رواية المسخ

وقف رجل فى منتصف الليل يرتدى عباءة قديمة وفوقها معطف أسود قديم ويلف وجهه بوشاح أبيض ونظارة

 

close

سوداء أمام متجر لمعدات البناء_عايز حاجه تانيه ياحج غير الحبل والشنيور وبكرة اللزق_لا شكرا حسابك كام_400_انا مش عارف انت مستحمل اللبس ده ازاى ده الجو نار أقلع اللاسه والجاكيت انت كده هتفطس_لا

 

اصل عندى برد”وظل يعسل حتى ظن البائع انه سيموت_خد الميه دى تريحك”وشد البائع الوشاح لكى ينقذة ولكنه فزع بشدة من هول المنظر وألقى زجاجة الماء وهرع الى الداخل_اعوذبالله من الشيطان الرجيم ده مستحيل يكون بنى آدم”وظل يقرأ القرآن أما عن الرجل وضع وشاحه فى ثبات وأخذ أشياءه ورحل حتى أقترب من

مقهى شعبى وسمع فى التلفاز_خبر عاجل تم اليوم إيجاد جثة إمراة مقطعة إلى أشلاء بدون رأس فى منزلها

ومكتوب بجانبها بالدم المسخ وجارى البحث عن القاتل”أبتسم بنصر وقال_ولسه يافوزيه ومتخافيش هبعتلك إبنك جمبك قريب بس لما اعمل منه كفته الاول ومشى فى ظلام دامس حتى صعد إلى غرفه فوق سطح عمارة

 

مهجوره تشع منها رائحة نتنه بداخلها رجل مقيد فى سرير معدنى وشبه مخدر من التعذيب_وحشتك صح متخافش جبتلك حد يونسك”اخرج رأس امراه من حقيبه_سلم ع ماما

الصباح الباكر_قومى يا فيروز عشان تفطرى يابنتى_سبينى أنام ياماما_يابنتى كفايه نوم بقالك شهور حابسه

 

نفسك من ساعه اللى حصل_وانا قولتلك ألف مرة انا مش عايزه افتكر اليوم ده_انا اسفه بس قومى افطرى ابوكى مستنى نفطر سوا عشان يروح شغله_يووه جايه اهو”على المائدة تصنعت الطعام لكى تسلم من ألسنت والدايها_عندى خبر ليكى مش حلو ياروز”أنتبهت لأبيها_خير يا بابا_أهدئ ياحامد احنا لسه ع الصبح_مسيرها

 

تعرف يامنى_هو فى ايه ياجماعه قلقتونى_امبارح المباحث لقت جثه حماتك متقطعة ومن غير رأس”ردت بصدمه شديدة_ااايه”حامد بأسى_زى مابقولك يابنتى_والبواب كان فين ولاعشان معتز غايب يبقى مفيش حد يدافع عن امه_أهدئ ياروز انتى مش ناقصه واصلا لازم نعرف معتز ده كمان فين_معرفش ياماما يومها قال انه

 

مسافر ومقالش فين انتم عارفين انه غامض_بس مش ع مراته يابنتى_طبعه كده اعمل ايه_ربنا يجيبه بالسلامة انا رايح شغلى عشان اتأخرت وانتى كملى اكلك_اكل ايه خلاص نفسى اتسدت,,فى المساء كان معتز مقيد فى الغرفه واللازق الطبى على فمه بأحكام وعينه مصوبه على رأس والدته ويبكى بصمت وبعد منتصف الليل دخل

 

المسخ ومعة حقيبة سوداء_ميزو الغالى جبتلك معايا مفاجأه

_نظر له بأستمتاع فهو يعلم أنه يتعذب بشدة جسديا ونفسيا واخرج من الحقيبه طعام مطهى_انا عارف انك جعان ما انت بقالك اسبوعين عايش ع المحلول بس انا رحيم وجبتلك أكل لا وايه ده كبده وقلب كمان انا هشيل

 

