كل حاجة و دي مش شطارة مني و لكن على نيتكم ترزقون
فالحمد لله كل اللي بيشوفني مش بيعرف قد ايه الواحد عافر قد ايه واستحمل قد ايه عشان مهدش البيت بسهولة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top