رواية عشقي لصعيدي

انا تعبت ومش عارف اعمل اي
في بيت زياد
زياد: تعالي يا سلمى عايز اتكلم معاكى
سلمى: خير يا عمى زياد في حاجه.
زياد: دلوقتي انا اتكلمت مع عمك وهددته انه يديكي مراثك انتى وامك و ميقربش منكم ولا انا الي هقفله… وهو قعد يبجح قال انه مش هديكم ميراثكم بس لما قلتله هجبلك الحكومه خاف وقلي عايز يتكلم معاكي في لاول
وليد دخل عليهم
: وليه ميجيش هو هي مش هتطلع من هنا ايش ضمنا عايز منها اي
زياد بخبث: طاب متروح معاها
وليد: طاب تمام اذا كان كده قومي البسي خلينا نروح وانا هروح البس
وليد قام ودخل اوضته
زياد: بيحبك على فكره
سلمى: و انا ك.. سلمى لاحظت نفسها هي مع معين وسكتت بكسوف
زياد ضحك: متتكسفيش انا عارف انك بتحبيه على فكره وهو بيحبك بس لسه بيتاكد من مشاعره
سلمى بتوتر: ا انا هقوم اجهز
عند يزيد في شقه ما نايم على السرير تلفونه رن
يزيد رن بس مسمعش غير صوت شهقات
يزيد: هتقولي حاجه ولا لا علشان عايز انام
ميرال بدموع: انت انسان بارد وغلس و مستفز
يزيد بتلاعب: وقمر وحلو وبتحبيني صح.
ميرال: للاسف ايوه

يزيد: للاسف اي هو انتى تطولي
ميرال: انا غلطانه اني كلمتك ومش بحبك وهتجوز آدم زي مقال عمرى
يزيد بغضب وصوت عاليى
: ميراااااال اخرسي
ميرال بتوتر: ا… انا كنت بهزر
يزيد: وانا معنديش هزار في الموضوع دا فاهمه انتى بتاعتي وملكي ومتجبيش سيرت راجل على لسانك حتى لو اخوي انا غيرتي عميه وبذات عليكي
ميرال: خلاص سكت اهو
يزيد اتنهد: انتى كنتى هتهربي معاي بجد يا ميرال
ميرال: لا بس كنت بهددهم يعنى… كملت بخجل… بس انا مستحيل اتجوز غيرك
يزيد ابتسم: ايوه كدا هي دي ميرال الي ربيتها ما بتعملش الغلط
ميرال: انت قاعد فين دلوقتي طيب
يزيد: شقه بتاعتي كنت مشتريها زمان
ميرال: وكنت بتجيب فيها بنات
يزيد: اقفلي يا ميرال دلوقتي عندي مكالمه تاني
في اوضت تقى
تقى: في اي يا خالد مالك انت كويس
خالد بتعب: انا ضربت يزيد وزعطه من البيت
تقى شهقت: يا مصيبتي حصل اي
خالد: جه اتقدم لميرال وانا خفت عليها دي بنتى قبل ما تكون بت جبل… ميرال صعبان عليها بس لكن لو اتعملت معاه و مع نوباته مش هتقدر تكمل انا خايف عليها والله وبحاول اخلي ميرال تكون السبب في صلح حال يزيد
تقى اتنهد: خالد طيب ليه منجربش نجوزهاله يمكن هي الي تصلح حاله
خالد: انتى شايفه كدا
تقى: انزل اسال ميرال لو هي هتوافق تستحمله جوزهاله ويمكن تبقا هي سبب صلح حاله
خالد: انا بس عايز اعرف ليه الكره والحقد الي شايله من قبالك دا انتي بتحبيه اكتر من آدم
تقى: ربنا يهديه وصلح حاله
خالد: قومي البسي حاجه خلينا ننزل لميرال نتكلم معاها.
في شقت يزيد
الباب خبط وقام فتح وكان آدم
يزيد: عايز اي