اللزق وهأكلك انا بس لو فكرت تصرخ هقطع رأسك زى فوزيه”اومأ معتز بنعم وعندما نزع المسخ اللزق قال معتز برعب _أرجوك قولى انت مين وعايز ايه”أقترب منه ببطئ ونزع الوشاح عن وجهه فشهق معتز من بشاعة المنظر وأقترب من اذنه وقال بصوت يشبهه الفحيح_أنا المسخ”تجمد دم معتز وذادت دقات قلبه_يعنى ايه_يعنى انا كنت

 

جميل وبقيت مشوهه زى ما انت شايف بشفه واحده ووش محروق وعين مخلوعه وشعر محروق”ثم هجم عليه_عارف العين اللى فاضله دى فضلت ليه”أرتجف معتز_ليه_عشان اشوفك بتتعذب قدامى_طب انا عملتلك ايه_لما استلذ من عذابك هبقا اقولك وادينى قطعت أمك فاضل مراتك واخوك_اخويا مسافر ومراتى طلقتها

 

قبل ما اسافر لما كنت فاكر انى مسافر_بردو هقطعهم وايه مش عايز تأكل_ده انا ميت من الجوع”اطعمه واكل معتز بشراهه مع ان شكل المسخ يثير اشمئزازه بشده ولكنه تناول طعامه كاملا_ايه عجبك الاكل _بصراحه اه_دول كبد وقلب امك ياروح أمك”صرخ معتز وفجأة..شييير

 

 

دخلت فيروز قسم الشرطة_لوسمحت عايزة أقدم بلاغ_بلاغ ايه يامدام_جوزى غايب من شهر_شهر..ولسه فاكره تعملى بلاغ!!_قالى انه مسافر وأختفى وكلمت شغله امبارح قالوا مجاش وأنا قلقانه اوى”رد الضابط بسخريه_تلاقيه طفش منك”ردت بغضب_أنا مسمحلكش تكلمنى كده”ضرب الضابط على مكتبه_وانا مش

شغال عندك إلزمى حدودك”دخل ضابط آخر على صوت الصراخ_فى ايه ياعصام باشا”قال بصدمة وقلبه ينبض

بقوة_فيروز!!_أيه ده انت تعرفها يا آدم باشا_ هاا اه دى مدام فيروز صاحبه أختى ميرال,فى ايه يافيروز_اسفه يا آدم بس جوزى مختفى وجيت أعمل محضر جه حضرته أتريق عليا”نظر أدم لعصام وهو يضغط على

 

أسنانه_اتفضلى نتمم المحضر”خرجت فيروز أمامه وغمز عصام له_مش دى الحب القديم_اخرس يخربيتك اه

هى اتكتم”بعد ساعة تم عمل المحضر وخرجت فيروز بملامحها الجميلة والشاحبه أيضا وتذكرت حب آدم لها ولكنها شعرت بغصة حينما تذكرت أنها أختارت معتز_هه ويارتنى أخترت صح”فى المساء وقف المسخ أمام بناية

 

 

جديدة فى حى المعادى وأعطى بعض المال للحارس وعرف منه أن كريم أخو معتز سيصل من سفره بعد ثلاث

ليالى فشكره وذهب وأبتسم بمكر_حلو أهو يدوب أجهز العدة والشنيور عشان رأس كيمو الحنين تطير!!

ثلاث ساعات وهو يراقب البناية ونيران الغضب تجرى فى عروقة وأغمض عيناه وتذكر ما فعلوه به كريم وأخيه

 

وأخيرا رأه ينزل من سيارته وهو يهاتف شخص بغضب ودخل خلفه فى هدوء_انا مش هستنى تحقيق ولا مباحث انا لازم أعرف مين عمل كده فى أمى وفين معتز كمان انا لو شوفته هاخد روحه”قالها وهو يفتح باب شقته وعندما أراد غلقه وجد من يدفعه ورش عليه المخدر وفقد كريم توازنه ووقع أرضا_تؤتؤ ياخسارة مش هتلحق ياكيمو”أغلق

 

