رواية ليلة زفافي رائعة جدا

يامن اخد الجاكيت بتاعه لبسه وراح عند اوضة نورا
يامن/انا ماشي محتاجه حاجه مني
نورا/سلامتك… دعواتك لهشام اتنقل للعناية المركزة… درجة حرارته عليت وضربات القلب مش منتظمة اوي… انا خايفة عليه بقلم مريم الشهاوي
يامن راح باسها من دماغها وطبطب عليها/هيكون بخير ان شاء الله الدكاترة هنا عاملين الي عليهم وزيادة… وان شاء الله هيقوم منها بالسلامه
ناهد دخلت وحمحمت وبصت ليامن وهي بتضحك/طب يلا بقا يا يامن باشا روح شوف شغلك وانقذ المساكين والمظلومين من الاشرار
يامن عض في شفايفة بغيظ وبص لعمته وابتسملها /حاضر يا عمتو
نزل يامن بعد ما مضى خروج وركب عربيته وراح للقسم
سامح/انت هنا ليه…

يامن/هود جاب النمرة
سامح/لسه جايبها بنتابع العربية فين
يامن/طيب عماد فين
سامح/في الزنزانه
يامن دخل لجوا واول ما دخل بصله بعصبيه/مش هتبطل بقا يا عماد شغل العيال دا….
عماد قام وقف وقرب منه/يامن باشا… عاش من شافك والله
يامن بعصبيه/فرح فين يا عماد
عماد بسخرية/اخر مره سايبها معاك احسن تكون ضيعتها… اخص عليك
يامن مد ايديه جوا الزنزانه جابه من التيشرت بتاعه وقاله بعصبيه/اقسم بالله لو جرالها حاجه لمو تك يا عماد… انا اقسمت

عماد اتخض من حركته وبصله بتوتر/هو انا الي خطفتها… انت ليه مصدق اني انا الي هخطفها هخطفها ازاي وانا جوا السج ن
يامن سابه وبصله بنرفزة/مهو دا الي جايلك عشانه…. ليك رجالة برا مبلغهم لو اتمسكت يهددوا بفرح عشان تطلع منها
عماد ابتسم/تعجبني دماغك….
يامن جمد على ايده بغضب/وديت فرح فين
عماد/فرح في الحفظ والصون يا باشا…. مش هيجرالها حاجه….الي خاطفها مش غريب
يامن/مين
عماد ضحك/الحج عاصي المحترم والد فرح هانم
يامن اتفاجئ /ابوها ازاي يعني يخطفها!

عماد بقا بيتمشى في الزنزانه وهو بيتكلم/انت مش غريب… وانا ارتحتلك اوي…. اصل انت مش فاهم… عاصي يبقى هو الراس الكبيرة.. هو الي بيخطط وانا الي بدفع هو يجيب البنات ومعلوماتهم وانا ادفع واتبسط…. وجيت في مره قولتله ان بنته عجباني… رفض في الاول ولكن لما عرضت عليه المبلغ الجدع وافق بكل بساطه وكانت مشكلته ان فرح غبية وقوية ومش هتقبل غير بالعافيه لو رمينا قدامها ملايين عمرها ما هتيجي بالذوق فقررنا نجيبها بالعافية واتجوزها… والي بيأكل عاصي وعياله ومدارسهم هو انا…. وعاصي كـlب تحت رجليا ميعرفش ياخد خطوة منغير ما يبلغني بيها
يامن/اه يا واط يين يا ولاد ال….

عماد/عيب يا باشا… عيب كده
يامن/وعرفت عاصي منين
زعق/اتكلم
عماد ضحك/هو انت متعرفش انه كان بيبيع بو درة على اساس انها بود رة اطفال
يامن/بس فرح قالتلي انه كان بيوصل ومكنش يعرف واتاخد هو في الرجلين واتحب س لمدة

عماد ضحك جامد/ما دا الي هو قايلهم عليه…. طب اسمع بقا عشان عاصي دا انا جبت اخري منه عاصي دا من كبار المخد رات وهو الي كان عامل الشركة دي وعملها صاحب ومكنش معرف حد نهائي وكان مبين للكل انه حتت عامل واما اتمسك طبعا اكتشفوا انه هو الزعيم والحكم كان مؤبد…. وهنا بقا انا عرفته لاني كنت بشتري منه كتير واتعاملنا سوا في بضاعة قبل كده واما ضاع الي وراه والي قدامه قولت اعمله كـlب ليا وبقا بيشتغل معايا وانا بكافؤه بالطريقة الي بتعجبه دايما….

