رواية آسر الحياة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية اسر الحياه

­ ­ ­ ­ ­

نظرت له اية بحزن وشفقة علي حاله فقلبها الضعيف الذي يحبه لم يستطيع سوي ان يسامحه فهتفت قائلة :- بس انت وجعتني اوي ياعلي بكلامك وانا مكنش ليا ذنب ف حاجة وانت عارف كدة .
علي بحب :- غصب عني انا اسف يستحيل اقولك علي حاجة زي كدة تاني انا ندمان واتعلمت من غلطي اية انا .. انا بحبك .

close

 

اية بصدمة :- بتحبني !!
علي بحب :- ايوة بحبك وبحبك اوي كمان وعايز اتجوزك .
خجلت اية من حديثه وابتسمت وهي تشعر بدقات قلبها تتقافز بداخل اضلعها فأدرك علي من خجلها وابتسامتها انها ايضاً تحبه ولكنها تخجل من قولها صريحة ابتسم بحب قائلاً :- خلاص انا وصلتني الاجابة وهكتفي بيها مؤقتاً يلا عشان اوصلك

 

دلوقتي وهبقي اكلم جاسم واتفاهم معاه ع كل حاجة .
اوصلها علي الي منزلها ثم رحل الي عمله وهو يشعر بالسعادة لانه حصل علي حب حياته …..
بينما عند اسر وحياة مر النهار سريعاً واتت السيدة رجاء اليهم ثم ذهبوا متوجهين الي هذا الطبيب بعد محاولات لاقناع اسر

 

بالامر وصل الي العيادة واتي الدور علي حياة فدلف اسر ومعه حياة والسيدة رجاء الي غرفة الكشف واتسعت اعين اسر بصدمة وهو يري هذا الطبيب الشاب الوسيم للغاية وهو لم يكن يتوقع هذا اطلاقاً وقرر بداخله ان حياة لن تتابع معه الا علي جثته بعد ان جلسوا هتف الطبيب موجهاً حديثه الي حياة بابتسامة بشوشة :- حضرتك مدام حياة .
كادت حياة ان تجيبه ولكن قاطعها اسر قائلاً بجدية شديدة وتملك :- ايوة مدام حياة .

 

تنحنح الطبيب قائلاً :- حضرتك عندك كام سنة !
اسر بنفس نبرته :- 21 سنة .
تعجب الطبيب من هذا الزوج شديد الغيرة وحاول ان يوجه حديثه مرة اخري الي حياة قائلاً :- حضرتك بتعاني من اي امراض او بتاخدي اي علاج .

 

اسر بجدية :- لا معندهاش اي حاجة من دي .
تنهد الطبيب بضيق ونظرت حياة الي اسر بغضب من طريقته فهتف الطبيب قائلاً :- طب اتفضلي معايا علي سرير الكشف .
نهضت حياة من مكانها ونهض اسر معها وهتفت قائلة وهي تجز علي اسنانها :- اسر مينفعش اللي انت بتعمله دة .
اسر بغيظ :- اخرسي انتي خالص وحسابنا لما نرواح .

 

توجهت حياة الي سرير الكشف وبعد ان جعلها اسر تستلقي علي الفراش دثرها بالملاءة البيضاء الخاصة بسرير الكشف كاد الطبيب ان يزيح تلك الملاءة عن حياة فأمسك اسر بقبضته قبل ان تصل اليها قائلاً بصرامة :- انت بتعمل ايه .
الطبيب بتفاجئ من تصرفه :- بشيل الملاية عشان اكشف عليها حضرتك .
اسر بعنف :- وتشيلها ليه ماتكشف كدة مش لازم تشيلها .

 

الطبيب بذهول :- ازاي اكشف عليها كدة مش هينفع طبعاً .
اسر بأنفعال :- طب اقولك انت مش هينفع تكشف عليها خالص اصلا .. قومي ياحياة .
سحب اسر حياة ووالدته التي كانت تتابع كل شئ بخبث وفرح من ردة فعل اسر وخرج بهم خارج العيادة بأكملها وقام بأيصال والدته الي منزلها ثم توجه الي منزلهم وهو يشعر بغضب شديد يحتاجه لذلك التزم الصمت حتي يستطيع السيطرة علي

 

اعصابه دلف الي المنزل وهو يقوم بأسناد حياة التي هتفت قائلة بغضب :- ايه اللي انت عملته عند الدكتور دة .
اسر بهدوء مصطنع محاولاً السيطرة علي اعصابه :- يلا ياحياة ادخلي نامي او غيري هدومك علي مااجيبلك اكل .
حياة بعصبية :- متتجاهلش كلامي يااسر ايه اللي انت عملته دة .
اسر ببرود رغم نيران الغيرة المشتعلة بصدره :- عملت ايه يعني عملت اللي المفروض يتعمل انا مش عايز مراتي تتابع عند

 

دكتور راجل .
حياة بنبرة مرتفعة وعصبية :- مش بمزاجك يااسر قولتلك قبل كدة متدخلش ف حاجة تخصني انا كدة كدة هتطلق منك .
استشاط اسر غضباً من ذكر كلمة طلاق وصوتها المرتفع وعصبيتها المبالغ بها ولم يستطيع ان يتحكم بغضبه اكثر من ذلك كانت بجانبه مزهرية صغيرة قام بألقائها ارضاً وتحطيمها شر تحطيم وهتف بصوت جهوري غاضب :- مفيش طلاق ياحياة مفيش وهتدخل ف كل تفصيلة تخصك انتي ليا وهتفضلي ليا لحد مااموت محدش ليه حق فيكي غيري ياحياة .

 

صرخت حياة بخوف وهي تري مظهره الغاضب ومرت بمخيلتها بعض لقطات من تلك الليلة المشئومة فظلت تصرخ برعب وخوف وهي تبكي وترتعش خوفاً افاق اسر من نوبة غضبه علي مظهرها هذا فأقترب منها سريعاً وهتف قائلاً بقلق :- حياة حبيبتي انا اسف مكنش قصدي اتعصب كدة .

 

ازاحت حياة يده بعنف واشمئزاز وهتفت ببكاء شديد :- ابعد ايدك دي عني انا بكرهك يااسر بكرهك اوي .
ثم توجهت الي غرفتها تاركة اياه ينظر لآثرها بصدمة ووجع شديد فهي ليست المرة الاولي الي تتفوه بها حياة بتلك الكلمة علي مايبدوا ان حياة تكرهه حقاً …..
******************************************

في صباح اليوم التالي وصل المدعو چوزيف الي مصر وتوجه الي ڤيلا عابدين الذي فتح له الباب قائلاً بصدمة :- چوزيف !! مالذي اتي بك الي هنا !!
چوزيف بابتسامة صفراء :- قل مرحباً اولاً يارجل .

 

دلف چوزيف الي المنزل وجلس علي الاريكة فهتف عابدين بتوجس :- حسناً مرحباً هل يمكنك ان تخبرني مالذي اتي بك الي هنا .
چوزيف بابتسامة ثعلبية :- اتيت لانه تم تحديد موعد العملية وسيكون بعد اسبوعاً من الان .
نظر له عابدين وعيناه تلتمع من الفرحة وشر غريب وتحولت ملامحه بلحظة الي ملامح شيطانية خبيثة فالنهاية اقتربت كثيراً ……
******************************************

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top