رواية عzاب الحب حورية القاسم

دياب: اه كويس لما سمعت صوتك وشفت وشك يا نادين
نادين: دياب قاسم العزايزي وآسر العزيزي مش ذنبهم انت مكنش لازم تن’تقم بالطريقة الوح’شة دي لمار مش ذنبها انت بتحبها يا دياب كسرتها ليه
دياب: عشانك يا نادين كلهم طعن’وك بش’رفك بسببهم وانا خليت ش’رفهم بالأرض
نادين: انت لازم تعتدر منها انا وأخيرا فقت من الغيبو’بة بس شفت أخي د’مر حياته بايده عملت كده ليه انت خس’رت كل حاجة خسرت حبك يا دياي وانت مكنش لازم تعمل كده انسى انو في حد عمل كده بأختك وكمل حياتك قاسم مش ذنبه بكل حاجة حصلتلي روح وشوف حبيبتك ومراتك يا دياب
دياب كان حيتكلم بس ناديت منعته وهو راح ركب عربيته وراح الكوخ لقى لمار غارفة في دـm’ها…….يتبع
مهران قرب منها وشالها وحطها في العربية آسر وصل ومعاه سلسبيل نزل من عربيته وشالها دخل بيها البيت سعاد وحامد قاعدين وهما يستنوهم أول ما دخل آسر سعاد قامت بسرعة وراحت عنده…سعاد: انت لقيت أختك يا آسر
آسر: لأ يا ماما بس حلاقيها وأد’فن مهران الكلب
آسر حط سلسبيل على الكنبة….آسر: حور ممكن تجيبي كوباية ماية
سعاد: حور مش بالبيت يا آسر هي راحت تدور عليكم عشان اتخأرتوا
حامد: أيوة وهي اتأخرت ولحد دلوقتي مجاتش
آسر راح المطبخ وسلسبيل كانت منزلة راسها تحت…سعاد: في ايه يا بنتي انت كويسة
سلسبيل: أيوة انا كويسة يا طنط شكرا
آسر جاب كوباية ماية وعطاها لسلسبيل وهي أخدتها منه وشربتها قاسم رجع البيت وكان متعصب وقف صوت آسر…آسر: قاسم انت ملقيتش لمار وكمان مراتك حور مش بالبيت
قاسم: مش بالبيت انت بتقول ايه
قاسم طلع من البيت وحيدور على حورية ولمار في نفس الوقت مهران وصل شال لمار ودخل بيها المستشفى الدكتور أخد لمار أوضة العمليات مهران قاعد بره وهو مش عارف حيعمل ايه حس بايد على كتفه مهران بص لقاها نادين واقفة
مهران: انا خس’رت لمار يا نادين كله بسببي هي بأوضة العمليات بسببي عارفة يا نادين لو حصلها حاجة انا مستحيل أسامح نفسي
نادين حض’نت مهران وهو كمان حض’نها وكان يعيط في حض’نها زي الأطفال عند حورية كانت في مكان مهجور وهي فاقدة الوعي فاقت لقت نفسها مربوطة….حورية: أنا فين
المجهول: انت مش حتعرفي انت فين ولا حتعرفي انا مين بس اكيد حتعرفني بعدين
حورية: لو سمحت قولي انا فين
المجهول كان لابس قناع قرب منها ونزعه حورية اتصدمت لما شافته…حورية: إياد
إياد: أيوة إياد يا حور الشخص يلي سبته عشان واحد سا’فل وخا’ين زي اخوه هو انا ناقصني حاجة عشان اخترتيه هو وسبتني انا عملت مهايا كده ليه يا حور
حورية: عشان انا بحبك زي اخويا يا إياد انا طول عمري بعتبرك اخويا
إياد مسكها من ايدها…إياد: بس انا مش عاوزك تكوني أختي ولا تعتبريني زي اخوك انا عاوزك تكون مراتي وحبيبتي على الأقل فكري بمستقبلك هو قالك حكاية نادين أكيد لأ بصي يا حور انا بحبك وآية بتحب قاسم فاتجوزني انا وسيب آية تتجوز من قاسم
حورية: مستحيل انا بحب قاسم ومستحيل أسيبه أرجوك يا إياد سبني عاوزة أرجع بيتي قاسم اكيد بيدور عليا
إياد مكنش مهتم لحورية وطلع من الأوضة وسابها لوحدها وهي بتعيط الدكتور طلع من أوضة العمليات ومهران راح عنده بسرعة…مهران: طمني يا دكتور مراتي كويسة
