رواية العروسة الهاربة وإنتقام الشيطان ❤?كاملة ? جميع الفصول ?(من الفصل الأول إلى الأخير) كاملة ستعجبكم

العروسة الهاربة وإنتقام الشيطان

اخدت منها ورفعت اكمام البلوزه وقالت: هو انتِ عندك اولاد يا ام حسن غير حسن.
ام حسن بصت بعيد وقال: جبت بنت بعد حسن واتوفت في المستشفى وقتها اول ما اتولدت يبنتي وبعديها اتقطعت الخِلفة من عند ربنا.
سيليا: ربنا يرحمها يارب شفيعة إن شاء الله.. بتحبي حسن؟
ام حسن: وفيه حد يبنتي ميحبش ضناه اللي كبره وعلمه الصح من الغلط، حسن ابني الوحيد هو كُل حياتي هو عيني اللي بشوف بيها بخاف عليه واغير عليه حتى وهو كبير يبنتي، ولما بيبعد عني يوم او اتنين او حتى ساعات

 

close

قلبي بيتقبض عليه بشغل تفكري بالشغل هنا بس قلبي واخده معاه انا الحُب اللي بحبه لـ حسن عيزاه يحبه لمراته وعياله علشان مبقاش انانيه.

سيليا رتبت على كتفها وقالت: بتعيطي ليه دلوقتي.
ام حسن بدموع: مش عارفه لو جرتله حاجه هعيش ازاي من غيره ده مش هقدر اتنفس وقتها، لما بيبقى ولد

 

وحيد لا اخوات ولا بنات الام والاب بيبقى املهم كله فيه لو اتأذي بشك دبوس بس قلبنا بيتقهر انه بيتألم ولو دقيقه، حسن ده كل حياتنا أنا وعمك سعدي.
سيليا مسحت ايدها وراحت عندها حضنتها ورتبت على كتفها وقالت هي وبتبوس على راسها: ربنا يبارك فيه وفيكِ يا ام قلب ابيض وتشوفي اولاده احفادك يارب العالمين ويرزقه بعروسه تكوني امها انتِ وتعوضك عن حرمانك لبنتك….. برضوا كده خلتيني اعيط.

 

ام حسن ضحكت وقالت: ربنا يهدي بالك يبنتي ويريح بالك ويرزقك بالعريس اللي في قلبك.
سيليا وهي بتحضنها وفكرت في أسد وقالت:يارب يا أم حسن.
(فوق في اوضة يُمنى)
جليلة: برضوا كده يختي تعملي كده
يُمنى: والله يا جليلة مش انا، ايوا صح امرت بخطفها بس مش انا اللي اذيتها.

 

جليلة: كله هيعدي بس ربنا يستر والبت دي متبلغش عنك
يُمنى بخوف: ولو بلغت هيحبسوني يا جليلة
جليلة: مش عارفه يا يُمنى… طيب حاولتي تكلميها وتسألي عليها تشوفي حالها
يُمنى: رنيت على مرام وأسد ونور محدش بيرد بعت علي ليهم من شوية هو هيطمني
جليلة: استني هكلم أسد اكيد هيرد عليا أنا.

 

يُمنى هزت راسها وقالت: رني.
جليلة كانت بترن ورد أسد كان واقف قدام بيت يُسر وعرفه من جهاز التعقب اللي حاطه ليها في تيلفونها قبل ما ينزل شافها بترن ورد وقال: خالتي جليلة
جليلة: حبيب خالتك طمني عليك وعامله ايه مراتك فاقت
أسد هو وباصصلها هي ونايمه بتعب على السرير وجمبيها مرام بتلعب في شعرها وباست راسها ويُسر نايمه من

 

اثر العلاج وقالت جليلة: يا اسد الو
أسد: احنا بخير ويُسر كمان بخير… أمي جمبك رجعت على القصر؟
جليلة: ايوا جابها علي، اهي خد اهي معاك.
يُمنى مسكت التيلفون منه بدمع وقالت: ولدي
أسد: اهلا برجوعك يا يُمنى العشماوي.
يُمنى: نسيت كلمة أمي يا أسد.. طيب اسمعني يا اسد و….

 

أسد بمقاطعه: أحمد خطيبها اللي صوب عليها هو اللي وصل يُسر للحالة اللي هي فيها ارتاحي، خدتي انتقامك منها واهي وصلت للمرحلة دي، ويُسر اتطلقت مني يا يُمنى العشماوي يارب يكون قلبك مرتاح والقصر قصرك والفلوس فلوسك انتِ وابنك اشبعوا بيهم، وعيشوا حياة سعيده كَـ عيلة، عيشوا حياة حلوه قبل كده معشنهاش زي كل عيلة.
وقفل أسد

 

يُمنى بدموع: خسرت ولدي للأبد، أسد بيكرهني يا جليلة أسد بيكرهني أسد طلق يُسر انهارده اسد هيقطع علاقته بينااااا.
كانت بتضرب على رجلها وجليلة حضنتها بدموع وقالت: اهدي يا يُمنى اهدي
سيليا كانت واقفه على الباب واترسمت ضحكة على وشها لما سمعت ان أسد طلقها وجريت لخالتها بالمياه: اشربي يا خالتو اشربي
يُمنى: لا معيزاش سيبوني لوحدي

 

جليلة طلعت هي وسيليا
سيليا اتنططت وقالت: طلقهاااا طلقها
جليلة: شششش اخرسي
سيليا سكتت وابتسمت بفرحه: طلقها
وجريت على اوضتها بسعاده وحضنت مخدتها.
……………………………

 

(عند بيت يُسر)
لمحته مرام وبصتله بدموع على حالت يُسر بصتلها هي ونايمه ورجعت بصتله بلوم وكل نظراتها لوم ليه هو دمعته نزلت غصب عنه وساق بكل قوته ومشى كان رايح على الشركة بتاعته هو وأيان ونزل خبط الباب بقوة ودخل وكانوا الموظفين خايفين منه ومنزلين راسهم للارض دخل اوضة الاجتماع وشاف ناس قاعده تبع الشغل قعد على كرسي الرئيس وكان بيتحاور معاهم وكان بيمضي على ورق.
اتكلم واحد منهم وقتها: قسمنا كل حاجه يا أسد بيه كل شراكتك مع النقيب أيان العُمراني اتفركشت.

 

……………………….
(في قصر أيان العُمراني)
دخل أيان وطلع على الجنينة وكانوا اربع رجالة قاعدين ومعاهُم اوراق وقال: ها كُله جاهز.
_نعم يا أيان بيه كل الأوراق جاهزه ناقص امضيتك
كان أيان بيمضي وقال واحد منهم: قسمنا الشركات والميناء والسُفن زي ما طلبت والبيوت والمخازن وكل شراكتك من النقيب أسد العشماوي اتفضت.
في اللحظه دي قام أسد من على الكُرسي وراح عند الشباك

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

Scroll to Top