رواية عzاب الحب حورية القاسم

الدكتور دخل عند مهران.. الدكتور: الحمد لله يا أستاذ دياب انك جيت عشان أختك الست نادين بدأت تفوق من الغيبو’بة وفي أسبوع إن شاء الله حترجع زي ماكانت زي الفل
مهران قام من الكرسي بفرحة…مهران: بجد يا دكتور أختي خلاص حتفوق
الدكتور: أيوة يا أستاذ دياب مبروك
قاسم رجع لمار بيتهم وحورية وآسر كانوا معاهم بالبيت نزلوا من العربية ودخلوا البيت أول ما شافت سعاد بنتها كانت حتضر’بها بس آسر مسك ايدها…آسر: المرة دي يا ماما مش قاسم يلي حيمنعك إبنك حيمنعك
سعاد: البنت دي لازم تم’وت عشان هي خلاص دـm’رت اسم العيلة كفاية يلي احنا فيه دلوقتي بسببها
حورية: ارجوكي يا مرات عمي لمار مش ذنبها
لمار دموعها نزلت على خدها…لمار: انت مش واثقة فيا يا ماما انا بنتك وانت عارفة تربيتك كويس
سعاد: لأ من يوم ما كان قاسم وراك انا مش بوثق فيكي أبدا
قاسم مكنش عاوز يرد على سعاد واتحكم بأعصابه وأخذ أخته أوضتها القديمة كان حيطلع بس لمار مسكت ايده وهو حض’نها وكانت تعيط حور كانت تراقبهم من بعيد….قاسم: اهدي يا حبيبتي كل حاجة حتكون كويسة انا معاك وجنبك مستحيل أسيبك ترجعي للحيو’ان يلي اسمه مهران
لمار: ارجوك يا قاسم متسبنيش لو سمحت أطلب من حور تيجي وتنام معايا انا خايفة
حورية دخلت عندهم وبا’ست راس لمار…حورية: انا جنبك يا حبيبتي وحنام معاك اليوم ده
قاسم ساب حوربة تنام مع لمار وقبل ما يطلع ب’اس حورية…تاني يوم عند مهران قاعد على الكنبة في الصالون بتدخل عنده ست…ناهد: حبيبي دياب ازيك
ياب قام من الكنبة وسلم على الست يلي جات عنده…مهران: كويس يا عمتي الحمد لله انك جيتي نادين حتفوق من الغيبو’بة بعد سنتين انا فضلت مستني أختي عشان ترجع زي ماكانت سنتين كلهم
ناهد: عارفة يا حبيبي بس كل حاجة بايد ربنا
مهران: ممكن تحكيلي تاني حصل ايه مع نادين
ناهد: ليه يا حبيبي
مهران: انا خليت ش’رف عيلة العزايزي بالأرض يا عمتي عشان كده عاوز أسمع الحكاية تاني
ناهد:..يتبع
ناهد: أختك يا دياب كانت بتحب قاسم العزايزي لدرجة كبيرة وهو كمان كا يحبها وأخوه آسر العزايزي كمان كان بيحبها يوم الفرح قاسم العزايزي راح من العرس هو مكنش عاوز يكمله ساب نادين لوحدها والناس كلها قالت عنها كلام سيئة وخصوصا انها م’ش بن’ت بن’وت هما طعن’وها بشر’فها كلهم سابوها لوحدها هي مكنتش قادرة تعمل اي حاجة عشان كده هي انت’حرت وسابت الدنيا دي لقاسم العزايزي بس الحمد لله انها مامت’تش ودخلت في غيب’وبة عشان انا متاكدة انها حترجع زي ماكانت

دياب كان بيسمع كلام خالته وعيونه كانت حم’رة كان حين’فجر…دياب: خلاص انا حققت إنتقا’مي وأخدت حق أختي خليت ش’رف عيلة العزايزي بالأرض دلوقتي لازم تكون نادين مرتاحة عشان أخدت حقها
كل ده كان قاسم سامع كلامهم كله وكان مصدوم ازاي حصل معاه كده ومكنش قادر يكتشف الحقيقة انه ده اخو نادين قاسم دخل من غير إذن ومسك مهران يلي هو نفسه دياب من لياقة قميصه…قاسم: ازاي تعمل كده لمار ملهاش ذنب
مهران: وأختي كان ذنبها ايه انك سبتها ليلة الفرح انا أخدت حقها الكل قالوا انها م’ش بن’ت بسببك
قاسم: كل ده عشان احميها كان لازم اسيبها بليلة الفرح عشان أحميها بس ختي كان ذنبها ايه
قاسم ضرب مهران بو’كس على وشه وكان حيضربه تاني بس مهران مسك ايده…مهران: تحميها من مين
قاسم: مينفعش أتكلم معاك اتكلم مع الست دي يلي واقفة هينا ناهد هي كانت من المعازيم يلي حضروا ليلة الفرح أيوة انا سبت نادين بس عملت كده عشان احميها من فؤاد جوزك يا مدام كان عاوز يقت’لها انا سبتها عشان أقدر ألاقيه
قاسم كان متحكم بنفسه وحكى كل حاجة حصلت معاه لدياب بس هو مكنش عاوز يعرف الحقيقة…عند حورية حورية كانت بالمطبخ وفجأة حست بتعب وكانت حتوقع بس لمار مسكتها…لمار: في ايه يا حورية
حورية: مش عارفة بس انا حاسة اني تعبانة مش عارفة ليه
سعاد كانت داخلة المطبخ…سعاد: حاسة بايه يا حور
حورية: حاسة بوجع بالرأس و
قبل ما تكمل كلامها دخلت الدوش وهي تست’فرغ لمار مكنتش فاهمة أي حاجة….لمار: في ايه يا ماما مالها حور هي كويسة
سعاد: أيوة كويسة هي ممكن تكون حامل اتصلي بقاسم وقوليلو يجيب اختبار حمل معاه

