رواية آسر الحياة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية اسر الحياه

­ ­ ­ ­ ­

ثم ابتسم ابتسامث خبيثة وهو يعلم ماهي الخطوة القادمة ..
************************************************
ف منزل جاسم :-
دلفت اية الي المنزل وهي تتسائل ماذا حدث لكي تذهب من الجامعة بمفردها وبتلك الطريقة دلفت الي الغرفة وجدت حياة

close

 

متكورة علي نفسها في فراشها لترتعب اية من منظرها اقتربت منها علي الفور واسندتها حتس تعتدل من نومتها فوجدتها تبكي ففزعت اكثر من منظرها هذا وهتفت برعب :- ف ايه ياحياة مالك ؟!
ظلت حياة تشهق وتبكي بصوت عالي ونحيب ولم تجيبها فأخذتها اية بين احضانها حتي تهدأها قليلاً لكي تستطيع ان تستوعب ماالذي حدث لها ظلت تقرأ لها بعض الآيات القرآنية حتي هدأت واستكانت وبالفعل نامت حياة بين احضان اية ووجهها يغرقه الدموع تركتها اية نائمة ثم نهضت لكي تبدل ملابسها ثم خرجت خارج الغرفة لكي تجهز الغذاء فوجدت جاسم يفتح باب

 

المنزل ليدلف الي الداخل القي السلام عليها ولاحظ تغيير ملامحها فسألها قائلاً :- مالك يااية شكلك مضايقة من حاجة ؟!
اية بحزن طفولي :- ايوة زعلانة ع حياة .
جاسم بتوجس يشوبه القلق :- مالها حياة ؟
اية بحزن :- مش عارفة كانت معانا ف الجامعة وقالت رايحة الحمام وبعدين اتأخرت ف اتصلت بيها وقالتلي انا مشيت وكانت

 

بتعيط ولما جيت البيت كانت منهارة فعلا من العياط فضلت اهدي فيها شوية واقريلها قرآن لحد مانامت .
جاسم باستغراب :- طب مايمكن حاجة حصلت ف الجامعة وانتو قاعدين ضايقتها .
اية بتفكير :- لا ابدا محصلش حاجة خالص دة احنا كنا بنهزر ونضحك عادي والله .
جاسم بحنان وهو يربت علي رأسها :- طيب ياحبيبتي شوية كدة وهتصحي وهنعرف مالها وان شاءالله مفيش حاجة وحشة .
اية باابتسامة خفيفة :- ان شاءالله ياحبيبي . هحضر الغدا بسرعة عشان اكيد جعان .

 

ثم ذهبت لكي تحضر له الغذاء بينما هو دلف الي غرفته لكي يغير ملابسه وهو يفكر ف سبب بكاء حياة ومالذي حدث معها …..
************************************************
ب البلد :-
اسدال الليل ستائره واظلمت الشوارع في البلدة وفي بيت علوان المهدي كانت حسنية والدة حياة تنتحب وتبكي بعد ماحدث لزوجها ليربت عليها علي وهو يقول بحزن :- اهدي ياامي الله يخليكي انتي صحتك مش هتستحمل كل دة .

 

حسنية ببكاء وحزن :- شوفت ياولدي اللي حوصل لابوك كان هيروح من وسطينا .
علي بحزن :- بعد الشر عليه ياامي متقوليش كدة .
حسنية بنحيب :- كان مستخبيلنا فين دة كله بس ياربي ليه ياحياة يابتي تعملي فينا اكديه .
صالح متدخلاً في الحوار عندما استمع لاسم حياة فاستشاط غضباً قائلاً :- متجبيش سيرة الفاچرة ديه تاني ياامي بكفايانا اللي چانا من ورا عملتها .
بكت امه اكثر فتحدث علي بحنق :- مش وقته الكلام دة ياجماعة خالص احنا ف ايه ولا ف ايه .

 

صمتوا جميعاً لعدة دقائق ثم استمعوا الي صوت علوان وهو يقول بتعب ووهن :- صالح ياولدي .
لبي صالح نداء والده وذهب ناحيته وهو يقول بقلق :- نعم يابوي اؤمرني .
علوان بضعف :- هتتمم الچوازة ياولدي وترفع راسي جدام الناس .
نظر له صالح بعجز وقهر وهو يفكر لو لم تهرب حياة لم يكن سيحدث كل هذا هو يريد ان يقتلها حقاً فلقد تحولت حياته الي جحيم هو واهله بسببها نظر لوالده نظرة تحمل كل معاني العجز والقهر وقال :- حاضر يابوي امرك ..

 

 

في صباح اليوم التالي في منزل جاسم استيقظت حياة وهي تشعر بجسدها كله يؤلمها حاولت ان تتذكر ماحدث وعندما تذكرت ظلت تنظر الي سقف الغرفة وهي تبكي ودموعها تنساب بلا توقف ودون صوت ظلت تتسائل لماذا يحدث معها كل هذا هل لانها تركت بيت اهلها وهربت منهم تاركة لهم فضيحة فعاقبها الله علي فعلتها هذه ندمت حياة علي مافعلت ولكن هل هذا وقت ندم ؟ هل سيفيد ندمها بشئ الان ؟ اذاً عليها ان تواجه وتتحمل عاقبة قرارتها واما ان تنجو بنفسها من براثن هذا

 

الاسر او ستغرق معه ….
ظلت تبكي حتي دلفت اية الي الغرفة وجدتها علي وضعيتها هذه فركضت نحوها وهي تقول بخوف :- حياة حبيبتي بتعيطي تاني ليه ؟!
نظرت لها حياة من بين بكائها فأدركت ماسببته لهم بسبب فعلتها فبالتأكيد جاسم قد علم بامر رجوعها بمفردها وبكائها فمؤكد اية قد اخبرته فهي نائمة منذ ليلة امس ولم تظهر اطلاقاً اعتدلت ف جلستها وهي تحاول تلملم شتات نفسها وتقول :-

 

مفيش ياحبيبتي كنت مضايقة شوية بس .
اية بتساؤل :- ايه اللي ضايقك في حاجة حصلت طيب في الجامعة ضايقتك وانا مخدتش بالي ؟
وعلي ذكر الجامعة تذكرت ماحدث معها هناك ولكنها كبحت دموعها حتي لاتضايق اية وقالت بهدوء عكس مابداخلها :- لامفيش حاجة حصلت كل الحكاية بس اني افتكرت بابا وماما واخواتي وحشوني اوي .
اية بطيبة واشفاق :- يايويو ياحبيبتي متزعليش كدة وان شاءالله كل حاجة هتكون كويسة .

 

حياة بتنهيدة قوية :- يارب .
استعدت الفتاتان للذهاب الي الجامعة مثل كل يوم بينما ذهب الي عمله بعد ان اخبرته اية سبب بكاء حياة اشفق عليها كثيراً ودعي الله ان ييسر لها حياتها ….
************************************************

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top