رواية آسر الحياة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية اسر الحياه

­ ­ ­ ­ ­

وسابني ومشي وانا هروحله دلوقتي .
تمزق قلب جاسم عليها فها هي حبيبته طفلته تشعر بالخوف والوحدة في وجوده كيف ذلك اراد ان يحتضنها ويطمئنها قائلاً انه سيظل بجانبها ولن يتركها وستكون ملكه للابد ولكنه يخشي ان تؤذي نفسها لذلك التقط انفاسه الهاربة وهتف قائلاً بتروي وهدوء يحسد عليه :- وانتي تفتكري انك لما تنتحري هتروحي لباباكي وهتشوفيه ابداً مش هيحصل باباكي بأذن الله ف الجنة

close

 

انما انتي لو انتحرتي دلوقتي هتدخلي جهنم ومش هتشوفي باباكي برضه هتفضلي كدة لوحدك .
شعرت ندي بعقلها يتشوش وعيناها تنغلق والرؤية امامها اصبحت مشوشة من كثرة البكاء بينما جاسم استغل هذه الفرصة وبحركة واحدة كان يحتضنها بين ذراعيه ويلقي بالسكين بعيداً بينما ندي تفاجأت من حركته تلك كثيراً وظلت تقاومه وتصرخ قائلة بعنف :- سيبني ملكش دعوة بيا ابعد عني بقا .
ظل جاسم يشدد من احتضانه لها وهمس بأذنها بهدوء :- ششششش اهدي انا معاكي متخافيش مش هسيبك والله .

 

هدأت ندي قليلاً علي آثر كلماته واحتضنته دون وعي قائلة ببكاء :- بابا انا عاوزة بابا .
ظل جاسم يربت علي شعرها وهو يقول بحنان :- انا بابا اعتبريني بابا ومش هسيبك متخافيش .
ظلت ندي تبكي وتتشبث به كأنها طفلة صغيرة تائهة من والديها وتبكي علي فقدانهم وظل جاسم يقرأ لها بعض الايات القرآنية حتي هدأت تماماً وابتعدت عنه ببطء وهي تنظر له بأعين دامعة فقرب جاسم يديه من وجهها واحاطه بكفيه ومسح

 

دموعها برفق وابتسم لها وهو يقول بحنان يشوبه الحزم :- ندي اللي حصل دة حاجة بتاعت ربنا هو سايب امانة في الارض ودلوقتي اخد امانته تاني عارف ان الصدمة صعبة عليكي وفراقه وجعك بس افتكري ان عياطك وهروبك بالنوم وحالتك دي مخلياه حزين برضه وهو اكيد شايفك وزعلان عليكي لو انت يرضيكي زعله خليكي كدة انما لو بتحبيه هترجعي زي الاول مش

 

دلوقتي اكيد بس هتحاولي وهتقدري انا عارفك قوية مش ضعيفة .
ندي ببكاء وصوت ضعيف :- موت بابا كسرني ياجاسم .
احتضنها جاسم بحنو قائلاً :- بعد الشر عليكي من الكسرة ياقلب جاسم انا جمبك ومش هسيبك .
ابتعدت عنه ندي بخجل من حديثه ولم تستطيع ان تنظر له وقد ادرك هو انه اخجلها فتنحنح قائلاً :- احم ايه رأيك اعمل

 

كوبايتين عصير نشربهم مع بعض عشان تهدي قبل ماتنامي .
ندي بخجل وتوتر :- لا شكراً مش عاوزة اتعبك معايا .
جاسم بحب :- تعب ايه بس تعبك راحة والله ثم سحب كرسي من الطاولة الموجودة بالمطبخ وهتف قائلاً :- تعالي اتفضلي اقعدي .

 

جلست ندي بخجل شديد وهي تفرك بيدها بتوتر فهي تلك المرة الاولي التي تجلس فيها مع جاسم بمفردهم هذا بعيداً عن موافقهم سوياً التي حدثت من قبل بينما جاسم كان يجهز العصير وعيناه لم تغفل عنها فهو يعشق مراقبتها كثيراً وبعد ان انتهي مما يفعله قدم لها كوب العصير وجلس علي الكرسي الاخر وهتف بمرح :- احلي كوباية عصير مش هتشربي زيها ف اي حتة .

 

ندي بابتسامة بسيطة خجولة :- متشكرة
جاسم بابتسامة هائمة :- متشكرة علي ايه بس هو انا عملت حاجة .
ندي بخجل وحزن علي كل ماحدث :- متشكرة علي كل حاجة عملتوها معايا انا واية كفاية انكم مخليني معاكم ف بيتكم لحد دلوقتي .

 

جاسم بخبث ونظرات حانية بذات الوقت :- انتي منورة البيت والله متقوليش كدة .
ندي بابتسامة هادئة :- شكراً بس ان شاءالله انا هرجع بيتي بكرة كفاية كدة .
تفاجئ جاسم من حديثها كثيراً وهتف قائلاً بحدة غير مقصودة :- تمشي ايه انتي مش هتمشي .
ندي باستغراب :- مش همشي ازاي يعني !

 

 

اخذ جاسم نفساً عميقاً وهو يشعر انه علي وشك البدء بحرب معها حتي يقنعها بعدم الرحيل فهتف بجدية شديدة :- بصي ياندي انتي مش هينفع تعيشي ف الشقة دي لوحدك الناس مش هتسيبك ف حالك وهيتكلموا اكيد .
ندي بهدوء :- بس انا قعدتي هنا دي مش هتنفع وكدة الناس هتتكلم اكتر .
جاسم بهدوء :- لو كان عليت ملكيش دعوة مش هكون موجود اصلاً ومش هتحسي باي فرق بين هنا وبين بيت باباكي لكن انا مش هقدر اسيبك تقعدي لوحدك هناك وكمان مرات باباكي اللي اختفت فجأة دي لو كانت موجودة كنت قولت ماشي .

 

ندي ببكاء مفاجئ وصوت مرتفع بعض الشئ :- متجيبش سيرت الست دي تاني مش عايزة اسمع حاجة عنها دي واحدة خاينة .
صدمة اصابت جاسم من تلك الكلمة ولم يستطيع ان يفهم ماقصدها فهتف قائلاً بصدمة :- خاينة ازاي يعني قصدك ايه !!
نظرت له ندي بخجل وحزن شديد وهتفت قائلة ودموعة تسيل علي وجنتيها :- بابا مات بسببها شافها وهي بتخونه . صمتت لمدة دقيقة ثم هتفت ببكاء عنيف :- وانا كنت معاه وشوفتها .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top