رواية كنوز المستخبي

أما عند جعفر الي ماسك المسد*س عاوز يخلص علي ثريا………بتدخل رجاله كتير……واحد منهم بيحط المسد*س علي دماغه بيقول محمد فين
انا ممكن ققول عادي اني انا الي قربت منها وأبعدها عن خطر جدي.
يوسف:ليه ي محمد كنت تعمل كدا…….الي عملته كدا احسن بص علي كنوز الي نايمه علي كرسي………بيقول انا ابص في وشها اشوف كمية براءه مش عند حد.
محمد:عشان كدا أنا واثق فيها جدا ي يوسف عارف استحاله كنوز تعمل حاجه غلط……….بس جدي مش اداني الفرصه اعرف مين الي عمل فيها كدا ولا حصل كدا ازاي.
فاجأة كنوز:صرخت في قلب الطياره………….هي بتقول ولله م حد لمسني والله يجدو مش تموتني………متسبنيش ي محمد.
محمد:اخدها في حضنه وقال متخافيش ي حببتي متخافيش انا جنبك.
يوسف:بتصعب عليه جدا بيقوم يشوف المضيفه يجب منها مياه.
كنوز:بتمسك محمد جامد بتقول متبعدش عمي ابدا انت الوحيد الي بثق فيه بعد امي ي محمد.
محمد:هو بيحضنها……حس بإحساس غريب بيقول عمري م هسيبك أو اخيب ثقتك فيا ي كنوز.
كنوز:نامت في حضنه هي ماسكه فيه خايفه يبعدددددددد بسبب الحلم الوحش الي حلمته.
واحد بيدخل بيحط المسد*س علي دماغه جعفر بيقول فين ابن…….ابنك محمد ي جعفر.
جعفر بغضب:بيسب المسد*س…………بيقول انت مين عاوز ايه من محمد انت مين اصلا ازاي ترفع سلا*حك عليا.
صديق:انا اخو حبيبه…….الي ابنك وعدها بالجواز وخلي بيها يقول أنا هتجوز انهارده.
جعفر:م هي لو اختك محترمه مكنتش قبلت تمشي مع ابن ابني في الحر*ام………بعدين انا معرفش هو فين ولا بيجوز مين لو لقيته حسابك معاه مش معايا.
صديق بغضب:جاي يمسك في جعفر……..رجاله جعفر كلها بتمسك فيه.
جعفر:بيقول طلعوا بره هو دبان الي معاه…….بيبص لي ثريا بيقول الي رحمك مني
القدر وبس.
ثريا:بتخاف بتطلع تجري تقعد في الاوضه بتاعتها هي ماسكه صورة بنتها.
أما في شركه راما في لندن…………بتقوم كارمن بتقول فاضل من زمن قليل يوصل الاستاذ محمد………شكله مطول في شركه مش عايزينه يحس بأي حاجه فاهمين.
بيقوم فريق شركه:بيقول فاهمين استاذه كارمن……….. بيقوم يقف احسان بيقول استاذه كارمن عاوزك.
كارمن:تعالي ورايا ي إحسان علي المكتب.
احسان:بيمشي وراها بيدخل المكتب بيقفله جامد…..بيقول بغضب هو ايه الي فكره بينا ي كارمن.
كارمن:مش هو الوارث الاكبر فصاحب الشركه كمان ابوه كاتبها ليه………………هو سايبنا صدقه.
احسان بغضب:صدقه هو انتي شايفه كده هو مين الي عمل الشركه دي مش انا وانتي ولا هو..
كارمن بهدوء:استفز إحسان وقالت معموله بالحرام ولو عرف……
الطياره وصلت محمد نزل ومعاه كنوز ماسك فيها جامد
……….يوسف ماسك الشنط وماشي قدامهم.
كنوز:اهااااا تعرف انا اول مره اركب طياره في حياتي بصراحه حسيت اني كنت طايره زي طائر الهدهد
ضحك محمد وقال مش معنا بقي اختارتي طائر الهدهد مع إن في كتير بيطيروا.

