رواية آسر الحياة ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

رواية اسر الحياه

­ ­ ­ ­ ­

انقض صالح عليه وامسكه من تلابيب قميصه وهتف بغضب عاصف :- يابچاحتك وليك عين تتحدت وتدي ف اوامر وانت السبب في رجدتها اكديه .
كاد اسر ان يعنفه علي حديثه ولكن حضر جاسم ومعه الطبيب فقد علم جاسم بمجيئهم عندما هاتفه علي ليعرف مكان المشفي فآتي علي الفور حتي يحاول ان يسيطر علي الوضع ولو قليلاً هتف الطبيب بجدية :- لو سمحتم ياجماعة الواقفة دي ممنوع عند غرفة العناية ياريت كلكم تتفضلوا بعيد عن هنا عشان راحة المرضي من فضلكم .

close

 

جاسم بهدوء يشوبه بعض التوتر :- حمدالله ع السلامة ياجماعة نورت ياحاج علوان .
لم يجيبه علوان وانما نظر الي الطبيب قائلاً بجدية :- لو سمحت يادكتور احنا عاوزين ننجل بنتي من اهني لمستشفي عندينا ف البلد .
اسر بغضب وصوت جهوري :- محدش هياخد مراتي من هنا لاي مكان تاني انتو فاهمين .

 

عبدالرحمن بغضب :- واللي چوة ديه اختنا وهنطلجوها منيك جريب .
اسر بسخرية :- اختكم من امتي الكلام دة .
علي بغضب :- انت ليك عين تتكلم وتقاوح بعد اللي عملته فيها انت ايه يااخي .
ابعدهم جاسم عن بعضهم البعض وهتف بجدية :- اهدوا شوية ياجماعة .. ثم نظر الي علي مكملاً حديثه :- علي لو سمحت

 

تعالي ننزل بيهم في الكافيتيريا عشان نعرف نتكلم ونتفاهم في هدوء .
علي بغضب وهو يجز علي اسنانه :- اطلع انت منها ياجاسم كفاية اني مكلمتكش ف حاجة لحد دلوقتي .
جاسم بعدم فهم :- حاجة ايه يعني مش فاهم .
علي بأنفعال :- انك كنت عارف كل حاجة من الاول عن البني ادم دة ومقولتش لحد فينا دة انت حتي محذرتنيش عشان اخلي بالي وانبه اختي منه فضلت مصلحة صاحبك علي اختي لحد ماعمل فيها اللي عمله دة .
جاسم بجدية :- علي لو سمحت اهدي شوية الموضوع مش زي ماانت فاهم .

 

هتف اسر من خلفه قائلاً بغل :- متشيلش جاسم ذنب مش ذنبه ولما انتو اهل كويسين اوي كدة وبتخافوا علي بنتكم وندمانين انكم جوزتوهالي كنت هتجوزها ازاي ياحاج علوان لواحد زي عبدالله دة واحد بيتكلم علي بنتك بالباطل وكان بيشككني فيها طب كنتوا فين لما هربت من بيتكم ونزلت بلد غريبة عنها ومتعرفهاش لوحدها لو حد فينا غلط في حق حياة ف

 

مش انا لوحدي بس اللي غلطت ف حقها كلنا غلطنا وهي اللي دفعت تمن غلطاتنا دي لوحدها .. صمت لثواني حتي يلتقط انفاسه الغاضبة ووقف امامهم كالوتد وهتف قائلاً بصوت صارم عاشق يدافع عن حبه :- حياة مراتي وانا مش موافق انها تتحرك بعيد عني خطوة وهتفضل مكان مانا موجود وطلاق انا مش بطلق حياة هتبقا علي ذمتي لحد اخر نفس فيا انتو اهلها واذا

 

