رواية بيت العيله البارت الثالث

بس لاحظت حاجه غريبه قوي في صوره قديمه ليا انا وياسمين وش ياسمين متشخبط عليه بالقلم جامد
ليه ياسمين بوظت الذكريات والصور بالشكل ده ؟ بصيت في صورة تانيه لياسمين مع مامتها لقيتها برده مشخبطه على وشها طلعت الصور كلها ابص عليهم ياسمين مشخبطه على وشها في كل الصور ايه الجنان ده !؟

المهم اني مالقتش الاكره في الدرج ده فتحت الدرج التاني لقيت خنفسه كبيره سوداء طالعه من الدرج بتجري
وكانت هتيجي على ايdي صرخت جامد ورجعت لورى ووقعت على الارض الخنفسه عماله تمشي على التسريحة ووقفت على المrاية

قربت بالراحه من الدرج والنور مش جايب ايه اللي موجود جوه لانه نور ضعيف قوي انا بخاف جدا من الكائنات الصغيره زي الفيران والحشرات انا حاسه اني هنهار كمان شويه اول ما جه البرق بصيت في الدرج لقيت كيس خدته وفتحته لقيت فيه ورق فتحته لقيت حد كاتب الحقوني وهقتلك .. وهقتلها .. انتحري .. اقعدي لوحدك .. ما تكلميش حد .. مش هتعيشي .. الموت …

جسمي كله قشعر من الكلام ماقدرتش اكمله .. هنا خلاص وصلت لمrحله اني عايزة اخرج بسرعه من الاوضه دي فضلت اخبط على الباب بكل قوتي واصرخ عارفه ان امي وابويا هيبهدلوني على الدوشه دي بس في حاجات ما يتكتش عليها

فضلت اعمل كده ودا كان الحل الوحيد اللي سبته للاخر عشان ما ازعجش حد بس ما جاش في بالي خالص ان صوتي ما يوصلهمش كان في دmماغي لما اعمل كده دا مفتاح الفرج اللي هيصحيهم ويجوا يفتحولي بس ما حصلش حاجه فجأة لقيت نفسي فعلا محbوsه في اوضه مش عارفه اخرج منها

وفي فار عمال يتحرك في كل حته وخنفسه كانت عالمrايه وماعرفش راحت فين دلوقتي ؟! والصور المrيبه والكلام الغريب اللي مكتوب .. قربت ناحية الدولاب فتحته لقيت هدوم قديمه وريحة وحشه جدا طالعه من جوة ما استحملتش وقفلته فضلت اكح وقررت افتح الشباك برغم الهوا والمطر والبرد بس عشان كده هتخنق فتحت الشباك والهوا دخل رزع الشباك في الحيطه اتكسر

.. فضلت مكاني من الخضه .. وبعدها الهوا كان ساقع جدا فتحت الدولاب تاني وطلعت الهدوم اللي جواه رميتها على الارض والريحه عماله تزيد كمكمه فجأة لقيت شئ بشع جدا صرخت ووقعت على الارض واغمى عليا ……
صحيت لقيت نفسي دايخه جسمي كله متلج من الهوا اللي داخل الاوضه بصيت ناحيه الدولاب لقيت راس الخروف المدبوح لسه جوة وانا ببصلها ومش قادره اتحرك قومت وعضمي وجسمي كله مكسر لقيت نفسي برجع كل اللي في بطني

.. روحت ناحية الدولاب فتحت الضلفه التانيه لقيت هدوم كتير برده وقعتها على الارض سمعت صوت حاجه معدن خبطت على الارض مع الهدوم قلبت في الهدوم بسرعه لقيت الاكرة جريت على الباب وفتحته اخيرا ورميت الاكرة بعدها على الارض لقيت ياسمين واقفه في وشي صرخت اول ما شوفتها من الخضه

قولتلها انتي واقفه هنا من امتى ؟! قالتلي من ساعة ما دخلتي ردها قتلني بجد .. قولتلها وما فتحتليش ليه يا ياسمين وانتي سمعاني بصرخ انا كنت هموت من البرد .. قالتلي انتي اللي طلعتي اوضتي القديمه من غير ما تستأذنيني فجأة لقيت ياسمين بتحط ايdها جوة بقها كانها هتبلع صوابعها انا رجعت لورى وهي عماله تبرق وطلعت ايdها ماسكه شعر عماله تشده من جوه زورها

مسكت بقي مش قادره ارجع تاني ومش عارفه اعدي من ياسمين انزل تحت لانها واقفه قدام الاوضه وقافله الطرقه اللي بتطلع عالصاله اللي منها هنزل للدور اللي تحت .. لقيتها بتقولي الحقيني يا سارة .. بصوت ونبرة هي اللي فاكراها عن ياسمين .. انا اتاكدت ياسمين مش طبيعيه ياسمين في حاجه مسيطره عليها ، فجاه لقيت ياسمين….
يتبع …

رواية بيت العيله البارت الرابع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top