المسخ الهاتف والباب ثم فتح حقيبه الموت كما يسميها واخرج سكين حاد وأغمض عيناه وتذكر ذلك اليوم اللعين

وكلما تذكر شئ طعنه بعنف وظل يطعنه حتى تجاوز

 

العشرون طعنه وفتح عيناه فوجده جثه ممزقة والدماء فى كل مكان فنظر له بحقد_قولتلك هاخد حقى منك قولت مستحيل أهو المستحيل بقى حقيقة يانج*س”ثم أخرج الشنيور وفصل جسده إلى نصفين من أسفل بطنه

 

وقطع رأسه ووضعها فى حقيبه بلاستيكيه ثم حقيبه الموت_ودى للذكرى”وكتب بجانبه بالدم المسخ نزل فى الشارع بعدما جمع معداته وخلع قفازة الأسود وأتجه إلى معتز وكان تحت تأثير المنوم فوضع رأس أخيه أمامه لكى يراه عندما يستيقظ وأقترب منه بشماته_أوعدك انك مش هتموت زينهم انت ذنبك اكبر ونهايتك أبشع..

 

“جلس آدم بجانب أخته ميرال صديقة فيروز المقربة وكان ينظر لها بتوتر من حين لآخر ولكن ميرال ذكية للغاية وردت بخبث_هى كويسة_هاا هى مين دى”قالت بغمز_يارااجل عليا بردو_يووه اه هى أرتاحتى انا شوفتها من 4

 

أيام وشغال فى قضية جوزها وأنا خايف عليها بجد خصوصا أنى عرفت أن أخو جوزها كمان اتقتل بنفس طريقه قتل أمه وواضح انه قاتل متسلسل”ردت بخوف_هو أخو جوزها كمان اتقتل انت خوفتنى بجد ده معناه أن فى حد ممكن يأذيها”رد بلهفه_بعد الشر طب حد يفكر يأذيها وأنا هدبحه”نظرتله بود_انت طيب أوى يا آدم لسه بتحبها

 

رغم انها اجوزت من 5سنين_عمرى ماهنساها دى

حب عمرى وهعمل أى حاجه عشان محدش يأذيها,,فى غرفة معتز كان السرير يهتز من غضبه وعروق جسده ظاهرة والمسخ يجلس أمامه ويبتسم بتشفى_شكل هديتى عجبتك بس رأس كيمو أحلى ولا رأس أمك فاضل

 

رأس فيروز عشان نكمل المعرض”أقترب منه ونزع اللزق عن فمة بقوة_اااه ودينى لأقتلك ياكلب فكنى وأنا هقطعك حتت_هههه ضحكتنى انا هوجعك على كل حبايبك وفاضل المدام_اقتلها متفرقش معايا وانا هقتلك

 

بأيدى_وأنا مستنى اليوم ده_نفسى أعرف انت مين وليه بتعمل كده_فى ملايكه بعتونى ليك_نعم!!_عيالك اللى انت قتلتهم…

 

كانت تجلس فيروز شاردة وتنظر للسماء من نافذتها فدخلت منى وميرال_شوفتى مين معايا ياروز أهى ميرال جايه تطمن عليكى”ثم وجهت حديثها لميرال هامسه_حاولى تخرجيها من حالتها دى أنا وأبوها حاولنا ومفيش فايده_سبيها عليا_متحاولوش احسن_اه دى راميه ودنها ياطنط طب بصى بقى أنا بقالى 3شهور بحاول معاكى

 

ومش همل وهننزل سوا_ياريت يابنتى تخرجوا دى من يوم ما ولادها أتولدو ميتين وهى دايما ساكته ومش بتخرج ابدا وكمان موت حماتها وكريم ومعتز المختفى خلانا مرعوبين وهى زعلت عشانهم اوي أوى الله يرحمهم وينتقم

 

من اللى كان السبب_طب أعملينا 2شاى عشان نفوقها وننزل سوا_بس كده عينى”وكزتها فى كتفها بمرح_فى ناس قلقانين عليكى_مين_آدم طبعا”أبتسمت

