اراد ابي ان يزوجني فلاحه .. الجزء الرابع

القصر دا ملكك ياسما ومفرود احنا اللي نطلع منه مش انتي كان ذلك ص عمها الذي اوقفها الكل بصة-اييييي؟! سما باستغراب – حضرتك بتقول كدا ياعمي عشان مامشيش صح بس خلاص انا همشي ياعمي ­ -لا ياسما تي القصر دا ملكك وبمعني تاني كل حاجه وكل املاك عيلة الشافعي ملكك انت وبأسمك اسد بضحك وع […]

اراد ابي ان يزوجني فلاحه .. الجزء الرابع Read More »

اقلـ عي الجزمة

اخت جوزي كانت معزومة عندنا وكده هي وعيالها وديما يدخلوا بالجزم صيف شتا والسجاد عندي فاتح وياريت حتى العيال بتمسح جزمتها في عتبة الباب لا بيدخلوا يطينوا ويبهدلوا ­ بقيت اشيل السجاد وهما جايين فا اخر مرة زهقت و طلبت منها تقلع جزمتها قدام الشقة عشان لسه ماسحة بتقولي انتي قليلة الادب واهلك مربوكيش وهخلي

اقلـ عي الجزمة Read More »

قد يحرمك الله من شيئًا تحبه ليرزقك شيئًا تحتاجه ♥????. الجزء الأخير بقلم عزة العمروسي

طبطب على قلبي وقال: ” ربنا بينمع صلاة الفجر عن المنافقين، ولبقى انت مش منافق ربنا هيحبك ويستجيبلك ” وشدني من إيدي واتوضينا ونزلنا صلينا في المسجد ومامته صلت في البيت، والغريبة إني لاقيت شيوخ المسجد كلها عارفينه! الولد الصغير ده بيصلي كل يوم الفجر معقولة؟ وبعد ما صليت لاقيت معاذ باصصلي بكسوف وكأنه عاوز

قد يحرمك الله من شيئًا تحبه ليرزقك شيئًا تحتاجه ♥????. الجزء الأخير بقلم عزة العمروسي Read More »

قد يحرمك الله من شيئًا تحبه ليرزقك شيئًا تحتاجه ♥????. الجزء الأول بقلم عزة العمروسي

كنت واقف قدام باب شقتي مش حابب أدخل وكأن في حِمل كبير جدًا على قلبي. مكنتش مُتخيل إني هدخل مش هلاقي مراتي جوا.. انا فاكر لما ت في والجنين في بطنها وانا مكنتش حابب أتجوز وكنت حاسس وقتها إن حياتي انتهت هنا. المفروض إني كنت حاسس إنها كلها أيام وهروحلها. لحد ما أبويا عليا وات

قد يحرمك الله من شيئًا تحبه ليرزقك شيئًا تحتاجه ♥????. الجزء الأول بقلم عزة العمروسي Read More »

مفتاح شقتى

لو سمحت من غير اسم انا متجوزة بقالي ثلاث سنين وانا قاعده في الدور التالت اول متجوزنا انا كان معايا نسخه من مفتاح شقتي وجوزي واحده وكان مامته وأخواته معاهم واحده المهم الموضوع كان عادي وبعد سنتين كنت قاعده في بيت بابا اتصلت بيا مرات اخو جوزي قالتلي شقتك مفتوحه روحت قلتلها اني يمكن اخواته

مفتاح شقتى Read More »

قصة جدتي

-لا يعجبني خطيبك ! قالتها جدتي بعد رؤيتها لخطيبي لأول مرة وسط تجمع كبير للعائلة، ضايقني ذلك كثيرًا وبدأت أسرد لها مميزاته وكم يحبني ويعدني بكل السعادة معه إلا أنها لم تقتنع أبدًا وأردفت قائلة : -لا تتسرعي بخطوة زواجك . أعدت له جدتي بعدها كوب عصير ولأنها لا تُبرد المياة في الثلاجة بل تُفضل

