رواية آسر الحياة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية اسر الحياه

­ ­ ­ ­ ­

بينما دخلت حياة الي الجامعة فوجدت اية امامها وكانت في طريقها اليها فهتفت قائلة :- حياة كنتي فين بقالي شوية بدوار عليكي .
حياة وهي تحاول ان تداري توترها :- كنت هنا يعني هروح فين … انتي اتأخرتي كدة ليه ؟!
اية بأسف :- اسفة والله يايويو بس قابلت واحدة صاحبتي وسألتني ع محاضرة قديمة وقعدت معاها لحد مانقلتها اسفة اتأخرت

close

 

عليكي ..
حياة بهدوء مصطنع :- ولا يهمك يلا نرواح .
اية بأستغراب :- مالك وشك اصفر كدة ليه !!

 

حياة بتوتر :- هاا لا عادي يعني ارهاق بقا وكدة .
اية بنبرة عادية :- ايوة فعلا اليوم النهاردة كان مرهق جداً يلا نرواح احنا بقا عشان جاسم مش هيعرف يجي ياخدنا النهاردة .
وبدأت رحلة العودة الي المنزل وكل مايشغل عقل حياة هو حديث آسر وتلك المقابلة فهي لم تتوقع ابداً ان يأتي اليها او ان تقابله مرة اخري والان هي تشعر بخوف مضاعف تجاهه ولا تعلم ماهي نواياه تجاهها وصلوا الي المنزل ودلفوا الي غرفتهم

 

توضأت اية وحياة وادوا فروضهم دعت حياة الله كثيراً وان يوفقها في حياتها وان يهدي عائلتها عليها ولم تنسي ان تدعي الله ان يخلصها من آسر فهي لا تعرف ماذا يريد منها ولكنها لم ترتاح له ثم صعدت الي فراشها وظلت تبكي علي حالها الي ان ذهبت في ثباتاً عميق ….
************************************************
اتي المساء سريعاً واسدل الليل ستائره انهي اسر وجاسم عملهم انتظر اسر طوال وقت العمل ان يأتي جاسم اليه ويسأله

 

مالذي فعله مع حياة ولكنه لم يأتي فعلم ان حياة واية لم يهاتفوا وبالتالي حياة لم تخبر احد ولكن مالاتعلمه حياة ان مافعلته هذا زاد من سوء فكرة آسر عنها فلو حقاً لم يعجبها تصرف اسر معها لكانت اتصلت علي جاسن واخبرته ولكنها لم تفعل فمن الواضح ان لديها خطط اخري ولكنه قرر ان ينتظر الي اليوم التالي فربما سوف تخبره عندما يعود الي المنزل ذهب اسر الي منزله وهو ف حالة مزاجية جيدة فقد قابل حياة اليوم واثار فيها الخوف تجاهه وهذا اسعده قليلاً ولايعرف لماذا ولكنه لم يستطع

 

ان ينسي ملمس يديها الناعمة كالاطفال بين يديه ولا عينيها الدامعة ف هي حقاً تعجبه وسينالها ولكن ببطء حتي يتلذذ بها …
دلف الي المنزل وهو يدندن ليجد امامه شئ غير متوقع ..
وجد عمته مجيدة وابنتها چيرمين يجلسون برفقة والدته ف بهو المنزل فرحوا جميعاً برؤيته وبالاخص چيرمين فهي تريد ان تلفت

 

انتباه لكي تصبح حرم العقيد آسر ..
وصل اليهم وهو يقول بترحيب :- اهلاً اهلاً نورتوا عاملة ايه ياعمتي عاملة ايه ياچيرمين ؟!
مجيدة بأبتسامه وحنان مزيفين :- اهلا باابن اخويا الغالي تعالي ياحبيبي ف حضني .
اقترب منها آسر وقام بأحتضانها تتابعه عيني چيرمين بأعجاب بالغ لتتحدث بميوعة :- هاي يااسر وحشني كتير .

 

آسر بهدوء :- انتي اكتر . ثم التفت الي امه ليقبل رأسها ويلقي عليها السلام وهو يقول بحب :- عاملة ايه النهاردة ياست الكل ؟
رجاء بحنان :- الحمدالله ياحبيبي .
آسر بتساؤل :- اخدتي علاجك النهاردة ولا نسيتي ؟!

 

رجاء بابتسامة صافية :- ايوة ياحبيبي اخدته متقلقش .
تحدثت چيرمين مرة ثانية وهي تقول :- ليه مش بنشوفك يااسر ايه اللي واخدك مننا ؟!
آسر بنفس الهدوء :- الشغل بقا انتي عارفة .

 

تدخلت رجاء في الحوار قائلة :- اتعشيت ياحبيبي ولا احضرلك تاكل ؟!
التفت لها اسر قائلاً بحنان :- تسلميلي ياست الكل انا مش جعان .
مجيدة بنبرة خبيثة :- هو انت كمان مش بتاكل ومقاطع الاكل زي چيچي ولا ايه !!

 

آسر بأستغراب :- لا مش مقاطعه ولا حاجة وبعدين هي چيچي هتقاطع الاكل ليه ؟!
مجيدة بنبرة خبيثة يشوبها الحزن :- اصلها ياحبيبتي كان عندها اكتئاب من فترة كدو وكانت مقاطعة الاكل والخروج وكل حاجة عشان كدة قولت اجيبها واجي النهاردة يمكن تفك عن نفسها شوية .
آسر موجهاً حديثه ل چيرمين بتساؤل وابتسامة خفيفة :- مالك ياچيچي مين بس اللي مضايقك ؟!

 

چيرمين بنبرة حزينة مائعة :- عادي والله يااسر مش حاجة مهمة .
تدخلت مجيدة ف الحوار قائلة بلؤم :- ماتاخد چيچي وتطلعوا برة ف الجنينة شوية يمكن ترضي تحكيلك ..
وبالفعل قام اسر وچيرمين وذهبوا الي حديقة الفيلا وقفت چيرمين امام آسر مباشرة فسألها اسر ببعض المرح قائلاً :- مالك بقا ياست چيچي ايه اللي مضايقك ؟!

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top