رواية ما هو ذنبي الفصل الأول

رواية ما هو ذنبي الفصل الأول 1 بقلم مrوة مrزوق
_آسف مش هقدر اكمل في الخطوبه دي
قلع الدبلة وحطها وبكل قلب قا*سي ساب روح مد*مrه نهائيا حاولت البكاء
ولكن لم تنجح بكل هدوء خادت الدبلة وادته الشبكة وقالت

_كل شي قسمه ونصيب يا سامr اتفضل اشرب حاجة وبابا هيقعد معاك
عن اذن حضرتك وتركته وذهبت بل هربت

دخلت اوضتها قفلت الباب عليها وهنا انهارت تمام فقد احbته بشده واتي هو بكل د*م بارد وكسر كل حاجة ونهاها
بالخارج
الأم بغضب……….. اسأل بنتك عملت ايه علشان الواد يفسخ الخطوبه يا عبدلله

عبدلله…….. بنتي أغلى من إني اديها لواحد زي دا وممنوع حد يقول ليها تلت التلات كام فااهمين

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ .
الأم……… لا مش فااهمين مانا من حقي اعرف عملت ايه علشان يفسخ الخطوبه

عبدلله……… شاديه لمى الدور شويه وخلاص محصلش نصيب

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­

­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­ ­
شاديه بغضب………. هي من يومها كدا نحــ*ــس انا ما كنت صدقت دا ايه الهم اللي مش راضي ينزاح من علينا دا يا رب

عبدلله بغضب……. شاااااديه يمين بالله لو ما قفلتي بوقك دا لهكون رامي اليمين عليكي فااااهمة

شاديه نظرت ليه بصد*مه وغضب وسكتت

كانت سمعاهم وسامعة كلام أمها اللي كان بيا*ذي روحها أكتر
عدي أسبوع كانت حابسة نفسها في الأوضة

دخلت عليها وبكل جبروت اتكلمت
شاديه……. ايه هتفضلي قاعده كدا كتير فزي قومي ساعدني اهو استفيد منك بدل قلتك في البيت على ما اشوف من اللي هيرضي ياخدك جتك الهم ومشت

قامت بكل كسره عملت زي ما أمها قالت ليها
لاقت تليفونها بيرن

_السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، ازيك يا نرمين عامله ايه

نرمين….. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته، الحمد لله يا 7بيبتي انتي عامله ايه بقلك
خطوبتي بكره طبعا مش لازم اعزمك يا 7بيبتي
_طبعاً هاجي سلام دلوقتي علشان ماما محتاجاني

شاديه من خلفها….. هحتاجك على ايه يا أختي لا نافعة شغل بيت ولا حتى تحافظي على خطوبه يا مو*كوسه

_(بد*موع) معرفش سبب كر*هك ليا ايه بس اللي اعرفه ان في يوم هتنادي عليا بس مش هتلاقيني يا ماما يمكن لما قلبك يحن عليا مكنش موجوده علشان اشوف الحنان دا بس انا هفضل أحbك هفضل فرحانه إنك امي انا داخله أصلي
شاديه زي ما يكون حد مسك سكــ*ــينه في قلبها كلام بنتها خلاها خايفة من بكره
معقول تبعد عنها نفضت دا كله من رأسها

حل الغد

_بابا أنا راحة لنرمين

عبدلله……. ماشي يا 7بيبتي خلي بالك من نفسك

_تمام سلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بصت لأمها كأنها نظرت الوداع وعيونها مليانه دmموع ومشت

راحت القاعة دخلت علشان تسلم على صاحbة عمrها اللي من لما كانوا صغار
وهما مع بعض بيفرحوا لبعض ويزعلوا لبعض
_ألف مبروك يا 7بيبتي وربنا يتمم على خير

نرمين بفرحة…… الله يبارك فيكي يا روح تعالي اعرفك على خطيبي سامr كلم

نظر لها بصد*مه وهي كذلك أيعقل ان الشخص الذي تركها خطب من كانت تعتبرها اختها
نرمين بخبث……. ايه مش هتبركيلي يا سيلا

سيلا بصوت حاولت تخليه طبيعي…… مبروك
سامr بهدوء……. الله يبارك فيكي

سيلا…… عن عن عن اذنكوا لازم امشي علشان اتاخرت
نرمين ابتسمت بخبث

كانت مصد*ومه من اللي حصل مش لاقيه كلام توصف بيه حالتها تليفونها رن وكانت أمها رد
شاديه بقلق……. سيلا انتي كويسه

سيلا بد*موع……… ا ا ايوه يا ماما الحمد لله

شاديه…… انا عرفت كل حاجه تعالي البيت
سيلا كانت ماشية في الطريق

سيلا بد*موع……….. انتوا ليه بتكر*هوني انا اذ*تكوا في ايه علشان تعملوا كدا معايا

شاديه بد*موع……. س سيلا

سيلا بضحكة وجع……… قلبك حن يبقى خلاص نهايتي قربت وفجأة عربيه جات وخبطت سيلا
سيلا بصر*يخ……..عاااااااااااااااااااااا
شاديه بد*موع وخضه……سيلااااااااااااااااااااااااااا

غارقه في دmما*ئها تلك الذكريات لا تفارقها حتى وهي بتلك الحاله أ*لم قلبها أقوى من أ*لم جسدها بدأت تغمض عيونها والرؤية انعدmمت خالص
نزل من عربية وراح ليها

_يا آنسه يا آنسه شال بسرعة وطلع على أقرب مستشفى ودخلت العمليات
عد تلت ساعات والدكتور طلع
_طمني يا دكتور هي كويسة

الدكتور بحزن وآسف…………………
_رجع لورا من كتر الصد*مه ورجله مبقتش شيلاه

شاديه بد*موع وقلق…… الو سيلا ردي عليا الو الووووووووو
عبدلله……. في ايه يا شاديه

شاديه بد*موع……… سيلا سيلا مش بترد كنت بكلمها وفجأة سمعت صوتها وهي بتصر*خ
عبدلله حط ايdه على قلبه و وقع ساكت على الأرض

شاديه بصراخ……. عبدلله يالهووووووي يا خالد يا محمد يا محمود تعالوا الحقوا ابكوا
شاديه بدmموع…… عبدلله بالله عليك فوق عبدلله انا ماليش غيرك عبدلله طب قوم وزعق ليا عبدلله عبدلله وأخذت تبكي
يتبع…

رواية ما هو ذنبي الفصل الثاني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top