 

بحزن_يمكن حالتى دى عشان كسرت قلبه زمان_وهو مسامحك وخايف عليكى بجد وكفايه حزن بقى ويلا ننزل”وبعد إلحاح دام لساعتين رضخت فيروز لهم وخرجوا الى السينما ولكنها لم ترى أن هناك من يراقبها فى

 

الخفاء ويبتسم_أخيرا نزلتى,,,حينها جلس حامد والد فيروز ممسكا رأسه وهو يشعر بأرهاق_مالك ياحامد_مصدع_مع انك بتنام بدرى_هاا اه طبعا_قولى تحب تتعشا ايه_أى حاجه يامنى_طب نفسك فى ايه?_”رد هامسا”نفسى اخد حق بنتى…

 

فى منزل حامد على العشاء اجتمعوا سويا_أما ألحق أخد علاجى ألا أنا بقالى شهر يدوب بتعشا وأجى أشرب الشاى أنام فورا تقول واخده منوم_تصدقى وانا كمان ده أنا ساعات بنام ع الكنبه_أكيد عشان بتصحوا بدرى يا بابا

 

بس أنا كمان بنام بدرى أوى ف عادى متشغلوش بالكم_عندك حق يلا أعملى الشاى_حاضر ياماما”دخل حامد غرفته وظل يفكر فى سبب نومهم بعد أحتساء الشاى مباشرة فجحصت عيناه بصدمه_معقول!!,,فى القسم دخل

 

عصام على مكتب آدم_أذيك يا باشا_طالما قولت يا باشا واحنا لوحدنا يبقا فى مصيبه_انا وصلت لحاجه فى قضية المسخ_ايه هى_أحنا ليه معملناش استدعاء لفيروز_أشمعنى_واضح ان المسخ ده هدفه عيله معتز اهو قتل أمه واخوه وهو مختفى يبقى فاضل مين_مراته!!_للأسف أيوه

 

وعشان كده لازم ناخد اقوالها يمكن أى حاجه تساعدنا”آدم بخوف_لازم نتصرف بسرعه قبل مايوصلها,,دخلت فيروز المطبخ ووضعت نقاط المنوم فى الشاى وبعدما تأكدت من نوم والديها نزلت سرا وذهبت إلى بنايه مهجوره

 

وفتحت شقه فى الطابق الأخير ووقفت أمام المرآة خلعت فستانها وحجابها وأرتدى ملابس رجل ثم فتحت صندوق خشبى وأخرجت قناع ثم أرتدته بحرفيه وقفاز أسود_هانت ياميزو والمسخ يقطعك زيهم

دخلت فيروز منزلها فى تمام الرابعة صباحا بعد أن خلعت قناع وملابس المسخ فى الشقة التى هى اسفل غرفة

معتز وعادت مرهقه فدخلت لترتاح ولكنها صعقت حينما رأت أبيها يجلس على فراشها_حمدلله”ابتلعت ريقها

 

بصعوبه_بابا أنا كنت بحط أكل للفراخ اللى فوق_وهى الفراخ خلتك تحطى منوم لأهلك أنا شكيت فيكى انهارده ومشربتش الشاى واتأكدت لما أمك نامت فجأة ومن ساعة ماخرجتى وانا مستنيكى كنتى فين ياهانم_كنت..كنت

 

بتمشى_كدابه وانا مربتكيش على كده انا لازم أعرف كل حاجه”تصببت عرقا وتوترت بشدة_أنتى المسخ صح”جحصت عيناها بصدمة_اايه_أنا مش غبى وانتى الوحيدة اللى

 

ليكى تأر عندهم_تأر ايه انا معرفش حاجه_هو انتى فاكره أنى معرفش عيالك ماتوا ازاى ولا ايه حصلك_عارف ازاى انا مقولتش حاجه لحد_انا دخلتلك العنايه المركزه وشوف ميه النار اللى فوزيه رمتها على بطنك وسمعت

 

كلامك مع الدكتور انه ميقولش أن سبب موتهم هو ضرب معتز وأمه فيكى وميه النار اللى كبوها عليكى انا متأكد أنك هتنتقمى منهم بس مكنتش أعرف انك هتقطعيهم”وضع يده على كتفها_أنا معاكى وهاخد حقى بنتى وأحفادى_”ردت بغضب_اللى حصل فيا أبشع مما تتخيل ولسه نارى مبردتش وهحكيلك جاهز تسمع_جاهز..