كنتوا حابين تفضلوا موجودين لحد ماتقوم بالسلامة وتطمنوا عليها فأهلاً وسهلاً .
ثم التفت عائداً الي غرفة حياة مجدداً تاركاً الجميع خلفه ينظرون له بذهول من تلك الجراءة والقوة التي يتحدث بها ولكن حديثه كان يتردد صداخ بداخل كلاً منهم فكل شخص فيهم اذنب بحق حياة فهي التي دفعت ثمن تلك الذنوب وحدها ……
******************************************

 

بمكان اخر بأحدي المناطق الصحراوية النائية الموجودة علي اطراف المدينة بمنزل كبير كان يجلس المدعو عدنان مع عابدين بهذا المنزل وفي احدي الغرف السفلية للمنزل يعلو بها صراخ چيرمين وهو يهز ارجاء المكان وهي تهتف :- طلعوني من هنا حد يرد عليا عاااابدييين .
وصل صراخها الي عابدين وعدنان فهتف الاخير قائلاً بتافف :- اووووف من ساعت ماجات مبطلتش صريخ ياعابدين صدعتني .

 

عابدين بضيق :- مكنش ينفع اسيبها تمشي دي عرفت كل حاجة واكيد اسر هيستخدمها عشان يوصلنا عن طريقها .
عدنان بتساؤل :- وهتعمل ايه معاه انت عارف هو مستني اليوم اللي هيجيبك فيه دة بقاله قد ايه ؟
عابدين بغل :- عارف بس مش بنفس لهفتي علي اليوم دة وزي ماهو قال لعبتنا بتخلص واخيراً هيجي اللي هخلص عليه بأيدي .

 

عدنان بجدية :- احنا لازم الايام الجاية نركز اكتر في العملية الكبيرة لانها مهمة اوي ومينفعش تحصل حاجة تبوظها .
عابدين بجدية :- متقلقش انا ظبطت كل حاجة في المينا اللي هندخل منها الشحنة ودفعت للناس كلها هناك عشان الامور كلها تبقا سهلة .
عدنان بتحذير :- عابدين انت عارف ان المرادي مش سلاح بس اللي داخل مع الشحنة اكيد عرفت ايه الحاجة اللي جاية مش

 

عايزين ولا غلطة ف الجمارك والمينا .
عابدين بضحكة شريرة :- بقولك دفعت للناس اللي ف المينا انت مش واخد بالك ان كل حاجة في مصر بتمشي بالفلوس ولا ايه بص حواليك وشوف كمية الفساد اللي ف البلد سواء من الحكومة او من الشعب نفسه الناس هنا بقوا عايشين في جوع عيش وفقر بيخليهم مايصدقوا يشوفوا الفلوس عشان يعملوا اي حاجة بس تدفعلهم يعني كمية الموظفين والمسئولين اللي

 

ف المينا والجمارك دول شوية الملاليم اللي بيقبضوهم كل شهر دة مش بيكفوا اسبوع في اول الشهر وكل دة في مصلحتنا احنا .. اكمل حديثه بخبث قائلاً :- الحكومة تغلي وتمص دمهم واحنا ندفع ونمشي شغلنا وابقا سلملي علي ضميرهم وتدينهم بعد كدة .
عدنان بلؤم :- ضمير وتدين ايه بس دة الناس بقت بتبيع عيالها واعضائهم عشان يلاقوا ياكلوا وتقولي ضمير وتدين لا ولا كمان

 

فيهم طيبة سهل انها تخلي اي حد معدي يرمي كلمة بس بين اي اتنين تبقا ولعت كدة بينهم شعب اهبل وسهل يصدق اي حاجة بتتقالوا .
عابدين بضحكة خبيثة :- معاك حق ف دي دة لو طوبة اتحدفت علي كنيسة او جامع بيقوموا ياكلوا ف بعض وتولع البلد مفيش حد يفكا ويقول ان في ايد وطرف تالت في الموضوع ابداً والاعلام عندهم بيشعلل الدنيا اكتر مش بيفيدهم بحاجة بس برضه

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top