رواية عzاب الحب حورية القاسم

سعاد: قصدي انه آسر من البارح مرجعش للبيت وانت هينا كل حاجة بسببك
حورية: كل حاجة مش بسببي يا طنط بسبب ابنك انا حبيته من كل قلبي بس هو عمل ايه سابني ليلة الفرح انا ذنبي ايه عشان يعمل معايا كده انا بني آدمة وبحس مش بس هو وكمان انا بن’ت بن’وت مش زي فاكرة انتي
سعاد: بجد لو مرجعش ابني حخليكي تن’دمي فهمتي
سعاد سابت حورية ورجعت أوضتها لمار طلعت لاقت حورية تعيط راحت بسرعة عندها…لمار: حور في ايه انت بتعيطي ليه هي ماما عملتلك حاجة
حورية: انا عاوزة أروح عند خالي
لمار: ليه قوليلي حورية انا زي اختك ماما عملتلك حاجة
حورية: لأ بس عاوزة ارتاح شوية عشان كده
لمار: طيب بس لازم تسألي بابا بالأول
حامد كان قاعد بالمكتب وقاسم معاه حورية خبطت على الباب وبعدها دخلت…حورية: عمي
حامد: في ايه يا بنتي
حورية: انا عاوزة أروح عند خالي مدة وبعدها ارجع
حامد: هو احنا عملنالك حاجة بالبيت
حورية للحظة افتكرت آسر لما سابها ليلة الفرح ونسي انها حتكون مراته وعينها دمعت بس قدرت تتحكم بنفسها…حورية: الحمد لله يا عمي انت كترت وكتر خيرك انت ربتني من بعد مو’ت بابا وخليتني زي بنتك وكنت عاوز تجوزني من آسر يلي حبيته من كل قلبي بس هو مسمعش مننا احنا لتنين وسابني بس يا عمي متقولش انو خلص كل حاجة وانا مش حرجع حرتاح شوية وارجع تاني
حامد: طيب يا بنتي قاسم حيوصلك
قاسم حط الملف على المكتب وقام…قاسم: امرك يا بابا يلا يا حور جيبي شنطتك عشان اخدك عند الأستاذ سليمان
حورية طلعت ولمت هدومها في الشنطة ونزلت ركبت العربية وقاسم كان يسوقها….قاسم: انت برضاك جاية على بيت خالك

حورية: أيوة واومال حيجبرني مين
قاسم: انا مش متاكد من كلامك ده بس حتأكد إن شاء الله وتكوني صادقة معايا ومش بتكذبي بكلمة وحدة
بعد ساعة وصلوا البيت وحورية نزلت وقاسم حمل شنطتها دخلوا البيت ومرات خالها وبنت خالها كانوا قاعدين بالسفرة ولما شافوا حورية آية بنت خالها راحت عند سليمان للمكتب
آية: بابا حور جات مع ابن عمها قاسم
إياد قام بسرعة لما سمع انه واخيرا رجعت حورية سليمان وإياد طلعوا حورية راحت بسرعة واترمت في حض’ن خالها وقاسم فضل يبص عليها وبس على إياد يلي كان يبص على حوريته بحب….سليمان: الحمد لله انك رجعتي
حورية: خالي انت وحشتيني قد الدنيا كلها وانت كمان يا آية وطنط ألفت
ألفت: بجد يا حبيبتي ده انت من ريحة الغالية نسمة سابتلني وردة ومش حيعوضها حد اومال آسر فين يا قلبي مش قبل يومين كان كتب كتابك واحنا مكنش قادرين نيجي عليه
حورية ابتسمت بكسرة وفجأة قاسم ادخل…قاسم: لأ يا مدام بس هو سافر مدة وحيرجع مش كده
آية من أول ما فات قاسم وهي تيص عليه بنظرة إعجاب…آية: اتفضل يا أستاذ
قاسم: لأ عندي شغل وان شاء الله حاجي تاني
ألفت: احنا مش عندنا الضيف يروح قبل ما ياكل حاجة من البيت ده يلا يا آية يا بنتي جيبي حاجة للأستاذ وانت اتفضل ومرة تانية مفيش أعذار مش كده يا سليمان
سليمان: أيوة اتفضل يا قاسم
قاسم دخل وآية راحت جابت الأكل حورية كانت قاعدة جنب خالها وألفت قاعدة في حتة تانية بس أكيد جنب جوزها…آية: ايه رأبك يا أستاذ قاسم بالأكل
قاسم: كويس يلا عن اذنكم
قاسم رجع البيت وآية اخدت حورية الأوضة عشان هي بتنام معاها قاسم دخل أوضته ولمار راحت عنده… لمار: قاسم انا عارفة حور سابت البيت ليه
قاسم: عشان أمك مش كده
لمار: أيوة مش عارفة هي عاوزة تد’مر حياة البنت ليه
لمار كانت مع قاسم وهما يتكلموا وسمعوا صوت جاي من تحت نزلوا لقوا آسر رجع البيت وهو سك’ران حامد طلع من مكتبه…حامد بغضب: كنت فين
آسر: ليه هو الأستاذ ده يلي عاشق حور مقلكمش انا كنت فين مش عي’ب
قاسز بغضب: لم بوقك احسن ما والله ادف’نك
سعاد بخوف على ابنها…سعاد: تد’فن مين يا ك’لب
قاسم بغضب:
عذاب الحب ( حورية القاسم )
قاسم بغضب: احترمي نفسك يا مدام والا مش حخليكي تعرفي ابنك
سعاد: شوفت يا حامد إبنك ده قل’يل أد’ب ومش بيحترمني خالص انا حروح بيت تاني

