رواية آسر الحياة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية اسر الحياه

­ ­ ­ ­ ­

واثناء ذلك دلف صالح الي المنزل فوجد ابيه يجلس علي الاريكة ويبدو انه يستريح قليلاً ولكنه لم يري اي معالم للتعب علي وجهه فقرر مفاتحته في امر ما وصل الي والده وهو يتنحنح قائلاً :- احم .. السلام عليكم يابوي .
علوان وهو يعتدل ف جلسته :- وعليكم السلام ياولدي اجعد .
جلس صالح علي الكرسي المقابل لوالده وهو متوتر قليلاً ولا يعرف كيف يبدأ حديثه تنحنح صالح وهو يجاهد حتي لايظهر توتره

close

 

امام والده :- بصراحة اكديه يابوي كنت رايدك ف موضوع .
علوان وهو يرمقه بنظرات متفحصة :- خير ياولدي !
صالح بثبات علي الرغم من توتره :- اني مش موافج علي الچوازة ديه .
نظر له علوان نظرة مرعبة تبث الرعب ف قلوب اعتي الرجال ثم قال بهدوء يشوبه نبرة مرعبة :- قصدك ايه ياصالح ؟ عاوز

 

اتصغرني جدام الناس !
صالح بأسف :- لا يابوي لا عاش ولا كان اللي يصغرك جدام حد ….
هب علوان واقفاً وهو يضرب عصاه بالارض قائلاً بحدة :- الكلمة في البيت ديه كلمتي ياصالح مش كفاية اختك اللي هربت وكانت هتچبلنا فضيحة مايعلم بيها الا ربنا لولا ستر الله .

 

غضب صالح كثيراً من حديث والده وبالاخص عند ذكر سيرة حياة فقال بغضب لم يعد يستطع السيطرة عليه :- يابوي الكلام ديه ميرضيش ربنا واصل كيف يعني الكلام اللي هتجوله ديه ؟!
رفع علوان يده وهوي علي وجه صالح بصفعة قوية وهو يقول بحدة يشوبها التعب :- بتعلي صوتك عليا ياصالح ؟!
نظر صالح بصدمة لوالده ماذا فعل هل حقاً ضربه بعد ان وصل لعمره هذا يقوم بضربه كيف حدث هذا ولماذا حدث بينما صدم

 

صالح علوان هو الاخر من فعلته ولكنه ابي ان يعترف بغلطه وفجأة شعر بالالم ف صدره وضع يده علي صدره وهو يتألم وعندما رآه صالح بهذا الشكل ركض نحوه ليسنده وهو يقول بخوف :- مالك يابوي فيك ايه ؟!
وقبل ان ينطق علوان بشئ وقع ارضاً وووو ….
************************************************

 

في الجامعة وامام كافيتيريا كلية اعلام جلسوا الثلاث فتيات سوياً حيث تبقي محاضرتين لكلاً من ندي وحياة ومحاضرة لاية وبعدها ستذهب كلاً منهم الي منزلها بدأت ندي الحديث قائلة بتعب :- ااااةة يانا ياما كان مالي ومال التعليم ياناس .
اية وهي تندمج معها :- اة ياختي اة ياما قولنا ان البنت ملهاش غير بيتها وجوزها محدش صدقنا .
حياة وهي تضحك :- ايوة انا امتحان دكتور ابراهيم بتاع الاسبوع اللي فات دة خلاني اقتنعت بالجملة دي .

 

ندي مكملة الحديث بمزاح :- يايويو ماهو وقت الامتحانات دة بيكون اكتر وقت البنت بتقتنع بيه ان ملهاش غير بيتها وجوزها .
اية بمزاح هي الاخري :- ايوة فعلاً انا فترة الامتحانات ببقا منزلة العرض دة عروسة وفوقيها خلاط هدية .
انفجروا ثلاثتهم من الضحك بعد هذا الحديث ثم قالت اية :- بقولكم ايه احنا لسة قدامنا ساعة ع المحاضرات الاخيرة ماتبدأ يلا ناكل عشان انا جعانة .

 

ندي :- وانا كمان جعانة .
حياة :- وانا برضه جعانة بس عايزة اروح الحمام الاول اغسل ايدي ووشي عشان حاسة اني عايزة انام وعايزة حاجة تفوقني .
اية :- خلاص انا هاخد ندي ونروح نجيب الاكل ونجيبلك قهوة بالمرة عشان تفوقي وانتي خلصي وتعالي .
ندي متذكرة شئ ما :- يس بقولك ايه ياحياة روحي الحمام اللي عند الجنينة الخلفية علي طول بيبقا رايق كدة عشان

 

تلحقي تيجي تاكلي .
وافقتها حياة رأيها وذهبت كلاً من اية وندي ليحضروا الطعام بينما ذهبت حياة الي المرحاض الذي اقترحته ندي سارت حياة قليلاً حتي وجدت تلك الحديقة الخلفية وبالفعل وجدتها خالية من الناس حيث انها بعيدة قليلاً عن مكان المدرجات وقبل ان تدلف الي المرحاض وجدت فتاة تخرج فابتسمت لها الفتاة وردت لها حياة الابتسامة وبالفعل عندما دلفت الي الداخل لم تجد

 

احداً اخر حمدت الله ان المرحاض غير مزدحم بالفتيات وقبل ان تلتفت لتغلق الباب وجدت يد تقوم بفتح الباب عليها وتكمم فمها ظلت تعافر مع تلك اليد ولكن هذا الشخص حاوطها من خصرها باليد الاخري ليعيق حركتها لتصبح سجينة بين ذراعيه واخيراً افلتها هذا الشخص قليلاً لكي تستطيع ان تلتفت وبمجرد ان التفتت وجدت الصدمة التي ارعبتها وو……..
**********************يتبع**********************

 

 

ف مبني ادارة امن الدولة :-
دخل جاسم الي المكتب عند آسر فوجده شارداً في ذكرياته ولكن الواقع انه كان شارداً في شئ اخر تنحنح جاسم قليلاً ليلفت انتباه ف نظر له آسر نظرة متفحصة لملامح وجهه فوجدها طبيعية للغاية ف ابتسم بخبث داخلي وقد ادرك ان حياة لم تخبره بشئ مما حدث فقرر شئ ف نفسه ….

 

جاسم بتساؤل :- ايه الابتسامة اللي علي وشك دي شكلك فرحان ماتفرحني معاك .
افاق من شروده علي صوت جاسم ف نظر له بانتباه وهو يقول :- هاا لا ابدا عادي افتكرت حاجة ضحكتني المهم انت عامل ايه !

 

جاسم بنبرة عادية :- الحمدالله المهم قولي انت ايه الموضوع اللي اتصلت بيا ونزلتني بسرعة كدة عشانه ؟!
آسر وهو يعود لطبيعته وبجدية :- ف معلومات جديدة وصلتني بخصوص قضية الانفجارات اللي حصلت من فترة ف المنتزه والكنيسة .
جاسم بجدية :- كان المفروض توصل النهاردة تحريات عن القنابل المستخدمة في العملية صح .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top