قصة جدتي Read More »

مشكلة تانيب ضمير وندم

انا بكره نفسى انا دمرت حياة انسان محترم القصة تبدأ عندى واحده قريبتى اتقدمت ليها رفضتنى وشوفت حياتى عرفت بعد كدا أنها اتجوزت حد غنى جدا وسمعت أن فى خلافات ما بينها وما بين جوزها عن طريق اهلها بحكم القرابه وقالوا إن جوزها مش كويس بعد كدا كلمتنى بحكم انها غضابنه ودردشنا كتير اتفقت معاها

مشكلة تانيب ضمير وندم Read More »

رواية الرجوع الفصل السادس والاخير 5 بقلم اسراء ابراهيم عبدالله

رجعت سعاد بالخضار وتقيل عليها، فجه واحد من وراها وقال: هاتي أساعدك يا أستاذة ­بصتله سعاد وقالت: شكرا مش عايزه أتعبك الشخص: لا والله مفيش تعب خالص، هو أنتِ بنت عمي محمد؟ سعاد: أيوا الشخص: تمام، أنا اسمي تامر ساكن في الشارع اللي بعدكم بقلم إسراء إبراهيم عبدالله ­سعاد: ماشي يا أستاذ تامر تامر: هاتي

رواية الرجوع الفصل السادس والاخير 5 بقلم اسراء ابراهيم عبدالله Read More »

رواية الرجوع الفصل الخامس 5 بقلم اسراء ابراهيم عبدالله

فقال باستغراب: سعاد وعندنا في الوقت دا؟ فين جوزك؟ سعاد: اطلقت يا بابا والدها بصدمة: ليه؟ ومحدش قالي ليه؟ سعاد: ماما خايفة عليك فقالت نستنى لما تيجي بصلها محمد وقال: طول عمرك أصيلة يا رتيبة، وبص لبنته وقال: كملي ­سعاد حكتله كل اللي حصل، وهو واقف مصدوم وقال: يعني هو هيتجوز عليكي وكمان احنا مانعرفش

رواية الرجوع الفصل الخامس 5 بقلم اسراء ابراهيم عبدالله Read More »

رواية الرجوع الفصل الرابع4بقلم اسراء ابراهيم عبدالله

فتحت الباب قالت: في إيه؟ لحقتي تتطلقي يابنتي؟ ­سعاد: دخليني بس يا ماما شنطة الهدوم قطعت نفسي الحقيني بكوباية مايه، ولا أقولك كوباية عصير مانجا ماشربتهاش من إيدك من يوم ما اتجوزت بتاع تغريد دا أهو الحمد لله خلصت منه رتيبة بعوجة بوق: ليكي نفس لعصير مانجا يا حزينة؟ الله يرحم على أيامنا لما الواحدة

رواية الرجوع الفصل الرابع4بقلم اسراء ابراهيم عبدالله Read More »

رواية الرجوع الفصل الثالث3بقلم اسراء ابراهيم عبدالله

سعاد بعصبية: ماحدش لعب في عقلي، أنا بقول الصح، عايز تتجوز اتنين وتلاتة مش هقولك لأ، بس تطلقني وكل واحد يروح لحاله أحمد بيحاول يهدى: بصي يا بنت الناس هو أنا قولت هقصر معك في حاجة، ولا أنتِ أول واحد جوزها يتجوز عليها؟ ­ سعاد: لا أول واحدة ولا آخر واحدة، بس أنا حرة وعايزه

رواية الرجوع الفصل الثالث3بقلم اسراء ابراهيم عبدالله Read More »