close

آدم دخل: جيت اقعد معاك اسليك
يزيد: طاب ادخل اعملنا حاجه نكلها
آدم: والله حد قلك الخدامه الي جبهالك ابوك
يزيد: انزل هتنلنا اكل طيب انا جعان ومكسل انزل
آدم: انت عيل رخم بجد اي الي عملته مع ابوك دا
يزيد: و مسألتش ابوك عمل اي
آدم: يا يزيد انت الي دماغك مش معانا انا ولا مره شفتك قاعد معانا لما بنتجمع وكرهك لامي دي بتحبك اكتر مني والله
يزيد: في حاجات انت مش فهمه يا آدم وخليك بعيد أحسن
آدم: طاب فهمني يا يزيد انا حاسس ان فيه حاجه غلط
يزيد: اتعشيت
آدم اتنهد: لا
يزيد: امال كنت فين
آدم: يعنى اناوك وصلت لحد بيت عمى زياد ورجعت تاني
يزيد: رجعت ليه كنت رايح علشان رحاب صح.
آدم: ايوه كنت رايح اكلم عمى زياد بس لما اتصلوا بيا وقلولي على المشكله رجعت علطول
يزيد: هقوم اعملك حاجه تكلها
في اوضت ميرال
ياسين: طاب انتى رايك نقول عمى خالد وهو يتصرف معاها
ميرال: انا ميهمنيش عمى خالد كل الي يهمنى اصلح علاقت يزيد بامه وابوه
ياسين: طاب ودي نعملها ازي
ميرال: انت وصلت معاها لحد فين
ياسين: مش عارف بس متغيره كدا وبطلت تحكيلي ولا تطلب منى حاجه
ميرال: لتكون عرفت حاجه
ياسين: مش عارف والله
دخلت عليهم وعد
وعد: خدوا يا حبايبي العصير دا
ميرال: تسلمي يا ماما
وعد: هاا بتخططوا ليه انتوا لاتنين

X

ياسين: مفيش يا امي بنتكلم عادي
وعد: والله انا بستغربك يا ياسين يعنى لو حد تاني سمع اخته بتقول ههرب مع حد وسيب البيت كان حبسها ومخلهاش تطلع
ياسين بحنيه: علشان ميرال متعملش كدا هي بتهددكم بس
دخل عليهم تقى و خالد
خالد: ممكن تسبونا لوحدنا شويه
وعد وياسين طلعوا
وخالد قعد جنبها وتكلم بحنيه
خالد: كلمتيه
ميرال بتوتر: مين
خالد: يزيد يا ميرال يزيد
ميرال: ايوه
خالد: وهو فين دلوقتي
ميرال: في شقته
خالد : ميرال انتى متاكده انت تقدرى تكملي مع يزيد انت عارفه طبعه ونظامه
ميرال: ايوه عارفه كل حاجه وعايزه برضوا
تقى: احنا عايزينك تسعدينا يا ميرال نفسي ابني يرجع لحضني
ميرال: ودي اول حاجه هعملها إن شاءلله يزيد هيرجع زي زمان بس محتاجكم جنبه
خالد اتنهد: طاب اتصلي بيه
عند يزيد
يزيد: آدم تلفونك بيرن
آدم من المطبخ: دقيقه وجاي
يزيد مسك التلفون بضيق علشان يوطيه بس شاف رقم ميرال
آدم طلع
: مين الي بيرن

يزيد: دا رقم ميرال صح
آدم بتوتر: لا مش رقمها يمكن شبه
يزيد: انا متاكد انه رقمها و
يزيد فونه رن ورد
يزيد: ايوه يا ميرال انتى
يزيد سمع صوت خالد الي باين عليه التعب
: مش هترجع
يزيد: انا مرتاح هنا
خالد: تعاله هعملك الي انت عايزه وهجوزهالك
يزيد: انا كدا كدا هتجوزها
آدم: همشي انا يا يزيد دلوقتي عندي مشوار مهم
خالد: طاب تعاله و متتعبش قلبي
يزيد قفل مع خالد وبص قدامه بشرود
في بيت خالد
ميرال كانت طالعه عند امها حست بدوخه وانها هتقع
ام جبل طلعت من ورا الباب فجاء وبتسمت بشر
: على مهلك يا حبيبتي هتقع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top