رواية حمل بالتراضي بقلم رانيا ابو خديجه

حسيت بفراغ رهيب من وقت ما سابت حضني .. مديت ايدي اشدها كالعادة كل مرة تبعد فيها .. انا عارف نومها غـbي ومش بتبطل تبعد وتفرك وهي نايمة… بس لقيت فراغ تحت ايدي…فتحت عيني بالعافيه لقيتها مش جنبي … ايه دة دي مش في الأوضة كلها .. من ليلة الفرح وهي مش بتطلع من غيري و كمان بتتكسف تنزل من غيري .. اشمعنى النهاردة نزلت تحت وسابتني نايم

قومت وجهزت وغيرت هدومي ونزلت تحت اكيد مع امي وريم .. بس البيت هادي .. يبقى امي و ريم لسه نايمين .. اومال هي راحت فين … بصيت بخضة في كل مكان وانا واقف مكاني وبعدين جريت على اوضة ريم وخبط مسمعتش صوت فتحت الباب ودخلت

close

_ ريم … ريم …

X

_ هممممم

_ ريم اصحي … وقوليلي ..فين سيرين ؟!

قامت واتعدلت سيرين!!!! … معرفش … مش هي معاك فوق

رديت وانا بخرج من الاوضه

_ لأ… صحيت من النوم ملقتهااش

فتحت اوضة امي ودخلت .. لقيتها بتصلي

_ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته… السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.

_ تقبل الله يا امي .. بقولك مشوفتيش سيرين النهاردة ؟

_ لا يا احمد … دة انا لسه صاحيه اهو كنت نايمة سطيحة يا ابني حتى محستش بالفجر.

_ مش عارف صحيت ملقتهاش … خايف عليها تكون خرجت لواحدها يجرالها حاجة تاني

_ طب استنى يا احمد رايح فين … خلينا نيجي معاك.

_ لأ لا خليكوا انتوا وانا هشوفها … اكيد لو خرجت مبعدتش عن هنا .

……………………………..

جيالي هي كانت بتتمشى عادي .

_ ياااارااااجل انت كمان بتغزي العين … ماااشي يا سيدي ..مش هنقوول لحد.

_ قولتلك اخرس …

وبعدين التفت لي وقال بتناكة

_ انا مكنتش اعرف ان الوضع مع الفلاح كدة … عموماً يا بخته .. فرصة سعيدة يا جميله.

قال كدة و أخد صحابة ومشي … احسن… انا غلطت اصلا اني خرجت لواحدي.

_ انت عبيط يا ابني بقى بعد ما سمعت كلامك وجت تقابلك هنا تقولها فرصة سعيدة ونسيبها ونمشي !

يا أبني افهم انا قابلتها هنا صدفة وبعدين شكلها يا عم بتحب الفلاح دة وهتتعبنا .

_ تحب ايه يا اخويا ! انت عبيط يا حبيب .. اوعى كدة وانا اللي هروحلها … وتراهني ان هرجع مصر والقمر دة معايا.

_ ولا .. وليد … رايح فين يا متخلف دي واحدة متجوزة ؟!!

_ اصلة رفع چونت اول ما صحي فتلاقية عامل دماغ مش هتيجي معاك سكه .

_ ايه .. شااااررب … الله يخربيتك انت وهو على عمايلكوا السوده دي انا غلطان ان انا جبتكوا معايا هنا اصلا .

_ طب يلا نروح وراه نلحقة يا عم ليودينا في داهيه.. احنا هنا في ارياف ومش هنخلص .

كنت لسه بتلفت حواليا بحاول اشوف اقدر ارجع ازاي .. اوووف المشكلة دلوقتي ان احمد والبيت كلة زمانه صحي هما بيصحوا بدري اصلا ..

_ لو حبيب مش عاجب .. معاكي وليد

التفت على الصوت الضايع اللي ورايا دة

_ انتوا تاااني … انتوا عايزين مني ايه … مش عيب عليكوا اللي بتعملوا دة

لقيت الزفت التاني دة جاي هو كمان ومعاه صاحبهم التالت

_ وانت يا استاذ انت كمان مش عيب عليك التصرفات دي هنا في بلدك ..قدام اهلك ؟!

لقيتة اتعدل كدة في وقفته وبرضه اتكلم بتناكة

_ أولا انا مش من هنا .. انا اتولدت واتربيت بعيد عن الفلاحين دول و حياتي وبلدي مش هنا … عشان بس تكوني فاهمة انتي بتتكلمي ازاي وبتقولي ايه .

_ وكمان بتستعر من اصلك… انا عمري ما عاشرت الفلاحين زي مابتقول عليهم…. اخري كنت اشوفهم في التليفزيون… بس حقيقي من أنضف واحسن الناس اللي اتعاملت معاهم في حياتي . .. كفاية ان احمد انضف راجل قابلته في حياتي كان منهم هو و مامته واخواته .

………………………….

_ ازيك يا خاله … بقولك مشوفتيش سيرين مراتي و … و واختي ريم معاها خرجوا سوا بجيبوا طلبات .. بس غابوا شوية وانا قلقت عليهم .

_ لا والله يا احمد يا ابني .. ده أنا لسه يدوب خارجة من الدار انا وعمك سعيد عشان نروح الغيط اهو ومشفناش حد لسه.

هتكون راحت فين بس لفيت عليها حوالين البيت والبيوت اللي جنبنا كمان ..

ايه دة معقولة يكون……

مشيت بسرعة في اتجاه الترعة معقولة تكون راحت عندها تاني وحصلها حاجة ؟!!!!!!

وقفت قصاد نفس المكان اللي وقعت فيه ودورت عليها بعنيا وانا قلبي بيدعي ان يكون مجرالهاش حاجة… بس برضه ملهاش وجود … الحمد لله

طب هتكون راحت فين بس…. قلبي مش مطمن .. قلبي علطول بيخاف وهي مش قدام عنيا .

……………………….

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top