رواية الرجوع الفصل الثاني2بقلم اسراء ابراهيم عبدالله

بعد ساعة كان وصل أحمد وباين إنه مبسوط فقالت بكيد: مالك داخل مبسوط كدا مش عوايدك يعني ­أحمد بدون وعي: هو في حد يكون في حياته تغريد ومايكونش مبسوط سعاد بحزن قالت: العشا عالسفرة أنا داخلة أنام أحمد بسرعة: مش هتتعشي معايا؟ سعاد: لأ مليش نفس ودخلت وسابته وهى بتعيط ­ بعد شوية طلعت تشوفه

رواية الرجوع الفصل الثاني2بقلم اسراء ابراهيم عبدالله Read More »

رواية الرجوع الفصل الاول1بقلم اسراء ابراهيم عبدالله

قرر يتجوز عليها عشان مش بتخلف ­ هو: بصي يا سعاد احنا بقالنا خمس سنين متجوزين ومفيش خلفة بعد مصاريف كتير عالدكاترة وعمليات، فأنا قررت إني هتجوز طالما العيب منك ما أنا مش هفضل عايش من غير عيال سعاد بوجع بتحاول ماتظهرهوش قالت: دا حقك يا أحمد ومش هقدر أعترض أحمد بارتياح: تمام ماشي، أنا

رواية الرجوع الفصل الاول1بقلم اسراء ابراهيم عبدالله Read More »

ضيعت انسانه بريئة معايا

نزل مشكلتي يا استاذي لاني بموت من جوايا انا كنت متجوز بنت جميله وزي القمر والله بدون مبالغه عندها 22 سنه وكانت ف كلية طب بشري الكل كان بيحسدوني عليها وعلي جمالها لما اتجوزنا كنا كويسين جدا جدا بس ناس ولاد حرام لعبو ف دماغي انا متخرج من تجاره وهما دخلولي من الحته دي اقنعوني

ضيعت انسانه بريئة معايا Read More »

اطفال للتبني

تعديل الناس الي بتقول انت عارض نفقه كويسه هات بالنفقه دي مربيه يا جماعه افهموا النفقه دي كانت من سنتين قبل الطلاق وقت الغضوبه وكانوا الولاد معاها وقتها وكنت انا عارف اشتغل واجيب فلوس علشان لوحدي يارب تكونوا فهمتوا بدل مكل واحد داخل عامل فيه وكيل نيابه وعمال يحقق انا اب عاوز زوجين يكونوا مبيخلفوش

اطفال للتبني Read More »

حكاية عايدة الجزء الاخير

خرجت من البلكونة قالتله هنروح دالوقتي مش لسة بدري قالها لا يا الا علشان عندي مشوار اروحكم قبل ما اروحه بعد ما اخوية ومراته مشيوا جوزي قالي يا الا بينا احنا كمان قلتله حاضر (وقلت في سري طبعا ما اللي انت جاي علشانها مشيت ) وعدى اليوم تاني يوم جوزي صحي في ميعاده قبل ما

حكاية عايدة الجزء الاخير Read More »

حكاية عايدة كاملة

نبدأ، ،،،، قصة جديدة قصة جوزي مش بس بيحب مرات أخويا لأ ده في بينهم مصيبة …….. أنا متجوزة من 6 سنين عندي 3 بنات ليا أخين وأخت واحدة اتنين من اخواتي متجوزين قبلي وواحد اتجوز بعد جوازي ب 3 سنين ،خد مراته(اسمها عايدة) وسكن في شقة إيجار ،معاه دلوقتي ولدين . دايما كنا بنتجمع

حكاية عايدة كاملة Read More »

حكاية عايدة الجزء الثانى

الجزء الثالث أخويا اتصل بيا وقالي أنو قال لمراتو أنو عندو مأمورية بعد بكرة ،وقالي كمان أن بكرة اخواتي هيتجمعوا عند أهلي ،لازم أروح وكمان أخد جوزي معايا قلتله : بلاش مش هتقدر تتحكم في أعصابك لو حصل أي تجاوز قدامك بعد ما عرفت اللي بيحصل من وراك . قالي : أنا عاوز أشوف كل