الدكتور: البق’اء لله للأسف احنا خس’رنا المريضة كل حاجة بايد ربنا
مهران وقع من صدمته ونادين حضنته وهي بتعيط في بيت العزايزي كل حاجة انقلبت حورية انخطفت ومش موجودة وقاسم مرجعش البيت آسر كل حاجة اتغيرت في حياته لما قرر يتجوز ويبني عيلة اخته مش عارفين راحت فين آسر قاعد وهو يستنى عيلته حس بايد على كتفه…سلسبيل: كل حاجة حتتحل يا آسر متخفش انا جنبك
آسر: كل حاجة حصلت بسببي يا سلسبيل انا مش محتاجك لا أعيش ولا أحب
سلسبيل: أرجوك يا آسر متقولش الكلام ده أكيد قاسم بيه حيقدر يلاقي الست حور ولمار ادعي ربنا وبس
آسر: يا رب يلاقيهم كلهم ونرجع بيتنا زي ما كنا
سعاد ساعدت جوزها وخليته ينام على السرير وكانت حتنام هي كمان بس سمعوا صوت بدرية سعاد قامت بسرعة من السرير ونزلت تحت وآسر وسلسبيل كمان نزلوا من الأوضة شافوا مهران داخل وهو حامل لمار بين ايديه ونادين معاهم….آسر: انت ازاي تبجي بيتنا
نادين: لو سمحت يا آسر انسى كل حاجة وخلي قلبك كبير وسامح أخويا
سعاد: على ايه نسامحوا بنتي فين
وش لمار كان مغطى مهران نزل راسه تحت وسلسبيل راحت بسرعة ونزعت الغطا…..سلسبيل بدموع: لأ دي مش لمار انا متأكدة من الكلام ده أرجوك يا آسر قول انه دي مش لمار
سلسبيل وقعت وآسر كان مصدوم حتى سعاد وقعت على الأرض من صدمتها آسر حض’ن أمه ودموعه نزلت وهنا فاسم دخل البيت بكل غضب وانصدم….قاسم: في ايه بيحصل ايه وانت يا زبا’لة ويا حيو’ان بتعمل ايه ببتنا
نادين: قاسم لمار ما’تت

قاسم من دون أي مقدمات مسك مهران من لياقة قميصه وكان حيضربه بس نادين مسكت ايده….نادين: أب’وس ايدك يا فاسم سامحوا انت عارف انو لمار كانت بتحب دياب واكيد هي حتز’عل في قب’رها
قاسم: انت ايه انت سا’فل اختي ما’تت بسببك وانت بتعمل ايه ببيتي اطلع بره ومش عاوز أشوف وشك تاني يلا روح من قدامي احسن ما والله أد’فنك
نادين أخدت أخوها من بيت العزايزي وهما عملوا الجنا’زة سعاد اتش’لت وحامد لحق بنته يعني هو كمان ما’ت قاسم كان كل يوم يطلع ويدور على حورية بس مكنش يلاقيها حتى آسر وسلسبيل دوروا عليها بكل حته
——————-
بعد مرور سنتين كل حاجة اتغيرت بالبيت والكل ظن أنو حورية ما’تت عشان لاقوا جث’ة وقالوا انها ممكن تكون هي وعملت حادثة وما’تت ودي كانت خطة إياد وآية حورية كانت في البيت المجهور وآية دخلت عندها ومعاها الأكل
آية: ازيك يا حور

حورية: قوليلي يا آية فين ابني أب’وس ايدك انا عاوزة أشوف
آية: تؤتؤ يا حبييتي ابنك دلوقتي عند ربنا انا حقولك خبر واكيد حتفرحي بيه جوزك حبيبك قاسم حيتجوز قريبا إن شاء الله
حورية بصد@مة: لأ قاسم مستحيل يعمل كده
آية: لأ يا حبيبتي هو عمل كده انا جات عندي فكرة تانية ايه رأيك تنسي قاسم وتتجوزي اخويا إياد وتنسي كمان ابنك فهمتي كلامب يلا سلام
في بيت العزايزي آسر اتجوز من سلسبيل وخلفوا بنت عندها تلت شهور الكل قاعد على السفرة وقاسم نزل عندهم…قاسم: ازيك يا سلسبيل وانت يا ماما
سلسببل: ماما سعاد كويسة أكيد يا قاسم
