رواية آسر الحياة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية اسر الحياه

­ ­ ­ ­ ­

رجاء بذهول :- انا مش فاهمة حاجة اهدي يامجيدة وفهميني .
مجيدة بغل :- ابنك جيه امبارح البيت وضربها وقالها كلام غريب كدة عن واحد اسمه عابدين وكان قميصه مليان دم وفضل يقولها انتي السبب في اللي عملته في مراتي وكلام غريب كدة قسماً بالله يارجاء لو ابنك عمل حاجة في چيرمين لهشرب من دمه .
ثم رحلت تاركة رجاء خلفها مصدومة من حديثها بشدة ماذا فعل أسر بحياة وكيف عاد عابدين مجدداً ولماذا عاد امسكت

close

 

بهاتفها وظلت تتصل باسر حتي تعرف منه ما الامر لم يجيبها اسر في البداية ولكن بعد عدة اتصالات قام بالرد عليها وما ان انفتح الخط هتفت رجاء بخوف :- اسر انت عملت ايه ف چيرمين وايه اللي حصل لحياة انطق في ايه .
اسر بتساؤل :- انتي عرفتي منين اللي حصل لحياة ؟
رجاء بصدمة :- يعني انت فعلاً اذيتها طب وچيرمين عملت فيها ايه !

 

اسر بغل :- متجيبيش سيرتها هي السبب في اللي انا فيه دلوقتي .
رجاء بصرامة :- ماتنطق وتقولي ايه اللي حصل بدل مانا بسحب منك الكلام كدة .
تنهد اسر بتعب ثم قام بقص كل شئ عليها منذ البداية وعن طبيعة زواجه بحياة حتي مافعله بها ومافعلته چيرمين يوم الحفل ثم اخبرها ايضاً انه لم يري چيرمين بعد ان خرج من منزلها الي الان صدمت السيدة رجاء من حديثه ومن فعلته كيف فعل ولدها

 

هذا بحياة زوجته تلك الفتاة الرقيقة الهشة لقد ظلمها والان هي تحتضر بالمشفي والفضل الاول والاخير يرجع له هتفت السيدة رجاء بصدمة وبكاء :- مش ممكن تكون ابني لا مش ممكن انا مربتكش علي كدة ابداً ازاي ظالم ومفتري بالشكل دة لا وكمان غبي مبتعرفش تفكر او تصرف .
اسر بندم :- ياامي انا اااا ….

 

رجاء مقاطعة حديثه بصرامة :- انت ايه انت واحد غبي معندكش قلب ولا رحمة ولا تستاهل واحدة زي حياة عملتلك ايه البنت المسكينة دي عشان تعمل فيها كدة خلاص مبقاش عندك عقل تفكر وغضبك بيتحكم فيك ذنبها ايه هي تتحمل عقدتك وماضيك الاسود لا وبتلوم علي اهلها عشان عاوزين ياخدوها المفروض فعلاً يبعدوها عنك بدل ماتموت بسببك بعد كدة انت متستهلهاش يااسر احسن ليها انها تبعد عنك .
اسر بعنف :- متقوليش تبعد دي محدش هيقدر يبعدها عني حياة بتاعتي انا من اول يوم شوفتها فيه وهتفضل ملكي لحد اخر

 

نفس فيا ومحدش هيقدر ياخدها مني طول مانا عايش .
هتفت السيدة رجاء بحسرة وبكاء :- ياريتني كنت حكيتلها كل حاجة من البداية عشان تخاف هي وتبعد بس قولت اكيد هتقدر تغييرك للاحسن عشان كدة محكيتلهاش تفاصيل .
اسر بذهول :- تفاصيل !! هي حياة تعرف حاجة !!

 

قصت له السيدة رجاء حديثها مع حياة قبل الزفاف بعدة ايام شعر بالصدمة وقد فهم الان ماسر تغيير حياة معه من ليلة الزفاف وكيف اصبحت بتلك القوة بعد ان كانت تخشاه قبل الزواج وهذا الحنان والاحتواء الذي اغرقته به اذاً حياة كانت تسعي حتي تغييره للافضل بينما هو قام بتدميرها وتحطيمها الي شظايا حتي اصبحت بقايا انثي ظل يلعن نفسه بسره وهو يتمني بداخله

 

ان يتم شفاها علي خير حتي يعوضها عن كل ماحدث وكل ذنب اذنبه بحقها ولكن حقاً هل سيستطيع ……
هتفت السيدة رجاء بصرامة :- اديني عنوان المستشفي دي انا جاية حالاً ومش هسيبها لحد ماتفوق .
اخبرها اسر بعنوان المشفي ثم اغلق الخط معها وعاد الي غرفة حياة مجدداً حتي لايتركها وحيدة …..
******************************************

 

مر ثلاث اسابيع علمت اية وندي بما حدث مع حياة وكم شعروا بالحزن والصدمة لما حدث معها واصبحوا يحملان ضغينة تجاه اسر بسبب فعلته وتغييرت معاملة علي لاية كثيراً ولم يعد يقوم بمهاتفتها فهو يري ان جاسم له يد ايضاً فيما حدث مع حياة حتي انه عندما رآها بالمشفي لم يلقي عليها التحية وهذا التجاهل مايضايق اية كثيراً ولكنها مقدرة للوضع الحالي …
جاسم وندي لم يحدث بينهم اي جديد سوي ان جاسم يحاول ان يخفف حزنها علي حياة وان يشعرها بالامان معه بقدر

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top