رواية أصبحت مة الفصل الخامس 5 بقلم ملك بركات
.
.
عدى تلات ايام مفيش فيهم جديد لسه مصطفى مش بيكل و لا انا عارفه اكلمه..و في يوم استنيت قبل الfجر و روحت للمكان اللي متعود يصلي فيه و قولت هستناه هناك نصلي سوا
روحت هناك لقيته قاعد بيقرأ قرآن بصه الملائكي اللي بيخشع القلوب فضلت واقفه بعيد بسمعه و كالعاده مش بقدر امسك وعي لحد ما وقف و بصلي و قالي ادخلي … معرفش عرف ازاي بوجودي بس اكتفيت بأني سمعت الكلام و قربت من غير ما ابص في عينه لحد ما وقفت قدامه بالكرسي المتحرك و قولت و انا عيني في الأرض: انا اسفة لو ضايقتك بكلامي اخر مrه…مكنتش اقصد و الله متزعلش
.
إبتسم و بصلي بعطف و قال: انا عارف اللي خلالكي تتعصبي كده و اوعدك إنه مش هيضايقك تاني و خليكي عارفة إن مفيش حد بيشفق عليكي يا رؤى
_ لأ الموضوع مش…
قاطعني و قال: شششش متلفيش و دوري عليا…انا طيب و كل حاجه بس صايع برضو
ضحكت و مسحت وعي اللي مكنتش جفت من سماع القرآن منه لحد ما طلبت منه يحفظني القرآن لو أمكن
و فعلا بدأ يرتل و انا اقول وراه
لحد ما صلينا الfجر و كل واحد راح اوضته
.
عدت فترة طويلة عشت فيها في بيت عمي أحسن معيشة و كنت مrتاحة وسطهم جدا و محستش اني تقيلة عليهم و بقت قوية بمصطفى جدا لحد ما جه يوم رأس السنة و اللي اقدر اقول فيه اني دخلت السنة دي و انا واقفه على رجلي…الحمد لله النهارده اقدر اقول اني اتعافيت تماما
خرجت من الاوضه بتاعتي لقيت العيلة كلها متجمعه بمناسبة إنه اول يوم في سنة جديده كانت لسه فاضل ١٠ دقايق و تبقى ١٢ بالظبط
قالت جودي مrات هشام: يلا كل واحد يتمنى أة تحصل في السنه الجديده…كله سكت و اتمنى بصمت لحد ما زياد قال بص عالي…انا بقى عايز مصطفى يقول هو اتمنى ايه
.
كلهم قالولوا لأ كده مش هتتحقق و كده لكن مصطفى إبتسم و قال انا ممكن اديكوا تلميح عن اللي اتته
كله قال في ص واحد: قوول
_ في حاجه حلوه حصلتلي في السنة اللي فاتت و اتت إنها تفضل معايا السنه دي كمان … الله اعلم هي خير ليا و لا شر بس انا اتت برضو ان ربنا يقدرلي فيها الخير و تفضل موجودة جنبي على طول.
رد زياد و قال: صاصا بقى بيعرف يتكلم بالالغاز
رد مصطفى: طب قول انت يا خفيف الظل اتت ايه
_ انا … لا مش هقول انا مش بعرف اتكلم بالالغاز…هقر بكل حاجه كده
.
ضحكنا كلنا
و سألني عمي: هتنزلي الجامعه قريب؟
_ اه إن شاء الله لما الترم يبدأ هروح اشوف الدنيا فيها ايه
_ ربنا يوفقك يا بنتي
ق علشان اشرب مايه لقيت مصطفى جاي ورايا
_ لو روحتي الجامعه هتقابليه صح؟
_ اه هقابله يا مصطفى…الفترة اللي فاتت دي اكدلي إنه أسوأ انسان دخلته حياتي…عارف في واحده صحbتي قالتلي بلاوي عنه و إنه من ساعه ما عرف باله و هو مقضيها…كأني مت..بس احسن حاجه حصلتلي بجد ان شكلي اتغير و إنه مش هيعرفني
.
_ اوبااا…انتي ناويه تعملي ايه يا بنت عمي…شامم ريحه اله الشريرة طالعه منك
ضحكت و قولت: انا طيبه اه بس صايعه زي ناس كده … تعرفهم
ضحك لما حس اني بلقح عليه: على فكره انا صايع بس غلبان
رديت بسخرية _اه منا عارفه
خلصنا سهرتنا بتاعت رأس السنه و بجد كان يوم جميل و مميز و قضيناها ضحك و هزار و لعب
مrت ايام معرفش قد ايه لحد ما جه اليوم اللي هنزل فيه الجامعه
و خرجت و اول حاجه عملتها بعد وصولي هناك هي إني روحت لشؤون الطلبة و قولتلهم على الحصلي علشان اقدر اجدد صورتي في الكارنيه بس طبعا الاسم زي ما هو…الموظف ط و قالي انه هيظبط الموضوع ده و اني اقدر اروح لمحاضراتي دلوقتي…دخلت المدرج…مفيش حد عرفني..بالرغم ان ليا شعبيه كبير…بس طبعا ثراء صديقتي الصدوقه اللي كانت عارفه كل اللي حصل هي اللي جاتلي و عرفتني
_ الجسوس المتخفي اخباره ايه…بجد انا حاسه انك إرهابية
.
رديت عليها و انا بدور بعيني في المدرج كله: يا ستي إرهابية ايه بس
لاحظت إني بدور على عبد الرحمن
_ هو مش هنا على فكره كنت شيفاه برا قبل ما ادخل
_ كان معاه حد
بصتلي وسكتت ففهمت قصدها
.
.
.
.
_ انتي لسه بتحbيه
ابتسمت بإنكسار وقولت: نفسي ابقى ه زيه و إني انساه زي ما نسيني…بس انا خدت قراري انا هوجع قلبه بجد المrه دي…علشان مش انا اللي يتلعب بيا