رواية آسر الحياة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية اسر الحياه

­ ­ ­ ­ ­

حياة بعشق :- وانا بموت فيك يااسر .
انزلها اسر علي قدميها وطبع قبلة حنونة علي جبهتها قائلاً :- طب تعالي معايا .
وبعد عدة دقائق كان اسر وحياة يقفان امام عائلتها بالاسفل هتف اسر بهدوء وهو ينظر اليهم بقوة :- انا عاوز اقولكم علي حاجة انا عارف اني اذيت حياة قبل كدة وقبل مااتجوزها كمان بس انا اتغييرت عشانها ولسة بتغيير تاني كمان عشان ابني

close

 

اللي ف بطنها ولسة مشافش نور كل اللي طلبه منكم فرصة واحدة بس اصلح اللي عملته انا ندمان بجد ووعد مني اني هعوضها عن كل اللي عملته معاها .
نظروا له جميعاً بتفكير وهم يشعرون بصدق حديثه وهي تنظر له بعشق شديد حتي هتف الحاج علوان قائلاً بجدية :- والله ياولدي كلامك زين بس المفروض ناخد رأي مرتك الاول اني مش هغصب بتي علي حاچة تاني واصل .
نظرت حياة الي والدها بحب وهتفت بخجل ونبرة خافتة :- انا موافقة لو حضرتك موافق يابابا .

 

شعر الحاج علوان بموافقتها فأعلن موافقته هو الاخر وتعالت الزغاريط بالمنزل واحتلت الفرحة وجوههم بعد وقت طويل من الحزن واسر ينظر لها بعشق وهي تنظر له بسعادة حتي تنحنح علي قائلاً بهدوء :- احم .. طب بالمرة بقا انا كمان عايز اخطب والعروسة موجودة .
علوان بتساؤل :- مين ياولدي ؟
علي بهدوء :- اية اخت جاسم صاحبي .

 

حياة بضحك :- والله كنت حاسة .
علوان بسعادة :- يبجا علي خيرة الله هننزل كلتنا علي مصر عبدالرحمن يفسح عروسته عشان الچواز ونخطب ل علي .
تعالت الزغاريط مجدداً وقام اسر بمحاوطة حياة من كتفيها واحتضانها ثم هتف بأذنها بعشق :- بحبك .
نظرت له حياة وعيناها تلتمع من الفرحة قائلة :- وانا بعشقك …
******************************************

 

مرت عدة اشهر واسر وحياة يعيشان بسعادة لا مثيل لها وهي لا تصدق ان هذا اسر زوجها فهو قد تبدل تماماً ويعاملها كملكة متوجة علي عرش قلبه جعلها تري عشقه وتتشربه حتي ادمنته علمها فنون العشق كما يجب ان تكون وهي اغرقته في بحر حنانه واحتوته كطفلاً لها وهي الان بأيامها الاخيرة بالحمل ….
صالح ومهرة يعيشان حياتهم بسعادة ولكن لا تخلو حياتهم من الشجارات الطفيفة بينهم ويستطيع صالح احتواء مهرة بذكاء حتي تهدء كما ان مهرة انجبت طفلاً في شهرها السابع اطلق عليه صالح اسم ” عمار ” …

 

عبدالرحمن اصبح يعشق شمس وشمس متيمة به ولكن لسانها السليط هو مايفسد بعض لحظاتهم الرومانسية هتتحول الي لحظات مرحة تعطي لحياتهم روحاً من الشغف …
تقدم علي الي خطبة اية واعترف كلاً منهم بحبه الي الاخر وتصالح ايضاً مع جاسم وقرر جاسم ان يتزوج ندي فقررا ان تكون ليلة زفاف واحدة تضم علي واية وجاسم وندي …
******************************************

 

في احدي المصحات الخاصة بعلاج الادمان يدلف شاب متوجهاً الي الاستقبال وهو يهتف بتساؤل :- لو سمحت غرفة الانسة چيرمين رقم كام .
الموظف بجدية :- اسم الزائر وتصريح الزيارة .
اعطاه الشاب تصريح الزيارة قائلاً بهدوء :- رامي احمد الجيار .

 

وبعد عدة دقائق كان يقف رامي امام غرفة چيرمين ثم فتح الباب ودلف مغلقاً اياه خلفه بهدوء والتفت ناظراً الي تلك الفتاة الهشة ذات الجسد الضعيف والوجه الخالي من مستحضرات التجميل مما اظهرها اكثر رقة وبراءة نظرت له چيرمين بهدوء وبعض الضعف فتوجه نحوها بخطوات هادئة وواثقة حتي جلس بجانبها فابتسمت له چيرمين بهدوء فهتف بلهفة :- عاملة ايه ياچيرمين !!

 

چيرمين بهدوء :- الحمدالله انت عامل ايه وكنت فين كل دة .
رامي بهدوء :- كنت بشتغل سافرت كتير واشتغلت اكتر لحد ماقدرت اثبت نفسي ف شغلي مع بابا واستقليت بشغلي لوحدي .
نظر لها اشتياق جارف قائلاً :- وحشتيني .
نظرت چيرمين ارضاً بحزن شديد فقرب رامي يده من ذقنها وبأطراف اصابعه جعلها ترفع رأسها لتنظر له حتي نظرت له بنظرات

 

حزينة وكسيرة فهتف بحب :- وحشتيني اوي من ساعت ماجيت بسأل عليكي بس مامتك مرضيتش تقولي اي حاجة لحد مادوارت انا عليكي ووصلتلك .
چيرمين بحزن :- انت عرفت حاجة !
رامي بهدوء :- ايوة عرفت كل حاجة وبحمد ربنا ان نجاكي من كل دة .

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top