حامد: مش حتروحي أي حتة لانتي ولا قاسم وانت يا آسر لو مبطلتش عادتك السا’فلة دي حتشوف وشي التاني فاهم
آسر بس’كر: لأ مش فاهم ممكن تعيد كلامك
حامد كان حيضرب ابنه بالق’لم بس سعاد مسكت ايده…سعاد: عشاني متضربش ابننا
سعاد اخدت ابنها أوضته ولمار طلعت مع قاسم مرة تانية سعاد أخدت كوباية ماية وسكبتها على ابنها صحي آسر…آسر بخضة: في ايه يا ماما حصل ايه
سعاد: محصلش حاجة عارف انت كنت حتعمل ايه متحترم نفسك بقى حامد أبوك وانت قللت أدب معاه
آسر: مش قصدي انا حروح اعتدرله وارجع
سعاد راحت مع ابنها على المكتب قاسم قاعد على السرير ولمار جابت كوبايتين قهوة وقعدت معاه تاني…لمار: عارف انو امي بتعمل كل حاجة عشان تبعدك عن حورية بس والله انا مش حسمحلها تعمل حاجة انت اخي زي ما آسر اخويا
قاسم حض’ن لمار بحب وباس راسها لمار رجعت أوضتها تاني يوم عند حورية صحيت غيرت هدومها ونزلت على الفطار كان الكل قاعد على السفرة حورية قعدت جنب آية…حورية: صباح الخير يا خالي
سليمان: صباح الخير ألفت عملت كل حاجة بتحبيها عشانك
حورية بابتسامة: شكرا يا طنط ربنا يخليكي
فطروا سليمان وإياد راحوا الشغل وحورية راحت مع آية على الكلية وصلوا هناك….آية: شوفي يا حورية الكلية قد ايه حلوة عارفة انت لازم تعرفي كل وحدة بالكلية دي عشان تكوني صداقات تعالي حعرفك على صحبتي
حورية راحت معاها وشافت البنت…آية: دي سلسبيل وهي أفضل صاحبة عندي
سلسبيل: أهلا تشرفت بمعرفتك يا
حورية: انا اسمي حورية وممكت تناديلي حور
سلسبيل: طيب احنا حندخل المحاضرة بس استني لحد ما تيجي لمار
لمار نزلت من عربية قاسم عشان هو يلي وصلها ونزل معاها وراحوا ناحية سلسبيل…سلسبيل: لمار انت اتأخرت ليه انا مستنياكي من الصبح
لمار: آسفة بس اخويا الكبير هو يلي وصلني مش كده يا قاسم
آية كانت بتتكلم بالتيليفون بس لما سمعت لمار لما قالت قاسم رفعت وشها بابتسامة…آية: قاسم بقصد أستاذ قاسم ازيك إن شاء الله تكون كويس
قاسم: اهلا آنسة آية انا كويس يلا يا لمار انت حتتأخري على المحاضرة
لمار وسلسبيل وآية دخلوا المحاضرة بس كل تفكير آية كان بقاسم قاسم بص على حورية يلي كانت منزلة راسها قاسم قرب منها…قاسم: حور ازيك
حورية: انا كويسة وانت يا قاسم
قاسم: كويس ايه رأيك نروح المطعم لمدة وبعدها حنرجع انا ونتي
حورية: طيب
بالمحاضرة كانت لمار وآية وسلسبيل قاعدين جنب بعض والدكتور جه ووقف فوق راس لمار….الدكتور: انت الآنسة لمار العزايزي
لمار: أيوة يا دكتور
الأستاذ: بعد المحاضرة تعالي على مكتبي
لمار هزت راسها ومكنتش عارفة هو طلبها ليه….يتبع
بعد المحاضرة لمار راحت مكتب الدكتور خبطت على الباب وبعدها دخلت كان الدكتور قاعد وحاطط رجل على رجل وهو يد’خن
لمار: في ايه يا دكتور عاوزني بحاجة
الدكتور شد’ها من ايدها ليه وهي وقعت عليه مرر ايده حولين شعرها يلي كان مسدول على ظهرها لمار حست بنفسها وباعدت عنه…لمار: آسفة قولي بسرعة انت عاوز مني ايه عشان اخويا عاوزني تحت