لمار: بجد حور ممكن تكون حامل انا حتصل بقاسم
لمار أخدت فونها واتصلت بقاسم يلي كان ببيت دياب فونه رن…مهران: ايه دي أختك يعني مرات تتصل بيك شوفها هي عاوزة منك ايه
قاسم بص على دياب نظرة مرع’بة بس أكيد دياب مش حيخاف منه قاسم رد على فونه…قاسم: الو ازيك يا حبيبتي في ايه قوليلي
لمار: انت فين يا قاسم انا كويسة
قاسم: انا بالمكتب في ايه يا لمار خوفتني
لمار: ولا حاجة بس ممكن تجيب معاك إختبار الحمل احنا عاوزينه وبس
قاسم: طيب يا حبيبتي
قاسم فصل الفون وكان حيطلع بس وقفه صوت مهران…مهران: انا مش حخلي لمار عندكم انا حاخد حق أختي بالأول ومش حصدق كلامك أبدا انا بصدق بس كلام خالتي ونادين لما تفوق من الغيبو’بة
قاسم مكنش عاوز يرد عليه وطلع من البيت عند آسر كان قاعد في مكتبه وهو يد’خن الباب بيخبط…آسر: اتفضل
البنت دخلت المكتب وآسر كات يبص على اللابتوب بس لما دخلت رفع راسه وكانت سلسبيل صحبت لمار…آسر: آنسة سلسبيل ازيك اتفضلي
سلسبيل قربت وقعدت في الكرسي يلي كان جنبه…سلسبيل: أستاذ آسر انا جيت هينا عشان عاوزة اطلب منك طلب
آسر: ايه هو طلبك
سلسبيل: ممكن اكون سكرتيرة عندك يا أستاذ لو سمحت انا مش حعمل حاجة تخليك تزعل مني
آسر: اه اكيد
سلسبيل ابتسمت وطلعت وروحت بيتها بالليل قاسم رجع البيتو معاه اختبار الحمل حورية كانت في الأوضة قاعدة وهي تستنى قاسم وهو خبط على الباب وبعدها دخل…قاسم: حياتي حور ازيك

حورية: كويسة يا قاسم انت جبت اختبار الحمل
قاسم: أيوة اتفضلي
حورية أخدت منه ودخلت الدوش قاسم أخد فونه واتصل بآسر…قاسم: ها يا آسر انت فين
آسر: انا حاجي البيت يا باشا في ايه
قاسم: ولا حاجة بس متتأخرش عشان عاوز اتكلم معاك في أمر ضروري
آسر: طيب يا قاسم يلا سلام
آسر فصل الخط حورية طلعت من الدوش وقاسم راح عندها بسرعة…قاسم: في ايه يا حور
حورية: انا حامل يا قاسم
قاسم حمل حورية وبا’سها على راسها وكان حيبو’سها من شفاي’فها بس حورية باعدت عنه…. حورية: قاسم انا دلوقتي في الشهر الأول يعني مش لازم تبو’سني
قاسم: طيب يا حوريتي
حورية نامت بح’ضن قاسم وتاني يوم عند لمار كانت رايحة الكلية مع سلسبيل والعربية وقفت في نص الطريق…لمار: سلسبيل العربية وقفت ليه
سلسبيل: مش عارفة
لمار: انا حنزل وأشوفها
لمار نزلت من العربية وكانت عربية تانية واقفة في وشهم سلسبيل قاعدة في العربية….سلسبيل: انا عارفة العربية دي شفتها من قبل بس نسيت فين
سلسبيل كمان نزلت من العربية ومهران طلع من عربيته وراح ناحية لمار…..مهران: تعالي
لمار: مش حاجي معاك ولو سمحت سبني في حالي
مهران: مش حسيبك ولو مش عاوزة تيجي معايا دلوقتي فحاخدك بالغصب
لمار: مش رايحة وابعد عني
لمار كانت حترجع للعربية بس مهران مسك ايدها وشد’ها ليه سلسبيل كانت واقفة ومصدومة مش عارفة حصل ايه بينهم….مهران: قلتلك تعالي معايا
لمار: وانا قلتلك ابعد عني انت مش بتفهم ليه
مهران بص على الناس يلي كانت تتفرج عليهم مهران حملها قدامهم كلهم وهي كانت عاوزة تنزل بس مكنتش قادرة أخدها العربية وزقها فيها… لمار: ابعد عني انت مش عاوز تفهم ليه
مهران: قلتلك مش حتروحي مكان تاني تعالي معايا
سلسبيل رجعت العربية وراحت مكتب آسر مهران كان يسوق ولمار قاعدة معاه بغضب….لمار: ممكن توقف هينا عاوزة آكل انا جيعانة
مهران كمل سواقة ووقف عربيته قدام جسر كبير ونزل وساب باب العربية مفتوح لمار بصت عليه ونزلت من العربية ووقفت قدام الجسر….قاسم كان في مكتبه وحورية خبطت على الباب وبعدها دخلت عنده…حورية: قاسم
قاسم: اهلا بحورية القاسم ازيك
يتبع….

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top