Uncategorized
قصه الانس؛ يه والج؛ ن الجزء الخامس
العجوز للأبد عشتار: حسنًا.. أوافق على أن أشاركك في زوجي ” الإنسي” للأبد مرةً في كل شهر تتلبسيني وهذا بيني وبينك لن يعلم أحدٌ به ولايحق لإحدانا الإخلال بهذا الشرط السعلاة بفرح شديد: كرري ماقلتي ثلاث مرات كررت عشتار ماقالت ثلاث مرات ونظرت للسعلاة التي كانت فرحةً جدًا بانتصارها السعلاة: حسنًا لقد تم الأمر، لقد
قصه الانس؛ يه والج؛ ن الجزء الرابع
ملقًا في قعر القارب ففتحت عيناها وإذا بمخلوقٍ مفزع كان واقفا امام وجهها بسكون أصيبت بفزع شديد ولاشعوريًا ارتدت للخلف ضاربتًا اياها برجلها التي اصابت حلقه أخذت تسبح للاعلى بسرعة لا أصعب من المoت غرقًا في البحر خوفًا كانت كلما اقتربت من السطح تزيد سرعتها تسبح وتسبح ودموع عيناها الدافئة تمتزج
قصه الانس؛ يه والج؛ ن الجزء الثالث
قوى النسر بدأت تخور وأوشك على الهلاك إذ لم يعد يتحرك أبدًا فجأةً وإذا بحجر صغير مترردد هوى على رأس الكلب تلته صرخةٌ من عشتار: يكفي اتركه يكفي أفلت الكلب النسر من فكيه وقفز على عشتار وطرحها أرضًا ماكان من عشتار إلا أن تسمرت أرضًا والكلب فوقها وهي تنظر في عينيه بهلع شديد هم الكلب
قصه الانس؛ يه والج؛ ن الجزء الثاني
عظيمة ضروس بين قبيلتنا وقبيلة مجاورة وقتل جدي وأبي وأعمامي وأخوتي ولم يبقى غيري لسوء حظي وحظهم أيضا ولا مفر من الرفض يجب أن أعود للدفاع عن أرض أجدادي فلم يكن مجال ان ارفض وخفت ان اودعك ابنتينا فترميهما او تقتليهما لو بان شيء من جنسهما الجني بعد ان اكدت لي موقفك مرارا من استحالة
قصه رحلة الي عالم اخر الجزء السادس
يهمهم هو عودتنا وسهرنا للفجر فرحين، وكنت أنا أفكر فيما حدث وأفكر كذلك في الهدية التي أخذتها فقمت وخبأتها حتى يهدأ المنزل الذي عمرته الفرحة وملأت جنباته وكأننا في حلم….. النهاية هنا قد انهيت قصة رحلة إلى المجهول في مغامرتها الأولى نلتقي في مغامرة ثانية في رحلة إلى المجهول……. اين سوف تأخدنا…….. نلتقي على خير
قصه رحلة الي عالم اخر الجزء الخامس
ثم سألنا: هل تريدون العودة سالمين إلى أهلكم ؟ فقلنا: نعم نريد. فقال:سأرسل معكم دليل يخرجكم من مكان للخروج لا يستطيع أحد الدخول منه ولكنه معد للخروج فقط، وهمس إلى أحدهم، فقام وأتى بثلاثة علب من الخشب مغلقة. وقال: تلك هدايا منا على إعلامنا بالمدخل الذي أتيتم منه، فأسرعت قائلا: شكرا جزيلا ولن
قصه رحلة الي عالم اخر الجزء الرابع
صغرنا لما استطعنا أن نصل إلى هنا. وعندما وصلنا إلى هنا جمعنا أخشابا وصنعنا ذلك الكوخ، الذي عشنا فيه كل تلك المدة ونجحنا في إشعال النار بالحجارة، وأخذنا نجمع الثمار أو نصطاد من البحيرة التي يصب فيها المجرى الذي أتيت منه فهي قريبة من هنا، وهناك بعض الغزلان التي تعيش في هذه المنطقة ولكن نادرا
قصه رحلة الي عالم اخر الجزء الثالث
أستطيع فعل شيء فأهلي أصبح الرجوع إليهم شبه مستحيل. فدخلت وكانت الرؤية شبه منعدمه بسبب الضباب وبينما أنا أسير ومعي الكشاف إذ بي أجد كوخا مبنيا ببعض الأحجار والأخشاب فانتابتني قشعريرة لأني أحسست أني لست وحدي. ولكني شجعت نفسي وتوكلت على الله كي أكمل ما بدأته، واقتربت من الباب وفجأة نزلت قدمي في
قصه رحلة الي عالم اخر الجزء الثاني
بالخروج ولكن استوقفني كلام أمي بأنعماي كانا يلعبان، فأخذت أقفز وأتحرك في كل مكان وحملت ضحك أطفال على هاتفي وشغلته وأنا أقفز وفجأة وجدت الأرض تتحرك، وفتحت من تحت الأرض فتحة انزلقت بداخلها وأغلقت وظللت أنزلق وأهوي قرابة الربع ساعة وأنا أنطق الشهادة لأني متيقن أن بعد هذا الهبوط سأموت.