يامن اتفاجئ من كلامه ومبقاش مصدق ان الشخص الي بيتكلم عنه دا يبقى ابو فرح /وهو اي الي يخليه يخطف فرح
عماد/اانا الي اتفقت معاه على كده من الاول من ساعت ما انت اخدت كل الي الاوضة السرية قولتله لو اتمسكت ياخد فرح رهينه عشان انا اطلع
يامن/وانت اي الي جابرك تحكيلي كل دا

عماد بوجع /اولا…. لاني مبقتش باقي على حاجه…. ولو عاوزين تعد موني انا موافق… مبقاليش حاجه في الدنيا اعيش علشانها…. ثانيا لاني عمري ما هخرج ودا الي انا متأكد منه بعد كل الدلائل الي انت اخدتها من اوضتي السرية… ثالثا والاهم….. اني مش عاوز البس لوحدي… وعاوز عاصي كمان يلبسها معايا
يامن راح جاب موبايله من ظباط برا ودخله تاني /خد
عماد/ااي دا
يامن/اتصل بعاصي وقوله انك قدرت تهرب بسبب تهديدهم بفرح وخليه يقولك على مكانه فين وعرفه انك محضر كل حاجه للسفر وهتاخدوا فرح معاكوا وهتهجوا لبعيد

عماد فضل باصصله كتير لحد ما يامن صرخ/اانجز
عماد اخد الموبايل واتصل فعلا بعاصي
عاصي بفرحة/اانت بتتصل… يعني انت قدرت تطلع
عماد/ايوة انا عرفت اهرب فرح معاك
عاصي/معايا
عماد/حلو… انا هجيلك ومجهز كل حاجة السفر وهنسافر برا وهناخد فرح معانا ونمشي من البلد دي
عاصي/طب وعيالي

عماد/مش مهمين دلوقتي يا عاصي… المهم اننا نقدر نهرب الاول وقصة عيالك دي نبقى نحلها بعدين عشان شكلهم قفشونا
عاصي/تمام انا مستنيك المكان ف……………
عماد/خلاص… مسافة السكة وجايلك
قفل معاه ويامن بصله /حس بحاجه
عماد~معتقدش…

يامن/طب يلا عشان هنتحرك دلوقتي
يامن جاب حارس يفتح الزنزانه وهما طلعوا لبرا سامح بص لعماد ورجع بص ليامن/تتبعوا العربية فين ولاقوا انها راكنه في مكان صحرا ومفيهوش حاجه والعربية فاضية بقلم مريم الشهاوي
عماد اتكلم/انا انا الي منبه عليه ان يركن العربيات في حته بعيدة ويتمشوا الباقي… عشان ميقعش في نفس الحركة الي وقعت فيها ساعت ما خطفت منى

ذكر اسمها بس وقلبه نبض نبضة غريبه حاسس انها قريبة منه وفعلا منى كانت قريبة ومتابعة الي بيحصل من الشباك
سامح/وواخدوا على فين
يامن/هنتحرك بيه تواصلنا مع عاصي وخليته هو الي يكلمه وقال علمكان الي هو فيه عاوز معايا عربيات عساكر عشان عاصي مش سهل
سامح بصدمه~هو الي خاطفها….
يامن /ايوة ابوها الي خاطفها…. مش عاوزه يهرب المرة دي
عاصي وصل لمكان فرح ودخل للرجاله/عماد قدر يطلع وهيجي نتحرك كلنا ونهرب

فرح كانت سامعه صوته بس بتكدب نفسها لحد ما عاصي دخل عليها/حبيبت بابا
فرح ضحكت وفرحت اوي افتكرت انه جاي ينقذها/بابا…. وحشتني اوي…. انت جيت عشان تنقذني
الرجالة الي معاه كلهم ضحكوا جامد وعاصي ضحك معاهم وقرب من فرح/ياروحي انا الي خاطفك اصلا
فرح بصدمة/خاطفني!! طب ليه

عاصي/عشان خايف عليكي… دلوقتي عماد يجي ونهرب كلنا سوا ونبعد عن الي اسمه يامن والظباط والقرف دا كله
فرح بعياط/يا بابا عماد لا… انت متعرفش هو عامل فيا اي
عاصي/وانت متعرفيش هو صارف قد اي عشان اسمحله بكده…اتطمني يا حبيبتي هنسافر كلنا ونعمل بيت كبير اوي نعيش كلنا مبسوطين وهتعيشي اجمل ايام حياتك
فرح بذهول/بابا….انت بتقول اي
عاصي/يلا يا حبيبتي اكيد جعانه طلعوا الاكل يا رجالة بالهنا والشفا
عند يامن

اتحركوا كلهم ويامن فتح شنطة العربية يجيب حاجه وقفلها بس متقفلتش اوي ومنى كانت عاوزة تعرف هما رايحين على فين ولاحظت ان شنطة العربية متقفلتش استغلت الفرصة جريت على شنطة العربية استخبت فيها و كان يامن واخد عماد جمبه وعربيات عساكر ماشيه حوالين عربيته محاوطاهم عشان لو حصلت اي حاجه

وصلوا للمكان الي مره واحدة هجموا عليه وباقوا بيضربوا نار في كل حته
عاصي اتخض وفرح باقت بتصوت بخوف العساكر دخلوا قبضوا على كل الموجودين ويامن دخل لجوا واول ما شاف فرح جري عليها بلهفه/فرح… انت كويسه

فرح بعياط/انا كويسة…. انا كويسه
يامن فكها واخدها في حضنه يهديها/خلاص يا حبيبتي…. كل حاجه هتتحل…. مش هيبقى فيه ناس تإذيكي في حياتك ابدا… اهدي ها
طلع مع فرح برا وقدروا يسيطروا علمكان
عاصي/كده يا عماد الكلب… اتفو عليك وس خ
عماد بصله ومردتش

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top