كنوز:بصت ليه قالت الي علي لسانه ببراءه عشان طائر الهدهد دا شبهك في كل حاجه لأنه اوفي طائر في دنيا امان لي مراته هو نور ليها في وسط عتمه ي محمد عرفت ليه دايما بشوفك أو بحس معاك بكدا لانك تشبه طائر الهدهد..
محمد:بص في عيونها لي اول مره قلبه يدق بيبوس راسها بيقول اوعي في يوم تفتكري انك معيوبه أو عار علي المكتب انتي شبشبك برقبت اي حد قال عنك كلمه وحشه انتي كنوز في دنيا في الاخره ي كنوز حقك عليا اسف ليكي بكل كلمهخاو موقف أو من الي حصلك انتي في سن دا.
كنوز:حضنته وقالت ياريت الناس كلها تتحول لي طائر الهدهد زيك.
بيقول وصلوا علي لندن يعمي جعفر
حاول تخط*ف كنوز عشان هي جت معايا انها لازم تنق*تل………ياعني تنقت*ل.
المجهول:بس يامعلم جعفر البنت صغيره……….خلاص كدا معدتش في عار اهي اجوزت محمد.
جعفر:هو انت بتحن يا………ولا ايه لا اظبط كدا بدل حياتك بدالها انت شكلك.
قطعه المجهول:قال اه انت عارف كويس ي جعفر أن انا بحبها من هي في اللفه بس انت الي حرمتني منها كنت مُصر تجوزها لي محمد.
جعفر:ولله وكبرت صوتك علي عليا بتقول جعفر حاف……..هعدي بس انا عارف الصح عشان انا الصح.
المجهول:انت شيطان………وقال معاه وقعد في الأوضه رايح جاي.
أما عند محمد:وصل للاوضه وهو شايل كنوز حطها علي سرير……..جاي يقوم………كنوز مسكت فيه وقالت خليك جنبي ي ابيه.
محمد ابتسم:قالت الجزمه وجاكت وقعد جنبها وحط راسها علي حضنه بيفك الحجاب بتاعها…………. فاجأة شعرها البني الحرير في اخره موج يقع علي وشها وكان شكلها شبه الملاك.
محمد:بيتصدم قلبه بيدق جامد لي اول مره يشوف شعرها لأنها اتحجبت من سته ابتدائي……… بدأ يقرب منها يشيل شعرها من علي عنيها……………بيبص علي شفا*يفها الي شبه الكريز……..جاي يقرب منها فاجأة بيقوم بيقول اعوز بالله من شيطان رجيم استحاله اكون شبه اي حد هي واثقه فيا………..كمان انا الجواز علي ورق عقبال م تم سن القانوني………سبها خرج بره الاوتيل.
عند ثريا:قاعده علي سرير حضنه جاكت بنتها صورتها بتقول وحشتني ي بنتي وحشتني ي ضي عيوني ربنا يردك ليا بالف خير.
بيخش جعفر:بيقول انتي بتعملي ايه عندك ي ثريا هو انتي فاكره من بعد انهارده هتعيشي هانم ولا ايه قومي نامي في المطبخ………..عشان انا حنين قلبي كبير بلاش خدمه انهارده……تبداي من بكره تكوني خدامه زيك زي اي حد.
ثريا:بتقوم تقف بتقول انت ليه بتعمل كدا……..هي مش كنوز دي تكون بنت ابنك انا مرات ابنك……هي دي وصية حامد ليك ي حمايا.
جعفر:بيضر*بها بالقلم بيقول م حامد مكنش يعرف أن ثريا هتسيب بنتها علي حل شعرها تجيب لينا العار.
يوسف:ايه الي مصحيك ي صاحبي انت جاي من سفر لازم ترتاح.
محمد:قعد بيقول ولله مش عارف انام يسبب تفكير ي صاحبي مش عارف اعمل ايه صعبانه عليا كنوز.
يوسف:كله هيمر ي حبيبي المهم انك تفضل قوي عشان هي مش ليها حد غيرك دلوقتي…….بعدين مدام عاوز تطلعها من الي هي في ايه رأيك……….في انك تخليها تكمل تعلمها هنا.
محمد:قام حضنه وقال ي ابن الحلال دي فكره عبقريه بكره هكلمك معاها هقدم ليها إن شاء الله.
فاجأة بيسمعوا صوت كعب جاي من وراهم بتقول وحشتنا ي حمودي
بتقول ابعد عني ي جدي سيب رقبتي انت بتخن*قني جامددددددد………ابعد عني ابعدوا عني…………انا مش حمل دا كله انا طفله عندها 13 سنه ولله أنا مظلومه عمري م عملت الفحشاء ارحموني.
محمد واقف مع يوسف فاجأة بيسمع خطوات حد بيسمع واحده بتقول حمودي وحشنا.
يوسف:بيقول اهي ي سيدي الست كارمن بنت عمك اهي.
محمد:كارمن عامله ايه ازيك.
كارمن ؛حضنته بتقول وحشتني اوي ي محمد واله شركه وحشه من غيرك.
محمد:بيعدها عن حضنه………بيقول تسلمي يا بنت عمي م الخير البركه فيكي بقي.
كارمن:هتنزل امتي شركه ي محمد

