رواية غرام العنقاء ❤?كاملة ? جميع الفصول ? ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

­ ­ ­ ­ ­

 

close

-انا خوفت اوي لما شوفت اهله.. افتكرت كل حاجة عملوها فيا.. مش قادرة اصدق وصلت بيه الحقارة أنه يشتمني !
اردفت بألم متذكرة :
– رجعت لوقت صعب اوي اوي في حياتي.. رجعت لوقت حسيت اني كنت بموت وان الموت كان ارحم من اللي عملوا فيا.. لما شوفت النهاردة وسمعت كلامه واستسلامه لأهله .. كنت بقول معقولة دا الإنسان اللي كان بيتمنالي الرضا.. ده اللي فضل

 

يقنع في اهلي عشان يخطبني وانا صغيرة !
هو ده اللي كان بيقول انه بيحبني !
قاطعها نديم بهدوء :
-خلاص بقى انسيهم … طالما الحب مكنش كافي لإنجاح و إكمال الجواز يبقى مكنش حب أو كان حب عاجز
شهقت كاميليا بحزن :
-معقولة هو نفسه اللي كان بيعيط عشاني لما كنت تعبانة واحنا مخطوبين … هو نفسه اللي كان من غير ما أقوله انا زعلانة

 

كان يحس بيا.. ازاي يتقلب ويبقى بالقسوة و الجحود ده.. ليه عمل فيا كده هو واهله منهم لله
همس نديم بإصرار :
– انسي كل حاجة..انسي عشان نفسك ركزي في حاجات نفسك تعمليها كان ممكن بالعلاقة دي متقدريش تعمليها متضيعيش عمرك في اللي فات واللي جاي هيكون احلي وأحنا مع بعض طول مانتي حابة يكون كده وارمي الماضي ولا ضهرك

 

 

ابتسمت كاميليا بحرج فهو يفعل لها اشياء رائعة ويحاول تعويضها عن كل ما مرت به :
– انا اسفة يا نديم … انا اسفة اني بصدعك بمشاكلي وكل ده..
قاطعها بصدق:

 

– كاميليا انتي تقولي كل اللي جواكي..وانا هفضل على طول اسمعك متتأسفيش ابدا
أردف مغيرا الموضوع:
-بس ممكن ناكل بقى عشان الاكل هيبرد
ابتسمت وهي تتناول معه العشاء
____________

 

دلف نديم إلى المنزل ليجد والده بانتظاره.. فطلب منه الحديث معه وتحجج نديم أنه يريد الذهاب الى غرفته لينام
والده أوقفه قائلا باعتذار:
– انا اسف يا نديم يابني.. عارف اني ظلمتك وانت صغير وانت مكنش ليك اي ذنب…وكمان شكيت في خطيبتك
نديم باستنكار :
– اسف !!

 

رد والده بألم :
– نديم انا كنت خايف عليك بس … زي ما أمك اذتك انا كمان اتأذيت منها يابني.. دي بوظتلي حياتي و ظلمتني.. انا عارف ان مكنش ليك ذنب في كل اللي حصل
صاح نديم بغضب:
– وشكك فيها كانت هي السبب !!!

 

 

شكيت في واحدة بريئة .. كان ذنبها ايه .. شوفت منها ايه يخليك كارهها.. فوق يا بابا هي مش امي
خفض بصره قائلا بندم:
– انا طالب منك تديني فرصة تسامحني على شكي فيها .. انا لما شوفت طليقها الحقير ده النهاردة وهو بيقول كده عنها مكنتش اعرف ان في رجالة زبالة كده

 

رد نديم بإصرار:
– صدقني يا بابا كاميليا كويسة واتظلمت وبكرة لما تعرفها اكتر هتعرف انها بنت كويسة جدا
قاطعه والده :
– عشان كده انا عايزك تسامحني و متزعلش مني اني كنت رافض في الاول جوازكم
نديم من بين أسنانه :

 

– لو كنت انت فكرت تدي نفسك فرصة تشوفها كويس متبقاش كارهها وخلاص
– حاضر بس انت متزعلش مني يا نديم
– مش هزعل منك لو انت اديت نفسك فرصة تحب كاميليا وبنتها وتقرب منهم
– حاضر يابني
___________

في اليوم التالي
اخذها نديم بعد مشوارهم في البنك…إلى فراس
وبالتحديد في مكتبه المؤقت بشركة والده ليتحدثوا معه عن شيء ما
سأله نديم بتذكر :
– فراس انت معاك كارنيه نقابة هنا في مصر مش كده؟؟
– اه معايا متقلقش

 

قال وهو يجلس وبجانبه كاميليا أمام مكتب فراس:
– تمام…دلوقتي انا معايا صورة من تحليل الـ DNA زي ما اتفقت معاك واتهامه لكاميليا للتشكيك في نسب بنته… و معايا فيديو لسامح وهو بيغلط في كاميليا في المعمل ده وريتهولك… وهتاخد من كاميليا صور اثباتات من مصاريف الحضانة والنادي ومصاريف البنت

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top