 

“أمسكها من شعرها بقسوة وألقاها تحت قدم أمه وهى تصرخ بعدما ضربها بقوة وقال بغضب_أهو ده مكانك تحت رجلها”نظرت أمه بتشفى_يامعتز أنا معملتش حاجه والله ده أنا من الصبح بنضف البيت وبغسل هدوم

 

أخوك_حرام عليكى متصدقهاش ياميزو ده أنا اللى نضفت كل حاجه لوحدى وبقولها انزلى يافيروز ساعدينى عشان انا تعبانه يابنتى قالت مع نفسك انا مش خدامه عندك وزقتنى ع ضهرى وقعتنى”فيروز بصدمه_اايه ازاى

 

ده كدب”لم تكمل كلامها وصرخت متألمة بعد ضربها معتز بحزام بنطاله بقسوة_وكمان بتشتميها يازباله_اااه كفااايه”ظل يضربها حتى تقطعت ملابسها ونزف جسدها الهزيل وقالت بوهن قبل أن تفقد الوعى_والله ظلم_أهدأ ياحبيبى وسيبها وتعالى اتعشى”ألقى الحزام وتركوها وذهبوا للطعام

 

ولازالت تنزف وفاقت حينما ألقت فوزيه كوب ماء وأقتربت منها بخبث_انتى لسه شوفتى حاجه ده انا هوريكى الذل”عادت للواقع وأبيها يضغط ع يده بغضب_ده موقف واحد بس وغير أنه كان بيجيب ستات فى شقتى ولو

 

نطقت بيكسرنى قدامهم”حامد بغضب_وليه مقولتليش لييه_هددنى بيك أن لو نطقت هيخلى واحد يضربك بعربيته_الكلب الن*جس أنا سندك وهاخد حقك ياروحى والله..طب وقتلتى اخوه ليه_عشان أغتصبنى_ااايه!

 

رجعت للخلف وهى ترتجف رعبا وهى تراه يقترب منها ويخلع قميصة وقالت بتعلثم_ك.كريم أرجوك اطلع برا وأبعد عنى انا مرات اخوك وحامل أتقى ربنا_اخويا معاه مهلبيه ومش حاسس وسهران مع رقاصه معفنه لكن أنا

 

عارف قيمتك يا زوزو”هجم عليها وهو يضع يده على فمها وأقترب من أذنها_هشش أهدى وخليكى مطيعه”حاولت التملص منه ودفعته بعيدا وحاولت الفرار فأمسكها من شعرها وأوقعها ع فراشها ولطمها على وجها حتى غابت

 

عن الوعى وشق ملابسها,وفى الصباح شعرت بألآم متفرفه وأستيقظت بصعوبه وجدت نفسها عار*يه وملابسها ممزقه فلطمت وجهها_ينهار أسود ينهار اسود منك لله

 

ياكريم”حينها دخل معتز ووجدها تبكى بجنون وجسدها ممتلئ بالكدمات_ايه ده فى ايه_الحقنى يامعتز أخوك أستغل غيابك وأغت*صبنى”توقعت منه أن يجن ويصرخ ويقتل أخيه ولكنه أخرج سيجارة وأشعلها ببرود وجلس

 

على الأريكة ثم أخرج دخانه بهدوء_طب وايه يعنى هو حد غريب”جحطت عيناها بصدمه_نعم!!ده انا بقولك أغت*صب مراتك تقولى وايه يعنى ده بدل ماتدافع عنى!!_متكبريش الموضوع أوى كده وده اخويا يعنى أى حاجه أملكها تبقى ملكه هو كمان”عادت للواقع وضغطت ع أسنانها_يستاهلوا الدبح ولالا يا بابا”رد بغضب_يستاهلوا

يتبع….

