رواية غويشه صينى (كامله جميع الفصول) بقلم شهد محمد موسى

إنت عايز تحرمني من فرحي كمان يا أدهم!!؟ مش كفاية كتبت كتابي وانا نايمة!!
_رَد بغيظ: كُل شوية بقي هتفضلي تقوليلي كدا!!؟ ما عملتلك كتب كتاب تاني إنتِ عندك زهايمر !؟
_رديت بغيظ: ولو بردوا !! بس مِش هنسهالك فأسكت بقي و يلا نقوم نرقص سوا مع الناس إللي بترقص دي!!”
بصلي بغيظ وكان لسة هيتكلم بس لقيت فجأة بانت علي وشه ملامح الصدمة وعينيه بتبص علي حاجة فلفيت زشي عاشن أشوف إيه إللي صدمه كدا!! فشوفت روميساء!!! بتقرب مننا عيني دَمعت غصب عني لأنه أنا حبيتها بجد و كان نفسي تكوني معايا في يوم زي دا
_سما بإبتسامة وهي بتقرب تحضني : ألف مليون مبروك يا روميساء
أنا فضلت مصدومة وعقلي مأسعفنيش إني حتي أبادلها الحضن!

 

close

بِعدت عني وكَملت بأسف وندم: وهي دموعها بتنزل أنا عارفة إنك مصدومة من من وجودي هنا دلوقت بس حقيقي أنا كان لازم أجي النهاردة وأعتذرلك عن كُل الأذي إللي سببتهولك واللي كنت هسببهولك أنا بجد أسفة أوي وعارفة إني غلطي كبير و ميتغفرش! بس أنا عارفة إنك مش زيي عارفة انه قلبك كبير أوي وطيبة أوي وجميلة قلبا وقالبا وهتحاولي تسامحيني “بصت لأدهم وكَملت بإبتسامة وهي بتمسح دموعها ” اسفة إني كنت هبعد حبيبتك عنك عشان شوية هواجس في دماغي و شكرا ليك يا أدهم إنك مسبتنيش أموت علي الرغم إنه كان في إيدك دا!! و سمحتلي إنه يكون ليا فرصة تاني أعيش وأتعالج من أمراضي وهواجسي إللي كانت مسيطرة دماغي شُكرا ليك أنا مديونالك بحياتي “رجعت بصتلي تاني وإبتسمتلي بصفا ولقيتها بتخرج الغويشة من شنطتها وبتمسك إيدي تلبسهالي وإتكلمت” دي غويشتك وحقك من ساعة اللي حصل وهي فضلت في البيت ألف مليون مبروك ليكم وربنا يسعدكم يارب دايما

إبتسمت ولفت عشان تمشي بس أنا شَدتها وحضنتها جامد و بَكيت وهمست : أنا مسمحاكي ..مسمحاكي علي كُل حاجة “كَملت بحب” وحشتيني أوي يا سما وكُنت عايزاكي تكوني جمبي النهاردة وأهو ربنا حققلي إللي كان في نفسي وإنتِ هنا جمبي دلوقت!!
بَكت هي كمان و بادلتني الحُضن وهمست: وإنتِ كمان كُنتِ وحشاني أوي
فِضلنا حاضنين بعض شوية لحد ما لقيت خالد صاحب أدهم جه جمبنا وأتكلم بصوت عالي مَرح: خلاص يا عروسة سيبيها شوية الناس هتفهمكم غلط كدا!!
_ضِحكت ورديت وأنا لسة حَضناها: يفهموا غلط عادي ولا يهمنا مَلكش دعوة إنتَ بس !!
_خالد رد بغيظ: طَب سيبيها شوية وشوفي الغلبان إللي واقف يتفرج دا!! أنا عاوزها في موضوع في السريع كدا و هرجعهالك متخافيش
بِعدنا عن بعض أنا وهي بس مسبتش إيدها و قولتلها بمرح: عايزة تروحي تسمعيه ولا هتنفضيله؟
_ضِحكت وبصت له وإتكلمت بمرح: إنتِ أي رأيك!؟
_أدهم شَدني عليه ورد بغيظ: هي رأيها تروحي تسمعي الموضوع أكيد دكتور خالد عايزك في موضوع مهم!! مِش كدا بردوا!!

_خالد رد بسرعة وهو بيبص لسما بحب: أه طبعا مهم جدا جدا!!
سما هربت من نظرته ليها وبصت لروميساء وردت بإبتسامة : هروح أعرف أي الموضوع المهم دا وهرجعلك
هَزيت دماغي بهدوي وأنا مبتسمة و هي مشيت مع خالد
_ بصيت لأدهم بضيق وإتكلمت: ياريت بقي تفهمني هي تـقصد إي بإنك أنقذتها من الموت!!؟ ودا حصل إمتي أصلا!!؟ وعلاج أي اللي هي إتعالجته !!؟ عشان أنا مِش فاهمه أي حاجة
_ حاوطني بكتفه و إتكلم بإبتسامة: هفهمك أول ما نروح بيتنا والله بس متبصليش كدا!!
_بَصتله بضيق وكَملت بإستنكار: أومال عايزني أبصلك إزاي!؟ وأنا بكتشف دلوقت إنك مخبي عليا حاجات كتير
_ضمني اكتر له وقال بحب : سواء سما كانت جت النهاردة أو لاء أنا أصلا كُنت هقولك والله لما نروح لاني مكنتش عايز أبدأ حياتي الجديدة معاكي وأنا مخبي عنك أي حاجة وأنا لما خبيت عليكي خبيت أنانية مني لاني مِش عايز أشوفك مِضايقة وزعلانه ولا حتي تُحطي أي حد في دماغك!! أنا اسف إني خبيت عليك حقيقي
_خدت نفس طويل ورديت بغيظ: أسفة مِش مقبول ولازم تتعاقب!!
_إبتسم ورد : وأنا جاهز للعقاب يا سينيوريتا

_ رديت وأنا ببتسم بإستفزاز: بعد لما نروح وتحكيلي إللي مخبية ههتتحزم وترقصلي!!
_ضِحك وغمزلي: طَب مينفعش ترقصيلي إنتِ النهاردة وبكره أرقصلك زي ما إنتِ عايزة
_رَديت بغيظ : بقولك أي أنا مبهزرش علي فكرة !! دا عقابي نفذته يبقي خير وبركة وهسامحك منفذتوش يبقي متلومش غير نفسك بقي!!
_ضِحك ورد بقلة حيلة: وعلي إي الطيب أحسن عينيا حاضر هرقصلك
_إبتسمت جامد و سقفت بإيدي و إتكلمت بحماس: أشطر كتكوت يا ناس…
_ضِحك بخفة وقال : مجنـ ونة”كَمل بحب وهو بيحاوطني بإيده” بس بحبك عارفة علي الرغم من كُل إللي سما عملته بس لازم أشكرها صراحة “بصتله بإستغراب وتساؤل فكمل” عشان لولا إللي عملته مكنتش كتبت الكتاب بسرعة ونتيجة لكتب الكتاب وإني مِش قادر تبقي مراتي وملكي ومقربش منك فالفرح كمان إتعمل بسرعة وخلاص أهو هتبقي في بيتي ومعايا فهي تستحق الشكر صراحة هي والغويشة الصيني إللي بهدلتنا دي!!

_بصتله بحب وسندت دماغي علي كتفه ورديت بحب: معاك حق “ضِحكت بخفه وكَملت” شكرا لسما والغويشة الصيني

فِركش😂🫣

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top