رواية آسر الحياة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية اسر الحياه

­ ­ ­ ­ ­

حياة ببراءة :- اخس عليك يااسر بقا انا بتاعت مصايب .
اسر بضحك :- لا انا بتاع المصايب المهم ايه الحاجة اللي عاوزة تقوليها ومش عارفة .
اقتربت حياة منه فقام بمحاوطتها علي الفور واصبحت باحضانه فهتفت بابتسامة رقيقة :- هقول حاجة ومتقاطعنيش لحد مااخلص كلامي وبعدها قول رأيك .

close

 

اسر بانتباه :- تمام قولي .
ابتسمت حياة ثم هتفت قائلة بهدوء جاد :- بص ياسيدي طبعاً انت عارف ان جوازتنا جات بسرعة وكمان عارف جات ازاي .. نطقت تلك الجملة بخفوت شديد وحزن عندما تذكرت ماحدث من قبل بينما شعر اسر بحزنها من نبرتها الحزينة عند تلك الجملة فاحتضنها بشدة ثم طبع قبلة حنونة علي رأسها وهتف قائلاً :- كملي ياحياة كملي .

 

ابتسمت حياة بحنان ثم اكلمت حديثها قائلة :- المهم ان قرايبك كمان مجوش الفرح ومامتك دلوقتي هتعمل حفلة بسيطة تعزم فيها قرايبك عشان تعلن عن خبر جوازنا لان الناس اللي بتعرف الخبر دة بيزعلوا عشان معرفوش من الاول والحفلة هتكون الاسبوع الجاي .
شرد اسر في حديثها فهو ليس لديه اقارب سوي عمته مجيدة وچيرمين وهؤلاء الاقرب اليهم اما الباقية فهم لايتقابلون سوي كل عدة سنوات مرة في احدي المناسبات فوالدته ليس لها اقارب بالاساس اما عائلة والده فهو ليس قريب لهم الي هذه

 

الدرجة التي تجعلهم يحزنون لخبر زواجه اذاً هناك امراً ما في هذا الموضوع افاق من شروده علي صوت حياة وهي تقول :- اسر سرحت ف ايه .
هتف اسر بانتباه ها لا مسرحتش معاكي اهو .

 

حياة بتحذير :- اسر لو بتفكر في اي حاجة تتهرب بيها من مامتك متحاولش لانها هتضايق .
اسر باستغراب :- ايه سر الحب اللي بينك وبين امي دة !
حياة بتساؤل :- ودي حاجة تضايقك يعني ؟
اسر بنفي :- لا طبعاً .
حياة بابتسامة طفولية :- خلاص يبقا انت موافق علي الحفلة عشان مامتك متزعلش .

 

اسر بضحكة بسيطة :- شكلك متحمسة اوي .
حياة بهدوء :- عشان عارفة ان مامتك اكيد نفسها تعملك فرح يعجبها ويليق بابنها .
اسر بهدوء :- بس الفرح ف البلد كان جميل ويليق بينا ويشرفنا .

 

حياة بهدوء :- حتي لو كدة بس مامتك اكيد نفسها تعملك فرح ع مزاجها وتعزم كل قرايبكم واصحابكم صح .
اسر بتنهيدة :- حاضر ياحياة هنروح الحفلة .
اعتدلت حياة بجلستها ثم هتفت قائلة بفرحة :- بجد .
اسر بحنو :- ايوة بجد .

 

وضعت حياة رأسها علي صدره مجدداً ثم حاوطته بذراعيها وهتفت قائلة بنعاس :- يلا ننام بقا عشان شغلك الصبح .
ولم تنتظر رده فهي فور ان انهت جملتها حتي ذهبت في ثبات عميق نظر لها اسر بحنان ثم هتف قائلاً :- دة انا لو برش علي هدومي منوم ياحياة مش هتنامي بالسرعة دي كل ماتبقي ف حضني .
تنهد اسر بصبر ثم شدد من احتضانه لها واغمض عيناه وذهب في ثبات عميق هو الاخر ….
******************************************

 

في البلد :-
استيقظ صالح علي صباحاً وقرر انه سيسافر الي القاهرة اليوم حتي يمد اجازته كما امره والده الحاج علوان نهض من فراشه ودلف الي الرحاض وبعد انتهي من ارتداء ملابسه نزل الي الاسفل فوجد والده علي الطاولة يتناول طعامه فهتف بهدوء :- صباح الخير .

 

علوان بجمود :- صباح النور .
جلس علي بمكانه علي السفرة ثم تنحنح وهو يقول بأدب :- بعد اذنك ياوالدي انا هسافر القاهرة النهاردة ان شاءالله .
علوان بصرامة :- تمد اچازتك وتاچي تاني مفيش جعاد هناك الايام دي .
علي بهدوء محاولاً اقناعه :- طب ياابويا ايه الاستفادة من قعدتي هنا .

 

هب علوان واقفاً وهتف بغضب :- مفيش استفادة وانت جولي ايه استفادتك من الفضيحة والعار اللي كان هيبجا ملازمنا باجي عمرنا لما هربت الفاچرة اختك .
علي وهو يتحاول ان يتحكن باعصابه فهو اولاً واخيراً والده :- حياة مش فاجرة .

 

لم يمهله علوان فرصة للحديث اكثر من ذلك فهتف بصرامة قائلاً :- انت هتناجشني ف كلمة بجولها ولا ايه الكلمة اللي اني اجولها هي اللي هتمشي هتسافر النهاردة وتعاود بنفس اليوم .
رحل علوان وترك علي يقف وحيداً بغرفة الطعام وهو يشعر بالقهر فوالده يتحكم بمصيره هو واخواته ولايترك لهم فرصة للمناقشة تنهد بتعب ثم صعد الي غرفته حتي يستعد للسفر فهو ليس لديه الوقت لكي يضيعه …..
******************************************

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top