رواية ماسة في يد القاسي ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

ماسة في يد القاسي

­ ­ ­ ­ ­

بعد قليل توقفت السيارة امام المشفى لينزل كلاهم من السيارة
جو : ماسة هتعملي نفسك اختي
اومأت ماسة له وبدأو بالسير داخل المشفى ليلتقوا ب اية التي كانت تنتظرهم بعد ان اخبرها جو بأنها علمت
ماسة ببكاء : اية قوليلي هوا كويس
اية بحزن : ماسة هوا
ماسة بخوف : هوا ايه

close

 

اية : هوا فات بغيبوبة
نظرت ماسة لها بصدمة والدموع تنزل كالشلال لتردف : غيبوبة
اومأت اية بحزن
ماسة ببكاء : طب هوا فين

 

اية : هوا بالجناح الي قدامك ده وعيلته جوا استني قدام اي غرفة مريض علشان محدش يشك بيكي واما يخرجوا ادخلي من غير ما حد يلمحك
ماسة ببكاء : حاضر
داخل الغرفة كانت عشق تجلس بجواره على السرير وتمسك يده بقوة وحولها الجميع ينظون له بحزن

 

عشق : ابيه كنان قوم يا ابيه متفضلش نايم وتسبني لوحدي ارجوك
انا مش هعرف اعيش في القصر لوحدي يا ابيه انت كل حاجة ليا انت هتقوم صح مش هتسبني ارجوك متفضلش ساكت انت كدة بتخوفني
اقترب رعد منها وامسك بها : خلاص يا عشق انتي شوفتيه اهو واتكلمتي معاه كمان وانا هجيبك كل يوم ليه بس خلاص انتي تعبانة ولازم كلنا نروح

 

اومأت عشق له واقتربت من كنان وقبلت جبينه واحتضنته ثم ابتعدت عنه وبدأت بالسير خلفهم
توقف محمود امام الباب عندما غادر الجميع الجناح والتفت لكنان ليردف : انت اقوى من كدة يا كنان وانا عارف انك هتقوم ومش هتسيب عشق لوحدها وهتدور على ماسة لحد ما تجيبها وتعتذر ليها وهتعيش معاها اجمل حياة قوم يا ابني قوم متطولش في نومتك دي الي هتتعبنا اوي ومتسبناش زي ما عمل ابوك . وخرج مسرعاً عندما بدأت دموعه بالنزول
…….***……..

 

في الخارج كانت ماسة تجلس على مقعد امام غرفة ما وبجوارها جو رفعت عيناها بألم واشتياق عندما رأت لجين تسير أمامها وبجوارها ليل وحور وخلفهم عشق التي تبكي وتستند على رعد الذي يهدئها وبسمة والدته وعلى بعد مسافة منهم كان يسير محمود

 

رفعت لجين عيناها والتقت بعينان ماسة الدامعة لتجدها تنظر لها نظرات غير مفهومة رفعت حاجبها بإستغراب لتنزل ماسة عيناها بسرعة كي لا تتعرف عليها
توقفت لجين ووضعت يدها على قلبها ليقف ليل ويقترب منها بسرعة : لجين حبيبتي انتي كويسة
لجين بتنهيدة : كويسة شوية تعب هيروح اما اروح وارتاح شوية

 

اومئ ليل لها وامسك بيدها واكمل سيره
محمود لعشق : عشق يا بنتي
استدارت عشق ونظرت له بدموع : ايوة يا انكل
محمود : انتي هتيجي معانا مش هسيبك لوحدك بالقصر ومش عايز اسمع كلمة لاء

 

نظرت عشق لرعد ليهز رأسه بطمأنينة لتعاود النظر لمحمود : حاضر يا انكل زي ما انت عاوز
محمود : يلا يا حبيبتي علشان ترتاحي شوية
اومأت له وبدأو بالسير متوجين للسيارات الخاصة بهم ومن ثم لقصر الرفاعي
توقفت عشق بسرعة عندما اختفى الجميع من امامها وبدأت بالسير للجناح الموجود به كنان
دلفت للداخل لتبدأ دموعها بالهبوط مرة اخرى عندما رأت شكله اقتربت منه واحتضنته بقوة لتردف ببكاء : كناني

 

هما بيهزروا معايا مش كدة انت بس هتنملك ساعة او اتنين وهتقوم قوي زي زمان قوم يا كناني متسبنيش انت عارف الشهرين دول عدو عليا ازاي تعبت اوي بغيابي عنك كنت بشوف صورك كل يوم علشان اهون على نفسي كنت بحاول اسامحك علشان ارجعلك بس مكنتش اقدر . ابتعدت عنه لتكمل بشهقة وصوت مبحوح من البكاء يارتني ارجعت كنت مستعدة استحمل عذابك تاني بس انت متتئذيش يارتني ارجعت قوم يا كناني فاكر اول مرة

 

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top