رواية من الحقيقة ( التائهة )الجزء السابع
وشهادة وفاتك اهي…. _ طيب قولي هو انا عندي اولاد ومتجوزه ولا لا.. _ ايوة متجوزه بس معندكيش اولاد… ودا العنوان الي قاعد في جوزك… _ طيب ممكن طلب اخير… ارجوك متحكيش لأي حد علي الموضوع ده انا عاوزه اشوف رد فعل جوزي لما يعرف اني لسه عايشه _ اتطمني خالص انا مشفتش حضرتك واعتبريني
رواية من الحقيقة ( التائهة )الجزء الخامس
ادور عليه لقيته اختفي خالص مش لقياه… فضلت ماشيه فالشارع لقيت نفس الكشك الي كنت فيه امبارح ونفس الراجل قلت اشتري ميه… _ سلام عليكم ياحاج _ عليكم السلام يابنتي اتفضلي.. _ هو انت مش فاكرني ولا ايه _ لا مش واخد بالي بصراحه… _ انا الي سألتك امبارح عالحادثه _ حادثه ايه انا اول
رواية من الحقيقة ( التائهة )الجزء الرابع
بنتك _ بنت مين انا معنديش بنات… الحمد لله الأكل الي بعتيه مع ملك كفي وزياده _ ملك مين _ ملك بنتك _ بنت مين انا معنديش بنات _ معندكيش بنات امال مين الي جابلي الاكل دا… _ هو فين ده _ ايه دا الاكل كان هنا دلوقتي حالا والله بنت صغيرة طلعت جابتهولي _
رواية من الحقيقة ( التائهة )الجزء الثالث
عملت في الحادثه انا حتي نسيت اسأله هي اسمها ايه يمكن افتكر اي حاجه… فضلت ألف كتير لحد ماتعبت لقيت كشك قلت اما اجيب حاجه آكلها… جبت واشتريت ميه ولقيت الي واقف فالكشك راجل كبير قلت اما اسأله يمكن يوصلني لأي حاجه… _ لو سمحت يا حاج هو حضرتك فاتح هنا من زمان _ ايوة
زهر الجزء السادس
على السلم ندت عليه قاسم يا قاسم نازل رايح فين هو في عريس بيسيب مراته يوم الدخله ويمشي لكن هو ما ردش عليها وخرج على الجنينه ركب عربيته وساقعه باعلى سرعه ومشي في اعلي الاوضه زهره فضلت تعيط وتقول انا عملت ايه بس يا رب علشان يحصلي كدا .لقيت الباب بيخبط ودخلت بنت فتحت الباب
زهر الجزء الخامس
في وسط الناس اتفضحنا خلاص في وسط الناس مهيب. ابو قاسم ومامته طبعا قاعدين مش فاهمين حاجه ولا فاهمين ايه اللي بيحصل ما حدش فاهم اي حاجه خالص مهيب ميل على ابنه وقال له هو ايه اللي بيحصل يا قاسم مش دي اللي انت كنت رافض تتجوزها حامل منك امته يا ابني قاسم ضغط على
زهر الجزء الرابع
متجوزه لو اخر واحده في الدنيا تحكمش عليها بالاعدام بالجواز مني مهيب طب يا حبيبي تعالى نروح وبعد كده ابقى ارفض براحتك بس لازم نروح قاسم بعد الحاح شديد من بابه قال خلاص خد ماما وروحها وانا هاجي لكم على هناك على ميعاد العشاء هنا ملك اخته اتدخلت وقالت وانا عايزه اروح معاهم قاسم بعصبيه
زهر الجزء الثالث
وتستاهل كل خير قاسم .قولتلك مش هتجوزها يا بابا مش هتجوزها ولو زعلان عشان كده يا بابا اتجوزها انت لكن انا مش هتجوزها …هتفضل طول عمرك كده من غير جوز يعني قاسم..انا طالع انام وطلع اوضته زي المجنون وخ”لع قميصه ونام علي السرير يفتكر اول ما اقرب عليها وشد النقاب شاف ايه
زهر الجزء الثاني
كلكم في الارض وفتح الدولاب وطلع الورقتين بتاعه الجواز الع’رفي وقط”عهم ورماهم في الزباله علي صوت تليفونه رد وهو متعصب وقال في ايه يا زهرة زهره انت فين يا ابني انت مش عارف اني في اجتماع في الشركه وبابا طالبنا احنا الاتنين نكونوا موجودين عشان شركه الحديدي هشام وهو يخرج من الشقه ويقفل الباب
صياد السمك
في اخر الكوبري … المكان الل سيد وابنه كانوا بيقعدوا فيه والل اله حصلت فيه …!! هيا دي القصة كلها اتصنا اكتر من الاول لما سمعنا بشاعة القصة ، الفجر اذن والصبح ابتدي يطلع … خدت صحابي ومشينا ، وحتي شنطنا مرجعناش نجبها وسبناها ومحدش فينا بيكلم التاني طول الطريق ، كلنا في حالة صعبه