رواية غرام العنقاء ❤?كاملة ? جميع الفصول ? ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

­ ­ ­ ­ ­

في ذلك الوقت شعرت بضربات قلبه تشتد أسفل يدها
شعرت أن ضلوعها تتداخل مع ضلوعه، حسنًا ، هذه ليست المرة الأولى التي عانقها فيها ، لكن هذا العناق مختلف عن أي مرة عانقها بها…
شعرت وكأنها تمتلك كل العالم في ذلك الوقت
شدها إليه وهو يستنشق عطرها الآسر برائحة الكراميل.. ويضع أنفه بين خصلات شعرها.
شعرت أنفاسه الدافئة بالقرب من كتفها الناعم، وجهها يتوهج بخجل..
لتستند على أكتافه العريضة كي تقبله هي تلك المرة … فابتعد عنها قليلا وهو يسألها بتوجس:
– كاميليا انتي بتقولي كده بس ؟ ولا انتي فعلا حبيتيني !
شدته إليها تلك المرة وهي تثبت له حبها بقبلة هامسة أمام شفتيه :
-بحبك دي قليلة عليك اصلا.. انا بعشقك
فبادلها قبلتها .. بينما تجاوبها معه فك لجام سيطرته بالكامل ليضمها بين ذراعيه متعمقاً في تقبيلها… انحدر رأسه ليلثم بشفتيه عنقها هامساً بأنفاس حارقة:
-ربنا ما يحرمني منك يا كراميلا
تسارعت أنفاسها واناملها تلتف حول خصلات شعره الناعمة بينما قلبها مازال يخفق بعنف شديد وهو يرفع برأسه مجدداً ليقابل وجهها وهو يهمس أمام شفاهها المنفرجة قليلا:
– بس انتي متأكدة مينفعش هنا صح ؟
لكزته على كتفه وهي تبتسم بخجل :
– عيب والله

close

ليضحك قائلا:
– لا انا بنكشك بس… انا اللي قولتيه دلوقتي ده عندي بالدنيا
لتستند برأسها على كتفه قائلا برجاء:
– اوعى توجع قلبي يا نديم..انا كنت حالفة ما اقول الكلمة دي ابدا لحد طول الأربع سنين اللي فاتت
رفع رأسها إليه قائلا بحنان:
-ما عاش اللي يوجع قلبك يا حبيبتي
ليردف بثقة:
-أنتِ أصلا مالكيش تعويض و أي حد خسرك هيفضل عمره كله ندمان
ابتسمت بسعادة :
– يا بختي بك بقى
صحح لها هامسا:
-قولي يا بختي انا بكِ…
– ماما كانت دائما تدعيلي وتقولي ربنا يعوضك بالاحسن.. مكنتش متخيلة ان عوض ربنا حلو اوي كده..
كل ما ابصلك وبنتي معانا اقولها ياااه لو كنت اعرف كده
مكنتش عيطت زمان او كنت عيطت كتير اوي عشان اقابلك في الاخر
-ربنا عمره ما بينسى حد على قد تعبك هيديكي
لتهمس بسعادة بالغة:
– و رزقني بأحلى واجمل راجل في الدنيا كلها…ربنا يخليك ليا يا حبيبي

ابتسمت قائلا بعبث:
– أيوة اثبتي على حبيبي دي بقى…
صدحت اغنية (أخيرا قالها ) على هاتفه
“أخيرا قالها، قال أحبك قالها
وأنا قلبي، قلبي، قلبي توقف بعدها
من فديت أنا العيون، قال أحبك وبجنون
ودي أطير ودي أعيش في الدنيا بقربها”
واحد أحبه من زمان، وما يحس أحبه كان
وأنا كنت أعاني من زمان أتاني حس بوقتها
أخيرا قالها، قال أحبك قالها
الفرحة يمه لقيتها (لقيتها) صعب جدا وصفها
هو قلبي وهو نبضه وأحلى نبضة قلبي يديقها
الفرحة يمه لقيتها (لقيتها) قال أحبك قالها
الفرحة يمه لقيتها، صعب جدا وصفها
هو قلبي وهو نبضه وأحلى نبضة قلبي يديقها
إيه صحيح أني هويت، حتى إسمي أني نسيت
لما قال إيه تعال إحضني بوقتها
أدري ما يكفي الكلام يجنن إحساسي الغرام
وأني مغرم أني أحبه أني عاشق يحبني قالها
وأخيرا قالها، قال أحبك قالها”
_______

في اليوم التالي
كانت تتحدث إلى اختها بالهاتف
– عارفة يا فاتن.. انا اكتشفت اني مكنتش متجوزة بجد
اتسعت عينا فاتن بدهشة :
– نعم ؟ ازاي يعني
تنهدت كاميليا بسعادة :
– اكتشفت ان في حاجات ممكن الواحدة تعيشها وتجربها لو الشخص بيحبها
انا بقى حسيت اني مكنتش متجوزة قبل كده
لتردف بشرود :
– عيشت حاجات معاه بشكل مختلف خالص
حاجات اول مرة اعيشها او أحسها
سألتها فاتن بابتسامة لسعادة اختها :
– حبيتيه يا كاميليا ؟
اومأت كاميليا بحب :
– عمل كل حاجة تخليني أحبه.. اثبتلي ان هو ده الراجل اللي كنت بدور عليه.. هو ده الراجل اللي كان في خيالي وبتمنى الاقيه
ازاي لمسة أيده مختلفة ليا.. ازاي حضنه فيه امان الدنيا كلها
ببقى مطمنة وانا بين ايديه مش عايزة حاجة تاني
– ربنا يسعدك يا قلب اختك.. ويخليكو لبعض دايما
– يا رب يا حبيبة قلبي ويخليكي ليا
ردت بتذكر :
– انا هروح لماما بقى … عشان النهاردة اجازتي من الشغل مانتي عارفة نديم خلاني اروح ايام اقل شوية
– ماشي سلميلي عليها
__________

ماذا لو عاد معتذرًا؟
بحق بالله ، لا تأتي
‏لا تشوّه الشعور أكثر مما هو عليه ،
‏يكفيني كل هذا الخراب بسببك
‏بحق بالله ، ابتعد بكل طاقتك .
‏حتى وإن رأيتني في أحد الأيام أمامك ، لا تعاملني وكأنك تعرفني حتى !
بل حاول أن لا تلاحظني
‏إرحل .. ارحل

رن جرس باب الشقة..فتحت الباب وتذكرت جدها او شقيقها نسوا المفتاح او شيء كهذا، وفوجئت بـ “سامح” أمامها… زفرت بغيظ وحاولت غلق الباب بوجهه ليدخل بنصف جسده حتى لا تغلق الباب… لتنادي والدتها بصوت عال.. فنهرت سامح ولكنه حاول الدخول بسماجة قائلا:
_ هتسبيوني واقف بره يعني !
ردت امها بنبرة ساخرة:

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top