 

“لم يستطيع حامد أن ينام وذهب لعمله يفكر كيف يحميها فهى ذاقت كل الظلم مخافة على أبيها من الموت وقد جاء دوره لكى يحميها هو الأخر,,فى غرفة فيروز

 

ميرال:ينهار أسود يعنى أبوكى عرف وروحنا فى داهية
فيروز:بابا مستحيل يأذينى ثم أنتى فى أمان

 

ميرال:أمان ازاى اومال مين اللى بيجبلك المنوم والمحلول ومين أصلا عمل قناع المسخ انا شريكه معاكى
فيروز:انا عارفه أنك ساعدتينى وعارفه أنى هتعدم بس وعد منى أن والله ماهجيب سيرتك أبدا أنتى وقفتى جمبى كتير وانا مش قليلة أصل

 

ميرال:أنا خايفه عليكى أوى كفايه دم
فيروز:كفايه دم!! ده كسر رجلى وقتل عيالى وسمح لأخو ينهشنى وحرقوا جسمى وكان كل يوم يضربنى وخانى ألف مره مع شويا زبا*له وحبسنى وطعن فى شرفى وفالأخر تقولى كفايه لا أنسى أنا نفسى أقتله ألف

 

مره”أمسكت ميرال يدها بحب”
أنا عارفه أنك اتعذبتى كتير وأنا معاكى مش هسيبك”فجأة فتحت منى الباب برعب”

 

منى:الحقى ياروز فى عسكرى برا”وقفوا برعب وينظرون لبعضهم بتوتر
فيروز:مقالش عايز ايه

 

منى:قال فى استدعاء ليكى بخصوص قضيه جوزك”أرتدت ملابسها وخرجت وهى تنتفض رعبا وحينما وصلت وجدت آدم أمامها فوقف مبتسما
آدم:اتفضلى أحنا لاقنا جوزك_ايه

 

وقفت مصدومه وأبتلعت ريقها بصعوبه وقلبها سيقف
فيروز:لاقتوه فين
آدم بحزن:بتحبيه أوى كده عموما أحنا عرفنا انه مسافرش وأنه لسه موجود ف القاهرة يعنى أطمنى كلها أيام

 

ويرجعلك
فيروز:يعنى أنتم ملاقتوش معتز
آدم:لا يامدام

 

فيروز:انا اسفه يا آدم انا مش ناسيه يوم ما جيت تعترفلى بحبك ولاقيت معتز بيطلب ايدى أنا دفعت تمن كسرتك دى غالى أوى وأرجوك سامحنى

 

آدم:ولا أنا ناسى يافيروز أنا قعدت شهور مكتئب وفضلت مخبى حبك فى قلبى سنين لحد ما أكون جاهز ويوم مااشتغلت وجيت اخد ميعاد من والدك عشان اخطبك وأعترفلك بحب سنين لاقيتك بتتخطبى(لمعت عيناها بالدموع)فيروز:سامحنى

 

آدم:الموضوع أنتهى وعدى 5سنين ومسامحك وخلى بالك من نفسك
فيروز:شكرا وأستأذنك أنا هستنى منك خبر(رحلت وهى محطمه ونار الأنتقام تحرقها وقررت أن تقتل معتز اليوم

 

فلن تنتظر حتى تجده الشرطه وتنقذه من يدها وفى المساء دخلت غرفته المقززه التى تغرق فى رائحه عفن الجثث من رؤوس كريم وفوزيه فوضعت يدها ع فمها وأضاءت المصباح ونظرت إلى السرير المعدنى بصدمه

 

حينما وجدته فارغ والقيود ممزقه ولم تشعر إلا بضربه شديدة على رأسها من الخلف فوقعت مغشى عليها وضربها معتز ع وجهها وفجأة..

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top