رواية آسر الحياة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية اسر الحياه

­ ­ ­ ­ ­

نفسي وبس كان ممكن يحصلي اسواء من اللي حصلي معاك بعد ماربوني وكبروني هحط راسهم ف التراب مهما كان فيهم عيوب واخطاء مكنوش يستاهلوا اللي عملته فيهم دة ….
ثم انفجرت في البكاء علي مافعلته بأهلها وبحالها بينما اسر نظر لها بغموض حياة الان ضعيفة بدون اهلها ولم تعلم حتي الان بأمر مسامحتهم لها ولكن اذا عرفت بهذا الامر فسيصبح موقفها اقوي ومن الممكن ان تعود معهم الي البلد وتتحامي بهم ويصبح الوضع بالنسبة له اكثر صعوبة اتت بعقله فكرة وقرر تنفيذها نهض من جانبها وخرج من الغرفة تاركاً اياها تبكي بينما هو

close

 

توجه الي غرفة الطبيب هتف الطبيب قائلاً بهدوء :- كنت لسة جاي لحضرتك عشان اكلمك عن وضع مدام حياة الصحي .
اسر بقلق :- خير يادكتور حياة فيها حاجة .
الدكتور بجدية :- لا كله تمام الحمدالله لسة طبعاً الكسر اللي في ايدها الشمال ورجليها دول اللي هياخده وقت علي مانشيل الجبس اما بالنسبة للحمل فالمدام هتحتاج تتابع مع دكتور في التخصص دة وانا دلوقتي كنت هنقلها اوضة عادية بس

 

في حاجة تانية كنت حابب اتكلم مع حضرتك فيها .
اسر بانتباه :- اتفضل خير .
الطبيب بهدوء :- واضح ان حضرتك ليك علاقة باللي حصل لمدام حياة .. نظر له اسر بتوتر طفيف فأكمل الطبيب حديثه قائلاً :- انا كنت واخد بالي من الموضوع دة من اول يوم بس حالياً نفسية مدام حياة متدمرة وواضح انها مش قابلة وجودك معاها والموضوع دة ممكن لاقدر الله يقلب معاها بأكتئاب حاد او انهيار عصبي شديد وكل دول اضرارهم ع الجنين ف منتهي الخطورة

 

عشان كدة انا بقترح انك تواديها لدكتور نفساني يتابع حالتها .
اومئ له اسر بحزن وهتف قائلاً :- تمام هعمل كل لللي قولت عليه بس انا عاوز خدمة منك .
الطبيب بتعجب :- خدمة مني !! اتفضل .
اسر بجدية :- حياة من ساعت مافاقت وهي عايزة تطلق ومصممة علي كدة وانا يستحيل اسيبها بس المشكلة ف اهلها زي

 

ماانت شايف صعايدة ومصممين اني اطلقها عشان ياخدوها ويسافروا وانا مش هعمل كدة واسيب مراتي وابني وحياة لو شافتهم موقفها هيقوي ومش هيبقي عندي فرصة اخليها تسامحني عشان كدة عاوزك تبلغهم ان حالة حياة لسة تعبانة شوية وانها محتاجة راحة ومتابعة وان السفر ممنوع وغلط عليها بنسبة كبيرة لاني محتاج اكسب وقت لحد مااقدر اخليها تسامحني .

 

اومئ له الطبيب ووافقه علي خطته لاسترجاع زوجته فهو يلاحط تصرفات اسر كل تلك الفترة وكيف كان يهتم بها ولم يتركها ابداً ويلاحظ ندم اسر الشديد ورغبته في ان تسامحه زوجته لذلك وافقه علي طلبه علي الفور وتوجه اسر عائداً الي غرفة حياة وبعد مرور القليل من الوقت انتقلت حياة الي غرفة عادية جلست علي فراشها شاردة ف اللاشئ بينما اسر يقف عند النافذة يراقبها بأنظاره الشغرفة المشتاقة حتي لاحظ انهمار الدموع من عيناها علي وجنتيها بصمت كاد ان يقترب منها حتي

 

يحتضنها ولكن انفتح الباب ودلف الحاج علوان واخوات حياة الثلاث نظرت لهم بصدمة شديدة بينما نظروا لها بندم وحزن وهتف الحاج علوان وهو يقترب منها قائلاً بندم :- حياة حمدالله علي سلامتك يابتي .
ولاول مرة منذ سنوات يقترب منها والدها ويحتضنها بشدة بينما نظرت هي له بصدمة وهي غير مستوعبة لما يحدث هل هي تحلم والدها يحتضنها بعد ان كان يتمني موتها ولا يريد ان يراها ام استجاب الله لدعائها وسامحتها عائلتها اخيراً ياالهي كم هو

 

رائع حضن ابيها لاول مرة تشعر بحنانه عليها احتضنته بشدة وبكت كأنها لم تبكي من قبل ظلت تبكي وهي تهتف قائلة بندم :- سامحني يابابا انا اسفة اسفة اوي سامحني يابابا سامحني .
علوان وهو يحتضنها بحنو وهتف بندم هو الاخر :- سامحيني انتي يابتي مكنتش عارف جيمتك ولا عارف جيمة النعمة اللي ربنا

 

مديهالي فاكر ان خلفة الرچالة هي اللي بتنفع ونسيت ان ياما رچالة بشنبات چايبة العار لاهلهم وياما بنات رافعين راس اهلهم سامحيني ياحبيبتي اني هعوضك عن اللي عملته معاكي .
ابتعدت حياة عنه قليلاً وامسكت كفه بكفها السليم وطبعت عليه قبلة حنونة وهتفت قائلة ببكاء :- العفو يابابا انا اللي اسفة علي اللي عملته فيكم واني هربت وكنت هفضحكم كنت غبية ومش في وعي بس ربنا عاقبني باللي حصلي عشان اللي عملته فيكم سامحني يابابا عشان خاطري .

 

علوان بحنو :- ششششش خلاص يابتي كلنا غلطنا وعرفنا غلطنا اللي فات مات خلاص المهم اللي چاي بجا .
ابتسمت حياة بسعادة فاقترب منها اخواتها واحتضنوها وبعد ان جلسوا بجانبها هتفت حياة موجهة حديثها لصالح بندم :- انا اسفة ياصالح اوي .
صالح باستغراب :- اسفة علي ايه ياحياة !

 

حياة بخجل من فعلتها :- عشان انا السبب انك تتجوز جوازة مش عايزها وحياتك اتلغبطت بسببي بس والله العظيم ياصالح مهرة طيبة اوي وغلبانة .

 

علي بضحك :- اهدي شوية ياختي انتي قديمة اوي دي مهرة حامل ثم نظر الي صالح بخبث قائلاً :- لا واخوكي بقا بيضحك دلوقتي شكل الحب غيره .

 

حياة بذهول :- بجد ياصالح مهرة حامل وانت بتحبها !!
صالح بتلقائية وابتسامة :- ايوة ياحياة الحمدالله ربنا انعم عليا ومهرة حامل عجبالك .
نظرت حياة الي اسر بحزن وهي تتذكر حملها هي الاخري فبادلها اسر النظرات بحب وحزن وهو يري حزنها هذا وقد كان يتابع

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top