حكاية عايدة الجزء الثانى Read More »

حكاية الطبيبة المصرية عزة

طبيبة مصرية تقـ.فز من الدور الثالث بملاءات سرير.. هربا من زوجها تر قد الطبيبة المصرية “عزة” في المستشفى لعلاجها من كsور وكدمات وجروح بعدما قفزت الخميس الماضي من شرفة منزلها بالدور الثالث بعد تعدي زوجها الطبيب عليها إثر دعوى خلع وحسب شهادة الطبيبة الزوجة، التي نشرتها صحيفة “المصري اليوم”، فإنها تعرضت للDرب والاحتجاز في شقة

حكاية الطبيبة المصرية عزة Read More »

اعمل ايه مع كل الناس اللي مضيقاني في حياتي

انا عندى 38 سنه مطلقه وعندي اولاد بس عايشين مع ابوهم لانه بيصرف عليهم فى المدارس والاجازه عندى انا عايشه مع امي فى الشقه واخويا فوق واخواتى البنات ساكنين قريبين مننا طبعا حضرتكم عرفين البيت لما بيتجمعوا عن ولدتى المنظر بيبقا ازاى وأولاد اخواتى ما شاء الله كتير الكل بيقعد ويبهدل حتى مرات اخويا واولادها

اعمل ايه مع كل الناس اللي مضيقاني في حياتي Read More »

رواية مريض نفسي الفصل الحادى عشر

رفع راسه لما الباب اتقفل شافنى ف قام وقف ليل:انتى اى اللى جابك كنت واقفه مكانى مبتكلمش بصراحه مش عارفه ارد اقول اى؟ ليل:ردى مش انا الوحش المريض اى اللى جااابك انطقيي كيان:ليل انا… ليل:انتى ايي ها انتى دمرتينى     كيان: انا مدمرتكش انا بساعدك ليل:وانا مش محتاج المساعده دى امشى امشى ومتجيش هنا

رواية مريض نفسي الفصل الحادى عشر Read More »

رواية مريض نفسي الفصل العاشر

ليل:انتى اللى عملتى كده كنت بعيط مش قادرة حتى ارد لحد ماعافرت مابين شهقاتى وقولتله:ده عشانك وعشان اللى حواليك صدقنى ده الصح انت لازم تتعالج     ليل:وانا قولتلك لااا انا قولتلك مش عايز اتعالج و.. قاطعه الممرضين وهم بيمشوه وخدوه على العربيه قعدت على الارض بعيط بقهر مش عارفه لى كده كل حاجه مقفله

رواية مريض نفسي الفصل العاشر Read More »

رواية مريض نفسي الفصل التاسع

روحنا مول كبير ودخل معايا وفضل يختارلى الهدوم الواسعه واللى لايقه عليا بصراحه وقتها كنت فرحانه لكن الخطه اللى فى دماغى مش قادرة اوقف تفكير فيها كان بيعاملنى كأنه طفل اتظلم وهو صغير مش ذنبه ان شخص زى ده ابوه…خلصنا و.. ليل:يلا تعالى نروح نتغدى فى مطعم كيان:بس انا مش جعانه انا مرهقه وعاوزه اروح

رواية مريض نفسي الفصل التاسع Read More »

رواية مريض نفسي الفصل الثامن

كيان:ازاى مكتشفتش ده من وقت الخطوبه دايما كنت ساكت فكرتك ملتزم بقواعد الخطوبه لكن لكن طلعت مريض نفسى ليل بزعيق:اسكتييي متقوليش مريض نفسى انا مش مرييض كيان:لا مريض اللى يعمل كده ويبقى تفكيره عن الجواز كده يبقى مريييض ليل بصلى بحده كانت عيونه بتلمع بالدموع وكأنه بيقولى ده مش ذنبى انا كنت طفل قربت منه

رواية مريض نفسي الفصل الثامن Read More »

Scroll to Top