الدكتور قام من المكتب وراح ناحية لمار فضل يق’رب منها لحد ما لصقت بالحيط….الدكتور: حعرفك على نفسي بالأول انا الدكتور مهران
لمار: طيب قولي بسرعة عاوز مني ايه
مهران شد’ها ليه…..مهران: عاوزك انتي عاوزك يا لمار ممكن تتجوزني
لمار باعدت عنه بصد@مة….لمار: إنت بتقول ايه يا دكتور
مهران: انا مش بقول حاجة ع’يب انا عاوزك تكوني مراتي وحلا’لي
لمار: انا مش عارفة حقولك ايه بس ممكن تديلي فرصة وحرجعلك الخبر في أقرب وقت
لمار نزلت راسها وطلعت ومهران رجع قعد تاني…مهران: دياب الشارقي حيتجوز من لمار العزايزي عشان هو حينت’قم من أي حد أدى أخته
حورية وقاسم اكلوا وكانوا بالمطعم…حورية: شكرا يا قاسم عن ادنك
قاسم: رايحة فين حور انا عارف انو يلي حصلك كان غلط وكل حاجة حصلت غلط بس تقبلي تتجوزني
حورية: قاسم ممكن تديني وقت عشان انا عاوزة أفكر وبعدها حرجعلك الجواب
قاسم مسك ايدها وكان حيتكلم بس قاطعهم دخول آية وسلسبيل عندهم…سلسبيل: خلصتي يا حور عشان انا عاوزة أعرف كل حاجة عنك مش انت قريبة صحبتي
آية: اه معاها حق
قاسم باعد ايده عن حورية…. قاسم: اتفضلوا لو مكنش عندكم شغل اقعدوا معانا
آية وسلسبيل قعدوا معاهم…..آية: شكرا يا أستاذ قاسم
قاسم: انت بتشكرني ليه لمار فين
لمار جات وقعدت معاهم…لمار: ممكن نتكلم انا ونتا يا قاسم
قاسم: مش دلوقتي يا لمار خلي كل حاجة لما نرجع البيت
لمار هزت راسها ولما رجعوا البيت حكت لقاسم كل حاجة وهو قال انه حيقول لحامد تاني يوم كل حاجة بتحصل زي كل يوم راحوا المحاضرة ولما خلصت رجعت لمار البيت واتفجأت انو مهران كان عندهم
لمار: بابا دكتور انت بتعمل ايه هينا
حامد: لمار الدكتور مهران جاي عشان يطلب ايدك وانا موافق عليه بس لازم اعرف رايك دلوقتي
آسر: هو كويس يا لمار وانت تختب فتجوزيه وخلاص
لمار: طيب زي ما انتوا عاوزين
—————————-
بعد مرور شهر مهران خطب لمار وهو كان مستعد عشان ينت’قم منها بأي طريقة حورية فضلت قاعدة ببيت خالها شهر على حاله وقاسم بيكلمها كل يوم بالتيليفون عشان يطمن عليها وإياد حبه كل يوم يزيد لحورية وآية حبها يزيد لقاسم لمار كانت قاعدة بسريرها قاسم خبط على باب أوضتها ودخل
قاسم: لمار انت كويسة
يتبع….

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top