آسر نزل من أوضته وهو حامل بنته ورد….آسر: صباح الخير يا قاسم
قاسم: صباح النور هاتلي ورد
قاسم أخد ورد وبا’س راسها وأخدها وقعد هو وهي…..قاسم: بدرية جيبي الأكل
قاسم كان قاعد في مكتبه وفونه رن…قاسم: ألو أيوة يا روعة في ايه
روعة: قاسم بيه انا مش عارفة حقولك ايه بس الولد مش عاوز يسكت وكمان الشخص الموجود هينا عاوز يطلع وانا مش عارفة حعمل ايه قولي يا بيه انا حعمل ايه معاهم
قاسم: الولد اتصلي بالست يلي متعودة ترض’عه وبالنبسة لمهران فانا جاي عشان أتفاهم معاه يلا سلام
قاسم قفل فونه وأخد الجاكيت ومفتاح العربية وكان حيطلع بس لقى أخوه آسر واقف قدامه….آسر: مين الولد الصغير ده يلي مخبيه وحتعمل ايه بمهران مش قلت انك حتحل عنهم انت عاوز منهم ايه تاني يا قاسم مش كفاية يلي احنا فيه دلوقتي
قاسم: الولد ده ابني عارف معنى ابني ايه انو حورية عايشة وهي عند الز’فت الحي’وان ابن خالها اياد مخبيها بعيد عننا ومهران لسه دلوقتي البداية كل حاجة حصلت للمار بسببه وانا مستحيل أسيب قا’تل أختي يعيش حياته زي ما هو عاوز
آسر: ابنك انت عرفت منين انه ابنك قولي لو سمحت يا قاسم عاوز أشوفه
فلاش باك

قاسم كان معدي جنب المي’تم وشاف آية طلعت منه وقف عربيته بعيد عنها لحد ما طلعت عربيتها وراحت نزل قاسم من العربية ودخل المي’تم واتجه ناحية الإستقبال وطلع صورة آية…قاسم: لو سمحت عاوز أعرف البنت دي كانت بتعمل ايه هينا
البنت بتاع الإستقبال: كانت بتسأل المديرة عن ولد عنده شهرين جات عشان تطمن عليه
قاسم: طيب عاوز أعرف فين أوضة المديرة لو سمحت
البنت بتاع الإستقبال قالت لقاسم عن أوضة المديرة وهو راح عندها خبط على الباب وبعدها دخل…..المديرة: قاسم بيه اتفضل المي’تم كله تحت أمرك عاوز ايه
قاسم أخد فونه وطلع صورة آية وأعطاها للمديرة…قاسم: قوليلي البنت دي كانت بتعمل ايه
المديرة: دي الست آية احنا مش حنقدر نقولك عشان دي حاجة بتخصها هي مش بتخصك
قاسم بغضب: قوليلي البنت دي كانت بتعمل ايه هينا
المديرة: البنت دي جابت ولد هينا وكل يوم بتيجي وتطمن عليه الولد لحد دلوقتي عنده شهرين أمه ولدت هينا جابتها الست آية بنت سليمان بيه
قاسم أخد فونه وأعطى للمديرة صورة حورية…قاسم: البنت دي هي يلي ولدت الولد ده
المديرة: أقسم بالله يا قاسم بيه انا مش عارفة أم الولد ده بس لو عاوز أسألك الست آية حسألها
روعة دخلت…روعة: لأ متسأليهاش أيوة يا قاسم أم الولد ده هي البنت دي
قاسم بص على حورية…قاسم: يعني حورية لسه عايشة وممكن توديني عنده الولد انا عاوز أخده معايا وانت يا حضرة المديرة لو سألت عنه الست آية قوليليها أنو أخدته عيلة غنية قوي وسافرت بره مصر فهمتي
قاسم راح مع روعة واخد ابنه واكتشف انو كل حاجة عملتها آية وأخوها إياد فضل بس يعرف حورية فين بس للأسف عدا سنة سه أخرى وقاسم معرفش حور فين
باك
آسر: يعني كل ده حصل وانا مش عارف وابنك دلوقتي عنده سنة انت مقلتش ليه يا قاسم خبيت عني كل ده الكل لازم يعرف أنو مراتك لسه عايشة
قاسم: مش دلوقتي يا آسر انت دلوقتي لازم تكمل الشغل وانا لازم أروح عند روعة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top