فاجأة بيسمع محمد صوت كنوز:بيسيب يوسف كارمن بيطلع يجري علي كنوز………….بيروح بيشوف كنوز نايمه في مكانها بس بتصرخ جامد هي ماسكه رقبتها…………..بيجري عليها بيفك ايدها بياخدها جوه حضنه بيقول اهدي اهدي ي كنوز دا كبوس وحش.
كنوز:بتفتح عنيها بتبص لي محمد بتقول خبني منهم…………انا تعبت انا تعبت نفسيًا تعبت من الخوف اهلي جدي المفروض كان يجيب حقي عمل ايه هربانه منه عشان عاوز يقت*لني انا طفله كل احلامي العب مع صحابي البنت نحكي عن أسرار هي مش أسرار انا عملت ايه لي دا كله انا اصلا مش فاكره ولا حد عمره اتعرض ليا ليه انا في كدا ضمن عن الاطفال البنات الي في سني ليه جدي مش حنين ليه تجوزني انت ملكش ذنب ليه كل هيبص ليا باصه عار انا طالعه بطفل علي ايدي تعرف لولا أن الانتحار حرام كنت مoت نفسي ريحت جدي.
محمد:غصب عنه دموعه بتنزل بيربط علي شعرها بحنان بيمسك ايدها بيبوس ايدها بيقول حقك عليا انا انا اسف ليكي من كل الناس الوحشه عشان انتي الأجمل منهم انا بقولك ي بختي بيكي انتي هتكوني بنتي قبل مراتي……………اوعي تجيبي سيرة المoت ولا الحسره من النهارده بيرفع راسه ليها بيقول من هنا انهارده هتعيشي حياه محدش عشها دا وعد من محمد لكنوزه.
كنوز:بتمسح دموعها بتقول انت حنين اوي مختلف عن الكل أما بحبك اوي.
محمد:اول م سمع الكلمه منها مشاعره تحركت مع انها دايما بتقوله كدا…………غمض عينه هو بيبعد اي فكره وحشه في دماغه بيقول هو بكل صدق انا بحبك اوي.
كنوز ضحكت:قالت م انا عارفه المهم انا جعانه اوي كلامك بصراحه بيجوع.
كارمن:سابت يوسف دا كله هي بتتفرج علي محمد كنوز بتقول بقي البت الفحلوصه دي تعمل فيك كدا ي محمد دا نظرتك ليها غير اي نظره.
ثريا:نايمه علي الارض بتفكر في بنتها نامت من تعب العياط.
بيخش جعفر:بيضربها بالعكاز بيقول قومي يلا حضري الفطور عشان الخدامات انهارده اخدت إجازة.
ثريا:بتدعك عينيها بتقول لسه بدري ي……………………
جعفر:من هنا رايح جعفر بيه انتي خدامه هنا فاهمه ي ثريا..
ثريا ؛حاضر ي جعفر بيه
دلوقتي محمد راجع تاني الشركه هنعمل ايه في شحنات التهريب الي بنهر*بها بتاعت الممنو*عات.
كارمن بخبث:احنا لازم نخطف كنوز عشان ينشغل معاها ينسي تمامًا أمر الشركه……..عقبال م نهربها نقبض فلوسها.

احسان:مين كنوز دي كمان فرضا عرف انتي عارفه كويس محمد دماغه جباره.
كارمن:بخبث صدقني انا شوفت في عيونه حب كبير ليها…….الحب بيعمي هو تفكيره كله هيكون فيها.
احسان:ماشي لازم نقعد بقي نخطط نتكتك.
عند كنوز:صحيت من النوم………..حست بدقن بتشوقها بترفع راسها بتشوف محمد…………..بتبص لمالمحه بحب……بتقول انا بحبك من صغري بس حب غير حب دا مش عارفه مش فاهمه احساسي اتجاهك وبتبوسه من خده بوسه رقيقه بتقوم تدخل الحمام بعد م اخدت هدوم من دولاب.
محمد:كان حاسس بكل حاجه حط ايده علي خده بعد كدا فاق قال استغفر الله انا استحاله العب بمشاعرها هي لسه مراهقه………وقعد علي سرير بكسل عقبال ن تطلع.
كنوز:بعد م اخدت شور…………مسكت لبست الفستان الي شيفاه أنه يلبسها عشان كله كبير عليها……..الفستان كان لون بينك عليه فراوله بحملات كان شكله جميل فردت شعرها المبلول وطلعت.
محمد:قام من علي السرير رايح اتجاه الحمام يشوفها خلصت ولا لا فاجأة بتطلع كنوز قدامه هي بتنشف شعرها..
كنوز:بتخبط في صدره بتصوت بخوف بتقول اعااااااااااا محمد طب كح طيب ياعم…
محمد:سرح في وشها وشعرها المبلول الي نازل علي عنيها بيقول بحب……….انا..انتي جميله اوي كنوز ي حببتي يلا غيري هدومك دي عشان نروح نقدم ليكي في المدرسهخ.
كنوز:بجد وطلعت تجري بفرحه هي بتقول انا هدرس في مدارس الاجنبيه رجعت تاني وقالت وطي ي محمد.
محمد بضحك:علي ضحكتها بيوطي هو مش فاهم حاجه…….. فاجأة كنوز بتبوسه من خده بتقول ربنا يخليك وطلعت تطلع.
محمد:وقف متنح بيقول بوستين مره واحده رباه قلبي سيتوقف ههههه.
عند ثريا:بتمسح سلم من اول لي آخره بتعب قامت تمسك ضهرها بوجع بتقول يارب يارب هون عليا.
جعفر:نازل علي السلم بغضب هو بيكلم في اللون انت لازم تخلص عليها انت فاهم كمان محمد استحاله يشك فيك..
ثريا:مش فاهمه حاجه بتقول يخلص علي مين ي
جعفر:بالعكاز بتاعه راح ضربها بيه بيقول انتي مالك انتي مالك.
فاجأة ثريا من أثر الخبطه بتقع من علي السلم
يتبع….

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top