رواية غرام العنقاء ❤?كاملة ? جميع الفصول ? ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

­ ­ ­ ­ ­

– عشان انا شوفت تجارب قدامي لرجالة انفصلت وكانوا مظلومين ورجالة تانية ظالمة…
– بالظبط كده مش كل الستات ملايكة ولا كل الرجالة شياطين !
– بس انا شايفة أن فيه ميزة كبيرة في فراس.. أن هو منفصل اه بس مش معاه طفل..يعني هتستبعدي نقطة ان طليقته هتبقى في دايرة حياتكم باستمرار.. و دي حاجة كويسة لكِ
– ده اللي قولتهولها.. وبعدها اقتنعت شوية قالتلي لما يجي يتقدم وكده.. انا بصراحه مرتاحة أوي لفراس.. بس كلام ماما خوفني شوية ومن نقطة السفر
– فراس جدع اوي و راجل بجد.. صدقيني يا فريدة انا اعرفه من زمان وهو كويس جدا
_________
في منتصف اليوم…
جلست على إحدى المقاعد بحديقة الڤيلا، تنتظره أن يأتي..لتسمع صوت سيارته بينما تتنهد بشوق وحماس…اليوم ستفاجئه بخبر حملها.
اقترب منها وقبلها من وجنتها الناعمة، أستدارت لزوجها الذي جلس بجانبها قائلة بإبتسامة :
– فاتن اختي كانت بتابع النهاردة اول مرة ليها بعد ما بقت حامل
– ماشاء الله ربنا يقومها بالسلامة
– يارب
قال وهو ينظر للسماء:
-ربنا يرزقنا ان شاء الله يا حبيبي
همست بعبث:
-دلوقتي..
رفع حاجبه بتعجب :
– اللي هو ازاي طيب؟
– أمنيتي…يكون معانا بيبي ويبقى اخ او اخت لدانا
غمز لها بنبرة عابثة:
-طيب فضيلي البيت دلوقتي

close

أعتدلت وهي ترمش ببراءة:
– ليه؟
نهض من مقعده وهو يرفعها من خصرها في الهواء ويلقيها فوق كتفه :
– هحققك أمنيتك
ليسرع في المشي ولحظات حتى اقترب من باب الڤيلا الخلفي وهو يردف بتبرير:
-اصل لسه ميعاد نوم دانا مجاش .. وهي دلوقتي قاعدة مع ناني بتاعتها
شهقت كاميليا بمفاجأة من فعلته وهي تضحك باستسلام :
– نديم .. انا بهزر..
لم يستمع إلى كلامها وفي خلال ثوان وكانا في غرفة نومهم.
أنزلها إلى الأرض وهي تضحك مرة أخرى هامسة :
– والله كنت بهزر صدقني
ليتقدم منها وهو يحيط خصرها بذراعيه ويضمها إليه قائلا بحدة ماكرة :
– كان معندكيش مانع من شوية يعني !
لترفع ذراعيها حول رقبته وهي تهمس بالقرب من أذنيه بنبرة خجولة:
– انا قصدي دلوقتي…
لتردف بسعادة:
– دلوقتي انا حامل بجد
– حامل ! ده بجد؟؟
اومأت برقة:
– انا حامل يا حبيبي…واتأكدت النهاردة من الدكتور
– يا الله…انا مبسوط أوي…
ليضمها إلى صدره بعناق رقيق يحمل مشاعر متنوعة من شدة سعادته بالخبر… فزوجته وحبيبته حامل بطفله….
_________
بعد مرور عدة أيام
ذهب فراس إلى الشركة في ميعاد خروج فريدة وأخذها إلى مكان قريب من الشركة رغما عنها ولكن ليتفقا معا على كل شيء قبل أن يتقدم إلى أهلها
سألها فراس :
– ها بقى يا ديدا قولتي ايه على موضوعنا ؟
ردت فريدة بتوجس:
– بصراحة كده انا قلقانة شوية عشان يعني أنت مسافر كندا وانا هبقى هنا في مصر وكده
قاطعها فراس بنبرة حاسمة:
– وانتي مين قالك انك هتفضلي قاعدة في مصر اصلا ؟
انا هاخدك معايا كده كده
– اصل يعني ده العادي … الرجالة بيتجوزوا والست بتقعد في مصر وهو بيسافر
هتف بنبرة ساخطة:
– مبقتنعش انا بوجهة النظر دي ولا بقتنع ان ده جواز معلش !
اتجوز واحدة لمجرد اني أخلف منها وهي في بلد وانا في بلد؟
لا يا ستي بلاها جواز احسن

انا مراتي اللي اتجوزها تبقى في المكان اللي انا فيه ولا تبعد عني لحظة.. و يا اما اصلا الراجل بيتجوز عليها أو بيخونها او ساعات بيكون فعلا كويس
اومال جواز ايه بقى .. مانا مش متجوز أداة للانجاب
اتسعت عيناها بدهشة:
– غريبة
هتف بتساؤل:
– هو ايه اللي غريبة ؟
– شخصيتك … طلعت حلوة
غمز لها بعبث :

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top